Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
28 Ιαν 2022
Πολιτισμός

Νόρα Πυλόρωφ: Ο έρωτας είναι κινητήρια δύναμη, είναι αρχή και τέλος, ευτυχία και όλεθρος

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη 

Η Νόρα Πυλόρωφ γεννήθηκε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο Ινστιτούτο Διερμηνέων-Μεταφραστών του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης γερμανικά, αγγλικά, ιταλικά και οικονομία. Εργάστηκε ως καθηγήτρια γερμανικής γλώσσας στο Ινστιτούτο Goethe, κυρίως σε τάξεις Ανώτατης Βαθμίδας. Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη διδασκαλία της μετάφρασης. Μετέφρασε από τα γερμανικά μυθιστορήματα, ποιητικές συλλογές και διηγήματα. Υπήρξε βασική συνεργάτιδα του λογοτεχνικού περιοδικού  Ausblicke (1970-1979).Το 2004 εκδόθηκε η συλλογή διηγημάτων της με τίτλο Καθρέφτες θαμποί. Τέσσερις ιστορίες και μια αληθινή. Στη συνέχεια κυκλοφόρησαν τα μυθιστορήματα Το διαμαντένιο Άλφα, Η ανάσα στο σβέρκο και Συνένοχοι.

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Τι είναι αυτό που σας κατευθύνει προς τη συγγραφή, πώς μια ιδέα έρχεται και σφηνώνεται στο μυαλό σας και τι μπορεί να αποτελεί έμπνευση;

ΝΟΡΑ ΠΥΛΟΡΩΦ: Από το 2004 που άρχισα να γράφω επαγγελματικά, αυτό αναρωτιέμαι κι εγώ. Ήταν το 2004 που  η ζωή μου άλλαξε γιατί ξαφνικά    ανακάλυψα ότι αυτό που ήθελα να κάνω  ήταν να γράφω. Αναρωτήθηκα από τότε πολλές φορές πώς ζούσα τόσα χρόνια χωρίς να το έχω καταλάβει. Πώς μπόρεσαν οι άλλες επιλογές μου να ακυρώσουν ή να κουκουλώσουν αυτή τη λαχτάρα;

Η συγγραφή ξεκίνησε τυχαία και συμπτωματικά. Ήταν όμως σαν από χρόνια να όδευα προς τα εκεί. Άρχισε σαν θύμησες που ζητούσαν διέξοδο, στριμώχνονταν να βγουν στην  επιφάνεια, να ακουστούν. Και αυτές οι μνήμες ενεργοποίησαν διαδικασίες και εικόνες και φόβους και λέξεις και ήχους και βιώματα δικά μου και ιστορίες άλλων. Κι όταν έσπασε το φράγμα ή αν θέλετε ξεπέρασα τις αναστολές μου και έβγαλα τα μπαγκάζια μου στο δρόμο,  ζωντάνεψα τους ήρωές μου, πρόσθεσα, αφαίρεσα, σμίλεψα την πλοκή και έπλασα τη μοίρα τους. Ήρωες  που εγώ δένομαι μαζί τους, με οδηγούν, με κατευθύνουν, μου υπαγορεύουν αυτά που θέλουν να πουν. Και ξέρουν καλύτερα από μένα το τέλος μιας ιστορίας.

dig

Μου έρχεται μια ιδέα στο μυαλό. Έτσι από μόνη της.  Κουδουνίζει το καμπανάκι για βδομάδες. Τριγυρίζει κάτι μες στο κεφάλι μου, αόριστο και απροσδιόριστο σαν νεφέλωμα. Το αφήνω. Δεν του δίνω χώρο, δεν το σκέφτομαι, ούτε το επεξεργάζομαι. Λέω, αν είναι να μείνει θα μείνει, αλλιώς δεν θα άξιζε τον κόπο. Όταν βλέπω ότι επιμένει, το παίρνω στα σοβαρά. Και ξεκινάω. Από τις ιστορίες τις πιο πριν. Αυτές που θα στήσουν την κυρίως ιστορία. Γιατί οι ιστορίες δεν αρχίζουν ποτέ εκεί που αρχίζει το βιβλίο..

Όταν κάθομαι στο κομπιούτερ ποτέ δε σκέφτομαι εκ των προτέρων τι και πόσο θα γράψω. Όσο έρθει.  Σπάνια το ξαναδιαβάζω. Οι ήρωές μου έχουν αναλάβει. Αυτοί κάνουν κουμάντο. Εγώ υπηρετώ. Με οδηγούν και μου λένε πώς να συνεχίσω. Και άμα σιωπούν κάθομαι άπραγη μέχρι να ξανάρθουν. Υπήρξαν φορές που άργησαν μήνες. 

