Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
21 Νοέ 2018
SLIDER

Ο Αντώνης Καράς μιλάει για το βιβλίο του «Κωδικό όνομα Ιαπετός»

Συνέντευξη στην Μαίρη Γκαζιάνη

Ο Αντώνης Καράς ζει, γράφει και εργάζεται στην Αθήνα, την πόλη όπου γεννήθηκε το καλοκαίρι του 1975. Αντιμετωπίζει το διάβασμα και τη γραφή ως καθαρά βιολογικές ανάγκες. Είχε δύο μεγάλα όνειρα στη ζωή του. Να εκδώσει κάποιο από τα μυθιστορήματά του και να μάθει να χορεύει. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειές του, δεν έμαθε ποτέ να χορεύει. Το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο «Κωδικό όνομα Ιαπετός» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πνοή.

Μ.Γ.: Κύριε Καρά διάβασα στο βιογραφικό σας ότι είχατε δυο μεγάλα όνειρα στη ζωή σας. Να μάθετε χορό και  να εκδώσετε κάποιο μυθιστόρημά σας. Πώς ξεφύτρωσαν αυτές οι ανάγκες μέσα σας; 

Α.Κ.: Η αναφορά για τον χορό είναι στην πραγματικότητα μια προσπάθεια αυτοσαρκασμού.  Ποτέ δεν είχα το ταλέντο ή τις βλέψεις να γίνω χορευτής. Θαυμάζω τους χορευτές απεριόριστα σαν καλλιτέχνες, πάω σε παραστάσεις χορού κατά καιρούς και εμπνέομαι από αυτούς τους ανθρώπους. Η γραφή ήταν το αποτέλεσμα της απόλαυσης της ανάγνωσης. Πρώτα διάβασα και μετά αποφάσισα να γράψω. Και τώρα το ίδιο κάνω και το ίδιο αισθάνομαι. Πρώτα είμαι αναγνώστης και μετά συγγραφέας.

Μ.Γ.: Παραιτηθήκατε από το ένα, επιμένατε στο άλλο. Αισθάνεστε δικαιωμένος από το αποτέλεσμα; 

A.K. :  Ναι, πιστεύω έκανα το σωστό. Είναι σημαντικό να μπορείς να πεις κάποια στιγμή στο είδωλο σου στον καθρέφτη «άκου, αυτό απλά δεν μπορείς να το κάνεις». Κόντρα στα συνθήματα της εποχής, θεωρώ πως δεν μπορούμε οι πάντες να κάνουμε τα πάντα.

Μ.Γ.: Το πρώτο σας βιβλίο έχει τον τίτλο «Κωδικό όνομα Ιαπετός». Για τι είδους βιβλίο πρόκειται;

Α.Κ.: Προσωπικά το κατατάσσω στα κοινωνικά βιβλία. Υπάρχει και το κομμάτι της περιπέτειας, αλλά δεν είναι το βασικό.

Μ.Γ.: Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για τη συγγραφή του;

Α.Κ.: Όσα βιώσαμε την περίοδο από τον Σεπτέμβρη του 2015 μέχρι την άνοιξη του 2016. Η Ειδομένη, όλοι αυτοί οι άνθρωποι που ταλαιπωρήθηκαν, ο καταυλισμός αυτός στα βόρεια της χώρας  που τόσο ξαφνικά εμφανίστηκε τη ζωή μας και τόσο ξαφνικά βγήκε από τη ζωή μας.

 

Μ.Γ.: Στο βιβλίο σας συναντάμε πρόσφυγες, αστυνομικούς, παράνομους, εκμεταλλευτές. Ποια θέματα θίγετε μέσα από τις σελίδες του;

Α.Κ.: Πολλά και διάφορα, από την προσπάθεια κάποιων ανθρώπων να γλιτώσουν από το κακό, μέχρι τον έρωτα. Το κυριότερο θέμα όμως που απασχολεί τους βασικούς χαρακτήρες του βιβλίου είναι η εσωτερική μάχη που δίνουμε όλοι μας με τα φαντάσματα του παρελθόντος και τους δικούς μας δαίμονες, και η προσπάθεια για εξιλέωση.

