Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
28 Σεπ 2020
SLIDER

Ο συγγραφέας Στέλιος Στυλιανού μιλάει για το νέο βιβλίο του «Εμένα με λένε Ρωξάνη»

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη 

Ο Στέλιος Στυλιανού γεννήθηκε στη Λεμεσό της Κύπρου. Σπούδασε κινηματογράφο, θέατρο και τηλεόραση στην Ανωτέρα Σχολή Θεάτρου Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου και δημόσιες σχέσεις στο Institute of Commerce του Λονδίνου.

Από το 1975, είναι μόνιμος κάτοικος Αθηνών κα εργάζεται ως σκηνοθέτης, σεναριογράφος κα διευθυντής παραγωγής στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση.

Από το 1979, είναι μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Σκηνοθετών, της European Federation (F.Ε.R.A.) και της International Federation (M.E.I.).

Έχει διατελέσει καθηγητής στα κρατικά Ι.Ε.Κ. διδάσκοντας σενάριο, σκηνοθεσία και διεύθυνση παραγωγής. Επίσης, επί τετραετία υπήρξε μέλος της τριμελούς εξεταστικής επιτροπής του υπουργείου Παιδείας για τις πιστοποιήσεις των αποφοίτων Ι.Ε.Κ.

Έχει γράψει σενάρια για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, ενώ συγχρόνως ασχολείται με τη συγγραφή μυθιστορημάτων. 

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Στέλιο πρόσφατα κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο σου «εμένα με λένε Ρωξάνη». Ποια είναι η Ρωξάνη του τίτλου;    

ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ: Η Ρωξάνη συμβολίζει την σύγχρονη γυναίκα που αποζητά να ενώσει το άγνωστο παρελθόν της με το παρόν της και να προσδιορίσει το μέλλον της.

Μ.Γ.: Σε ποιον απευθύνεται τονίζοντας το όνομά της;

Σ.Σ.: Η Ρωξάνη τονίζοντας το όνομά της, απευθύνεται σε όλους όσους την έχουν καταπιέσει και περιφρονήσει . Έτσι επιδεικνύει την ψυχική της δύναμη.

Μ.Γ.: Το βιβλίο σου αφορά μια ιστορία που κινείται στο χώρο του trafficking. Τι σε ώθησε να γράψεις για το συγκεκριμένο θέμα;

Σ.Σ.: Το trafficking αποτελεί ένα σύγχρονο έγκλημα, το οποίο ως άνδρας και ιδιαίτερα ως πατέρας με έχει συγκλονίσει. Είναι ένα έγκλημα κατά της ανθρώπινης υπόστασης, αξιοπρέπειας και ελευθερίας. Μέσα από αυτό το πρίσμα, ως συγγραφέας ωθήθηκα να το αποτυπώσω σε έργο.

Μ.Γ.: Υπάρχουν πραγματικά πρόσωπα και γεγονότα στην ιστορία που αφηγείσαι ή αφορά εξ ολοκλήρου μυθοπλασία;

Σ.Σ.: Τα πρόσωπα του έργου μου, πέρα από οποιαδήποτε μυθοπλασία, υπάρχουν ζουν και κινούνται διπλά μας. Καθένας θα μπορούσε να ταυτιστεί με τα αναφερόμενα πρόσωπα. Τα γεγονότα συνθέτουν ιστορίες της καθημερινότητας που κινούνται άλλοτε στην σφαίρα του φανταστικού και άλλοτε στην σφαίρα του ρεαλιστικού.

Μ.Γ.: Σε ποιους χώρους κινήθηκες προκειμένου ν΄ αντλήσεις πληροφορίες για όσα αναφέρεις στο βιβλίο σου;

Σ.Σ.: Οι περισσότερες πληροφορίες έχουν αντληθεί από τους χώρους όπου μπορεί να συναντήσει κανείς τα θύματα αυτού του εγκλήματος.

