Χιλιάδες φορτηγά έχουν σχηματίσει ουρές χιλιομέτρων στα σύνορα της Γαλλίας αλλά και του Ηνωμένου Βασιλείου. Από τη μια τα αυξημένα μέτρα για τον κορωνοϊό και από την άλλη το Brexit και οι νέοι δασμοί που θα επιβληθούν έχουν καθηλώσει τα φορτηγά που είναι γεμάτα εμπορεύματα.
Ο συνδυασμός της Covid-19 – Brexit, είχε προκαλέσει σημαντικές δυσκολίες . Τα φορτηγά εγκλωβίστηκαν , τα καράβια δεν προσφέρονται για μεταφορά ευπαθών προϊόντων γιατί κινούνται αργά. Οι αερομεταφορές σταμάτησαν. Ότι φορολογείται παραμένει είτε στα φορτηγά είτε στους αποθηκευτικούς χώρους των τελωνείων.
Οι οδηγοί παραμένουν στις νταλίκες τους, εκεί κοιμούνται, εκεί τρώνε και εκεί περνάνε όλη τους την ώρα. Μόνο τα καύσιμα τελειώνουν καθώς όλο το 24ωρο οι μηχανές είναι αναμμένες προκειμένου να δουλεύουν τα ψυγεία όπου έχουν τα εμπορεύματα αλλά και να έχουν θέρμανση στα κουβούκλια των φορτηγών όπου διαμένουν.
Η κατάσταση είναι απελπιστική. Έχουν σχηματιστεί ουρές δεκάδων χιλιομέτρων στα σύνορα Γαλλίας- Ηνωμένου Βασιλείου αλλά και στα πάρκινγκ διάφορων περιοχών. Ανάμεσα στους χιλιάδες οδηγούς είναι και δεκάδες Έλληνες οδηγοί. Είναι εγκλωβισμένοι στους δρόμους καθώς τίποτα δεν κινείται και τα σύνορα της Γαλλίας είναι κλειστά. Παρά την απόφαση για άρση των περιορισμών από τα ξημερώματα σήμερα, οι ουρές των φορτηγών παραμένουν και υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν αρκετά 24ωρα για να ομαλοποιηθεί η κατάσταση πράγμα που σημαίνει ότι οι οδηγοί θα κάνουν Χριστούγεννα στις νταλίκες.
Οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες. Οι χιλιάδες οδηγοί θα πρέπει να κάνουν rapid test πριν μπουν στη Γαλλία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε καθυστερήσεις. Αφετέρου, ο αριθμός των ακινητοποιημένων φορτηγών είναι τόσο μεγάλος, που η απορρόφησή τους από το δίκτυο δεν μπορεί παρά να είναι πολύ αργή.
Την κατάσταση επιδεινώνει το γεγονός ότι τα σύνορα έκλεισαν σε μια περίοδο, που παρά τις αρρυθμίες στις μεταφορές λόγω πανδημίας, η κίνηση ήταν -κατά τους μεταφορείς- αυξημένη λόγω εορτών, αλλά και του Brexit, που ώθησε πολλούς εισαγωγείς στη Βρετανία να «στοκάρουν» προϊόντα, ενόψει των νέων τελωνειακών διαδικασιών από 1ης Ιανουαρίου.
«Χαριτολογώντας πολλοί λένε ότι η ουρά φτάνει από το Ντόβερ μέχρι τον περιφερειακό του Λονδίνου. Θα πάρει λοιπόν πολλές μέρες να αποκατασταθεί η ομαλή ροή. Δεν έχουμε ακριβή εικόνα ως προς τον συνολικό αριθμό των ελληνικών φορτηγών που είναι εγκλωβισμένα, αλλά είναι αρκετοί οι οδηγοί που ήρθαν σε επαφή μαζί μας. Φοβάμαι πως πολλοί θα κάνουν Χριστούγεννα στο φορτηγό, αν όχι και Πρωτοχρονιά» επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας Διεθνών Μεταφορών (ΟΦΑΕ), Απόστολος Κενανίδης, ο οποίος επισημαίνει ότι, ήδη από την πρώτη στιγμή που έκλεισαν τα σύνορα, η ΟΦΑΕ ήρθε σε επαφή με την πρεσβεία και τα υπουργεία Εξωτερικών και Μεταφορών, αναζητώντας λύσεις.
Ο Αντώνης Μαγγίνας, ιδιοκτήτης εταιρείας διεθνών μεταφορών, έχει οκτώ φορτηγά εγκλωβισμένα στην Αγγλία, στην οποία πραγματοποιεί μεταφορές τα τελευταία 30 χρόνια. Όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, παρά τις πληροφορίες για άρση των περιορισμών από τα ξημερώματα, η κατάσταση παρέμενε το μεσημέρι της Τετάρτης ακριβώς ίδια με αυτή των προηγούμενων ημερών. Η ουρά των φορτηγών προς το Φόλκστον (δίπλα στο λιμάνι του Ντένβερ), επισημαίνει, λέγεται πως φτάνει στα 50 χιλιόμετρα και Έλληνες οδηγοί που είχαν περάσει το Σάββατο στην Αγγλία, αλλά τώρα δεν μπορούν να συνεχίσουν το ταξίδι τους, έχουν κάνει το φορτηγό τους σπίτι επί πάνω από τρεις μέρες, αφού μένουν κατ’ ανάγκη σταθμευμένοι σε πάρκινγκ έξω από το Λονδίνο, στο Μάνστεστερ, το Λίβερπουλ, το Μπρίστολ και αλλού.
Οι οδηγοί των ελληνικών φορτηγών, πολλά από τα οποία μεταφέρουν ευπαθή προϊόντα, όπως νωπά ψάρια, δεν έχουν στη διάθεσή τους ούτε τα βασικά: φαγητό και τουαλέτα.
Οι μόνοι που κερδίζουν από αυτό το ατέλειωτο μαρτύριο είναι οι ιδιοκτήτες με τις καντίνες που κάνουν χρυσές δουλειές.