«Σκέψου, πως αν σου έμεναν μόνο πέντε μέρες ζωής, θα έκανες πράγματα που δεν κάνεις τώρα. Γιατί, όμως να περιμένεις να σου μείνουν μόνο πέντε μέρες ζωής;»
Η Θεσσαλονικά συγγραφέας λογοτεχνίας νουάρ Άντζελα Ζιούτη μας μιλά για το νέο της μυθιστόρημα με τον τίτλο ΜΗΝ ΚΟΛΥΜΠΑΣ ΤΗ ΝΥΧΤΑ Εκδόσεις Παρέμβαση
Πλήθος κόσμου συγκεντρώθηκε την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024 στο πατάρι της Αλυσίδας Πολιτισμού Ιανός, Αριστοτέλους 7 για την παρουσίαση του αστυνομικού μυθιστορήματος «Μην κολυμπάς τη νύχτα» της Άντζελας Ζιούτη.
Για το βιβλίο μίλησαν οι: κ.Αριστούλα Δάλλη, Εικαστική Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια και Συγγραφέας, κ.Στέφανος Τσιτσόπουλος, Δημοσιογράφος, Καλλιτεχνικός Διευθυντής 59ων Δημητρίων και Συγγραφέας και κ.Ρία Φελεκίδου, Εκπαιδευτικός και Συγγραφέας. Χαιρετισμό απέστειλε η κ.Βούλα Πατουλίδου, Χρυσή Ολυμπιονίκης της Ελλάδας.
Επιπλέον, αποσπάσματα του βιβλίου διάβασε ο Ηθοποιός, Σκηνοθέτης και Συγγραφέας ο κ.Δημήτρης Τσιλινίκος, ενώ η μουσικός κ.Ραμόνα Ασπασία Σπυροπούλου πλαισίωνε μουσικά την εκδήλωση με την κιθάρα της. Χαιρετισμό απηύθυνε ο κ.Βασίλης Π. Καραγιάννης, Εκδότης της Παρέμβασης. Οι παρευρισκόμενοι απόλαυσαν την εκδήλωση και «αγκάλιασαν» πραγματικά το βιβλίο και τη συγγραφέα. Μάλιστα σχολιάστηκε ιδιαίτερα ευχάριστα η πρωτοφανής προσέλευση του κόσμου στο φιλόξενο πατάρι του Ιανού.
M’ αρέσει να γράφω. Διότι, η γραφή είναι απόλαυση. Τι είναι όμως πραγματικά η απόλαυση; Ακούστε, τι είπε ο Επίκουρος: «Όταν λοιπόν λέμε, ότι η απόλαυση είναι σκοπός, δεν αναφερόμαστε στην απόλαυση των άσωτων όπως νομίζουν εκείνοι που αγνοούν, ή απορρίπτουν ή παρερμηνεύουν, τη σκέψη μας, αλλά εννοούμε όλα εκείνα
που βοηθάνε το σώμανα μην υποφέρει και την ψυχή να γαληνεύει.
Γιατί δεν είναι μόνο ούτε το φαγοπότι, ούτε το να απολαμβάνεις αγόρια και κορίτσια, ούτε όσα μπορεί να προσφέρει ένα πλούσιο γλέντι, που οδηγούν στη γλυκιά ζωή, αλλά είναι η νηφάλια σκέψη που εξερευνά τα αίτια κάθε μας επιλογής ή απόρριψης, με σκοπό να απομακρύνει τον θόρυβο με τον οποίο πλημμυρίζουν τις ψυχές μας τα συνήθως νομιζόμενα».
«Δεν ξέρω, ίσως να έχασε τις αισθήσεις του και να χάθηκε μέσα στο νερό. Ο σύζυγος μου αγαπούσε το νυχτερινό μπάνιο. Πάντα φοβόμουν γι’ αυτό. Πάντα του έλεγα, μην κολυμπάς τη νύχτα. Αλλά αυτός, ύστερα έκανε πάλι το δικό του».
Η γυναίκα που τα καταθέτει αυτά στον ανακριτή είναι η κεντρική μου ηρωίδα. Η Θεανώ Μοσχονά. Ασυμβίβαστη. Ή μάλλον υπάρχει κάτι με το οποίο συμβιβάζεται. Με τον παράδεισο. Τι είναι όμως ο παράδεισος; Ένας νοητικός τόπος, όπου απλά δεν ζητάς τίποτε άλλο.
Ο τίτλος βέβαια του νέου μου βιβλίου είναι και σημειολογικός. Καταλαβαίνετε, νομίζω τι εννοώ. Ότι κολυμπάμε σε μία ηθική, κοινωνική και οικονομική νύχτα.
Με το όνομα Νυξ στην ελληνική μυθολογίαείναι γνωστή η θεότητα που προσωποποιούσε τη νύχτα. Είχε γεννηθεί από το χάος και ήταν μητέρα του ερέβους, του ύπνου και του θανάτου. Να λοιπόν γιατί μας φοβίζει όλους η νύχτα. Όμως, ναι. Τη νύχτα διαδέχεται πάντα η ημέρα. Σαν ένα συνεχές εκκρεμές της ύλης και του άυλου. Δεν είμαι αισιόδοξη. Ούτε απαισιόδοξη. Υπάρχει η πραγματικότητα που πρέπει να διορθώσουμε. Ή να αντέξουμε. Το ποτήρι δεν το βλέπω μισοάδειο. Ούτε μισογεμάτο. Το ποτήρι το σπάω. Επειδή, τα αποστήματα πρέπει να τα σπάμε.