Μ.Γ.: Το Trafficking είναι «το βάναυσο έγκλημα της εμπορίας ανθρώπων». Είναι εύκολο να ανιχνευτεί και να καταπολεμηθεί;

Σ.Σ.: Το Trafficking είναι ότι πιο εύκολο, να ανιχνευθεί. Να καταπολεμηθεί είναι πολύ δύσκολο, καθώς χρειάζονται αλλαγές εκ βάθρων, τόσο στην τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου όσο και στην αλλαγή νοοτροπίας της κοινωνίας.

Μ.Γ.: «Το μόνο που θυμούνται είναι ότι υπάρχουν και ίσως αυτό να τις κάνει να χαμογελούν και να διασκεδάζουν» σκέφτεται η Ρωξάνη για τις κοπέλες που γνωρίζει. Πως χάνεται η μνήμη τους και προσαρμόζονται στα δεδομένα της εκμετάλλευσής τους;

Σ.Σ.: Η ανθρώπινη ιδιοσυγκρασία μέσα από τις άμυνες που δημιουργεί καταφέρνει να επιβιώνει. Το ένστικτο της αυτοσυντήρησης λειτουργεί στις κοπέλες, όπως και σε κάθε ανθρώπινο όν, ως καταλύτης στην πιο εύκολη προσαρμογή στα δεδομένα της εκμετάλλευσης και στην λήθη της μνήμης.

Μ.Γ.: Η φιλία έχει θέσει ανάμεσα σ΄ αυτές τις κοπέλες ή φόβος τις κρατάει αποξενωμένες;

Σ.Σ.: Αναμφισβήτητα ο φόβος κρατά αποξενωμένες τις κοπέλες. Είναι δύσκολο οι κοπέλες να αναπτύξουν αληθινή φιλία. Σε τέτοιες περιπτώσεις τίθεται  ένα ερωτηματικό κατά πόσο η φιλία τους είναι αληθινή.

Μ.Γ.: «Τώρα πια δεν υπάρχουμε ούτε σαν άνθρωποι»  αναφέρει η Ρωξάνη στην Μάγδα. Πως βιώνουν την εκμετάλλευσή τους από τους επιτήδειους;

Σ.Σ.: ΑΠ. Η Ρωξάνη αναπόλησε την αγνότητα της ανέμελης παιδικής της φιλίας, που είχε αναπτύξει με την Μάγδα. Η τωρινή της κατάσταση, που αφορά στην εκμετάλλευση από τους επιτήδειους έχει επηρεάσει αρνητικά την ψυχοσύνθεση της.

Μ.Γ.: Η Ρωξάνη αντιστάθηκε αλλά στο τέλος υποτάχθηκε. Είχε άλλη δυνατότητα;

Σ.Σ.: Η ηρωίδα του βιβλίου λειτουργούσε και ενεργούσε με γνώμονα τον φόβο. Παράλληλα με την τρομοκρατία που δεχόταν, στο βάθος του μυαλού της είχε τον ανεκπλήρωτο στόχο της αποκατάστασης της πατρικής φιγούρας. Η Ρωξάνη θα μπορούσε με ψύχραιμη ματιά να εξετάσει όλα τα πιθανά ενδεχόμενα και να πάρει αποφάσεις για τις επόμενες κινήσεις της.

Μ.Γ.: Η Ρωξάνη κοιτάζει τους άντρες που «κάθονταν μόνοι  με ένα ποτήρι αφηρημένοι, κοιτώντας απεγνωσμένα γύρω τους σαν να έψαχναν εκείνη τη μάταιη ελπίδα που αγάπησαν και περίμεναν τόσο καιρό». Τι είδους άνθρωποι συχνάζουν στα κακόφημα μπαρ; 

Σ.Σ.: Οι άνθρωποι που συχνάζουν σε αυτού του είδους τα μπαρ είναι απελπισμένοι, απογοητευμένοι, ναυάγια της ζωής που αναζητούν μέσα από το ποτό και τον αγοραίο έρωτα,  την εσωτερική τους γαλήνη και ηρεμία επί ματαίω.

