Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
24 Σεπ 2021
Auto-Moto

Mazda:Το στυλ,ο σεβασμός και η δυναστεία

Δύο σχεδιαστές, ο ένας μεγαλύτερος και ο άλλος πολύ μικρότερος σε ηλικία είναι αυτοί που τις δυο τελευταίες δεκαετίες έχουν διαμορφώσει περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο, την εμφάνιση της Mazda. Οι Ιάπωνες αυτό το δέσιμο των σχεδιαστικών γραμμών το ονομάζουν «Σχεδιαστική δυναστεία».

Αν ποτέ επισκεφθείτε ένα σχεδιαστικό κέντρο της Mazda και αναφέρετε το όνομα «Maeda-san» θα «εισπράξετε» σεβασμό. Γιατί οι Ιάπωνες έχουν μια διαφορετική κουλτούρα και σέβονται αυτούς που ξεχωρίζουν.

Ποια όμως είναι η σχεδιαστική δυναστεία. Ο Matasaburo και ο Ikuo Maeda, είναι οι δύο τελευταίες γενιές αυτής της οικογένειας. Ο συνδυασμός των ιδεών τους είναι αυτό που εσείς βλέπετε. Τόσο ο Matasaburo όσο και ο Ikuo Maeda έχουν στο ενεργητικό τους μερικά από τα πιο σημαντικά μοντέλα της μάρκας.

Ο Matasaburo Maeda γεννήθηκε στη Χιροσίμα. Στη Mazda προσελήφθη ως εκπαιδευόμενος μηχανικός το 1962. Μέσα σε 18 χρόνια έφθασε στη θέση του Γενικού Διευθυντή του τμήματος σχεδιασμού της Mazda. Εκεί έμεινε από το 1980 έως το 1987. Αντλώντας έμπνευση από το γερμανικό κίνημα Bauhaus, ο Matasaburo ήταν ακλόνητα πιστός στην αρχή του «Form follows function».

Στη νέα γενιά ο Matasaburo λέει πάντα: « Κάθε σχεδιαστική λεπτομέρεια πρέπει να εξυπηρετεί έναν σκοπό».

Το κορυφαίο επίτευγμα της πρώτης σχεδιαστικής εποχής του Maeda, ήταν το Mazda RX-7, ένα κλασικό μοντέλο με περιστροφικό κινητήρα, που εξακολουθεί να ‘εχει ακόμη και σήμερα χιλιάδες οπαδούς .

Το Mazda RX-7 παρουσιάστηκε το 1978 και ήταν το πρώτο σπορ αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής της Mazda που έμελλε να γίνει το best-seller ανάμεσα σε όλα τα μοντέλα με περιστροφικό κινητήρα στην ιστορία. Σύμφωνα με τον Matasaburo Maeda, οι χαρακτηριστικές και καθαρές γραμμές και οι σμιλευμένες και κομψές επιφάνειες του συγκεκριμένου μοντέλου, υπαγορεύτηκαν από τρείς θεμελιώδεις αρχές:

«Αρχικά, αναζητούσα τον καλύτερο τρόπο να εκφράσω το χαρακτήρα του περιστροφικού κινητήρα. Στη συνέχεια, έκανα τα πάντα ώστε να περιορίσω την αεροδυναμική αντίσταση, και τέλος, οραματίστηκα το RX-7 με την κλασσική διάταξη του κινητήρα τοποθετημένου εμπρός και στο μέσον”, σχολιάζει ο Matasaburo Maeda. Η διαφορετική γεωμετρία του περιστροφικού κινητήρα, έδωσε τη δυνατότητα στους σχεδιαστές να κατεβάσουν πολύ πιο χαμηλά από το συνηθισμένο, το ρύγχος του αυτοκινήτου. Σε συνδυασμό με τα αναδιπλούμενα (‘pop-up’) φωτιστικά σώματα, δημιουργήσαν το χαρακτηριστικό σχήμα ενός σπορ αυτοκινήτου, επιτυγχάνοντας ένα μοναδικό συνδυασμό που εκτόξευσε σε απίστευτο βαθμό την αγωνιστική πορεία του μοντέλου».

Το δεύτερο μέλος της Mazda είναι ο Ikuo Maeda. Το παράδοξο είναι ότι ο Ikuo  αρχικά δεν είχε σκεφτεί να ακολουθήσει καριέρα στο σχεδιασμό αυτοκινήτων. Μπορεί να του άρεσαν τα αγωνιστικά αυτοκίνητα αλλά ποτέ δεν είχε σκεφθεί να ασχοληθεί με αυτά.

Μπορεί ο πατέρας να ήθελε  ο Ikuo να δουλέψει στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας αλλά αυτός σκεφτόταν άλλα πράγματα. Αυτό που τον έφερε κοντά στα αυτοκίνητο ήταν το επικό Le Mans του Steve McQueen το 1971.

