Categories: Απόψεις

Τα «tips» του καλού σερβιτόρου-μαθήματα ζωής


Ολοένα και συχνότερα νέοι άνθρωποι που άλλοι έχουν τελειώσει τις σπουδές τους η ακόμη σπουδάζουν μας στέλνουν δημοσιογραφικά κείμενα που βγαίνουν μέσα από δικά τους βιώματα. Τέτοια κείμενα θέλουν διπλή ανάγνωση. Μπορεί να μην είναι 100 % δημοσιογραφικά αλλά είναι τόσο καλά και αληθινά που δεν μας πάει καρδιά να τα απορρίψουμε. Πόσο μάλλον όταν ένας φοιτητής και μάλιστα αριστούχος δουλεύει τίμια για να τα βγάλει πέρα. Σας αφήνουμε να διαβάσετε το θέμα που μας έστειλε μια πτυχιούχος του Πανεπιστημίου που μάλιστα αποφοίτησε με άριστα.
 
 
Της Μαρίας Κουλακίδου
 
«Η πιο καλή γκαρσόνα είμαι εγώ», τραγουδά η Ρίτα Αμπατζή και το αφιερώνει σε όλες τις γκαρσόνες της γης. Ένα τραγούδι του 1937, το οποίο ακούγεται μέχρι σήμερα και έχει μπει βαθιά μέσα στην καρδιά μου.
Ναι, λοιπόν. Δε θέλει κόπο, αλλά θέλει τέχνη για να κερδίσεις τον πελάτη.
Αυτήν την τέχνη και το μεράκι του καλού σερβιτόρου θέλω να περιγράψω, μέσα από τη δική μου προσωπική εμπειρία.
Το σέρβις είναι μια δουλειά στην οποία καταφεύγουν όλο και πιο πολλοί νέοι στις μέρες μας.
Οι λόγοι είναι πολλοί. Δυσκολία εύρεσης εργασίας στο αντικείμενο σπουδών ή σε άλλο αντικείμενο, επιθυμία για ένα χαρτζιλίκι ή για γρήγορα χρήματα κλπ.
Είναι μια δουλειά εύκολη, από την άποψη ότι δεν απαιτεί ιδιαίτερες γνώσεις, αλλά απαιτητική, καθώς χρειάζεται συγκέντρωση, παρατηρητικότητα και συνεχή εγρήγορση. Χρειάζεται μνήμη, ταχύτητα και πάνω από όλα, επικοινωνία.
Καλώς ή κακώς λοιπόν-για μένα καλώς-επέλεξα να εργαστώ ως σερβιτόρα σε ρεμπετάδικο λόγω των δυσμενών συγκυριών, οι οποίες δεν επιτρέπουν την απόκτηση ενός αξιοπρεπούς εισοδήματος από τον κλάδο μας.
Χωρίς να ξεχνώ τους στόχους και το αντικείμενο μου, το οποίο συνεχίζω να ασκώ, ξεκίνησα μια εργασία για ένα μικρό χρονικό διάστημα, ώστε να αποκτήσω κάποια χρήματα που θα μου επιτρέψουν να συνεχίζω να ζω και να εργάζομαι στην Αθήνα, εφόσον δε μεγάλωσα εδώ.
Σπούδασα Επικοινωνία και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, αγαπώ την Αθήνα και ως φοιτήτρια, απέκτησα κριτική ικανότητα και έμαθα να βλέπω τον κόσμο με ένα άλλο μάτι, όχι τόσο αθώο, αλλά πιο αντικειμενικό και πραγματικό.
 Ήθελα να εργαστώ ως σερβιτόρα για κάποιο διάστημα όχι μόνο για οικονομικούς λόγους, αλλά και για να γίνω πιο σκληρή, αποκτώντας ένα επιπλέον εφόδιο, διότι η εμπειρία από ένα μαγαζί είναι τεράστιο εφόδιο.
Σε εκπαιδεύει στο να είσαι πιο ανθεκτικός στην κριτική, πιο υπομονετικός σε αυτά που θα ακούσεις, πιο γρήγορος στη σκέψη και στην πράξη, πιο ευγενικός, πιο επικοινωνιακός και λιγότερο φοβισμένος για τη ζωή. Βλέπεις έναν άλλο κόσμο, τη νύχτα, βλέπεις πώς σκέφτονται και αντιδρούν οι άνθρωποι, βλέπεις έναν άλλο χώρο. Προσωπικά στάθηκα τυχερή, καθώς ήρθα σε επαφή με το καλό πρόσωπο της νύχτας, σε ένα χώρο με «ωραίους» ανθρώπους που αγαπούν και σέβονται τη δουλειά τους, με καλή λαϊκή και ρεμπέτικη μουσική και με αστείρευτο κέφι.
Από το σύντομο διάστημα δουλειάς στο ρεμπετάδικο, έμαθα αρκετά πράγματα και θα ήθελα να σας μεταφέρω κάποια tips, τα οποία είναι σημαντικά για έναν καλό σερβιτόρο και οδηγούν στην απόκτηση σταθερής πελατείας σε ένα μαγαζί.
 
