Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
03 Δεκ 2021
Πολιτισμός

Ο Κωνσταντίνος Κυριακού σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στο NOW24

«Για μένα ο Έρωτας δεν είναι μόνο το Α και το Ω, αλλά και τα είκοσι τέσσερα γράμματα της αλφαβήτου». Ο Κωνσταντίνος Κυριακού, σε μια εκ βαθέων συνέντευξη!

Πώς έφτασαν στα χέρια σας αυτά τα τέσσερα μονόπρακτα του Θερβάντες και τι αισθανθήκατε διαβάζοντάς τα;

Απάντηση: Έφτασαν με έναν πολύ απλό τρόπο. Διαβάζοντας, μελετώντας, ερευνώντας και ψάχνοντας. Ως θεατροδίφης μού αρέσει να αναζητώ θεατρικά έργα που δεν είναι ευρέως γνωστά ή είναι τελείως άγνωστα στο ελληνικό θέατρο. Έργα γνωστών αλλά και άγνωστων συγγραφέων στην ελληνική θεατρική σκηνή και τη θεατρική βιβλιογραφία. Ανακαλύπτοντάς τα αισθάνθηκα χαρά, ευτυχία, μα και ένα αίσθημα ευθύνης απέναντι σε αυτόν τον μέγιστο Ισπανό, ο οποίος είναι γνωστός στην Ελλάδα μόνο ως μυθιστοριογράφος και νουβελίστας, και που τώρα ήρθε η στιγμή να τον γνωρίσει το ελληνικό κοινό και ως θεατρικό συγγραφέα!

Με ποιο κριτήριο επιλέξατε τα συγκεκριμένα, ώστε να τα παρουσιάσετε σε μια ενιαία παράσταση;

Απάντηση: Ο Θερβάντες είχε συγγράψει περίπου τριάντα θεατρικά έργα, από τα οποία διασώζονται μονάχα είκοσι περίπου – πολύπρακτα και μονόπρακτα. Συγγράφοντας την εκτενέστατη «Εισαγωγή» στην έκδοση της μοναδικής τρίπρακτης θερβαντινής κωμωδίας που κυκλοφορεί στην Ελλάδα, σε δική μου μετάφραση, από τις Εκδόσεις Αλφειός με τον τίτλο Λαβύρινθος του Έρωτα, θέλησα να παρουσιάσω μία συνοπτική περίληψη όλου του διασωθέντος θεατρικού corpus του Θερβάντες. Έτσι, διαβάζοντας όλα τα μονόπρακτά του εντόπισα κοινά στοιχεία σε αυτά τα τέσσερα, που οι τίτλοι τους είναι –με τη σειρά που τα παρουσιάζουμε–: Η σπηλιά της Σαλαμάνκα, Ο γεροζηλιάρης, Ο ψευτοχωριάτης και Οι γλωσσοκοπάνες· κοινά στοιχεία τόσο σε θεματολογικό όσο και σε υφολογικό επίπεδο. Ένα επιπλέον κριτήριο που τα έκανε να μπορέσουν να παρουσιαστούν σε μία ενιαία παράσταση είναι και ο αριθμός των προσώπων που αποτελούν τις διανομές τους. Αυτά τα τέσσερα μονόπρακτα παίζονται από επτά ηθοποιούς, όσοι δηλαδή είμαστε και στον θίασο της παράστασης Νέα απ’ τον Θερβάντες, ενώ τα υπόλοιπα μονόπρακτά του απαιτούσαν γύρω στους δέκα ή και περισσότερους ηθοποιούς για να παρασταθούν.

Και πώς συνδέονται με την Ιστορία της Κωμωδίας;

Απάντηση: Το θερβαντινό θέατρο είναι εμφανώς επηρεασμένο από τους γυρολόγους ηθοποιούς της εποχής του “Χρυσού Αιώνα” του Ισπανικού Μπαρόκ, οι οποίοι παρουσίαζαν τα έργα τους σε πλατείες και σε διάφορους άλλους ανοιχτούς δημόσιους χώρους, κουβαλώντας τα σκηνικά, τα κοστούμια και όλα τα υπάρχοντά τους επάνω σε κάρα, με τα οποία περιόδευαν από πόλη σε πόλη και από χωριό σε χωριό. Αυτά τα μπουλούκια των γυρολόγων ηθοποιών ερμήνευαν τα έργα τους βάσει των νούτικων τεχνικών της commedia dell’arte. Με αφετηρία αυτήν την επιρροή που άσκησε η αυτοσχέδια ιταλική κωμωδία στον Θερβάντες, σκεφτήκαμε, η Κατερίνα Μπιλάλη και εγώ, να παρουσιάσουμε, με όχημα αυτά τα τέσσερα μονόπρακτα του Θερβάντες, την εξελικτική πορεία αυτής της επιρροής της commedia dell’arte στην Ιστορία της Κωμωδίας, ίσαμε τις μέρες μας.

