Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
01 Ιούν 2020
Πολιτισμός

Τζένη Δάγλα:Ο Χρόνος είναι στη διάθεσή μας,  όχι εμείς στη δική του

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη 

Η Τζένη Δάγλα γεννήθηκε στην Κέρκυρα. Αποφοίτησε με άριστα από τη Νομική Σχολή Αθηνών. Εργάστηκε επί 2 χρόνια στον τηλεοπτικό σταθμό Antenna και μετά ασχολήθηκε με τα νομικά σε ελεύθερο επάγγελμα.

Παρακολούθησε σεμινάρια θεάτρου στη Δανία και στην Ιταλία με τον Eugenio Barba, καθώς και στην Πολωνία, στην Αγγλία, στη Γερμανία και στην Ελλάδα με ηθοποιούς του Γέρζι Γκροτόφσκι και άλλους Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες.

Έχει γράψει πέντε «θεατρικά σχόλια»: «Η Άγνωστη Χώρα» (θέατρο Αργώ, 2012), «Time, please!» (φεστιβάλ Αναλόγιο 2015), «Η Γυάλα» (θέατρο Φούρνος, 2017-2018) «Καραγκιόζ» και «Γουρούνα. Αθώος» . Έχει συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια σχετικά με το σύγχρονο θέατρο. Μιλά αγγλικά, γερμανικά, ρωσικά, γαλλικά.

Πολίτης του κόσμου. 

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Γεννηθήκατε στην όμορφη Κέρκυρα. Τι συμβολίζει για εσάς το νησί σας;

ΤΖΕΝΗ ΔΑΓΛΑ: Είναι ένας γαλανός, γλυκός τόπος, που τον αγαπώ αν και τον έχω ζήσει ελάχιστα. Με βάφτισε στη χαρά του. 

Μ.Γ.: Σπουδάσατε στη Νομική Σχολή Αθηνών κι εργαστήκατε ως ελεύθερος επαγγελματίας. Τι σας έκανε να επιλέξετε τη συγκεκριμένη επιστήμη;

Τ.Δ.: Τελειώνοντας το κλασσικό λύκειο των Αναβρύτων, δύο έμοιαζαν -με τα δεδομένα εκείνα- οι επικρατέστερες επιλογές: Φιλοσοφική ή Νομική. Η Νομική άνοιγε πιο πολλούς ορίζοντες, και τότε νόμιζα ότι για αυτό την διάλεξα. Τώρα βλέπω ότι ο λόγος ήταν πολύ βαθύτερος: η φυσική αγάπη μου στη δικαιοσύνη, η φυσική μου κλίση σε αυτή, με ώθησαν. 

Μ.Γ.: Έχετε παρακολουθήσει σεμινάρια θεάτρου σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης. Τι σας ώθησε προς αυτή την κατεύθυνση;

Τ.Δ.: Τα σεμινάρια του θεάτρου που παρακολούθησα ήταν όλα υποκριτικής ή σκηνοθεσίας. Ήθελα να έχω μια πλήρη -κατά το δυνατόν- εικόνα της θεατρικής εμπειρίας. Ήθελα να γνωρίσω διαφορετικές ματιές, σε άλλες χώρες. Κι αφού τυχαίνει να λατρεύω τα ταξίδια, ήταν διπλή η χαρά. 

Μ.Γ.: Μιλάτε πολλές ξένες γλώσσες. Πως προέκυψε αυτή η ανάγκη;

Τ.Δ.: Είναι αλήθεια ότι υπάρχει μια ευχέρεια στις γλώσσες. Αγαπώ την επικοινωνία, τα παράθυρα στον κόσμο, οι ξένες γλώσσες σε ανοίγουν, σε πλαταίνουν…. 

Μ.Γ.: Δηλώνετε πολίτης του κόσμου. Πως το εννοείτε;

Τ.Δ.: Η απάντηση είναι συνάρτηση και της προηγούμενης: Γενικά νοιώθω μεγάλη περιέργεια για τον κόσμο (ή τους κόσμους;) που ζούμε. Σκέφτομαι συνέχεια τους ανθρώπους. Νοιώθω ότι ανήκω παντού. 