TIP 1: Μην πανικοβάλεστε
Πρώτος και απαράβατος κανόνας: Μην πανικοβάλεστε!
Δύσκολο, αλλά αναγκαίο. Ο πανικός και το άγχος οδηγούν σε σύγχυση, με αποτέλεσμα να ξεχνά ο σερβιτόρος βασικά πράγματα, όπως το ότι πρέπει να στρώσει τα πιάτα πριν σερβίρει ή ότι πρέπει να πάει τρία κρασιά σε τρία διαφορετικά τραπέζια, το 21, το 11 και το 35 για παράδειγμα. Για σκεφτείτε το. Το άγχος θα εξαλείψει επιτόπου τα τρία νούμερα από το μυαλό σας και θα σας κάνει λιγότερο αποτελεσματικούς.
TIP 2: Η προετοιμασία είναι η αρχή του παντός
Κάνουμε όσο πιο καλή προετοιμασία γίνεται. Καθαρίζουμε τα τραπέζια, τοποθετούμε τα ποτήρια για να μην τρέχουμε μετά, κάποιες φορές στρώνουμε τα πιάτα εκ των προτέρων για να είμαστε πιο οργανωμένοι και κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να μην τρέχουμε, όταν έρθει ο κόσμος, για πράγματα που θα έπρεπε να είχαν ήδη γίνει.
TIP 3: Ακολουθείστε απλά και βασικά βήματα
Μάθετε κάποια πολύ βασικά πράγματα, τα οποία θα εφαρμόζετε συνέχεια και που εξαρτώνται κατά πολύ από το μαγαζί στο οποίο εργάζεστε. Θα σας τα πουν και τα αφεντικά σας. Είναι απλά, αλλά ένας άπειρος ή νέος σερβιτόρος, όπως και εγώ, είναι πιθανό να τα προσπεράσει. Όταν έρχεται ένας πελάτης, του φέρνουμε νερό και κατάλογο. Προτού σερβίρουμε το φαγητό, στρώνουμε πιάτα, μαχαιροπίρουνα και ψωμί και φυσικά πηγαίνουμε ποτά, αν μας έχουν ζητήσει ή όποτε μας ζητούν. Δεν ξεχνάμε να ανανεώνουμε το νερό και να καθαρίζουμε τα τασάκια ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Όταν ένα τραπέζι αδειάζει, το καθαρίζουμε πάντοτε. Απλά πράγματα, αλλά είναι εύκολο να διαγραφούν από το μυαλό μας, αν χάσουμε την ψυχραιμία μας από το άγχος.
TIP 4: Ό,τι αδειάζει, φεύγει από το τραπέζι
Μαζεύουμε άδεια μπουκάλια και άδεια πιάτα, αφότου βεβαιωθούμε ότι ο πελάτης έχει τελειώσει το φαγητό του και δε θέλει τα πιάτα στο τραπέζι, γιατί πιάνουν χώρο και τον ενοχλούν.
TIP 5: Ψηλά το κεφάλι και το ηθικό
Δεν κοιτάμε ποτέ κάτω. Έχουμε τα μάτια μας δεκατέσσερα, καθώς κατά τη διάρκεια της βραδιάς, ο πελάτης μπορεί να ζητήσει φαγητό ή επιπλέον ποτό, τα οποία και πρέπει να πηγαίνουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται. Δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα για έναν πελάτη από το να σε ψάχνει και να μη σε βρίσκει, όταν θέλει να παραγγείλει κάτι.
TIP 6: Βάλτε λίγη σάλτσα παραπάνω…δε βλάπτει..
Είμαστε ενημερωμένοι για τα πάντα. Αν ο πελάτης μας ρωτήσει, οφείλουμε να γνωρίζουμε τα φαγητά και τα ποτά που διατίθενται στο μαγαζί. Επίσης, οφείλουμε να τον ενημερώνουμε σωστά πριν ακόμα παραγγείλει, παρουσιάζοντας ελκυστικά συγκεκριμένα φαγητά και ποτά, τα οποία θέλουμε να πουλήσουμε. Πάντοτε πρέπει να προσπαθούμε να πουλάμε κάτι παραπάνω, αλλά ποτέ δεν πρέπει να παρουσιάζουμε ένα πιάτο λιγότερο καλό από αυτό που πραγματικά είναι. Λόγου χάρη, δε θα πούμε σε κάποιον ότι η ποικιλία κρεατικών για 4 άτομα είναι βαρβάτη, αν αυτή έχει ποσότητα που επαρκεί στην πραγματικότητα για 2 άτομα. Θα κάνουμε προτάσεις στον πελάτη και φυσικά θα παρουσιάζουμε τα ήδη νόστιμα πιάτα ακόμα πιο νόστιμα.
