Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
25 Σεπ 2021
Πολιτισμός

Σωτηρία Τσέλιου-Παππά: Τα παιδιά με εμπνέουν και με διδάσκουν μέσα από την αθωότητά τους και τις απορίες τους  

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη 

Η Σωτηρία Τσέλιου-Παππά γεννήθηκε στην Αργιθέα Καρδίτσας. Σπούδασε Αγγλική και Ελληνική Φιλολογία στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Διδάσκει στα παιδιά την αγγλική γλώσσα και διδάσκεται συνεχώς από αυτά. Ασχολείται με το θέατρο ως ερασιτέχνης ηθοποιός για πολλά χρόνια.

Έχει εκδώσει ένα βιβλίο με διηγήματα, το «Σημάδι αδυναμίας», με τις εκδόσεις Άπαρσις, και έχει συμμετάσχει σε έξι συλλογικές εκδόσεις διηγημάτων. Επίσης, διηγήματα και ποιήματά της έχουν δημοσιευθεί κατά καιρούς σε λογοτεχνικά περιοδικά και εφημερίδες. Ο «’Ωκυ, ο φιλειρηνικός ξιφίας» είναι το πρώτο παιδικό της βιβλίο και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πνοή. 

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Έχετε σπουδάσει Αγγλική και Ελληνική Φιλολογία, μια επιστήμη που σχετίζεται με τη λογοτεχνία κι ασχολείστε με τη συγγραφή. Ποια ήταν η αφορμή ώστε ν’ ασχοληθείτε με την παιδική λογοτεχνία;

ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΣΕΛΙΟΥ-ΠΑΠΠΑ: Δεν υπήρξε αφορμή. Σε όλη μου σχεδόν τη ζωή είμαι με παιδιά.  Ήταν εντελώς φυσικό να ασχοληθώ με το παιδικό βιβλίο. 

Μ.Γ.: Ως εκπαιδευτικός δηλώνετε ότι «διδάσκεστε από τα παιδιά». Με ποιον τρόπο σας επηρεάζει η σχέση σας μαζί τους;

Σ.Τ.-Π.: Είμαι τυχερή που κάνω αυτό το επάγγελμα. Τα παιδιά με εμπνέουν και με διδάσκουν μέσα από την αθωότητά τους και τις απορίες τους γιατί εκφράζονται χωρίς φόβο και χωρίς εγωισμό σε αντίθεση με τους μεγάλους. Μου μαθαίνουν για ποια πράγματα αξίζει να αγωνιζόμαστε και καθημερινά μου θυμίζουν ότι η ζωή είναι απλή σαν ένα παιχνίδι και δεν πειράζει αν χάνουμε και καμιά φορά. 

Μ.Γ.: Προφανώς, είστε πολύ δραστήρια διότι ασχολείστε ερασιτεχνικά και με το θέατρο. Ποια ανάγκη σας καλύπτετε μέσω του θεάτρου;

Σ.Τ.-Π.: Η υποκριτική είναι μεγάλη πρόκληση για μένα αλλά αυτό που με τραβάει περισσότερο είναι η σε βάθος ανάλυση των θεατρικών έργων που γίνεται πριν τα ανεβάσουμε. Οι πληροφορίες για τον συγγραφέα, για την εποχή που γράφτηκε το έργο, για την κοινωνία και τις νόρμες εκείνης της εποχής. Το θέατρο μου καλύπτει άλλες ανάγκες που δεν μου καλύπτει η λογοτεχνία ή μάλλον καλύτερα θα μπορούσα να πω ότι το ένα συμπληρώνει το άλλο.

 Μ.Γ.: Πρόσφατα κυκλοφόρησε το παιδικό βιβλίο σας «Ώκυ, ο φιλειρηνικός ξιφίας». Διαπίστωσα ότι περνάτε πολλά μηνύματα στα παιδιά. Θέλετε να μας πείτε ποια είναι αυτά;

Σ.Τ.-Π.: Ναι, τα μηνύματα είναι πολλά. Πρώτα από όλα θέλω να περάσω στα παιδιά το μήνυμα  ότι όλοι μας μπορούμε να νικήσουμε τον φόβο μας αλλά και τον εκφοβισμό (bullying) εξελίσσοντας ένα δυνατό μας σημείο. Γιατί όλοι μας έχουμε αδύναμα και δυνατά σημεία στην προσωπικότητά μας. Όπως ο Ώκυ που κατάφερε να γίνει πρωταθλητής στην ταχύτητα και να ξεπεράσει τον φόβο του.