Μ.Γ.: Υπάρχει τρόπος να ξεφύγει μια κοπέλα από το κύκλωμα του  trafficking;

Σ.Σ.: Μια κοπέλα μπορεί να ξεφύγει πολύ δύσκολα και μόνο με μεγάλη επιμονή και ισχυρή θέληση.

Μ.Γ.: «Φοβάμαι τόσο πολύ ή έχω εθιστεί κι εγώ από τα χρήματα και δεν παίρνω κάποια απόφαση;» αναρωτιέται η Ρωξάνη. Τι συνέβαινε πραγματικά μέσα της;

Σ.Σ.: Στη Ρωξάνη δημιουργείται ένας εσωτερικός διχασμός μεταξύ φόβου και εθισμού στην οικονομική άνεση. Ο ψυχισμός της αποτελεί ένα μπερδεμένο κουβάρι, που την εμποδίζει να ενεργήσει με καθαρότητα και διαύγεια, να λάβει σωστές αποφάσεις και να μεθοδεύσει τα επόμενα βήματα της.

Μ.Γ.: «Ο κυριότερος λόγος που αυτές οι κοπέλες μεταναστεύουν κι οδηγούνται στην πορνεία είναι τα οικονομικά προβλήματα στις χώρες τους» γράφει ο δημοσιογράφος Γιώργος. Πιστεύεις ότι γνωρίζουν τι τις περιμένει στην «γη της επαγγελίας» που ονειρεύονται; 

Σ.Σ.: Σύμφωνα με πληροφορίες ένα μεγάλο ποσοστό γνωρίζει και αποδέχεται τους όρους σε γενικό πλαίσιο σχετικά με την εικόνα που παρουσιάζει η «γη της επαγγελίας». Σίγουρα μέσα από την οικονομική δυσχέρεια της χώρας τους, πολλές κοπέλες αναγκάζονται να μεταναστεύουν και να ελπίζουν σ΄ ένα καλύτερο μέλλον. Πάραυτα υπάρχει ένα μικρότερο ποσοστό κοριτσιών που εξαπατώνται στην προσπάθεια τους να επιτύχουν καλύτερο βιοτικό επίπεδο.

Μ.Γ.: Η Ρωξάνη σκέφτεται «ένα παιδικό όνειρο, μια εφηβική φιλοδοξία κι ένα πάθος μου με έκαναν κουρέλι της ζωής». Δεδομένου ότι εξαναγκάστηκε με πολλούς τρόπους να υποταχτεί γιατί ρίχνει ευθύνες στον εαυτό της;

Σ.Σ.: Μέσα από την αυτοκριτική της, η Ρωξάνη ρίχνει τις ευθύνες στον εαυτό της. Η εμπιστοσύνη που έδειξε σε φίλους και συμμαθητές, οι οποίοι τελικά την ξεγέλασαν την ωθεί να κάνει αυτοκριτική. Εστιάζει σε αδυναμία να διαχωρίσει το όριο των δικών της ευθυνών. Εμφανίζεται να λειτουργεί μέσα από τις αδυναμίες, τα πάθη, τα ελαττώματα και τα προτερήματα που χαρακτηρίζουν κάθε άνθρωπο.

Μ.Γ.: Η Ρωξάνη γνωρίζει τον Χρήστο που προτίθεται να την βοηθήσει. Τι ήταν αυτό που τον απομάκρυνε την τελευταία στιγμή, ο φόβος ή κάτι περισσότερο;

Σ.Σ.: Ο Χρήστος απομακρύνθηκε από την Ρωξάνη και την πρόθεση του να την βοηθήσει καθώς δέχθηκε απειλές για την ζωή του. Ο  φόβος που φώλιασε μέσα του λειτούργησε ανασταλτικά την τελευταία στιγμή.