Μ.Γ.: «Έρωτας μάγος είναι ο τίτλος του νέου μυθιστορήματός σας. Είναι πολλά τα επίθετα που συνήθως συνοδεύουν τον έρωτα. Εσείς γιατί επιλέξατε το μάγος;

Ν.Π.: Ο έρωτας είναι κινητήρια δύναμη, είναι αρχή και τέλος, ευτυχία και όλεθρος. Έχει να κάνει με το συναίσθημα και το συναίσθημα κινεί τον άνθρωπο, δηλαδή τον κόσμο. Ο έρωτας κινεί το σύμπαν. Ο έρωτας είναι μάγος γιατί μπορεί να ανατρέψει καταστάσεις, απρόσμενα και απροειδοποίητα. 

Μ.Γ.: Τι είδους ιστορία κρύβεται στις σελίδες του βιβλίου; Σε ποιους χρόνους και τόπους μας μεταφέρετε με το βιβλίο σας;

Ν.Π.: Ο «Έρωτας Μάγος» ξεκινάει στην Κωνσταντινούπολη στις αρχές του εικοστού αιώνα, μεταφέρεται στη Γερμανία και στη Νέα Υόρκη και καταλήγει στην Αθήνα όπου διαδραματίζεται στις μέρες μας η κυρίως ιστορία. Που προς τα έξω μοιάζει με ερωτική ιστορία, που είναι όμως πολύ περισσότερο από κάτι τέτοιο και πολύ διαφορετικό. 

Μ.Γ.: Τα βιβλίο σας θα έλεγα ότι χωρίζεται σε δυο μέρη, το ένα αφορά την οικογένεια Μπασβάντη και το άλλο την οικογένεια Μακρίδου. Ο «Έρωτας μάγος» που κρύβεται;

Ν.Π.: Μπαινοβγαίνει σ’ όλα τα σπίτια, «χτυπά» και τις καλύτερες οικογένειες, χωρίς να φέρνει πάντοτε αυτό που επιδιώκουν οι «ερωτοχτυπημένοι». Η μητέρα της κεντρικής ηρωίδας, της Βη, λαβώθηκε από τον έρωτα και σακατεμένη πορεύτηκε στη ζωή της. Στους Μπασβάντηδες οι άντρες της οικογένειας διάλεξαν εφήμερες σχέσεις προδίδοντας τους όρκους του γάμου τους. Άρα τα μαγικά του έρωτα εδώ δεν έπιασαν.

Μ.Γ.: «Έλειπε ο ντενεκές των σκουπιδιών που τα παιδιά ρίχνουν μέσα του ό,τι κακό σκέφτονται και αισθάνονται» γράφετε. Τι αντιπροσωπεύει ο «ντενεκές των σκουπιδιών»; 

Ν.Π.: Οι γονείς είναι αυτοί που πρέπει κατά τη γνώμη μου να γίνονται αποδέκτες  όλων των αρνητικών πραγμάτων που βιώνουν και επεξεργάζονται τα παιδιά τους. Αυτός είναι ο ρόλος τους, να τα ξελαφρώνουν  από όλα αυτά που τα ταλανίζουν, τα προβληματίζουν και ενδεχομένως τα πληγώνουν. Αυτοί θα συμβουλέψουν, αυτοί θα παρηγορήσουν, αυτοί θα απαλύνουν και θα λειάνουν τις αιχμές, αυτοί θα μετακινήσουν από τον δρόμο τις κοτρώνες και θα φτιάξουν τους δίαυλους επικοινωνίας του παιδιού με το περιβάλλον του.

Μ.Γ.: Αν και το βιβλίο είναι γραμμένο σε τρίτο πρόσωπο, κάποια κεφάλαια είναι γραμμένα σε πρώτο. Που οφείλεται η διαφοροποίηση;

Ν.Π.: Κάποια κεφάλαια είναι πολύ σημαντικά, δίνω χώρο στους πρωταγωνιστές να πούνε τη δική τους άποψη χωρίς να παρεμβαίνω εγώ.

Μ.Γ.: «Το θέμα δεν είναι αν σ΄ αγαπούν οι γονείς σου, το θέμα είναι τι να κάνεις εσύ με την αγάπη που έχεις μέσα σου, που δεν ξέρεις πως να την κάνεις κουμάντο, πως να την κουβαλήσεις, που να την αποθέσεις» είναι λόγια του Θέμη στον δίδυμο αδελφό του Άλκη. Τι είναι αυτό που εμποδίζει τον Άλκη να διαχειριστεί την αγάπη που κρύβει μέσα του;

Ν.Π.: Απέραντη οργή. Ενάντια στον προδότη μοιχό πατέρα και στη μάνα που δεν βρήκε τη δύναμη να αντιταχθεί, να αφήσει τον άντρα της και να απαλλάξει τα παιδιά της από έναν τέτοιο πατέρα.