Μ.Γ.: Προφανώς είστε ένας ανήσυχος άνθρωπος με πολλά ενδιαφέροντα κι αυτό σας έστρεψε και προς τη συγγραφή. Πως ξεκίνησε η συγγραφική σας πορεία;

Τ.Δ.: Έγραψα ένα πρωτόλειο κείμενο το διάστημα 1988-2001. Τώρα που το βλέπω, με αναγνωρίζω, είμαι εγώ, το ύφος μου μοιάζει – όμως κύλησε νερό στο αυλάκι από τότε…

Μ.Γ.: Έχετε γράψει θεατρικά έργα και πρόσφατα κυκλοφόρησε το πρώτο βιβλίο σας με τίτλο «Σονόρχ». Πώς προέκυψε ο ιδιαίτερος αυτός τίτλος;

Τ.Δ.: Μετά από αναζήτηση μηνών. Έψαχνα τη σωστή λέξη να “κλείσω” όπως έπρεπε μια παράγραφο για τον Χρόνο που ήθελα να εντάξω στο πρωτόλειο κείμενο. Θα είχε περάσει κανένα εξάμηνο προβάροντας λέξεις, δεν ταίριαζε καμιά, όταν ξαφνικά μου ήρθε η ιδέα να συλλαβίσω ανάποδα τον Χρόνο: αυτό ήταν!! Τελικά πολύ αργότερα έγινε ο τίτλος του βιβλίου…

Μ.Γ.: Με τι έρχεται σε επαφή ο αναγνώστης στις σελίδες του βιβλίου;

Τ.Δ.: Το Σονόρχ προτείνει άλλη τάξη πραγμάτων: άλλη θεώρηση ζωής, άλλη οργάνωση κοινωνίας, άλλη προοπτική, στο κέντρο μπαίνει ή ευτυχία του ανθρώπου.

 Μ.Γ.: Ποια έννοια θέλετε να δώσετε στον χρόνο διαβάζοντας ανάποδα τη λέξη στον τίτλο (χρόνος-σονόρχ);

Τ.Δ.: Ότι ο Χρόνος είναι στη διάθεσή μας,  όχι εμείς στη δική του. 

Μ.Γ.: Για κάθε άνθρωπο, ο χρόνος ορίζεται από το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Πως τον προσδιορίζετε στο βιβλίο σας;

Τ.Δ.: Το Παρελθόν, το Παρόν και το Μέλλον είναι οι διαιρέσεις του γραμμικού Χρόνου που μας στραγγίζει. Το Σονόρχ προτείνει ανατροπή: Ο Χρόνος γίνεται ατομικός, του ανθρώπου, για τις ανάγκες του, είναι Χρόνος sur mesure… 

Μ.Γ.: Η σχέση του ανθρώπου με τον χρόνο είναι ένας συμβιβασμός;

Τ.Δ.: Όχι, αν σταθεί ο άνθρωπος δυναμικά και δημιουργικά απέναντι του, αν περάσει στη διάσταση “Σονόρχ”. Κανένας συμβιβασμός! Ποιος ο λόγος; 

Μ.Γ.: Εκμηδενίζεται ο χρόνος;

Τ.Δ.: Στο Σονόρχ ο Χρόνος είναι πλαστελίνη στα χέρια μας, ο άνθρωπος πλάθει το Χρόνο του: “…. πλαστελίνη διαρκείας σε χεράκια διαρκείας…” , όπως γράφεται μέσα στο βιβλίο. 

