Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
23 Σεπ 2019
Πολιτισμός

Μαρία Λιάσκα-Μαυράκη : Ο έρωτας συχνά δεν σου αφήνει περιθώρια να πράξεις το «σωστό»


g

Mairi-Gaziani-febr-2016 Από τη Μαίρη Γκαζιάνη
 
 
 
Η Μαρία Λιάσκα-Μαυράκη γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε με την πεποίθηση ότι «θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία». Σπούδασε οικονομικά, αλλά από πολύ μικρή ασχολήθηκε με την τέχνη της συγγραφής. Έχει ζήσει στην Αγγλία και τη Γαλλία. Τα τελευταία χρόνια τολμά να ζει στο αγαπημένο της νησί του βορείου Αιγαίου, τη Λήμνο. Είναι συγγραφέας δύο μυθιστορημάτων: «Μη μου πεις το τέλος» (Άνεμος Εκδοτική, 2014) και «Ο κύκλος με τη θάλασσα» (Άνεμος Εκδοτική, 2015).
 
ΕΡ. Μαρία γεννήθηκες στην Αθήνα, έζησες στην Αγγλία και στην Γαλλία και κατέληξες στη Λήμνο. Πως προέκυψε αυτός ο κύκλος;
ΑΠ. Είχα από πάντα την τάση να «φεύγω», να αλλάζω μέρη… η Αγγλία προέκυψε σαν μέρος σπουδών αρχικά αλλά αυτό ήταν περισσότερο πρόφαση. Όπως και η Γαλλία και συγκεκριμένα το Παρίσι. Αγάπησα πολύ αυτά τα μέρη και βρήκα εκεί κομμάτια του εαυτού μου που δεν ήξερα πως υπάρχουν. Σήμερα είμαι στη Λήμνο, αλλά αυτό δεν αποκλείεται και να αλλάξει.
ΕΡ. Έχεις σπουδάσει Οικονομικά αλλά ασχολείσαι με τη συγγραφή. Υπάρχει σχέση μεταξύ οικονομικών και συγγραφής;
ΑΠ. Φαινομενικά μπορεί να μην υπάρχει… όμως  όσες προσλαμβάνουσες  δεχτείς-αν έχεις το μικρόβιο της συγγραφής- μεταβολίζονται μέσα σου και καταλήγουν στις λέξεις… Έχω σπουδάσει και μουσική για παράδειγμα και νομίζω πως αρκετές φορές υπάρχει αυτό στα βιβλία μου.
ΕΡ. Η συγγραφή πότε μπήκε στη ζωή σου; 
ΑΠ. Από τότε που έμαθα να γράφω, στις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Νομίζω πως τελικά με τη συγγραφή δεν εκφράζεσαι- ή δεν εκφράζεσαι μόνο-αλλά κυρίως δραπετεύεις.
ΕΡ. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο σου με τίτλο «Μέχρι να αλλάξει ο άνεμος». Προφανώς ο τίτλος είναι συμβολικός, σε τι παραπέμπει;
ΑΠ. Είναι μια φράση που τη λέει ο ήρωας του βιβλίου.  Έχει και κυριολεκτική σημασία και συμβολική φυσικά.
ΕΡ. Η ιστορία που διηγείσαι εξελίσσεται στη Λήμνο το νησί που κατοικείς. Βασίζεται σε αληθινή ιστορία ή αφορά εξ ολοκλήρου μυθοπλασία;
ΑΠ. Είναι το πρώτο βιβλίο μέσα στο οποίο αναφέρω και τη Λήμνο… η αλήθεια είναι πως υπάρχουν και πραγματικές καταστάσεις και πρόσωπα, ντυμένα βέβαια τον μανδύα του δικού μου μύθου.
