Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
07 Δεκ 2021
Χωρίς κατηγορία

Χαμός σε ολόκληρο τον κόσμο με τις προσφορές της «Μαύρης Παρασκευής»

Πριν ακόμη χαράξει στα μεγαλύτερα πολυκαταστήματα της Αμερικής χιλιάδες άνθρωποι φορώντας μάσκες στήθηκαν στις ουρές προκειμένου να προλάβουν τις προσφορές πριν εξαντληθούν τα αποθέματα. Παρόμοιες εικόνες είχαμε από το πρωί στο Λονδίνο και το Παρίσι. Στην Ελλάδα –τουλάχιστον τις πρώτες πρωινές ώρες – δεν είχαμε αυτήν την παράκρουση.

Τι είναι όμως αυτή η «Μαύρη Παρασκευή»

Η Black Friday (Μαύρη Παρασκευή) είναι η 4η Παρασκευή του Νοεμβρίου. Ενώ αναφερόμαστε σαν να πρόκειται για 1 ημέρα, στην πραγματικότητα η Black Friday “μεταφράζεται” από καταστήματα και καταναλωτές ως μια εκπτωτική περίοδος με σημαντικές προσφορές.

Η παράδοση της Black Friday έρχεται από τις ΗΠΑ! Μετά την ημέρα των Ευχαριστιών – Thanksgiving Day – που είναι κάθε 4η Πέμπτη του Νοεμβρίου, έρχεται η “Μαύρη Παρασκευή” που σηματοδοτεί την έναρξη της εμπορικής Χριστουγεννιάτικης περιόδου. Τα καταστήματα εγκαινιάζουν την Χριστουγεννιάτικη περίοδο με σημαντικές προσφορές.

Οι ερμηνείες που έχουν προταθεί για την προέλευση της ονομασίας είναι πολλές. Η πιο πειστική φαίνεται αυτή που πρότεινε η αμερικανική εφημερίδα «Philadelphia Inquirer» στο φύλλο τής 28ης Νοεμβρίου 1981. Τη δεκαετία του ‘50, όταν οι εγγραφές στα λογιστικά βιβλία ήταν χειρόγραφες, οι λογιστές σημείωναν με κόκκινο μελάνι το παθητικό και με μαύρο τα κέρδη, που για τα εμπορικά μαγαζιά της εποχής εκείνης ξεκινούσαν από αυτή τη μέρα και συνεχίζονταν μέχρι τα Χριστούγεννα.

Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, ο όρος «Μαύρη Παρασκευή» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, προκειμένου να περιγράψουν τη μεγάλη κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα και το φόρτο εργασίας για τους ίδιους, λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.

Μία νεώτερη ερμηνεία που κυκλοφόρησε μέσω διαδικτύου το 2013, θέλει την ημέρα αυτή να γίνονταν αγοραπωλησίες δούλων, όταν στην Αμερική ίσχυε ο θεσμός της δουλείας, πριν από τον Εμφύλιο Πόλεμο. Η άποψη αυτή καταρρίφθηκε σχεδόν αμέσως από τους ιστορικούς.

Πρόκειται για ένα καθαρά αμερικανικό καταναλωτικό έθιμο, που με την πάροδο του χρόνου άρχισε να διεθνοποιείται. Στην Ελλάδα με πρωτοβουλία των μεγάλων αλυσίδων λιανικής πώλησης έκανε την εμφάνισή του το 2016 .

Εκπτώσεις έκαναν τα μαγαζιά αλλά ήταν στα πλαίσια της Χριστουγεννιάτικης περιόδου. Τώρα αυτό το έθιμο έχει διαδοθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη. Είναι μια ημέρα που εκμεταλλεύονται και οι έμποροι αφού «διώχνουν» όλα τους τα στοκ.

Ο κόσμος απλά αγοράζει βλέποντας χαμηλές τιμές. Πολλοί αγοράζουν χωρίς να έχουν κάτι ανάγκη. Απλά αγοράζουν γιατί πιστεύουν ότι άρπαξαν την ευκαιρία.

Σε πολλές περιπτώσεις παρατηρούνται φαινόμενα υστερίας, κυρίως στους καταναλωτές χαμηλής αγοραστικής δύναμης, που διεκδικούν μία δελεαστική «προσφορά» ή συνωστίζονται στις εισόδους των καταστημάτων, ώστε με το άνοιγμά τους να διεκδικήσουν τα φθηνότερα προϊόντα. Οι διαπληκτισμοί και τα ποδοπατήματα βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη.

Στην Αμερική τα καταστήματα ανοίγουν παραδοσιακά στις 6 το πρωί και παραμένουν ανοιχτά μέχρι αργά το βράδυ. Τα τελευταία χρόνια, όμως, πολλές αλυσίδες ανοίγουν νωρίτερα και κάποιες άλλες αμέσως μετά μεσάνυχτα. Η εισβολή του μανιασμένου πλήθους, που περιμένει επί ώρες στην ουρά για το άνοιγμα των καταστημάτων, είναι ένα από τα αγαπημένα θέματα των δελτίων ειδήσεων.

Τι αγοράζουν σήμερα οι Έλληνες

O Έλληνας καταναλωτής κατά τη διάρκεια της Black Friday και της Cyber Monday του 2019 ξόδεψε κατά μέσο όρο από 180 έως 200 ευρώ, ενώ ο συνολικός τζίρος ανήλθε περί τα 3 δισ. ευρώ, ενισχυμένος κατά περίπου 4%-5%, σε σύγκριση με το 2018, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλη Κορκίδη.

Την περίοδο αυτή, το μεγαλύτερο τζίρο κατέγραψαν οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών και ηλεκτρονικών ειδών και ακολούθησαν τα πολυκαταστήματα υπόδησης, καλλυντικών και γενικότερα οι πωλήσεις επώνυμων ειδών. Τα ρούχα και τα παπούτσια παρέμειναν και φέτος η δημοφιλέστερη αγορά των Ελλήνων καταναλωτών. Ο συνολικός τζίρος του τριημέρου βάσει αυτών των εκτιμήσεων αντιστοιχεί, στο 8% περίπου του ετήσιου τζίρου της λιανικής.

Related posts