Άλλο ένα μεγάλο θέμα είναι αυτό των μεταναστών. Δυστυχώς τρομάζουμε στην ιδέα ότι πρόσφυγες ή μετανάστες θα ζουν στην ίδια κοινότητα μαζί μας και ότι τα παιδιά τους θα πηγαίνουν στο ίδιο σχολείο με τα δικά μας. Όταν όμως τους γνωρίσουμε βλέπουμε ότι δεν διαφέρουν από εμάς. Απλά έτυχε να γεννηθούν σε χώρες που μαστίζονται από τη φτώχεια και τον πόλεμο και φεύγουν γιατί θέλουν τα παιδιά τους να ζήσουν μια καλύτερη ζωή.

Αλλά το σημαντικότερο μήνυμα πιστεύω ότι είναι αυτό της φιλίας και της αγάπης. Διότι μόνο  ενωμένοι μπορούμε να νικήσουμε και τον πιο δυνατό εχθρό που απειλεί να μας στερήσει την ελευθερία και την ειρήνη.

 Μ.Γ.: Είναι εύκολο για ένα παιδί να εισπράξει αυτά τα μηνύματα;

Σ.Τ.-Π.: Το παιδί μπορεί πολύ πιο εύκολα μέσα από τους συμβολισμούς και τις μεταφορές ενός παραμυθιού να εισπράξει μηνύματα γιατί δεν του δίνονται σαν συμβουλές που τις βαριέται αλλά με έμμεσο τρόπο. Γι’ αυτό και τα παραμύθια του Αισώπου θα διαβάζονται πάντα. 

Μ.Γ.: Ένα παιδικό βιβλίο πρέπει να είναι διδακτικό ή απλά ευχάριστο;

Σ.Τ.-Π.: Τα παιδικά  βιβλία πρέπει να είναι και τα δύο.  Από την μια να τα διαβάζουν ευχάριστα και να  τα βοηθάνε να αναπτύσσουν τη φαντασία τους κι από την άλλη πρέπει να είναι διδακτικά για ν’ αναπτύσσουν και την κριτική τους σκέψη. 

Μ.Γ.: Τι είδους πρότυπα έχει ανάγκη ένα παιδί μέσω των βιβλίων;

Σ.Τ.-Π.: Με την ταχύτητα της εξέλιξης της τεχνολογίας τα παιδιά έχουν πολλά ερεθίσματα. Πιστεύω ότι οι ήρωες με υπερφυσικές δυνάμεις έχουν πια ξεπεραστεί και τα πρότυπα είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα.

Πρότυπα όπως ο έμπιστος φίλος και ο γονιός ως ασπίδα προστασίας.

Ο δυνατός ήρωας, όπως εδώ ο Φόρκυ που εμπνέει και βοηθάει τον Ώκυ να ξεπεράσει τους φόβους του.

Ο ήρωας με θάρρος που δεν φοβάται να αντισταθεί στο άδικο και το κακό έστω και αν δεν έχει τις υπερφυσικές δυνάμεις  όπως η όμορφη ζαργάνα, η μετανάστρια.

Και φυσικά το πρότυπο του αντιήρωα που καταφέρνει να ξεπεράσει τους φόβους του όταν κινδυνεύουν οι φίλοι του και να γίνει ήρωας, όπως ο Ώκυ. 

Μ.Γ.: Πόσο απαραίτητα θεωρείτε ότι είναι τα παιδικά βιβλία για τα παιδιά;

Σ.Τ.-Π.: Είναι σημαντικά για την ανάπτυξη των παιδιών γιατί τα βοηθάνε να ξεχωρίσουν το καλό από το κακό. Μέσα από τα παραμύθια μαθαίνουν να αναπτύσσουν  τη δική τους κριτική σκέψη σε προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν ως ενήλικες αργότερα στην κοινωνία όπως φόβο, προδοσία, ανταγωνισμό κ.λπ. 

Μ.Γ.: Με ποια κριτήρια ένας γονιός πρέπει να επιλέγει βιβλία για τα παιδιά του;

Σ.Τ.-Π.: Είναι ένα σύνολο κριτηρίων. Πρώτο και κυριότερο η ιστορία του παραμυθιού. Να μην κουράζει αλλά από την άλλη να μην είναι μόνο διασκεδαστική.  Η γλώσσα είναι εξ ίσου σημαντική και ίσως περισσότερο. Πιστεύω ότι ένα βιβλίο πρέπει να έχει τη σωστή γλώσσα… Η γλώσσα πρέπει να είναι πλούσια, να δημιουργεί ζωντανές εικόνες, να σε προκαλεί να ταξιδέψεις με τη φαντασία σου σ’ έναν άλλο κόσμο, αυτόν του  παραμυθιού.