TIP 7: Επικοινωνία, δημόσιες σχέσεις και χαμόγελο!
Και τώρα φτάνουμε στα πιο σημαντικά tips του καλού σερβιτόρου, τα οποία θεωρούνται εκ των ων ουκ άνευ και για τον κλάδο της Επικοινωνίας και των Δημοσίων Σχέσεων. Τι και αν έχετε εμπειρία 20 χρόνων, τι και αν κουβαλάτε μια «παραμάνα» με 20 πιάτα (ο τεράστιος δίσκος των εστιατορίων) στο ένα χέρι, πιο σημαντική από την ταχύτητα και τη δύναμη είναι η επικοινωνία. Η επικοινωνία είναι περισσότερο χάρισμα και ταλέντο, παρά γνώση. Βεβαίως, μπορείτε να την εξασκήσετε στην καθημερινότητά σας, αλλά οι σπουδές δε θα σας κάνουν καλύτερους, αν δεν προσπαθήσετε και από μόνοι σας.  Χαιρετάμε τον πελάτη, του μιλάμε με ωραίο και ευγενικό τρόπο, του κάνουμε γαστρονομικές προτάσεις, τον ενημερώνουμε για τις διαθέσιμες προσφορές και φυσικά, όλα αυτά με χαμόγελο. Απαντάμε σε κάθε του ερώτηση και τον εξυπηρετούμε με διάθεση, χαμόγελο και ευγένεια. Του δείχνουμε ότι είναι μοναδικός, καλός πελάτης και ότι αξίζει τη φροντίδα μας. Εννοείται ότι πρέπει να είμαστε γρήγοροι, αλλά προέχει να είμαστε ευγενικοί και επικοινωνιακοί.
TIP 8: Ο πελάτης έχει πάντα δίκιο
Ο πελάτης έχει πάντα, όμως πάντα δίκιο! Μπορεί να πέσετε σε πελάτες απαιτητικούς, υπερβολικά διαχυτικούς (οι γυναίκες καταλαβαίνουν), νευρικούς, αγενείς, παραπονιάρηδες, σκυθρωπούς και άλλα πόσα είδη ανεπιθύμητων πελατών. Μπορεί να έχετε δίκιο ή να μη φταίτε σε τίποτα για μία παρεξήγηση που θα δημιουργηθεί. Ό,τι και να σας πουν, θα πρέπει να απαντήσετε ήρεμα, με χαμόγελο και διάθεση επίλυσης του όποιου προβλήματος. Δεν πρέπει να σας επηρεάζουν συναισθηματικά οι αρνητικές αντιδράσεις των πελατών κατά τη διάρκεια της δουλειάς. Εσείς απλώς συνεχίζετε να κάνετε τη δουλειά σας όσο πιο σωστά μπορείτε. Δεν πανικοβάλεστε, δεν πτοείστε. Τα δέχεστε όλα με καλή διάθεση, ενίοτε με χιούμορ, χαμόγελο και φυσικά, αν χρειαστεί, ζητάτε και συγγνώμη για κάποιο δικό σας λάθος. Το ίδιο ισχύει και για τους συναδέλφους. Αν νευριάσει ο ανώτερος μαζί σας, σας πει καμιά κουβέντα παραπάνω, να θυμάστε ότι δεν πρέπει να επηρεάζεστε και να βγαίνετε στον πελάτη με μια φανερή δυσαρέσκεια στο πρόσωπο. Πολλά πράγματα μπορεί να ειπωθούν τις ώρες αιχμής σε μια τέτοια δουλειά. Υπάρχει τρομερό άγχος και πίεση. Κάντε υπομονή, μη χάνετε το χαμόγελο και την ευγένειά σας και ξεσπάστε μετά στο σπίτι σας, αν το έχετε ανάγκη. Αυτό δε σημαίνει ότι θα σας προσβάλει κάποιος και δε θα απαντήσετε. Όλα όμως έχουν τον τρόπο τους.
Στο δια ταύτα…