Μ.Γ.: Ποιος ήταν ο στόχος σας μέσα από τη συγγραφή του;

Α.Κ.: Να μπορέσω να πω κάποια πράγματα που με απασχολούν μέσα από μια ιστορία που θα μπορούσε να διαβάσει ο καθένας. Πάνω από όλα, να δώσω ένα βιβλίο που θα έκανε τον αναγνώστη να περάσει όμορφα.

 

Μ.Γ.: Η Σαΐντα δραπετεύει από ένα ευκατάστατο περιβάλλον στο Αφγανιστάν μαζί με τον γιο της Ρασίντ και τον Αμίρ που είναι ερωτευμένος μαζί της. Τι είναι αυτό που επιδιώκει;  

Α.Κ.: Η ελευθερία. Τίποτα άλλο.

 

Μ.Γ.: Ένα κυνηγητό έχει εξαπολυθεί πίσω τους από Αφγανιστάν, Αμερική και Ελλάδα. Τι ήταν αυτό που ένωσε τις δυνάμεις τριών διαφορετικών χωρών; 

Α.Κ.: Δεν θα ήθελα να το αποκαλύψω, καθώς είναι βασικό κομμάτι της πλοκής του βιβλίου.

 

Μ.Γ.: Γιατί η Σαΐντα αρνείται να φορέσει μαντήλα παρόλο που κινδυνεύει ν΄ αναγνωριστεί λόγω της μοναδικής ομορφιάς της που δεν περνά απαρατήρητη;

Α.Κ.: Λόγω της ανάγκης της να νιώσει ελεύθερη, ακόμα και αν αυτό βάζει σε κίνδυνο τη ζωή της.

Μ.Γ.: Πώς εμπνευστήκατε την οργάνωση «Το βέλος του Υπερβόρειου Απόλλωνος»;

Α.Κ.: Κυρίως από κάποιες ακροδεξιές οργανώσεις του εξωτερικού, και από κάποιες θεωρίες που κυκλοφορούν στο Ίντερνετ και μπλέκουν την αρχαία ελληνική μυθολογία με τον χριστιανισμό και ακόμα και με τους εξωγήινους! Διασκεδάζω με κάτι τέτοια, και αποφάσισα να τα βάλω με κάποια μορφή και στο βιβλίο.

 

Μ.Γ.: Έχετε τοποθετήσει στην οργάνωση, ως στελέχη, ανθρώπους της αστυνομίας και του στρατού. Πιστεύετε πως μπορεί να συμβαίνει κάτι αντίστοιχο στην πραγματική ζωή;

Α.Κ.: Θα μπορούσε. Στις οργανώσεις του εξωτερικού που παρακολούθησα είχε συμβεί.

Μ.Γ.: Γιατί επιλέξατε το κωδικό όνομα Ιαπετός για τον Μηνά;

Α.Κ.: Έχει να κάνει με τις θεωρίες που σας είπα πως συνάντησα στο Ίντερνετ. Μια από αυτές ισχυρίζεται πως η ελληνική φυλή κατάγεται απευθείας από τον Τιτάνα Ιαπετό. Ταίριαζε με την πλοκή που είχα στο μυαλό μου και το χρησιμοποίησα.

Μ.Γ.: «Ξέρουμε πως η συγχώρεση είναι υπερτιμημένο συναίσθημα» αναφέρει ο Μηνάς στον Κλεάνθη. Τι σημαίνει μια συγνώμη για εσάς;

Α.Κ.: Μπορεί να σημαίνει τα πάντα, μπορεί να μη σημαίνει και τίποτα. Εξαρτάται ποιος την λέει και με τι κίνητρα.