mexri-na-allaxei-o-anemos-coverΕΡ. Ο έρωτας έρχεται για την Αθηνά ξαφνικά κι αναπάντεχα, όμως παραμένει ανολοκλήρωτος λόγω του πολέμου. Μήπως γι΄ αυτό η Αθηνά δεν τον ξεπέρασε ποτέ;
ΑΠ. Μπορεί και τελικά οι έρωτες της φαντασίας μας να είναι και πιο «τέλειοι». Ή καμιά φορά μαθαίνεις να αγαπάς τον άλλον από μακριά. Δεν ξέρω πως ξεπερνάμε έναν ερώτα, ίσως για κάποιους να ισχύει και το ότι δεν τους ξεπερνάμε ποτέ.
ΕΡ. Πιστεύεις ότι η Αθηνά «θυσιάστηκε» χάρη της αδερφής της σ΄ έναν γάμο που δεν επιθυμούσε ή ήταν και προσωπική της ανάγκη ν΄ ακουμπήσει κάπου;
ΑΠ. Ναι, νομίζω πως θυσιάστηκε, όπως και πολλά νεαρά κορίτσια έχουν θυσιαστεί ως «νύφες» για το όνομα της οικογένειας, για το καλό της οικογένειας και για ένα σωρό άλλους λόγους. Αλλά και αγόρια. Εμένα ο αδερφός του παππού μου έμεινε ανύπαντρος όχι από επιλογή αλλά γιατί έπρεπε να παντρευτεί η αδερφή του πρώτα η οποία τελικά δεν παντρεύτηκε ποτέ. Μπορεί να έχουμε γελάσει πολύ με διάφορες τέτοιες ιστορίες-ακόμη και δραματοποιημένες μέσα από τις ελληνικές ταινίες του ‘50 και του ‘60, όμως στην πραγματική ζωή, η μοναξιά δεν αστειεύεται είτε τη ζεις μέσα σε ένα συμβατικό γάμο είτε τη ζεις και τυπικά μόνος.
ΕΡ. Ο Πέτρος παρουσιάζεται με δυο όψεις, η μια είναι του αγωνιστή συνταγματάρχη και η άλλη του ερωτευμένου άνδρα. Η μια όψη τον βοηθούσε να ισορροπήσει την άλλη;
ΑΠ. Ίσως τελικά να είναι κόντρα η μια όψη στην άλλη. Η μία είναι η αθέατη πλευρά του αυτή που έδειχνε μόνο σε εκείνη.
ΕΡ. Οι δυο μικρές, Ειρήνη και Αθηνά, μοιάζουν σαν τις καλές μοίρες του έρωτα. Οι «σκανταλιές» τους προκαλούν μ΄ ένα τρόπο μεταφυσικό την εξέλιξη.  Αυτός ήταν ο ρόλος που ήθελες να τους δώσεις;
ΑΠ. Μου αρέσει πολύ αυτή η σκέψη. Δεν είμαι σίγουρη πως την είχα κάνει τόσο συνειδητά όταν έγραφα… αλλά τώρα από απόσταση που το ξαναβλέπω κάπως έτσι είναι.
utf-8-b-zpvouc6sz4pous6-z4utzpvors68zr3ov8-clc6szrnoss67zq-filename-1-ovy5qcgcΕΡ. Ο Γιώργος μοιάζει με θύμα της πλεκτάνης του έρωτα, όμως δείχνει σπάνια ανωτερότητα ψυχής. Ήταν από υποχρέωση στον Πέτρο ή από αγάπη στην Αθηνά;
ΑΠ. Ο έρωτας συχνά δεν σου αφήνει περιθώρια να πράξεις το «σωστό» με την έννοια του δίκαιου ή ακόμη και του ηθικού. Μάλλον η αίσθηση του καθήκοντος, της ευγνωμοσύνης, του θαυμασμού σε οδηγούν σε πράξεις υπέρβασης.   Μπορεί να κάνεις την υπέρβαση της προσωπικότητας σου εξ αιτίας του έρωτα αλλά κατά βάθος σε κάνει εγωιστή. Ο ερωτευμένος Γιώργος δεν μπορεί να βοηθήσει τον αντίζηλό του. Βοηθάει τον γενναίο πολεμιστή, εκείνον στον οποίο χρεωστάει τη ζωή του.
