Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
24 Οκτ 2019
SLIDER

Notre Dame: Εικόνες μετά την καταστροφή- Τι δηλώνουν αρχιτέκτονες για την ανακατασκευή του ναού (ΒΙΝΤΕΟ)

Πολλές είναι οι προτάσεις σχετικά με την αναστήλωση της Παναγίας των Παρισίων, μετά την μερική καταστροφή που υπέστη λόγω της πυρκαγιάς. Ειδήμονες της αρχιτεκτονικής, εκφράζουν τις απόψεις τους για το εάν η Νοτρ Νταμ θα πρέπει να επανακτηστεί σαν πιστό αντίγραφο του 12ου αιώνα ή να υιοθετήσει ένα πιο σύγχρονο ύφος της σημερινής εποχής.

Το θλιβερό περιστατικό απασχόλησε σε Παγκόσμια κλίμακα το κοινό, ενώ σκίτσα που απεικόνιζαν τον αγαπημένο σε όλους μας «Καμπούρη» να κλαίει για το σπίτι του που καίγεται, έκαναν το γύρο του διαδικτύου.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση της Γαλλίας, η διαδικασία αναδόμησης του μνημείου έχει ήδη μπει σε εφαρμογή, καθώς συζητείται πιο θα είναι το επόμενο βήμα.

Υπενθυμίζεται ότι η Παναγία των Παρισίων κρατούσε την αρχιτεκτονική της δομή από τον 12ο αιώνα, με μόνες εξαιρέσεις τα αγάλματα- δαίμονες (gargoyle) και τον πυργίσκο του «Βέλους», τα οποία πρόσθεσε ο αρχιτέκτονας Βιολέ-λε-Ντυκ τον 19ο αιώνα.

Πασίγνωστοι και καταξιωμένοι αρχιτέκτονες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Αυτών που προτιμούν να παραμείνει η πρωτότυπη αρχιτεκτονική του επιβλητικού ναού και αυτών που προτιμούν να δουν το μνημείο σε μια σύγχρονη εκδοχή του 21 αιώνα.

Ο αρχιτέκτονας Ρέντσο Πιάνο είναι της άποψης πως θα πρέπει να ανακατασκευαστεί η στέγη μαζί με τα ξύλινες αντηρίδες, που υπήρχαν στον ναό μέχρι και πριν την φωτιά. Την ίδια άποψη μοιράζεται και ο αρχιτέκτονας ο Φρανθίσκο Νταρόκα, ο οποίος τονίζει πως «η εικονογραφία της Νοτρ Νταμ είναι τόσο δυνατή» που οφείλουμε να την αποκαταστήσουμε «με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη πιστότητα». «Ο καθεδρικός των Παρισίων προσδίδει ένα ειδικό βάρος στην προσωπικότητα της πόλης. Είναι η δύναμη της συλλογικής μνήμης που ακυρώνει κάθε πιθανή μετατροπή του. Ο τόσο άδοξος τρόπος θανάτου του καθιστά απαράδεκτη κάθε προσπάθεια να φτιάξουμε μία παραλλαγή του: θα πρέπει να είναι ο ίδιος, όπως πριν την καταστροφή», συνεχίζει ο Νταρόκα.

Μια μέση λύση με μικροαλλαγές, προτείνει ο Ιταλός αρχιτέκτονας Μασιμιλιάνο Φούκσας. «Θεωρώ πως θα πρέπει να σκεφθούμε μία μέση λύση με τα σημεία εκείνα που έχουν χαθεί στη φωτιά, κι ευελπιστώ πως θα είναι λιγότερα από εκείνα που είδαμε στις εικόνες και τα οποία θα μπορούν να αναστυλωθούν. Πιστεύω στη μέση οδό ανάμεσα στο ακραία σύγχρονο και στην αναστύλωση των παλαιών στοιχείων». Ο ίδιος ανέφερε πως φαντάζεται την οροφή του ναού με έναν «πανύψηλο πύργο φτιαγμένο από κρύσταλλο Μπακαρά, που είναι γαλλικό, και θα φωτίζεται τη νύχτα και θα γεμίζει φως»

«Θα πρέπει να αφήσουμε ορατές τις νέες τεχνικές και τα καινούργια υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, επιλέγοντας χρώματα και τονικότητες διαφορετικές. Το μόνο που δεν πρέπει να γίνει, είναι να προσποιηθούμε πως δεν συνέβη τίποτα», αναφέρει η διευθύντρια της Ανωτάτης Σχολής Συντήρησης κι Αποκατάστασης των Πολιτιστικών Μνημείων της Γαλικίας.

Από την άλλη πλευρά πολλοί ήταν κι αυτοί που υποστήριξαν μια πιο σύγχρονη πινελιά στην ιστορική εκκλησία του Παρισιού. Για παράδειγμα, ο υποδιευθυντής του Ινστιτούτου Εθνικής Κληρονομιάς της Ισπανίας Χαβιέρ Ριβέρα Μπλάνκο, υποστήριξε  πως ο ίδιος θα επέλεγε «υλικά ανθεκτικά στην πυρκαγιά, όπως σίδηρο, όμως εκείνο που δεν έχει νόημα είναι να δημιουργηθούν ακριβή αντίγραφα των αγαλμάτων που καταστράφηκαν. Τα νέα που θα πάρουν τη θέση τους θα πρέπει να έχουν ένα σύγχρονο ύφος, δεν θα πρέπει να είναι η «ξεπατικωτούρα» των παλιών».

Αλλαγές στην Παναγία θα πραγματοποιούσε και η αρχιτέκτονας Κριστίνα Αρανσάι, η οποία τόνισε πως δεν θα αποκαθιστούσε τη Νοτρ Νταμ στην «πρωτότυπη μορφή της». Αντίθετη στις «ιστορικές πλαστογραφήσεις», δήλωσε και η Καρλότα Σανταμπάρμπαρα, της Επαγγελματικής Ένωσης Συντηρητών και Αναστυλωτών της Ισπανίας.

Οι απόψεις διίστανται, με την τελική απόφαση να μην έχει ακόμα καθοριστεί. Ένα πράγμα είναι σίγουρο. Ο μεγαλοπρεπής ναός της Παναγίας του 12ου αιώνα, τον οποίο αποτύπωσε με τόση ακρίβεια στην παιδική του ταινία ο Βίκτωρ Ουγκώ, δεν θα είναι ποτέ ξανά ο ίδιος.

Related posts