Ερωτικό πάθος και συζυγική απιστία. Δύο από τα κεντρικά θέματα της παράστασης. Τι ρόλο παίζει ο έρωτας στη δική σας ζωή, ως άνθρωπος αλλά και ως καλλιτέχνης;

Απάντηση: Για μένα ο Έρωτας δεν είναι μόνο το Α και το Ω, αλλά και τα είκοσι τέσσερα γράμματα της αλφαβήτου, μη σας πω και το “ς” (σίγμα τελικό). Δίχως έρωτα δεν υπάρχει ζωή, δεν υπάρχει δημιουργία, δεν υπάρχει εξέλιξη, δεν υπάρχει ύπαρξη.

Πόσο έχει αλλάξει το ερωτικό παιχνίδι στην εποχή των social media;

Απάντηση: Θεωρώ ότι έχει αλλάξει αρκετά! Έχει αλλάξει μορφή, αλλά και τρόπο έκφρασης!

Αν ζούσαν σήμερα οι ήρωές σας, πώς θ’ αντιδρούσαν;

Απάντηση: Ακριβώς το ίδιο! Οι νέοι θα παντρεύονταν αυτόν που ποθούσε η καρδιά τους και θα αντιδρούσαν στις προσταγές των γονιών τους να παντρευτούν έναν γέρο άνθρωπο, μόνο και μόνο επειδή έχει χρήματα. Οι ερωτευμένοι θα ερωτεύονταν! Οι σύζυγοι θα αλληλοαπατούνταν! Οι επιτήδειοι και τα λαμόγια θα έβρισκαν τρόπο να επιβιώσουν και να ανελιχθούν! Η ζωή θα συνεχιζόταν κανονικά, διότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίδιοι σε όλες τις εποχές!

Στο σκηνοθετικό σας σημείωμα αναφέρετε πως τα συγκεκριμένα μονόπρακτα «λειτουργούν ανακουφιστικά και αναζωογονητικά, εκτός από ψυχαγωγικά, για το κοινό». Με ποιον τρόπο συντελείται αυτό;

Απάντηση: Με τη συνειδητοποίηση ότι τα θέματα που θίγονται σε αυτά τα τέσσερα μονόπρακτα, αλλά και το καθρέφτισμα των συμπεριφορών των χαρακτήρων, έχουν διαχρονική αξία, αντανακλούν τη σημερινή κοινωνική αποτύπωση και το κοινό θεάται το είδωλό του. Με την αποκάλυψη της πραγματικότητας, και όχι τη συγκάλυψή της, το κοινό γελάει –συνειδητά και ασύνειδα– με τον ίδιο του τον εαυτό, και κυρίως με τα ελαττώματά του, καθώς αυτός είναι και ο απώτερος σκοπός της κωμωδίας. Δηλαδή, με υπερβολικό τρόπο να καυτηριάσει, να σατιρίσει και να στηλιτεύσει τα κακώς κείμενα των κοινωνικών προτύπων, θεσφάτων και συμπεριφορών, τα οποία σπανίως αλλάζουν στο πέρασμα του χρόνου.

Τι θεωρείτε ότι αναζητά στο θέατρο το κοινό, αυτές τις δύσκολες εποχές;

Απάντηση: Αυτή είναι μία ερώτηση που θα πρέπει να τεθεί στο κοινό, και μάλιστα σε κάθε μία και σε κάθε έναν που πηγαίνει να παρακολουθήσει μία παράσταση, μία επιτέλεση, και όχι στους ανθρώπους του Θεάτρου! Κατά αυτόν τον τρόπο θα διαπιστώσουμε ότι υπάρχουν πάρα πολλά διαφορετικά “θέλω”, “ψάχνω”, “αναζητώ”, “προσδοκώ”! Οι άνθρωποι που ασχολούνται με το Θέατρο γνωρίζουν μόνο αυτό που θέλουν οι ίδιοι να προσφέρουν στο κοινό τους! Εμείς επιδιώκουμε, επιθυμούμε και στοχεύουμε να παρουσιάσουμε αυτό που έχουμε ονειρευτεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, έτσι ώστε ο κόσμος, φεύγοντας από την παράστασή μας, να νιώσει ότι αυτό που του προσφέρθηκε τον ψυχαγώγησε, τον ικανοποίησε, τον ευχαρίστησε, τον “ταξίδεψε” και του έδωσε αυτό που λέμε “δουλειά για το σπίτι”, αλλά και του μεταλαμπάδευσε πράγματα που δε γνώριζε και τα οποία θα τον πάνε λίγο παραπέρα.