Και να μην ξεχνάμε ότι μέσα από το παραμύθι το παιδί μπορεί να εμπλουτίσει και το λεξιλόγιό του.

Εγώ νιώθω τυχερή που μπορώ να γράφω σε μια τόσο πλούσια και αρχαία γλώσσα. Στη γλώσσα του Ομήρου.

Και φυσικά μετά τον λόγο η εικόνα  που πρέπει να είναι σε μια αρμονία με τον λόγο ώστε να αφήνει τη φαντασία του παιδιού να αναπτυχθεί. 

Μ.Γ.: Στην εποχή της τεχνολογίας που ζούμε σήμερα και τα περισσότερα παιδιά είναι «κολλημένα» στο διαδίκτυο, ποια είναι η άποψή σας για τις σχέσεις των παιδιών με το περιβάλλον τους; Χαλαρώνουν οι σχέσεις τους με τους γονείς, τους φίλους κ.λπ.;

Σ.Τ.-Π.: Με την εξέλιξη της τεχνολογίας ο άνθρωπος πίστευε ότι θα έχει περισσότερο χρόνο για τον εαυτό του, τα παιδιά του και τους φίλους του. Δυστυχώς έγινε σκλάβος της τεχνολογίας. Οι κοινωνικές σχέσεις υποφέρουν. Τα παιδιά  παίζουν με τους διαδικτυακούς τους «φίλους» και συζητάνε με τους γονείς τους μέσω μηνυμάτων.

Όμως το ελπιδοφόρο  είναι ότι βλέπω πολλούς γονείς να αντιστέκονται σ’ αυτό το τέρας που απειλεί να τους καταπιεί. Περνάνε περισσότερο χρόνο με τα παιδιά τους, καλούνε τους φίλους των παιδιών τους στο σπίτι και χρησιμοποιούν την τεχνολογία ως εργαλείο.

Η ιστορία μας διδάσκει ότι η εξέλιξη είναι ένα ποτάμι που τρέχει αλλά και ο άνθρωπος μπορεί να γίνει ένας πολύ καλός κολυμβητής. 

Μ.Γ.: Με την εμπειρία της εκπαιδευτικού, ποιες επιπτώσεις πιστεύετε ότι έχει επιφέρει στην ψυχοσύνθεση των μαθητών, και ιδιαίτερα των μικρών, η πανδημία που όλοι μας βιώνουμε;

Σ.Τ.-Π.: Ο εγκλεισμός ήταν μια συνθήκη δύσκολη για όλους. Πόσο μάλλον για τους μαθητές. Μαζί περάσαμε την πανδημία με διαδικτυακά μαθήματα. Η στέρηση της φυσικής παρουσίας του δασκάλου ήταν το πιο δύσκολο ιδίως για τα μικρά παιδιά. Στην αρχή κάποια ντρέπονταν περισσότερο και ήταν πιο διστακτικά κι άλλα είχαν περισσότερο άγχος. Η πρώτη μέρα που μας άφησαν να μπούμε στην τάξη ήταν σαν ένα πάρτι. Τα παιδιά ήταν πολύ πιο χαρούμενα αλλά εμένα μου φάνηκαν σαν να μεγάλωσαν απότομα.  

Μ.Γ.: Σας ευχαριστώ πολύ για τη συνέντευξη και σας εύχομαι καλοτάξιδο το βιβλίο σας.

Σ.Τ.-Π.: Εγώ σας ευχαριστώ για την θερμή φιλοξενία! Καλή και δημιουργική συνέχεια!

*Το παιδικό βιβλίο «Ώκυ, ο φιλειρηνικός ξιφίας» της Σωτηρίας Τσέλιου-Παππά κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πνοή. 

Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία, τη ζωγραφική και τα τελευταία δέκα χρόνια με τη συγγραφή. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από εξακόσιες συνεντεύξεις, καθώς και σχολιασμούς βιβλίων και θεατρικών παραστάσεων. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή «Καλώς τους» του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά κι έχει συμμετάσχει σε θεατρικές και χορευτικές παραστάσεις.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Ένα φεγγάρι λιγότερο» από τις εκδόσεις Ελληνική Πρωτοβουλία και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Τα πλήκτρα της σιωπής»  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Άλικα βήματα» από την Εμπειρία Εκδοτική. Τον Νοέμβριο του  2019 κυκλοφόρησε το νέο της μυθιστόρημα «Ζάχαρη άχνη» από τις εκδόσεις Ωκεανός. Τον Ιούνιο 2021 κυκλοφόρησε  το νέο της μυθιστόρημα με τίτλο Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ από τις εκδόσεις Ωκεανός.

Related posts