Μ.Γ.: Στο βιβλίο σας υπάρχουν βιογραφικά ή βιωματικά γεγονότα και καταστάσεις;

Τ.Δ.: Ποιος ξέρει τι συμβαίνει μέσα στο βιβλίο… Το πιο μακρύ ταξίδι είναι το ταξίδι της πένας του συγγραφέα μέχρι να ακουμπήσει το χαρτί: Σφίγγοντας το μολύβι, μπορείς να ξεκινήσεις π.χ. από μια διαφωνία με τον διευθυντή σου, μετά περνάς φευγαλέα από μια σαπουνόπερα, ας πούμε “Maria la del Barrio”, και όταν ξεκινάς τελικά να γράφεις, έχεις ήδη εντυπωσιαστεί από την αρχοντιά μιας βυζαντινής ψηφιδωτής αυτοκράτειρας. Οπότε η Φιγούρα που βγαίνει στο χαρτί είναι λίγο Διευθυντής, λίγο Μεξικάνα ενζενί, λίγο Θεοδώρα του Βυζαντίου…. 

Μ.Γ.: Πως προέκυψε η συγγραφή του;

Τ.Δ.: Εντελώς αυθόρμητα, καλοκαίρι 2006 ήταν, σε ένα ταξίδι στην Πολωνία για μαθήματα θεάτρου. 

Μ.Γ.: Αν υποκρύπτεται μια υπαρξιακή αγωνία στις σελίδες του, που οφείλεται;

Τ.Δ.: Είναι ή συλλογική αγωνία, ή αγωνία όλων μας που βαδίζουμε στον γραμμικό, χρεωκοπημένο Χρόνο. Το Σονόρχ είναι η Συλλογική Συνείδηση, όλοι μαζί το γράψαμε το βιβλίο, άσχετο αν τεχνικά διοχετεύθηκε μέσα από την δική μου πένα. 

Μ.Γ.: Τι είναι αυτό που θέλετε να εισπράξει ο αναγνώστης με την ανάγνωση του συγκεκριμένου βιβλίου;

Τ.Δ.: Εύχομαι να τολμήσει, να αυτοσχεδιάσει, να φτιάξει τα χρόνια και την πορεία του μακριά από κλισέ, επιταγές και προσδοκίες τρίτων: Να βιώσει την διάσταση “Σονόρχ”.

Μ.Γ.: Το μωβ εξώφυλλο με τα χρυσά γράμματα του τίτλου ήταν δική σας επιλογή; Συμβολίζει κάτι ιδιαίτερο;

Τ.Δ.: Η ταλαντούχα Ξένια Αποστολίδου το έφτιαξε. Μιλήσαμε για το βιβλίο, με ένοιωσε και βρήκε αμέσως τι ταίριαζε! Αφού αστειευόμενη της είπα μήπως ήταν επιβάτης και αυτή στην Χρονοταχεία και ταξίδεψε μαζί ….. 

Μ.Γ.: Πόσο χρόνο σας πήρε η συγγραφή του βιβλίου και με ποια συναισθήματα βιώσατε τη συγγραφική διαδρομή του;

Τ.Δ.: 10 χρόνια γραφόταν το Σονόρχ.

Αύγουστος 2006 – Αύγουστος 2016. Ήθελε μεγάλη υπομονή, ψυχική αντοχή, σκάλωνα βδομάδες ολόκληρες σε μία μικρή παράγραφο, έλεγα ως εδώ ήταν,  δεν πίστευα ότι θα τελειώσει…. Κι όμως τέλειωσε,  Σάββατο 27 Αυγούστου, έριξα μία ματιά στο ρολόι, ήταν 16.12 μμ…. άφησα το μολύβι κάτω, 10 χρόνια μεγαλύτερη…. το Σονόρχ ήταν εκεί…. δεν περιγράφεται η στιγμή. 

*Το βιβλίο «ΣΟΝΟΡΧ» της Τζένης Δάγλα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Θερμαϊκός

 Μαίρη Γκαζιάνη      

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Ένα φεγγάρι λιγότερο» από τις εκδόσεις Ελληνική Πρωτοβουλία και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Τα πλήκτρα της σιωπής»  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Άλικα βήματα» από την Εμπειρία Εκδοτική. Τον Νοέμβριο του  2019 κυκλοφόρησε το νέο της μυθιστόρημα «Ζάχαρη άχνη» από τις εκδόσεις Ωκεανός.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από εξακόσιες συνεντεύξεις, καθώς και σχολιασμούς βιβλίων και θεατρικών παραστάσεων. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή «Καλώς τους» του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά.

Related posts