Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
18 Μαΐ 2022
Πολιτισμός

Λητώ Τσακίρη: «Τα παιδιά είναι όλη μου ζωή»

 

Συνέντευξη της παιδαγωγού και συγγραφέως Λητούς Τσακίρη στη Μαίρη Γκαζιάνη

Γνωρίζοντας τη Λητώ Τσακίρη διαπίστωσα ότι πρόκειται για μια γυναίκα με ανήσυχο πνεύμα, κάτι που το επιβεβαίωσε και η ίδια στη συνέντευξη που μου παραχώρησε. Αν και είναι πολυτάλαντη και δημιουργική σε πολλούς τομείς, δραστηριοποιείται κυρίως στο Κέντρο Προσχολικής Αγωγής «ΛΗΤΩ» που διατηρεί στη Λάρισα. «Τα παιδιά είναι όλη μου ζωή» τονίζει η ίδια και γύρω από αυτή τη φράση στράφηκε η συζήτησή μας.

 

ΕΡ. Κυρία Τσακίρη έχετε σπουδάσει στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Βόλου με εξειδίκευση στη Ψυχική Υγεία και την Ειδική Αγωγή. Ποια ανάγκη σας ώθησε προς αυτή την κατεύθυνση;

ΑΠ. Θεωρώ ότι το μέλλον αυτού του κόσμου είναι τα παιδιά μας. Η ευαίσθητη προσχολική ηλικία είναι αυτή που διαμορφώνει τις προσωπικότητες των ανθρώπων και λειτουργεί ως βάση να αγαπήσουμε το σχολείο αλλά και τη δια βίου μάθηση που είναι απαραίτητη στις μέρες μας. Ήμουν αποφασισμένη από την πρώτη στιγμή που είχα να επιλέξω αντικείμενο σπουδών, για το τι πραγματικά με ενδιέφερε να σπουδάσω. Στη συνέχεια η εξειδίκευση μου προέκυψε μέσα από τη δουλεία μου, θέλοντας να  επικοινωνήσω καλύτερα με τις παιδικές ψυχούλες που μου εμπιστευόταν να εκπαιδεύσω. Πιστεύω στη βιωματική μάθηση  και στη διαδραστική γνώση που δημιουργεί στα παιδιά μεγάλο ενδιαφέρον σχετικά με οτιδήποτε θέλουμε να τους μάθουμε. Σε ότι αφορά την ειδική αγωγή πιστεύω ότι έχοντας και την εξειδίκευση αυτή, ως νηπιαγωγός  μπορώ  πραγματικά να προσφέρω πρώιμη παρέμβαση και να συντελέσω στην άμεση  λύση των  μικρών αδυναμιών  των μαθητών μου πριν αυτές εξελιχθούν και γίνουν προβλήματα. Τα παιδιά είναι όλη μου ζωή!

ΕΡ. Στο παρελθόν παράλληλα με τις σπουδές και τη δουλειά σας, έχετε υπάρξει παραγωγός ραδιοφώνου, αρθρογράφος στο περιοδικό ELLE και έχετε συμμετάσχει σε πολλές παραστάσεις ως ηθοποιός. Θεωρώ ότι είστε ανήσυχο πνεύμα, εσείς πως χαρακτηρίζετε τον εαυτό σας;

ΑΠ. Ναι, πραγματικά παράλληλα με τις σπουδές μου έγραφα από χόμπι slogan στο ραδιόφωνο. Αυτό αργότερα έγινε δουλειά κι έφτασα να επιμελούμαι σελίδες σε αφιερώματα μόδας στο περιοδικό ELLE που πάντα θαύμαζα. Σε ότι αφορά την ενασχόληση μου με το θέατρο ξεκίνησε δειλά δειλά μέσα από επιμορφώσεις δραματοποίησης και θεατρικού παιχνιδιού που έχω κάνει και κατέληξα στην επαγγελματική μου συμμετοχή, στις γιορτές Ανοιχτού Θεάτρου του Δήμου Θεσσαλονίκης και σε πλήθος άλλων παραστάσεων ως μέλος πια του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών. Το θέατρο για μένα ήταν η αποφόρτιση , με βοήθησε πολύ στη δουλειά μου με τα παιδιά και στην αμεσότητα της επικοινωνίας που έχουν οι παρουσιάσεις των βιβλίων μου. Μ αρέσει να δοκιμάζω τα όρια μου και να μαθαίνω καινούργια πράγματα. Έχετε δίκιο, είμαι ανήσυχο πνεύμα.