Μ.Γ.: Στο βιβλίο σας συναντάμε την οικονομική εκμετάλλευση των προσφύγων από τους εμπόρους. Επίσης, συναντάμε τους καταυλισμούς των προσφύγων και την αλληλεγγύη μέσω των ΜΚΟ. Κάνατε κάποια έρευνα πριν παραθέσετε όσα αναφέρετε;

Α.Κ.: Συζήτησα με ανθρώπους που είχαν συμπαρασταθεί στους πρόσφυγες και μου μετέφεραν κάποιες ιστορίες. Με βοήθησαν να πλάσω την ιστορία στο μυαλό μου, και να αμβλύνω κάποιες αναπόφευκτες πραγματολογικές ανακρίβειες. Τους ευχαριστώ πολύ γι’ αυτό.

 

Μ.Γ.: Μηνάς-Κλεάνθης. Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ τους και ποιες οι ομοιότητες;

Α.Κ.: Είναι περισσότερο ίδιοι από όσο θα τολμούσαν να παραδεχτούν. Δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Δυο άνθρωποι που για τα ιδανικά τους, όπως τα όριζε ο καθένας από αυτούς, δεν δίστασαν να φτάσουν κοντά στον φόνο. Και επίσης δυο άνθρωποι που τα φαντάσματα τους και οι τύψεις τους έκαναν φυγάδες μέσα στην ίδια τους τη ζωή.

Μ.Γ.: Πόσο καιρό συνταξιδέψατε συγγραφικά με τους ήρωές σας, ποιον αγαπήσατε περισσότερο και με ποιο απόσπασμα συγκινηθήκατε περισσότερο;

Α.Κ.: Συνολικά όλη η διαδικασία της συγγραφής του βιβλίου, από τις πρώτες σημειώσεις μέχρι την τελευταία επιμέλεια που έκανα στον εαυτό μου, κράτησε ένα χρόνο. Οι αγαπημένοι μου χαρακτήρες είναι δυο γυναίκες με δευτερεύοντα ρόλο στο βιβλίο: η Δανάη και η Αλίνα. Η πρώτη επειδή παράτησε μια άνετη ζωή οικειοθελώς για να αφιερώσει τη ζωή της σε κάτι ανώτερο και η δεύτερη επειδή μέσα από τις δυσκολίες που αντιμετώπισε κατάφερε να κρατήσει τον δικό της προσωπικό κώδικα ηθικής. Όλοι οι άλλοι πρωταγωνιστές νιώθω πως διαμορφώθηκαν περισσότερο από τις περιστάσεις οι οποίες τους ανάγκασαν να βγάλουν αυτό που πραγματικά έκρυβαν μέσα τους. Αυτές οι δυο κοπέλες σαν να επέβαλαν αυτό που είχαν μέσα τους στις περιστάσεις, κάτι που απαιτεί γενναιότητα. Το σημείο που με έκανε να συγκινηθώ περισσότερο καθώς έγραφα ήταν ο μονόλογος του Ασλανίδη προς το τέλος του βιβλίου. Είναι το μοναδικό σημείο που είναι γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο, και βάζει αρκετά πράγματα στη θέση τους λίγο πριν το τέλος.

Μ.Γ.: Σας ευχαριστώ πολύ και σας εύχομαι καλοτάξιδο το βιβλίο σας.

Α.Κ.: Σας ευχαριστώ πολύ για την ανάγνωση!

*Το μυθιστόρημα «Κωδικό όνομα Ιαπετός» του Αντώνη Καρά κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πνοή.

Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΕΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΑ ΠΛΗΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της ΑΛΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ από την Εμπειρία Εκδοτική. Το 2019 θα κυκλοφορήσει το νέο της μυθιστόρημα από τις εκδόσεις Ωκεανός.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από τριακόσιες συνεντεύξεις. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή ΚΑΛΩΣ ΤΟΥΣ πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Το διάστημα Ιούλιος 2017 έως Μάρτιος 2018 υπήρξε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style.

Μεγάλη της αγάπη είναι το θέατρο με το οποίο ασχολείται ερασιτεχνικά.       

 

Related posts