Ο επικοινωνιακός χαρακτήρας, η γλυκύτητα και η διάθεση εξυπηρέτησης σκλαβώνουν και τον πιο απαιτητικό  πελάτη. Αυτό πρέπει να το θυμόμαστε και να το τηρούμε πάντα. Τα λοιπά πρακτικά ζητήματα μαθαίνονται. Για να έχουμε πελάτες, και το κυριότερο, σταθερούς πελάτες, πρέπει να βάζουμε τη λογική πάνω από το συναίσθημα. Τουλάχιστον στη δουλειά. Από τη μικρή εμπειρία που έχω, διαπίστωσα ότι σκυθρωποί και περίεργοι πελάτες έχουν έρθει επανειλημμένα στο μαγαζί λόγω καλής εξυπηρέτησης. Η ευχάριστη διάθεση γίνεται κατανοητή από τον κόσμο, ενώ ταυτόχρονα η ευγένεια, η επικοινωνία και η δημιουργία της αίσθησης (ή και της ψευδαίσθησης) στον πελάτη ότι είναι ένας και μοναδικός, αποτελούν συστατικά της επιτυχίας για το σερβιτόρο και για οποιοδήποτε επάγγελμα.
Να σημειωθεί ότι οι παραπάνω συμβουλές οδηγούν και σε πάρα πολλά «tips», ειδικά για τις γυναίκες (έχουμε και κάποια προνόμια παραπάνω, γιατί τα περισσότερα tips δίνονται από άντρες). Μπορείτε να καταλάβετε λοιπόν ότι κάθε δουλειά έχει να προσφέρει και κάτι. Εν προκειμένω, το θετικό αποτέλεσμα είναι πως πέρα από το οικονομικό κομμάτι, τίθεται σε εφαρμογή και ο επικοινωνιακός χαρακτήρας του εργαζόμενου, ο οποίος θα βγει πιο σφυρηλατημένος και έτοιμος για μελλοντικές δουλειές.
Αυτό ισχύει και στη δική μου περίπτωση. Το σέρβις είναι για μένα μια όμορφη εμπειρία και στάση ζωής, ένα κεφάλαιο, το οποίο κάποια στιγμή θα κλείσει. Ωστόσο θα με ενισχύσει (πρακτικά και μη) και θα μου επιτρέψει στο άμεσο μέλλον να πραγματοποιήσω τα όνειρα και τους στόχους μου στο αντικείμενο που σπούδασα. Γιατί αυτός είναι και πρέπει να είναι ο απώτερος στόχος. Τα γρήγορα χρήματα δεν είναι ποτέ η μόνιμη λύση.
Μια συμβουλή μού έδωσε η μητέρα μου, η οποία έχει κουραστεί και έχει δουλέψει πολύ στη ζωή της. Αυτή τη συμβουλή διαφυλάττω ως κόρη οφθαλμού.
«Να θυμάσαι, μου είπε, πως το σέρβις είναι μια δουλειά πρόσκαιρη για να καλύψεις τα έξοδά σου. Οι σερβιτόροι και οι σερβιτόρες ανανεώνονται συνεχώς. Μην επαναπαυτείς στα εύκολα και γρήγορα χρήματα. Μάθε, ψήσου, γίνε πιο σκληρή, αλλά πάντοτε να θυμάσαι πως ο προορισμός σου είναι άλλος».
Ψηθείτε παιδιά, μάθετε, δοκιμάστε δουλειές, μαζέψτε πολλές εμπειρίες, γιατί όλα αυτά είναι ο πραγματικός πλούτος, που δε θα πάει ποτέ χαμένος. Αυτή τη συμβουλή θέλω να δώσω και για να μην παρεξηγηθώ, δεν τη δίνω ως κάποιος ειδήμων, αλλά ως ένας νέος άνθρωπος μέσα από την καρδιά μου. Αφιερωμένο στους άπειρους και νέους σερβιτόρους, αλλά και στους νέους ανθρώπους που ονειρεύονται και αγωνίζονται, με επιμονή και αισιοδοξία, για την επίτευξη των στόχων τους. Είναι βέβαιο ότι αν κάποιος θέλει και προσπαθεί, μπορεί να κάνει τα πάντα. Τότε και το σύμπαν ακόμα θα συνωμοτήσει για να πετύχετε τους στόχους σας, όπως γράφει ο Paulo Coelho στον «Αλχημιστή». Με μία όμως προϋπόθεση. Να ξέρετε κάθε στιγμή τι θέλετε. Και τότε αρκεί να το πιστέψετε και να κάνετε τα πάντα για να το πετύχετε. Καλή αρχή στη ζωή και στα όνειρά σας!

