Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
26 Μαΐ 2019
SLIDER

Ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους πεινάμε συχνά

Του Κωνσταντίνου  Προυντζόπουλου – Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, απόφοιτος του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου (*)

Το αίσθημα της πείνας, είναι ο τρόπος που το σώμα μας, δείχνει πως χρειάζεται τροφή. Μετά την κατανάλωση ενός γεύματος, το αίσθημα αυτό τείνει να μειώνεται. Σε μερικές περιπτώσεις, μπορεί η πείνα να είναι περισσότερο συχνή μέσα στην ημέρα και να μη μειώνεται αισθητά. Υπάρχουν διάφορες εξηγήσεις για αυτή την κατάσταση. Ας δούμε μερικές…

1) Διατροφή – υποθερμιδική δίαιτα

Όταν ακολουθούμε ένα διατροφικό πλάνο μειωμένων θερμίδων, είναι πιθανό να βιώνουμε εντονότερα το αίσθημα της πείνας μέσα στην ημέρα μας. Αυτό τείνει να ρυθμίζεται ύστερα από κάποιο χρονικό διάστημα και εφόσον το πρόγραμμα που ακολουθούμε είναι σωστά διαμορφωμένο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες μας. Η πείνα που νιώθουμε, μπορεί να οφείλεται στην έκκριση μιας ρυθμιστικής ορμόνης, της γκρελίνης, η οποία εκκρίνεται στο στομάχι όταν είναι άδειο. Η ορμόνη αυτή δίνει σήμα στον εγκέφαλο και αυξάνει την όρεξη.

Tip: – Ένα ημερολόγιο καταγραφής των συμπτωμάτων και των γευμάτων μπορεί να μας δώσει σημαντικές πληροφορίες.

– Ο διαιτολόγος μπορεί να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά αυτά τα συμπτώματα, προτείνοντάς μας κατάλληλο και εξατομικευμένο διατροφικό σχήμα.

2) Αυξημένη κατανάλωση απλών υδατανθράκων

Όταν καταναλώνουμε τρόφιμα με πολλά σάκχαρα (π.χ. αναψυκτικά, χυμοί, τυποποιημένα τρόφιμα, γλυκά, ψωμί και ζυμαρικά), είναι πιθανό η όρεξή μας να είναι συχνότερα αυξημένη και η ανάγκη μας για κατανάλωση επιπλέον ποσότητας τροφής αντίστοιχα. Η ινσουλίνη που εκκρίνεται από το πάγκρεας ως απάντηση της αυξημένης γλυκόζης στο αίμα, βοηθάει την είσοδο της γλυκόζης στα κύτταρα. Τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα γρήγορα μειώνονται και έτσι βιώνουμε έντονα συμπτώματα πείνας μετά την κατανάλωση τέτοιων τροφίμων.

Tips: – Κοιτάμε τη διατροφική επισήμανση στα τρόφιμα και αποφεύγουμε τρόφιμα με πρόσθετα σάκχαρα (σακχαρόζη-ζάχαρη, φρουκτόζη, μαλτόζη και δεξτρόζη)

– Επιλέγουμε προιόντα ολικής άλεσης, καθώς οι φυτικές ίνες βοηθούν στην σταδιακή απορρόφηση των υδατανθράκων και στο αίσθημα κορεσμού.

3) Μειωμένα επίπεδα ενυδάτωσης

Μία μέτρια αφυδάτωση, μπορεί να εκφραστεί με συμπτώματα πείνας, καθώς το κέντρο ελέγχου της δίψας και της όρεξης βρίσκονται και τα δύο στον υποθάλαμο. Το σώμα μας νομίζει πως χρειάζεται τροφή, ενώ στην πραγματικότητα χρειάζεται υγρά.

Tip: – Προσπαθούμε να κρατάμε σταθερά τα επίπεδα ενυδάτωσης (κυρίως πίνοντας νερό). – – Μπορούμε να πίνουμε 1 ποτήρι νερό μισή με μία ώρα πριν το γεύμα.