Και τι πιστεύετε ως καλλιτέχνης πως οφείλει το θέατρο αυτούς τους καιρούς να παρέχει στον κόσμο;

Απάντηση: Το Θέατρο οφείλει να υπάρχει και ο κόσμος οφείλει να το στηρίξει με τη φυσική του παρουσία! Η κάθε παράσταση, η κάθε ερμηνευτική δουλειά, η κάθε καλλιτεχνική έκφραση έχει κάτι να πει και κάτι να δώσει! Ο τρόπος που θα αποδοθούν αυτά είναι καθαρά ζήτημα των συντελεστών. Αυτό που δε θα μου άρεσε να δω σε μία θεατρική παράσταση είναι η “φτήνια” και μάλιστα μετά από τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα απομάκρυνσης του κοινού από τις θεατρικές αίθουσες, με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε στην αποξένωση!


«Νέα απ’ τον Θερβάντες»: Όλη η ιστορία της Κωμωδίας σε μια παράσταση | Πρεμιέρα 6/11 στο θέατρο Μεταξουργείο

Η Θεατρική Εταιρεία THEARTES των Κωνσταντίνου Κυριακού και Κατερίνας Μπιλάλη και η Θεατρική Ομάδα Μπουφόνοι της Βίλης Σωτηροπούλου ενώνουν τις δυνάμεις τους, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε ενιαία παράσταση, τέσσερα κωμικά μονόπρακτα του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Μέσα από την παράστασή τους με τίτλο «Νέα απ’ τον Θερβάντες» συστήνουν τον μεγάλο Ισπανό συγγραφέα ως «δραματουργό» στο ελληνικό θεατρικό κοινό και παράλληλα κάνουν μια αναδρομή στην ιστορία της Κωμωδίας.

Πρεμιέρα Σάββατο 6 Νοεμβρίου στο θέατρο Μεταξουργείο.

Πρόκειται για τέσσερα σκηνικά διαμαντάκια κωμικού χαρακτήρα, με τη θεματολογία τους να περιστρέφεται γύρω από το ερωτικό πάθος, τη συζυγική απιστία και τις κωμικές ή τραγικές συνέπειές τους. Μέσα από αυτά αντανακλώνται ιδεοψυχαναγκαστικές καταστάσεις που συνορεύουν με την τρέλα – περίφημα εκπροσωπούμενες από τον θερβαντινό Δον Κιχώτη. Οι ιστορίες φωτίζονται από «χιουμοριστικά παιχνίδια», με πρωταγωνιστές τούς αιώνια γελοίους τύπους (μπούφοι, ρουφιάνοι, σπουδαστές, προξενήτρες, γερο-παράξενοι, κ.λπ.), με εμφανείς τις επιρροές που άσκησε η commedia dell’ arte στο θεατρικό σύμπαν του Θερβάντες.

Καθένα από τα μονόπρακτα παρουσιάζει διαφορετική υποκριτική φόρμα και όλα μαζί γίνονται όχημα για μια αναδρομή στην Ιστορία της Κωμωδίας. Έτσι, με αφετηρία την commedia dell’ arte και με σημείο τερματισμού τη σύγχρονη γερμανική κωμωδία, οι ενδιάμεσοι σταθμοί της παράστασης είναι η κλασικιστική κωμωδία του Μολιέρου και η ελληνική αστική πολιτική κωμωδία ηθών του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα, μεταγραμμένη σε ομοιοκατάληκτο δεκαπεντασύλλαβο.