Μ.Γ.: Η Ρωξάνη πέρασε από όλο το κύκλωμα της εμπορίας σώματος, μπαρ, πόρνη πολυτελείας, σπίτια στη Φυλής. Από που αντλούσε δύναμη για να παραμένει αμόλυντος ο εσωτερικός κόσμος της;

Σ.Σ.: Ο στόχος που είχε θέσει η Ρωξάνη για να ανακαλύψει το παρελθόν της και τον μοναδικό άνθρωπο που στερήθηκε από μικρή, αποτέλεσε ισχυρό κίνητρο για να διατηρήσει αμόλυντο και συμπαγή των εσωτερικό της κόσμο.

Μ.Γ.: «Να ξέρεις Ρωξάνη μου, πως έγκλημα δίχως την κάλυψη των αρχών δεν γίνεται» αναφέρει η Τατιάνα. Έχει δίκιο στα λόγια της;

Σ.Σ.: Απόλυτο δίκιο έχουν τα λόγια της Τατιάνας.

Μ.Γ.: Η Λίζα κατέφυγε στην αστυνομία. Είναι τόσο εύκολο να εξαρθρωθεί το κύκλωμα;

Σ.Σ.: Η εξάρθρωση του κυκλώματος μοιάζει με την εξόντωση της Λερναίας Ύδρας. Πολύ δύσκολα μπορεί να επιτευχθεί, ακόμη και με την συμβολή των αστυνομικών αρχών.

Μ.Γ.: «Τα κυκλώματα των ναρκωτικών, του λαθρεμπορίου, της πορνείας κι όλα αυτά που κάποιοι από εμάς διακινδυνεύαμε τη ζωή μας, πιστεύοντας ότι κάτι κάνουμε είναι άτρωτα» αναφέρει ο αστυνόμος. Είναι πράγματι άτρωτα;

Σ.Σ.: Τα κυκλώματα είναι τρωτά. Μπορούν να εξαλειφθούν όταν υπάρχει πολιτική βούληση που να επιτρέπει να γίνουν ριζοσπαστικές ενέργειες. Σε αντίθετη περίπτωση αυτά γιγαντώνονται και φαντάζουν άτρωτα.

Μ.Γ.: «Δυστυχώς, όλα αυτά όπως αποδεικνύεται πλέον, δεν είναι αστυνομικό θέμα. Είναι πρόβλημα δικαστικό και πιο πολύ μάλλον είναι πολιτικό και δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο» αναφέρει πάλι ο ίδιος. Τι θέλει να τονίσει με τα λόγια του;

Σ.Σ.: Ο αστυνόμος εκφράζει την άποψη ότι τα πλοκάμια των κυκλωμάτων έχουν απλωθεί και δρουν πολυεπίπεδα στο κοινωνικό ιστό. Τονίζει τις διαστάσεις και τις αντιξοότητες εξάλειψης αυτών, αφού έχει πρώτα προσδιορίσει το εύρος και το μέγεθος της δράσης των αναφερομένων κυκλωμάτων.

Μ.Γ.: Σ΄ ευχαριστώ πολύ για την παραχώρηση της συνέντευξης και σου εύχομαι καλοτάξιδο το βιβλίο σου. 

Σ.Σ.: Με τη σειρά μου αγαπητή Μαίρη σε ευχαριστώ πολύ για την φιλοξενία της συνέντευξης μου στην σελίδα σου και το βήμα που μου έδωσες να επικοινωνήσω με το αναγνωστικό κοινό.

Εύχομαι καλές διακοπές με ένα βιβλίο!

*Το μυθιστόρημα «Εμένα με λένε Ρωξάνη» του Στέλιου Στυλιανού κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Χάρτινη πόλη. 

Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΕΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΑ ΠΛΗΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της ΑΛΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ από την Εμπειρία Εκδοτική. Το 2019 θα κυκλοφορήσει το νέο της μυθιστόρημα από τις εκδόσεις Ωκεανός.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από πεντακόσιες συνεντεύξεις. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή ΚΑΛΩΣ ΤΟΥΣ του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά.   

 

 

Related posts