Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
12 Νοέ 2019
Πολιτισμός

Σωζήτα Γκουντούνα : Το νέο museum παρουσιάζει το πρότζεκτ της ελληνίδας επιμελήτριας

Από την Κατερίνα Πλουμιδάκη

Η Σωζήτα Γκουντούνα είναι επιμελήτρια, επίκουρη καθηγήτρια στο CUNY: City University New York, και συγγραφέας του βιβλίου Beckett Breath (2018), που δημοσιεύθηκε από τις  Πανεπιστημιακές εκδόσεις του Εδιμβούργου και Οξφόρδης. Είναι επικεφαλής στο Raymond Pettibon Studio από το 2018. Δίδαξε στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης ως μεταδιδακτορική επιμελήτρια τέχνης Andrew W. Mellon στην Μπιενάλε Performaτης Νέας Υόρκης και έχει επιμεληθεί διατομεακά πρότζεκτ στο δημόσιο πρόγραμμα της Documenta 14, στο Ίδρυμα Ωνάση Νέας Υόρκης, στο ΕΜΣΤ, Μουσείο Μπενάκη, Βυζαντινό Μουσείο μεταξύ άλλων ιδρυμάτων και μουσείων. Υπήρξε ταμίας της AICA Hellas Ένωσης Ελλήνων Κριτικών Τέχνης και είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. https://en.wikipedia.org/wiki/Sozita_Goudouna

Τι κρατάς από όσα έμαθες από την οικογένειά σου, και τους δασκάλους σου;

Τη σημασία του ν’ αγαπάς.

-Τι είσαι διατεθειμένη να χάσεις;

Τις κατασκευασμένες ανάγκες.

-Τι ονειρεύεται εκείνος που δεν αναζητά περιττά πράγματα;

Την Ελευθερία.

-Ποια είναι η σωτήρια λέμβος σου;

Η πίστη στη φιλία.

 -Σε φοβίζει το άγνωστο;

Άγνωστο άρα κενό.

-Πολυτέλεια επιλογών, τι σημαίνει αυτό για σένα;

Εξέλιξη, αυταπάρνηση;

-Ο άνθρωπος είναι η μνήμη του ή το παρόν του;

Ο ενεστώτας της μνήμης του.

Η Μπιενάλε Performa της Νέας Υόρκης εγκαινιάστηκε την 1η Νοεμβρίου . Το κύριο θέμα είναι το Μπάουχαους και επίκεντρο η ασιατική σύγχρονη τέχνη. Ποιά είναι η συμμετοχή σου σε αυτό το σημαντικό πολιτιστικό γεγονός;  

Η συνεργασία μου με το Performa, την πρώτη Μπιενάλε για περφόρμανς από εικαστικούς στη Νέα Υόρκη, ξεκίνησε το 2015 όταν με προσέλαβε η διευθύντρια του φορέα, RoseLee Goldberg, ως την πρώτη Andrew W. Mellon επιμελήτρια.  Για ένα μήνα κάθε δύο χρόνια το Performa αλλάζει τον τρόπο που βιώνουν οι Νεοϋορκέζοι την πόλη, ιδιαίτερα έπειτα από την 11η Σεπτεμβρίου που μετασχημάτισε τη σχέση των κατοίκων με το δημόσιο χώρο και διεξάγεται σε διαφορετικά σημεία στην πόλη, από την Times Square και το τελωνείο της Νέας Υόρκης μέχρι το MoMA, το Guggenheim, το New Museum, το Whitney Museum και το BAM. Η Μπιενάλε έχει παρουσιάσει περισσότερες από 700 πρότζεκτ με 800 καλλιτέχνες σε 400 πολιτιστικούς (και όχι μόνο) χώρους στη Νέα Υόρκη και παγκοσμίως.

Θα ήθελες να μας περιγράψεις το πρότζεκτ που διοργανώνεις  στο New Museum της Νέας Υόρκης με το καλλιτέχνη για την Μπιενάλε Performa στις 14 Νοεμβρίου;

