Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
08 Δεκ 2021
Auto-Moto

Τι σημαίνει για την ασφάλεια ενός αυτοκινήτου η  στρεπτική ακαμψία

Γράφει ο Herby – Ιάκωβος (*)

Γιατί λοιπόν οι κατασκευαστές δίνουν τόσο έμφαση στην στρεπτική ακαμψία (torsional rigidity) του πλαισίου.

Το “σασί” του αυτοκινήτου, ή τελικά αυτό που ονομάζουμε “σασι” σε κάθε αυτοκίνητο (καλύτερα “πλαίσιο”), ευθύνεται σε τεράστιο βαθμό για την συμπεριφορά του κατά την οδήγηση του συνόλου. Πως επιταχύνει, πως φρενάρει, και πως αναπτύσσουν οι τροχοί του πλευρικές δυνάμεις και οπότε στρίβει.

Στο σημείο αυτό κάνουν την εμφάνισή τους και τα roll cages, ή σε ελληνική μετάφραση “κλωβοί ασφαλείας”.

Ο συνδυασμός  των παραπάνω όρων (Αγγλικού και Ελληνικού), δίνει την πλήρη επεξήγηση στο τι ακριβώς κάνει ένα roll cage.

“Roll” σημαίνει “παίρνω κλίση, στρίβω, τουμπάρω” και μπορούμε να συμπεράνουμε από τα παραπάνω ότι ένα roll cage αντιστέκεται στην στρέψη του πλαισίου, αλλά και μας προστατεύει σε περίπτωση τουμπαρίσματος ,αλλά και οποιασδήποτε άλλης μορφής πρόσκρουσης. Αρκεί βέβαια να έχουμε πάρει τις πλήρεις προφυλάξεις που συνοδεύουν την τοποθέτηση ενός roll cage, όπως π.χ. η χρήση ζωνών 4,5 ή 6 σημείων), εξ’ου και ο όρος “κλωβός ασφαλείας”.

Πέρα λοιπόν από τον πρωταρχικό και κυριότερο ρόλο του roll cage, την προστασία δηλαδή του πληρώματος ενός αυτοκινήτου, επιτελεί άλλο έναν:

Αυξάνει σημαντικά την ακαμψία μιας κατασκευής.

Η αύξηση αυτή μπορεί να φτάσει μέχρι και 60% όταν πρόκειται για απλές κατασκευές βιδωτών roll cages και να εκτοξευθεί στο 300% όταν πρόκειται για extreme κατασκευή που φτιάχνεται και κολλιέται πάνω στο αυτοκίνητο και συνδυάζεται  και με κολλήσεις των ήδη υπαρχόντων στοιχείων (ράψιμο), όπως πχ. το roll cage και η γενική κατασκευή ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου .

Roll cages-Στρεπτική Ακαμψία ( Ηerby – Iakovos )

Οι μεταβολές αυτές, έχουν σαν αποτέλεσμα την μεταβολή της θέσης ουσιαστικά των μερών του σασί (φυσικά οι μεταβολές δεν είναι συνήθως ορατές με το μάτι, αλλά εύκολα μπορούν να διαπιστωθούν, ακόμα και σε καθημερινή οδήγηση) .

Κατά συνέπεια, εφ’ όσων σε αυτό στηρίζονται όλα τα στοιχεία της ανάρτησης, η επίδραση φτάνει και στην γεωμετρία της ανάρτησης του αυτοκινήτου. Το άκαμπτο λοιπόν πλαίσιο, περιορίζει τις μεταβολές αυτές, δίνοντας τελικά μια πιο ομοιογενή συμπεριφορά στο αυτοκίνητο.

Ένα άλλο θετικό στοιχείο που έχει ένα “άκαμπτο” σασί, είναι οι αμεσότητα με την οποία ανταποκρίνεται στις προσταγές του οδηγού. Λιγότερες ανοχές, συνεπάγονται πιο άμεση και ακριβέστερη αντίδραση, πράγμα πολύ σημαντικό στην εμπιστοσύνη που μπορεί να αναπτύξει ο οδηγός με την κατασκευή που οδηγεί.

(*)Ο  Herby είναι εδώ και αρκετές δεκαετίες (από το 1976)  ο άνθρωπος που έχει «ράψει» (κλωβοί ασφαλείας ), τα περισσότερα αγωνιστικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα.

 

Related posts