ΕΡ. Δίνεις το στίγμα των μικρών Ειρήνης και Αθηνάς σε πολύ μεγαλύτερη ηλικία αλλά χωρίς πολλές λεπτομέρειες για τη ζωή τους. Η Ειρήνη βρίσκεται σ΄ έναν αγώνα απεξάρτησης.  Τι ήθελες να δηλώσεις;
ΑΠ. Πολλές φορές οι ήρωες αυτονομούνται… η διαδρομή της Ειρήνης δεν υπήρχε από την αρχή στο μυαλό μου… στην πορεία την γνώρισα κι εγώ και είχε αυτήν την εξέλιξη. Οι ενοχές παίζουν καταλυτικό ρόλο, στις αποφάσεις και τις επιλογές μας. Εκτός από την αγάπη και την φιλία, ήθελα να μιλήσω και για την ενοχή. Αυτό το συναίσθημα που βασανίζει κυρίως εμάς τις γυναίκες, από την πολύ μικρή ηλικία, χωρίς να το συνειδητοποιούμε πολλές φορές, χωρίς να το ξέρουμε. Αλήθεια πόσο ελεύθερα διαλέγουμε να είμαστε ότι είμαστε ή να κάνουμε ότι κάνουμε; Πόσο απαλλαγμένα και ενοχοποιημένα;
liaska-mariaΕΡ. Μου έκανε εντύπωση ότι στο βιβλίο σου περιγράφεις τη ζωή της γιαγιάς Αθηνάς, της εγγονής της Αθηνάς με τη φίλη της Ειρήνη ενώ παραλείπεις την ενδιάμεση γενιά, δηλαδή, την κόρη της γιαγιάς και μητέρα της εγγονής, σαν να μην υπήρξε ποτέ το ενδιάμεσο στάδιο. Μπορείς να το εξηγήσεις;
ΑΠ. Οι κεντρικοί ήρωες είναι αυτοί στην συγκεκριμένη ιστορία… η ενδιάμεση γενιά ίσως με απασχολήσει σε κάποιο επόμενο βιβλίο!!
ΕΡ. «Ένιωσα ορφανή όταν πέθανε η γιαγιά μου» σκέφτεται η εγγονή Αθηνά. Τι προσδιορίζουν αυτά τα λόγια;
ΑΠ. Ναι, λέει η Αθηνά «ένιωσα ορφανή όταν πέθανε η γιαγιά μου»… και προσδιορίζω αυτό ακριβώς που λέει παρακάτω.. «γιατί η ορφάνια αποκαλύπτεται όταν χάσεις το πιο σπουδαίο καταφύγιο σου»
ΕΡ. Τι θα ήθελες να πεις ως επίλογο της κουβέντας μας;
ΑΠ. Δεν ξέρω αν μπορεί η λογοτεχνία να μας αλλάξει τη ζωή μπορεί όμως σίγουρα να αλλάξει κομμάτια του εαυτού μας… κι αυτό είναι και το μεγαλύτερο κέρδος.
*** Το βιβλίο «Μέχρι να αλλάξει ο άνεμος» της Μαρίας Λιάσκα-Μαυράκη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΩΚΕΑΝΙΔΑ
 

Μαιρη-ΓκαζιανηΜαίρη Γκαζιάνη
Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΕΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΑ ΠΛΗΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ  από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015. 
Γράφει στίχους για τραγούδια, υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός ενώ μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία ασχολείται ερασιτεχνικά.
Από τον Σεπτέμβρη του 2016 συμμετέχει στην τηλεοπτική εκπομπή ΚΑΛΩΣ ΤΟΥΣ που μεταδίδεται από την τηλεόραση Αιγαίο.

 
 

Related posts