Ο Ikuo Maeda ξεκίνησε την καριέρα του στη Mazda το 1982 και μέσα σε τρία χρόνια προχώρησε στο Yokohama Design Studio.Σπούδασε βιομηχανικό σχεδιασμό στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Κιότο και αγόρασε το πρώτο του αυτοκίνητο, ένα λευκό RX-7.

Όταν το αγόρασε –όπως λέει ο ίδιος- δεν ήξερε ότι αυτό το καταπληκτικό μοντέλο που του άρεσε το είχε σχεδιάσει  ότι ο πατέρας του. Όταν το έμαθε τότε ανέλαβε να σχεδιάσει το διάδοχο του εμβληματικού RX-7.

Ο ίδιος είπε ότι όταν το αγόρασε το έκανε γιατί ήταν το πιο γρήγορο αυτοκίνητο που κυκλοφορούσε στους δρόμους. Του άρεσε η ταχύτητα. Μάλιστα του είχαν πάρει δύο φορές το δίπλωμα για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας.

Το Mazda RX-8 σχεδιάστηκε ως ένα δυνατό μοντέλο με κινητήρα μπροστά και κίνηση πίσω, συνδυάζοντας παράλληλα το design ενός coupe/σπορ αμαξώματος. Το στυλ ήταν μια κλασική μετουσίωση του «beauty in motion», θυμίζοντας έναν κορυφαίο αθλητή, και αποτίνοντας ταυτόχρονα φόρο τιμής στο RX-7 χάρη στο σχήμα των πίσω κολώνων και του πίσω παραθύρου.

Ο Matasaburo Maeda έμαθε για τη συμμετοχή του γιου του στο σχεδιασμό Mazda RX-8, τρεις μήνες περίπου, πριν το αυτοκίνητο κυκλοφορήσει στην αγορά το 2003.

Το 2009, αφού ανέλαβε τα ηνία του Σχεδιαστικού τμήματος της Mazda, από τη θέση του Γενικού Διευθυντή, ο Ikuo Maeda έδωσε μια καινούργια και πιο τολμηρή κατεύθυνση στο design της Mazda, υιοθετώντας τη φιλοσοφία «Kodo Design». Ο Ikuo Maeda ενστάλαξε τον δικό του, μοναδικό χαρακτήρα στη νέα φιλοσοφία του Kodo Design.

Ο πατέρας του σχεδίαζε κομψά αυτοκίνητα αλλά «ήσυχα». Του γιού άρεσαν οι εναλλαγές. Έλεγε ότι έβλεπε ένα τσιτάχ που ετοιμάζεται να ορμήσει στο θήραμά του. Κάπως έτσι σχεδίαζε τα καινούρια αυτοκίνητα. Θυμηθείτε τα πρωτότυπα Shinari και Mingai.

Με την εξέλιξη της φιλοσοφίας του Kodo Design ο Ikuo Maeda ακολούθησε  τα χνάρια του πατέρα του, ο οποίος ήταν θιασώτης του «less is more»  και του «form follows function».

Οι σχεδιαστές της Mazda άρχισαν να αφαιρούν κάθε περιττό στοιχείο που δεν εξυπηρετούσε σε κάτι. Εμπνεύστηκαν δημιουργίες που βγήκαν μέσα συναισθηματικές φόρμες. Η αλληλεπίδραση του φωτός και της σκιάς – η «ψυχή της κίνησης» (“Soul of Motion”) αναπαρίσταται αριστοτεχνικά στα πλευρικά μέρη του αυτοκινήτου. Για πολλούς οπαδούς της Mazda, το RX-Vision εξακολουθεί να αποτελεί την επιτομή της αισθητικής. Με έμφαση στην απλότητα και την κομψότητα – χωρίς να ξεχνάμε βέβαια τη χρήση του περιστροφικού κινητήρα – το πρωτότυπο αυτό είναι σε κάποιο βαθμό ένας φόρος τιμής στις ρίζες της Mazda που καθόρισε πριν πολλά χρόνια ο Matasaburo Maeda.

Η φιλοσοφία Kodo Design της Mazda ήταν η κινητήρια δύναμη πίσω από πολλά βραβευμένα στυλ σε όλο τον κόσμο. Τόσο το RX-Vision όσο και το Vision Coupe έχουν πάρει τον τίτλο του “Πιο όμορφου Concept Car of the Year” ενώ το ανανεωμένο Mazda MX-5 κατέκτησε τον τίτλο του “World Car Design Award” το 2015.

Το CX-30 και το νέο MX-30 κέρδισαν  το «Red Dot Award 2020» στην κατηγορία «Product Design».

Το Mazda3 ονομάστηκε World Car Design της χρονιάς στο διαγωνισμό World Car Awards του 2020.

Ως επικεφαλής του Global Design, ο ίδιος ο Ikuo Maeda τιμήθηκε με το βραβείο Design Hero στην ψηφοφορία του Autocar του 2020. Ο τίτλος αυτός έρχεται να προστεθεί σε έναν εντυπωσιακό κατάλογο παγκοσμίου κύρους βραβείων design που κατέκτησαν οι Maeda-San και η ομάδα τους.

Related posts