Και  ναι, αυτό ισχύει, όταν απογοητεύεσαι από κάποιον άνθρωπο δεν ξέρεις πώς να διαχειριστείς  τα συναισθήματα που υπάρχουν μέσα σου γι’ αυτόν.  Μένεις μετέωρος και νιώθεις αμήχανος και παραζαλισμένος. Πολύ δυσκολότερο είναι όταν το άτομο που σε απογοήτεψε ή σε πλήγωσε είναι γονιός σου. 

Μ.Γ.: Και όταν «το περίσσεμα της αγάπης μείνει μετέωρο», τι συμβαίνει όταν προκύψει η απώλεια χωρίς «να έχουν κλείσει οι λογαριασμοί»;

Ν.Π.: Νομίζω ότι είναι ό,τι χειρότερο. Μπορεί οι ενοχές να σε καταστρέψουν για πάντα. Να αναρωτιέσαι μέχρι τα στερνά σου, τι έκανα λάθος και τι θα έπραττα διαφορετικά αν..αν..αν…. Δεν έχει όμως τέλος αυτή η ιστορία.

Μ.Γ.: «Κι οι δυο ήσασταν πλήρως απασχολημένοι με τη δική σας μιζέρια» αναφέρει η Θάλη στον Θέμη, εννοώντας τον ίδιο και τον δίδυμο αδερφό του. Που οφειλόταν η μιζέρια των δυο αδερφών;

Ν.Π.: Ακριβώς στις οικογενειακές τους συνθήκες που φαίνονταν παράξενες στην ξαδέλφη τους γιατί η δική της οικογένεια ήταν αλλιώς.

 

Μ.Γ.: Η οικογένεια Μπασβάντη είναι μεγάλη με πολλά παιδιά κι εγγόνια. Πως χαρακτηρίζονται οι σχέσεις των μελών της;

Ν.Π.: Υπάρχουν ανταγωνισμοί και ίντριγκες. Απονιά και αδιαφορία. Υπάρχει η ψυχασθένεια, της μητέρας του Ζήση π.χ. που ζει αποτραβηγμένη στον εαυτό της έχοντας παρά την αρρώστια της  πλήρη επίγνωση των στραβοπατημάτων του συζύγου της. Και που αφήνει τα έξι της παιδιά να μεγαλώνουν με τη φροντίδα νταντάδων, φροντισμένα αφρόντιστα. Με έναν πατέρα που αγαπάει την Τουρκάλα γυναίκα του, την απατάει όμως με όποιο θηλυκό βρίσκεται στον δρόμο του. Και που δεν διστάζει να απομακρύνει τον ομοφυλόφιλο γιο του από την πατρική εστία για τα γλυτώσει το «όνειδος».  Οι δυο  κόρες της οικογένειας είναι πιο ανθρώπινες αλλά καταπιέζονται από τον πατέρα τους που νιώθει ρεζιλεμένος επειδή τα κορίτσια διάλεξαν παρακατιανούς γαμπρούς και δεν έχει «μάτια να βγει» στην κλειστή κοινωνία των Ρωμιών της Πόλης

Μ.Γ.: «Τι στόμωσε κάθε συναίσθημά της» αναρωτιέται η Βη για τη μητέρα της. Τι άνθρωπος είναι η Γκλόρια;

Ν.Π.: Επαναστάτρια. Πνίγεται στα στενά επαρχιακά περιθώρια. Απογοητεύεται από τον άντρα που αγάπησε και ζει αφιερώνοντας πολύ χρόνο στη δουλειά της που δεν την προδίδει πότε. Λιγοστή σαν μητέρα καταστρέφει τον γιο της. Και σημαδεύει ανεπανόρθωτα την κόρη της. 

Μ.Γ.: «Δεν ξέρεις πως είναι να έχεις μοιραστεί τη ζωή σου ολόκληρη με ένα άλλο άτομο, που ναι μεν το αγαπάς, αλλά συγχρόνως δεν το θες μες στα πόδια σου» αναφέρει ο Θέμης για τον δίδυμο αδερφό του. Λένε πως ανάμεσα στα δίδυμα υπάρχει μια πολύ ιδιαίτερη σχέση, που οφείλεται η διαφορά στην περίπτωση του Θέμη με τον Άλκη;

Ν.Π.: Δεν τους ένωσε η κοινή τους πορεία μέσα στην οικογένεια. Ενδεχομένως να έλλειπε ο συνδετικός κρίκος, η μητρική φροντίδα από κάποιο χρονικό σημείο και μετά. Και φυσικά και η απουσία του πατέρα τους, η πραγματική αλλά και η συναισθηματική. Εντελώς διαφορετικοί χαρακτήρες τραβάει ο καθένας τον δρόμο του. 