Recent Posts

Γαλλία: Και έκτος νεκρός στις συγκρούσεις στη Νέα Καληδονία

Η βία που σχετίζεται με τις ταραχές στη Νέα Καληδονία, το γαλλικό αρχιπέλαγος στον νότιο…

23 λεπτά ago

Λαμία: Ξεκίνησε εισαγγελική έρευνα για τη δηλητηρίαση των μαθητών

Έρευνα ξεκίνησε η εισαγγελία Λαμίας μετά τα περιστατικά δηλητηρίασης μαθητών σε σχολείο. Οι καταγγελίες στην…

52 λεπτά ago

Σλοβακία: Ποια η κατάσταση υγείας του Ρόμπερτ Φίτσο-Σε νέα επέμβαση την Παρασκευή

Η κατάσταση του Σλοβάκου πρωθυπουργού Ρόμπερτ Φίτσο έχει σταθεροποιηθεί αλλά παραμένει σοβαρή, δήλωσε σήμερα η…

2 ώρες ago

Διδυμότειχο: Από σύνδρομο αιφνίδιου θανάτου κατέληξε πιθανότατα το βρέφος

Στο σύνδρομο του αιφνίδιου βρεφικού θανάτου θα αποδοθεί ο θάνατος του τεσσάρων μηνών βρέφους που…

2 ώρες ago

Μητσοτάκης από Βριλήσσια: Κλειστός ο ευρωπαϊκός δρόμος της Βόρειας Μακεδονίας, αν δεν τηρήσει τη Συμφωνία των Πρεσπών

Την ανάγκη πλήρους συμμόρφωσης της Βόρειας Μακεδονίας στη Συμφωνία των Πρεσπών επανέλαβε από τα Βριλήσσια…

3 ώρες ago

Κασσελάκης: «Ήρθα για να μείνω»-Καταστατικό συνέδριο το φθινόπωρο

Απαντήσεις για την επόμενη μέρα των ευρωεκλογών αναφορικά με το χώρο της κεντροαριστεράς, αλλά και…

3 ώρες ago