M’ αρέσει να γράφω. Επειδή μιλάω. Για ότι συμβαίνει εντός μου. Και για ότι συμβαίνει τριγύρω μου. Για το τραγικό και το λυρικό. Για τις συναισθηματικές κατολισθήσεις και για τον ήλιο που μπαίνει έστω από τις χαραμάδες. Για τη φτώχεια και τον πλούτο. Μιλάω για μένα. Μιλάω για τον άλλον.
Εμφανίστηκα στα γράμματα με τη συλλογή:«Ο Θεός κατοικεί σε ουρανοξύστη, 31 ποιήματα της πόλης», Εκδόσεις Παρατηρητής 1999 πολύ αργότερα, αφού τελείωσα το πανεπιστήμιο. Ωστόσο, η συνάφεια μου με τα γράμματα άρχισε νωρίς, όταν ήμουν ακόμα μαθήτρια λυκείου. Το πρώτο μου άρθρο δημοσιεύτηκε τότε στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία. Κι αν ο Αριστοτέλης είπε, ότι: «Η ποίηση είναι πολιτική πράξη» κάπως έτσι θα δικαιολογούσα την ενασχόληση μου με τη λογοτεχνία. Ως έναν ισχυρό τρόπο παρέμβασης στον κοινό βίο. Θα πρόσθετα βέβαια ότι η καλή λογοτεχνία είναι το υλικό που αντιστέκεται στην ευκολία που χαρακτηρίζει την εποχή μας.
Μέσα από τις ζωές των χαρακτήρων μου στις οποίες γίνομαι ο πλάστης και ο αφηγητής τους συνάμα αναδύονται κοινωνικά, οικονομικά και φιλοσοφικά θέματα. Βέβαια ο ερωτισμός, το μυστήριο και η έκπληξη συμπορεύονται μαζί συνθέτοντας έτσι την πλοκή.
Η Πελοπόννησος και πιο συγκεκριμένα ο νομός Αχαΐαςδιαθέτει ανεξάντλητη φύση, συναρπαστική ιστορία, ένα μοναδικό πολιτιστικό μωσαϊκό.Σε συνδυασμό μάλιστα με θεσμούς που φέρνουν στο προσκήνιο το σύγχρονο, πολιτιστικό πρόσωπο της Αχαΐας, αποκαλύπτεται ένας τόπος που παντρεύει αρμονικά το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον. Για αυτό την επέλεξα και ως τον τόπο της δράσης. Όπως το επέλεξε και ο Γερμανός εμπορικός αντιπρόσωπος Γουσταύος Κλάους για να ανεγείρει την γνωστή ποτοποιία, και παρήγαγε το κρασί Μαυροδάφνη εξαιτίας μίας μελαχρινής πατρινής που αγάπησε αλλά πέθανε νωρίς.
Ο Αριστοτελικός όρος «κάθαρση» χαρακτηρίζεται ως η πράξη ή το αποτέλεσμα του ρήματος καθαίρω, που σημαίνει απαλλαγή από κάτι ξένο ή βλαβερό. Και αποτελεί, όπως είναι γνωστό, την ακροτελεύτια λέξη του περίφημου ορισμού που δίνει ο Σταγειρίτης στην «Ποιητική» του για την τραγωδία. Στο μυθιστόρημα μου η υπόθεση διεγείρει την ψυχή του αναγνώστη. Με άλλα λόγια, παρακολουθώντας τον ήρωα να πάσχει νιώθει ζωηρή συμπάθεια προς αυτόν και βαθιά ανησυχία για την τύχη του· τελικά όμως επέρχεται η κάθαρση. Μέσα από την πτώση του θνητού ήρωα που επισυμβαίνει εντός των ορίων του κόσμου τούτου. Κι έτσι ενισχύεται η διάθεση της ψυχής προς το αγαθό και διαπαιδαγωγείται ο άνθρωπος προς την αρετή.
Ήρωας μου είναι ο Αινείας επειδή σήκωσε στους ώμους του τον ηλικιωμένο και ανήμπορο πατέρα του, τον Αγχίση και τον μετέφερε έξω από την πόλη.
Νιώθω απίστευτα τυχερή που σκέφτομαι και γράφω στην ελληνική γλώσσα. Άλλωστε όπως είπε και ο Σαίξπηρ:«Η ελληνική γλώσσα είναι η μητέρα όλων των γλωσσών». Ασφαλώς, η ελληνική γλώσσα είναι η μοναδική γλώσσα στον κόσμο που γράφεται και ομιλείται επί 4.000 συναπτά έτη.
Θερμές ευχαριστίες στον Εκδοτικό Oίκο Παρέμβαση που με εμπιστεύθηκε και στον εκδότη Βασίλη Καραγιάννη με την κόρη του Δήμητρα Καραγιάννη να βρίσκεται στο τιμόνι των εκδόσεων. Επέλεξα τις Εκδόσεις Παρέμβαση με κριτήριο μη Αθηνοκεντρικό. Και βρήκα εκεί γαλήνη και ησυχία.