Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
29 Ιούλ 2021
Ελλάδα

Ποια είναι η πορεία του μετρό στη Θεσσαλονίκη

Η σύμβαση του Μετρό Θεσσαλονίκης υπεγράφη στις 16 Απριλίου του 2006. Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ / WEBUILD / HITACHIRAILSTS/ HITACHI Rail Italy.

Σύμφωνα με την τελευταία απόφαση παράτασης της Αττικό Μετρό ΑΕ, η προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου είναι η 29η Απριλίου του 2023.

Το στοίχημα τώρα είναι να καλυφθεί ο χρόνος που «έκλεψαν» από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές κατά του έργου.

Το συνολικό συμβατικό τίμημα του έργου ανέρχεται σε περίπου 1 δισ. και 47,7 εκ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ

Το Μετρό Θεσσαλονίκης σε αριθμούς 

  • 9,6 χλμ το μήκος της γραμμής.
  • 2 ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
  • 13 σύγχρονοι σταθμοί, με αυτόματες θύρες επί των αποβαθρών.
  • 500- 600 μέτρα απόσταση μεταξύ των σταθμών.
  • 60 μέτρα το μήκος της κεντρικής αποβάθρας.
  • 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό.
  • 450 άτομα χωρητικότητα κάθε συρμού.
  • 000 επιβάτες την ώρα ανά κατεύθυνση η μέγιστη ικανότητα μεταφοράς.
  • 000 τμ η έκταση του αμαξοστασίου στη περιοχή της Πυλαίας.
  • 000 επιβάτες κάθε ημέρα (εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση).

Η κατάσταση του Μετρό Θεσσαλονίκης σήμερα 

Οι εργασίες στο Μετρό Θεσσαλονίκης έχουν προχωρήσει σε ποσοστό περίπου 79%.

Το ποσοστό προόδου των εργασιών πολιτικού μηχανικού είναι περίπου 96% (πλην των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων, που βρίσκονται στο 73%). Οι εργασίες ηλεκτρολογικού μηχανικού έχουν προχωρήσει κατά περίπου 52%. Και οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις του έργου, πλην του Σταθμού Βενιζέλου.

Ειδικότερα:

  • Έχουν ολοκληρωθεί πλήρως οι δύο σήραγγες.
  • Έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού στους 12 σταθμούς (πλην Βενιζέλου) και στο αμαξοστάσιο.
  • Τα αρχιτεκτονικά τελειώματα βρίσκονται σε εξέλιξη.
  • Έχει κατασκευαστεί πλήρως η διπλή γραμμή στο τμήμα από «Συντριβάνι» έως το αμαξοστάσιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο υπόλοιπο τμήμα από «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» έως «Συντριβάνι» στο τέλος του χρόνου.
  • Οι Η/Μ εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη σε όλους τους σταθμούς, εκτός του σταθμού «Βενιζέλου» καθώς και στο αμαξοστάσιο.
  • Έχουν αφιχθεί στο αμαξοστάσιο οι 14 από τους 18 συρμούς και έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσουν οι δοκιμές με κίνηση συρμών στο τμήμα από «Συντριβάνι» έως το αμαξοστάσιο, η κατασκευή του οποίου έχει ολοκληρωθεί και όπου έχουν εγκατασταθεί όλα τα απαραίτητα συστήματα για την εκτέλεση δοκιμαστικών δρομολογίων. Με την ολοκλήρωση των εργασιών στο σταθμό «Βενιζέλου», οι δοκιμές θα επεκταθούν στο υπόλοιπο τμήμα από «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» έως «Συντριβάνι» και η επιτυχής έκβασή τους θα σηματοδοτήσει την ολοκλήρωση του έργου.

Το ιστορικό του Σταθμού Βενιζέλου

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας απέρριψε τρεις αιτήσεις ακυρώσεως κατά της από 4.3.2020 απόφασης της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, με την οποία, κατόπιν γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) είχε εγκριθεί η υποβληθείσα από την Αττικό Μετρό μελέτη κατασκευής του Σταθμού «Βενιζέλου» του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Η μελέτη κατασκευής υπενθυμίζεται ότι προβλέπει την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί στο χώρο του σταθμού, πριν από την έναρξη των εργασιών κατασκευής και τη μετά το πέρας των εργασιών επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων κατά ποσοστό 92%, συνεπώς τη διατήρησή τους στο περιβάλλον όπου βρέθηκαν.

Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων, αλλά και η έγκαιρη και ασφαλής ολοκλήρωση του Μετρό, χωρίς να διακινδυνεύσει η ασφάλεια των εργαζόμενων και των ευρημάτων, αλλά και χωρίς επιβάρυνση του κρατικού ταμείου.

Σε εφαρμογή της με αρ. πρωτ. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΠΚ/ΔΙΠΚΑ/ΤΣΠΑΕΕ/113578/77401/2386/139/04.03.2020 Απόφασης της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, υπολείπονται οι εργασίες απόσπασης, μεταφοράς και απόθεσης στον προσωρινό αποθηκευτικό χώρο των αρχαιολογικών ευρημάτων του Σταθμού «Βενιζέλου», οι μελέτες προστασίας, στερέωσης, αποκατάστασης, συντήρησης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων, οι εργασίες επανατοποθέτησης των αρχαιολογικών ευρημάτων του Σταθμού «Βενιζέλου» στην προ απόσπασης θέση τους καθώς και οι εργασίες ανάδειξης – συντήρησης των αρχαιοτήτων και κατασκευής του μουσειακού/ αρχαιολογικού χώρου.

Έως σήμερα, εν αναμονή της απόφασης του ΣτΕ επί των Αιτήσεων Ακυρώσεως, η Αττικό Μετρό εκτελούσε μόνο εκείνες τις εργασίες στο Σταθμό «Βενιζέλου» που δεν επηρεάζονταν από τις ανωτέρω αιτήσεις.

Συγκεκριμένα έχει εκτελέσει τα απαραίτητα έργα αντιστήριξης για την ασφαλή διενέργεια της αρχαιολογικής ανασκαφής, που εκτείνεται σε έκταση περίπου 386,00τ.μ. και έως βάθους 9,5 μ. στη νότια πρόσβαση του Σταθμού «Βενιζέλου». Ήδη από τον Ιανουάριο του 2021 έχει ξεκινήσει η αρχαιολογική ανασκαφική έρευνα στη νότια πρόσβαση του Σταθμού, σε βάθος 2,5 μ. περίπου.

Στο κύριο τμήμα του Σταθμού «Βενιζέλου», μετά την απόσπαση των αρχαιοτήτων, υπολείπεται αρχαιολογική ανασκαφή των υποκείμενων στρωμάτων παλαιότερων περιόδων (ελληνιστικά, κ.λ.π.), με εκτιμώμενο βάθος ανασκαφής της τάξεως των 3,10 μέτρων (σε έκταση 1.360,00τ.μ.).

Η ανασκαφή για την κατασκευή της βόρειας πρόσβασης του Σταθμού «Βενιζέλου» κατά την οποία αναμένεται να βρεθεί η συνέχεια του τετραπύλου (που σηματοδοτεί τη διασταύρωση του decumanusmaximus με το κεντρικό cardo) θα διενεργηθεί σε έκταση 323,00 τ.μ. και σε βάθος 9,5 μέτρων περίπου. Αρχαιολογική έρευνα στο νοτιοανατολικό φρέαρ του Σταθμού θα διεξαχθεί σε έκταση 83 τ.μ. περίπου και σε βάθος 7,5 μέτρων.

Επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά

Παράλληλα με την εξέλιξη των εργασιών του βασικού έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε εξέλιξη και οι εργασίες για την επέκταση προς Καλαμαριά.

Η σχετική σύμβαση έχει υπογραφεί στις 25 Ιουνίου του 2013. Ανάδοχος είναι η ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.

Το συνολικό συμβατικό τίμημα του έργου αγγίζει τα 400 εκ ευρώ, χωρίς ΦΠΑ.

Η επέκταση προς Καλαμαριά σε αριθμούς:

  • 4,77 χλμ. Γραμμής
  • 2 ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς
  • 5 σταθμοί
  • 5 φρέατα

Μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί το 80% της σύμβασης.

Το ποσοστό προόδου των εργασιών πολιτικού μηχανικού είναι 96%.

Οι εργασίες ηλεκτρολογικού μηχανικού βρίσκονται στο 40% περίπου.

Επίκειται και η δημοπράτηση για την προμήθεια 15 νέων συρμών το αμέσως προσεχές διάστημα.

 

 

Related posts