– Απευθυνόμαστε σε επαγγελματία υγείας, έτσι ώστε να βρούμε τις ημερήσιες ανάγκες μας σε υγρά και το πως θα καταφέρουμε να τις καλύψουμε.

4) Έλλειψη ύπνου  

Ο μη επαρκής ύπνος, επηρεάζει τη λειτουργία των ορμονών της όρεξης (γκρελίνη και λεπτίνη). Όταν κοιμόμαστε λιγότερες ώρες από αυτές που χρειαζόμαστε, εκκρίνεται μεγαλύτερη ποσότητα γκρελίνης στο στομάχι (αύξηση της όρεξης) και μικρότερη ποσότητα λεπτίνης από το λιπώδη ιστό (μειωμένος κορεσμός και αυξημένες ανάγκες για πρόσληψη ενέργειας). Η έλλειψη ύπνου σχετίζεται με την αύξηση βάρους.

Tip: – Για τους ενήλικες, επαρκείς ώρες ύπνου θεωρούνται 7-9

5) Στρες

Όταν βιώνουμε στρες, εκκρίνεται μια ορμόνη που ονομάζεται κορτιζόλη (ή αλλιώς η ορμόνη του στρες). Η κορτιζόλη επάγει τη γλυκονεογένεση στο ήπαρ με συνέπεια την αύξηση των επιπέδων γλυκόζης (σακχάρου) στο αίμα. Η διαδικασία αυτή γίνεται για να μπορέσει ο οργανισμός μας να αντιμετωπίσει τον στρεσσογόνο παράγοντα. Το μακροχρόνιο στρες μπορεί να επάγει το αίσθημα της πείνας, μέσω της σχέσης κορτιζόλης – γλυκόζης – ινσουλίνης.

Tip: – Προσπαθούμε να χαλαρώνουμε συχνά μέσα στην ημέρα μας (υπάρχουν αρκετές απλές τεχνικές που περιλαμβάνουν αναπνοές).

– Αν παρατηρήσουμε πως το στρες είναι επίμονο, ζητάμε βοήθεια από επαγγελματία ψυχικής υγείας.

6) Φαρμακευτική αγωγή

Ορισμένα φάρμακα μπορεί να επηρεάσουν το μεταβολισμό του οργανισμού και τα σήματα πείνας. Ορισμένα αντικαταθλιπτικά, αντιψυχωσικά και κορτικοστεροειδή μπορεί να αυξήσουν την αντιλαμβανόμενη πείνα. Αυτό δεν σημαίνει πως διακόπτουμε τη φαρμακευτική αγωγή, αλλά καλό είναι να παρακολουθούμε το βάρος μας.

7) Αλκοόλ

Η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να αυξήσει την όρεξη ιδιαίτερα όταν υπερβαίνει την προτεινόμενη κατανάλωση (1 μερίδα για τις γυναίκες και 2 για τους άνδρες).

Tip: – Είναι καλύτερο να καταναλώνουμε κρασί ή μπύρα και να αποφεύγουμε τα ποτά με μεγάλη περιεκτικότητα σε αλκοόλ και τα λικέρ.

Υπάρχουν και άλλοι λόγοι που μπορούν να επηρεάσουν το αίσθημα της πείνας, και σε αυτούς περιλαμβάνονται και ιατρικοί λόγοι. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, επικοινωνούμε με επαγγελματίες υγείας έτσι ώστε να διερευνηθούν τα αίτια και να πλαισιωθεί κατάλληλα το ζήτημα που αντιμετωπίζουμε.

Πηγές :

https://www.medicalnewstoday.com/

https://www.health.harvard.edu/

 

(*) Κωνσταντίνος Προυντζόπουλος

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, απόφοιτος του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

MSc Συμβουλευτική στην υγεία, εργασία και εκπαίδευση, ΕΚΠΑ

Μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων – Διατροφολόγων

mail : clinidiet@gmail.com

 

Related posts