Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
01 Μαΐ 2024
Ελλάδα

ΣΕΕΠΕ: Έως και 21% οι ελλειμματικές παραδόσεις καυσίμων-Η λύση βρίσκεται σε ένα ολιστικό, σύγχρονο Σύστημα Εισροών-Εκροών

H διοίκηση του ΣΕΕΠΕ σε συνέντευξη τύπου, ανέφερε ότι η παραβατικότητα και ειδικότερα οι ελλιπείς παραδόσεις καυσίμων αυξάνονται τα τελευταία χρόνια, χωρίς ωστόσο να δώσει τα δεδομένα της έρευνας (ποσοστό παραβατικών πρατηρίων και μεταβολή του) από τα οποία προκύπτει το συμπέρασμα αυτό.

Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε κατά το δίμηνο Αυγούστου – Σεπτεμβρίου 2023 στην Αττική, φαίνεται ότι η αγορά συρρικνώνεται εξαιτίας κυρίως της μεγάλης πτώσης των πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης, ενώ τα λειτουργικά κόστη αυξάνονται.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το ΕΜΠ σχετικά με τις ελλειμματικές παραδόσεις στην Αττική, φαίνεται ότι υπάρχει σημαντικά αυξητική τάση σε σχέση με την έρευνα του 2021, αλλά και των προηγούμενων ετών.

Έως και 21% μικρότερη ποσότητα καυσίμων από αυτή που πληρώνουν, παραλαμβάνουν οι καταναλωτές σύμφωνα με έρευνα του ΕΜΠ για τις «πειραγμένες» αντλίες και την παραβατικότητα στην αγορά που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Συνδέσμου των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ).

Ο ΣΕΕΠΕ παρουσίασε την πρόταση του για εγκατάσταση ολοκληρωμένου ψηφιακού συστήματος παρακολούθησης της διακίνησης καυσίμων σε πραγματικό χρόνο, που θα εντοπίζει αυτόματα διαφορές στο ισοζύγιο οι οποίες παραπέμπουν σε νοθεία, λαθρεμπόριο και ελλειμματικές παραδόσεις και θα οδηγεί σε στοχευμένους ελέγχους. Επικαλέστηκε δε το παράδειγμα της Βουλγαρίας όπου το σύστημα εφαρμόστηκε επιτυχώς.

«Η Βουλγαρία ήταν άκρως παραβατική χώρα. Υπήρχαν δολοφονίες στους δρόμους. Το σύστημα εφαρμόστηκε σε προθεσμία 3 μηνών και τον πρώτο μήνα έκλεισαν 300 πρατήρια”, ανέφερε ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου, Χρήστος Τζιόλας.

Το νέο σύστημα όπως επισημάνθηκε βασίζεται στην πλήρη εφαρμογή του συστήματος ελέγχου εισροών – εκροών καυσίμων το οποίο έχει εγκατασταθεί μεν αλλά όχι σε όλο το εύρος της αγοράς, χωρίς την αναγκαία διαλειτουργικότητα και χωρίς επίσης το κεντρικό σύστημα στο οποίο θα συγκεντρώνονται και θα διασταυρώνονται τα δεδομένα από τα εκατομμύρια κινήσεις διακίνησης καυσίμων που γίνονται καθημερινά.

Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ το σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών έχει εγκατασταθεί από το 2013 στα πρατήρια, όπου επενδύθηκαν 200 εκατ. Ευρώ και από το 2019 στις εγκαταστάσεις των εταιρειών αλλά χωρίς δυνατότητα διασταύρωσης και ελέγχου. «Έχουμε, όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, ένα αυτοκίνητο χωρίς μηχανή».

«Πρέπει να περάσουμε σε νέο μοντέλο ελέγχων», ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιαννης Αληγιζάκης ο οποίος εξέφρασε παράλληλα την ικανοποίηση του κλάδου για τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για αυστηροποίηση των ποινών και έλεγχο του λαθρεμπορίου.

«Υπάρχει παραγωγικός διάλογος με το υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ που είναι στη σωστή κατεύθυνση. Αυτός ο διάλογος πρέπει να έχει συνέχεια και να επεκταθεί και στα άλλα υπουργεία ώστε η αγορά να λειτουργήσει σε υγιές περιβάλλον», πρόσθεσε.

Ανέφερε ακόμη ότι το ολοκληρωμένο σύστημα εφαρμόζεται ήδη από τις εταιρείες εμπορίας για την παρακολούθηση της διακίνησης στα ιδιολειτουργούμενα πρατήρια και έχει αποδειχθεί αξιόπιστο ενώ σύμφωνα με τον κ.Αλιγηζάκη υπάρχουν διαβεβαιώσεις από την ΑΑΔΕ προς τον ΣΕΕΠΕ ότι θα εφαρμοστεί συνολικά ως τις αρχές του 2025.