Το «Whoever Shows: Strike Uyp th ‘Band!» είναι ένα πρότζεκτ αναλόγιο με μουσική που παρουσιάζεται στο New Museum της Νέας Υόρκης με συλλογή αποσπασμάτων από τα σενάρια του Raymond Pettibon, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που παρήχθησαν αρχικά για βίντεο όπως τα σενάρια: «The Whole World is Watching«: Weatherman ’69 (1989-90), το Sir Drone: Μια νέα ταινία για τους Nέους Beatles (1989-90), το «The Holes You Feel«, το «Andy Warhol«, το «Jim Morrison« και το σενάριο«Batman«. Ξεκινώντας από τη δεκαετία του ’80, η Pettibon παρήγαγε μια σειρά από βίντεο χαμηλού προϋπολογισμού που έγιναν με φίλους του με εξοπλισμό οικιακού βίντεο. Αυτά τα έργα επικεντρώνονται σε ριζοσπαστικά θέματα που προέρχονται από τη δεκαετία του 1960 και την αμερικανική πραγματικότητα, όπως η οικογένεια Manson, η απαγωγή της Patty Hearst από το SLA, οι Weather Underground και η αρχή του αμερικανικού κινήματος punk. Παρόλο που μερικά από αυτά τα σενάρια έχουν γίνει κλασικά έργα βίντεο της εποχής και παρουσιάστηκαν ευρέως μαζί με τα σχέδια του Pettibon, αρκετά άλλα σενάρια όπως ο Andy Warhol και ο Jim Morrison δεν έχουν ακόμη παραχθεί ή χάθηκαν. Αντικατοπτρίζοντας την έννοια της συλλογικής δουλειάς (ensemble), αυτή η συνάθροιση αποσπασματικών σεναρίων, σκηνών και στίχων του Pettibon επιχειρεί να παρουσιάσει την οπτική του εικαστικού για το παρελθόν και ιδιαίτερα τη δεκαετία του ’60 με τη συμμετοχή διακεκριμένων καλλιτεχνών φίλων του εικαστικού όπως η Kim Gordon, Frances Stark, Lee Ranaldo και 20 ακόμη καλλιτέχνες. Η Μπιενάλε Performa επιδιώκει να αναδείξει το performance ως ένα διαφορετικό μέσο και αντικρούει την αντίληψη ότι το περφόρμανς είναι μόνο τα δρώμενα, οι ασκήσεις αντοχής και οι εννοιολογικοί πειραματισμοί, καθώς και την πεποίθηση ότι το performance είναι άυλο, εφόσον οι αναθέσεις του οργανισμού είναι πολύ απαιτητικές ως προς τη σκηνική, υλική αλλά και τη δραματουργική επεξεργασία που γίνεται σε συνεργασία με τους καλλιτέχνες, τους παραγωγούς και τους επιμελητές.

Μίλησέ μας για την εμπειρία σου από τη συνεργασία σου με τον καταξιωμένο Αμερικανό καλλιτέχνη Raymond Pettibon και την γκαλερί David Zwirner που εγκαινίασε τον πρώτο εκθεσιακό χώρο της στο Παρίσι με την ατομική έκθεση του εικαστικού.

Ο Ρέιμοντ Πετιμπόν θεωρείται ίσως ο σημαντικότερος εικαστικός σχεδίου σε χαρτί στην Αμερική και η συνεργασία μαζί μου ως συντονίστρια του στούντιο του είναι εξαιρετικά δημιουργική ειδικά αυτή την περίοδο που παρουσιάζεται η έκθεση του στο Παρίσι στην εναρκτήρια έκθεση της γκαλερί David Zwirner κατά τη διάρκεια της FIAC. Η Διεθνής Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης FIAC [Foire Internationale d’Art Contemporain], που ιδρύθηκε στο Παρίσι το 1974, συγκεντρώνει σύγχρονες γκαλερί τέχνης και περίπου 200 εκθέτες στο Grand Palais, συμπεριλαμβανομένων πολλών από τους σημαντικότερους ειδικούς παγκοσμίως στους τομείς της σύγχρονης τέχνης.

Η γκαλερί David Zwirner, που γιόρτασε την 25η επέτειό το 2018, εκπροσωπεί 60 καλλιτέχνες διεθνώς με εκθεσιακούς χώρους στη Νέα Υόρκη (τρεις γκαλερί) στο Λονδίνο έως το Χονγκ Κονγκ, και το 2020 θα εγκαινιάσει τη νέα πενταώροφη γκαλερί στη Νέα Υόρκη, που σχεδιάστηκε από τον Renzo Piano.

Έπειτα από το Brexit, η γκαλερί Zwiner εστιάζει στη γαλλική εικαστική σκηνή παρουσιάζοντας την ατομική έκθεση «Frenchette« του Ρέιμοντ Πετιμπόν. Το έργο του Πετιμπόν αγκαλιάζει ένα ευρύ φάσμα αμερικανικού υψηλού και pop πολιτισμού, από τις αποκλίσεις της περιθωριακής νεολαίας στην ιστορία της τέχνης, τον αθλητισμό, τη θρησκεία, την πολιτική, τη σεξουαλικότητα και τη λογοτεχνία. Με αφετηρία τη σκηνή punk-rock της Νότιας Καλιφόρνιας στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και της δεκαετίας του ’80 και την αισθητική των άλμπουμ, των κόμικς, των συναυλιών και των φανζίν που χαρακτήριζαν το κίνημα, τα σχέδια του έχουν καθορίσει αυτή τη σκηνή και τη διεθνή σύγχρονη τέχνη. Παράλληλα, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Kim Jones της Dior συνέδεσε τα σχέδια του Pettibon, αναπαράγοντας νέα σκίτσα που εμπνέονται από έργα του εικαστικού στη συλλογή του Dior για το φθινόπωρο του 2019. Ο  Pettibon έχει εκθέσει  στη Μπιενάλε της Βενετίας (2007 και 1999) στη Μπιενάλε

 

Related posts