Σκηνοθετικό σημείωμα

Ο Miguel de Cervantes από νεαρή ηλικία γοητεύτηκε από το θέατρο, καλλιεργώντας το είδος με επαγγελματική επιμέλεια και εμμονή. Ωστόσο, στο ελληνικό θέατρο είναι σχεδόν άγνωστο το θεατρικό του corpus. Επιθυμώντας να διανοιχτεί ο δρόμος προς τη θερβαντινή δραματουργία, αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε τέσσερα από τα κωμικά του μονόπρακτα, με στόχο να επιτύχουμε να αποκτήσουν και αυτά την ίδια δημοτικότητα που έχει κερδίσει και το magnum opus του, ο Δον Κιχώτης.

Τα εξαιρετικά αυτά μονόπρακτα τα χαρακτηρίζει απόλυτη ελευθερία, τόσο σε επίπεδο φόρμας, όσο και ιδεολογικά και οι ήρωές τους είναι απεικονίσματα ρηξικέλευθων ιλαροτραγικών ζωγραφικών πινάκων, φτιαγμένων με ελαφρές πινελιές, που ομοιάζουν, αντεστραμμένες και διακωμωδούμενες, με το πραγματικό στοιχείο και που μέσα τους κυλάει ανεμπόδιστα το ανεξάντλητο ρεύμα της κωμικής φλέβας του Θερβάντες. Οι θεατρικές αυτές ζωγραφιές είναι ποικιλμένες με υπερβολικούς, γκροτέσκους και γελοίους χαρακτήρες, όλοι τους άξιοι της πένας του Θερβάντες, και είναι επικαλυμμένοι με σάλτσες ιδιωμάτων, πασπαλισμένοι με καρυκεύματα φράσεων, εμπλουτισμένοι με συνοδευτικά αστείων φράσεων, που λειτουργούν ανακουφιστικά και αναζωογονητικά, εκτός από ψυχαγωγικά, για το κοινό. Και φυσικά, εμφανίζουν αδρώς τις επιρροές που άσκησε η commedia dell’ arte στο θεατρικό corpus του Θερβάντες.

Έχοντας ως έναυσμα αυτήν την επιρροή, καθώς επεξεργαζόμασταν το κείμενο της μετάφρασης, η Κατερίνα Μπιλάλη κι εγώ, διερωτώμασταν πώς θα μπορούσαμε να συνδέσουμε την αυτοσχέδια κωμωδία της commedia με την ιδιοφυή θερβαντινή κωμωδία. Η λύση δόθηκε με το να χρησιμοποιήσει ένας θίασος από γυρολόγους-κωμικούς αυτά τα τέσσερα μονόπρακτα ως ένα όχημα για μια αναδρομή στην Ιστορία της Κωμωδίας, αποτυπώνοντας συγχρόνως τις επιρροές και τις επιδράσεις αυτών στη μετέπειτα δραματουργία.

Κωνσταντίνος Κυριακού 

Ταυτότητα παράστασης

«Νέα απ’ τον Θερβάντες»

Τέσσερις μονόπρακτες κωμωδίες του Μιγκέλ ντε Θερβάντες

Μετάφραση – Διασκευή – Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Κυριακού

Δραματουργική Επεξεργασία: Κατερίνα Μπιλάλη

Σκηνικά – Κοστούμια: Έρση Δρίνη

Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης

Πρωτότυπη Μουσική: Μιρέλα Πάχου

Κινησιογραφία: Στεφανία Γώγου

Βοηθός σκηνοθέτη: Όλια Γεωργιάδου

Φωτογραφίες: Φανή Τουμπουλίδου

Σχεδιασμός αφίσας: [βιβλιοτεχνία]

Προβολή και Επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου – We Will

Παραγωγή: «THEARTES» Α.Μ.Κ.Ε. – «Μπουφόνοι» Α.Μ.Κ.Ε. 

Διανομή:

Κατερίνα Μπιλάλη

Κωνσταντίνος Κυριακού

Βίλη Σωτηροπούλου

Ανδρέας Κωνσταντινίδης

Γιώτα Τσιότσκα

Λευτέρης Παπακώστας

Στεφανία Γώγου

Πού: Θέατρο Μεταξουργείο, Ακαδήμου 14 & Κεραμεικού, τηλ: 210 5234382
Πότε: Από Σάββατο 6 Νοεμβρίου και κάθε Σάββατο στις 18:30 και Κυριακή στις 20:30

Διάρκεια: 90’ (χωρίς διάλειμμα)
Τιμές εισιτηρίων: 10 € (γενική είσοδος) και 5 € (ατέλειες, ΑμεΑ).
Προπώληση: viva.gr

Η παράσταση επιχορηγήθηκε από το ΥΠ.ΠΟ.Α..

 

 

 

 

 

Related posts