Αίτημα του Συνδέσμου εκτός από την πάταξη της παραβατικότητας είναι και η άρση του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους της εμπορίας καυσίμων, το οποίο όπως υποστήριξαν σε συνδυασμό με τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τη λαθραία διακίνηση οδηγεί τον κλάδο σε ζημιές οι οποίες από το 2010 σωρευτικά φθάνουν στα 450 εκατ. ευρώ.


Ο Πρόεδρος ΣΕΕΠΕ, κ. Ιωάννης Αληγιζάκης

Παράλληλα ανέφεραν η αγορά συρρικνώνεται εξαιτίας κυρίως της μεγάλης πτώσης των πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης, ενώ τα λειτουργικά κόστη (επιτόκια, μεταφορικά) αυξάνονται.

Το πλαφόν, κάτω από τις σημερινές συνθήκες, δημιουργεί ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας για τις νόμιμες επιχειρήσεις, θέτοντας εν αμφιβόλω όχι μόνο τις μελλοντικές επενδύσεις τους, αλλά και την ίδια τη βιωσιμότητά τους. Παράλληλα, τροφοδοτεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό με τις παραβατικές επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν σχεδόν ανεξέλεγκτες.

Η εφαρμογή του πλαφόν, η οποία συμπιέζει περαιτέρω το ήδη χαμηλό μικτό περιθώριο αγνοεί την αύξηση του πληθωρισμού (κατά περίπου 10 μονάδες την τελευταία διετία), την πολύ μεγάλη αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους από τις αυξήσεις επιτοκίων, την αύξηση των μεταφορικών που δόθηκε στα βυτιοφόρα ή που παρουσιάζεται στα πλοία με την αύξηση των ρυμουλκών και των καυσίμων.

Ο Αντιπρόεδρος ΣΕΕΠΕ, κ. Χρήστος Τζιόλας , ο Πρόεδρος ΣΕΕΠΕ, κ. Ιωάννης Αληγιζάκης, ο Αντιπρόεδρος ΣΕΕΠΕ, κ. Δημήτρης Κονταξής

Επιγραμματικά τα συμπεράσματα που βγήκαν από την συνέντευξη τύπου:

*             Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ (Συγκεντρωτικά Στοιχεία και Αριθμοδείκτες του Κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για το έτος 2022) o κλάδος σημείωσε οριακή κερδοφορία το 2022, αν αφαιρεθούν από τα αποτελέσματα τα αεροπορικά καύσιμα και οι διεθνείς πωλήσεις.

*             2022: 1,9 εκατ. ευρώ καθαρά κέρδη μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις.


Ο Αντιπρόεδρος ΣΕΕΠΕ, κ. Χρήστος Τζιόλας

*             Επί 7 συναπτά έτη (2010-2016) ο κλάδος σημείωνε διαρκώς ζημιές (καθαρά κέρδη μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις), ενώ και το 2020 ο κλάδος πέρασε ξανά σε αρνητική θέση (ζημιές 34,5 εκατ. ευρώ), εξαιτίας της πανδημίας.

*             Σήμερα το περιθώριο καθαρού κέρδους των επιχειρήσεων αγγίζει μόλις το 0,5%.

Η λύση για τον περιορισμό της παραβατικότητας βρίσκεται σε ένα ολιστικό, σύγχρονο Σύστημα Εισροών-Εκροών

Το Υπουργείο Οικονομικών προχώρησε πρόσφατα στη νομοθέτηση ενός πλαισίου που προβλέπει αυστηροποίηση των ποινών για όσους παρανομούν. Παρά τις παρεμβάσεις που έχει κάνει, η Πολιτεία δεν έχει κατορθώσει έως και σήμερα να θέσει σε λειτουργία ένα ολιστικό, ψηφιακό Σύστημα Παρακολούθησης Διακίνησης. Όμως το πρόβλημα της παραβατικότητας μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά μόνο μέσα από ένα σύγχρονο Σύστημα Εισροών-Εκροών, παράλληλα με την χρήση του Συστήματος από τις Αρχές. Στο πεδίο αυτό έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος. Παρουσιάζεται  μια τελευταία ευκαιρία για τη χώρα, προκειμένου να αντιμετωπίσει την παραβατικότητα, προτού το φαινόμενο καταστεί εντελώς ανεξέλεγκτο.

Τέλος o  ΣΕΕΠΕ έχει καταθέσει από την πρώτη στιγμή συγκεκριμένες, ρεαλιστικές προτάσεις σχετικά με το ζωτικής σημασίας ζήτημα και βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με την ΑΑΔΕ και τα συναρμόδια Υπουργεία για την ολιστική αντιμετώπιση της παραβατικότητας.

 

Related posts