Μ.Γ.: Τι είναι αυτό που εμποδίζει τον Θέμη «ν΄ ανοιχτεί συναισθηματικά σε κάποιον» όπως διαπιστώνει η Βη;

Ν.Π.: Φοβάται ότι θα πληγωθεί. Αποσύρεται στον εαυτό του και διαλέγει τον πιο ανώδυνο και ασφαλή (;) τρόπο για να συνδεθεί με κάποιον. 

Μ.Γ.: «Τα προικιά που μας δίνονται ή δεν μας δίνονται, αυτά μας διαμορφώνουν» γράφετε σε κάποιο σημείο. Σε τι είδους προικιά αναφέρεστε;

Ν.Π.: Να μεγαλώσουμε με συναισθηματική ισορροπία, να πάρουμε τόση αγάπη ώστε αργότερα στην ενήλικη ζωή μας να αντέχουμε τις κακοτοπιές και να τις αντιμετωπίζουμε χωρίς να καταρρέουμε. 

Μ.Γ.: «Όταν υπάρχουν εντάσεις στην οικογένεια, τα αδέλφια, αντί να συσπειρωθούν για να αντιμετωπίσουν τον ¨κοινό εχθρό¨, απομακρύνονται» γράφετε σε άλλο σημείο. Που οφείλεται αυτό;

Ν.Π.: Αυτό που ανέφερα πιο πάνω. Ίσως τους έλλειψε ό,τι θα μπορούσε να είναι ο κοινός παρονομαστής. Και το γεγονός ότι ήταν εντελώς διαφορετικοί ή ότι ενδεχομένως ο καθένας να προσπάθησε να «σώσει» τον εαυτό του. Νομίζω ότι σε δυσλειτουργικές οικογένειες, τα παιδιά ή συσπειρώνονται για να αντιμετωπίσουν μαζί τον «κοινό εχθρό» ή απομακρύνονται  το ένα από το άλλο και στην κατοπινή ενήλικη ζωή τους κρατούν αποστάσεις από οτιδήποτε ή οποιονδήποτε τους θυμίζει το τραυματικό παρελθόν. Στην περίπτωση του Θέμη και του Άλκη που είναι δίδυμοι παίζει ρόλο και το γεγονός ότι ο καθένας τους ασφυκτιά από την παρουσία του άλλου. 

Μ.Γ.: Με ποια συναισθήματα βιώσατε τη συγγραφική πορεία του βιβλίου και ποια καταστάλαξαν μέσα σας γράφοντας τη λέξη τέλος;

Ν.Π.: Κάποιες φορές έκλαψα, κάποιες άλλες τα βρόντηξα. Υπήρχαν φορές που δεν άντεχα την ένταση και την πίεση.  Δεν κατασταλάζουν τα συναισθήματα όταν γράφεις. Απλώς με τον καιρό, όταν τελειώσεις το βιβλίο,  κατακαθίζουν. Ξανά. Καταλαγιάζει ο κουρνιαχτός. 

Μ.Γ.: Σας ευχαριστώ πολύ και σας εύχομαι καλοτάξιδο το βιβλίο σας.

Ν.Π.: Ευχαριστώ κι εγώ. Οι ερωτήσεις ήταν εύστοχες και δείχνουν ότι διαβάσατε το βιβλίο με πολλή προσοχή και θίξατε καίρια σημεία.

*Το μυθιστόρημα «Έρωτας μάγος» της Νόρας Πυλόρωφ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ελληνικά γράμματα.

 

Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία, τη ζωγραφική και τα τελευταία δέκα χρόνια με τη συγγραφή. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από εξακόσιες συνεντεύξεις, καθώς και σχολιασμούς βιβλίων και θεατρικών παραστάσεων. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή «Καλώς τους» του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά κι έχει συμμετάσχει σε θεατρικές και χορευτικές παραστάσεις.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Ένα φεγγάρι λιγότερο» από τις εκδόσεις Ελληνική Πρωτοβουλία και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Τα πλήκτρα της σιωπής»  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Άλικα βήματα» από την Εμπειρία Εκδοτική. Τον Νοέμβριο του  2019 κυκλοφόρησε το νέο της μυθιστόρημα «Ζάχαρη άχνη» από τις εκδόσεις Ωκεανός. Τον Ιούνιο 2021 κυκλοφόρησε  το νέο της μυθιστόρημα με τίτλο Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ από τις εκδόσεις Ωκεανός.

 

Related posts