ΕΡ. Στη Λάρισα διατηρείτε το Κέντρο Προσχολικής Αγωγής «ΛΗΤΩ». Τι είδους δραστηριότητες εφαρμόζετε στον χώρο σας;

ΑΠ. Είμαστε ένα βιωματικό σχολείο με οδηγό τις τέχνες. Τα παιδιά μαθαίνουν παίζοντας, τραγουδώντας, δραματοποιώντας, χορεύοντας, εξερευνώντας διαδραστικά την κάθε θεματική ενότητα που δουλεύουμε. Οι τέχνες παίζουν  κυρίαρχο ρόλο σε όλα τα γνωστικά πεδία π.χ. οι μαθητές μου μαθαίνουν να αριθμούν παίζοντας  μουσικοκινητικά παιχνίδια, ενώ στο μάθημα του θεατρικού παιχνιδιού  απελευθερώνονται κι επικοινωνούν ουσιαστικά μεταξύ τους. Η ρυθμική μαθαίνει στους μικρούς μου μαθητές να διαχειρίζονται σωστά το σώμα τους αλλά και να κατανοούν την έννοια του χρόνου καλύτερα .Με την  baby yoga τα παιδιά να αναγνωρίσουν το σώμα τους και να συγκεντρώνονται απορροφώντας αβίαστα τη γνώση στα επόμενα βήματα τους. Επειδή τα παιδιά μας είναι πολίτες αυτού του κόσμου κι οφείλουμε να τα κάνουμε από μικρά να αγαπήσουν τις ξένες γλώσσες παίζουμε και μαθαίνουμε βιωματικά την αγγλική γλώσσα με οδηγό μας τον διαδραστικό μας πίνακα, έγχρωμες καρτέλες αναφοράς και την αγαπημένη  δαχτυλόκουκλα μας την Patty.

ΕΡ. Γράφετε μουσικά παραμύθια για παιδιά. Σε ποιες ηλικίες απευθύνονται;

ΑΠ. Τα μουσικά παραμύθια έχουν μια ιδιαιτερότητα συγκριτικά με τα υπόλοιπα παραμύθια γιατί το παιδί μπορεί να τα ακούσει και από την κοιλιά  της μανούλας του. Ως προς το ηλικιακό όριο που απευθύνονται τα βιβλία μου οφείλω να πω πως  η εμπειρία μου αποδεικνύει, ότι επικοινωνούν μέσα από τις σελίδες και τις μουσικές τους άνθρωποι όλων των ηλικιακών ομάδων. Όλοι κρύβουμε μέσα μας ένα μικρό παιδί. Μέσα από τα βιωματικά εργαστήρια ενηλίκων που κάνω με τα βιβλία μου, βλέπω τη μεγάλη ανάγκη που έχουν οι ενήλικές να αφεθούν, να επικοινωνήσουν και να θυμηθούν την κρυμμένη παιδικότητα τους,  αυτό έχει σαν επακόλουθο την καλύτερη σχέση με τα παιδιά τους.

ΕΡ. Αν τα μουσικά παραμύθια έχουν μεγαλύτερη απήχηση στα μικρά παιδιά που πιστεύετε ότι οφείλεται;

ΑΠ. Έχετε δίκαιο ότι τα μουσικά  παραμύθια κινούν άμεσα το ενδιαφέρον των μικρών μας παιδιών. Αυτό οφείλετε στη μαγική σχέση που έχουν όλοι οι άνθρωποι με τη μουσική, οτιδήποτε ακούμε ντυμένο μουσικά κινεί το ενδιαφέρον μας, μας συγκινεί, αποτυπώνετε στη μνήμη μας, μας μαγεύει. Τα μικρά παιδιά βαριούνται ευκολότερα  την απλή ανάγνωση ενός βιβλίου. Όταν ο λόγος είναι έμμετρος κι έχει ρυθμό αποκτά γι αυτά πιο πολύ ενδιαφέρον.

ΕΡ. Τι προσπαθείτε να περάσετε στα παιδιά μέσα από τα μουσικά παραμύθια σας;

ΑΠ. Προσπαθώ με οδηγό τα μουσικά μου παραμύθια να ξεκλειδώσω τα συναισθήματα των μικρών αλλά και των μεγάλων φίλων μου συντελώντας στην αυθεντική και ποιοτική επικοινωνία μεταξύ γονέων και παιδιών.

ΕΡ. Το τελευταίο βιβλίο σας έχει τίτλο «»Σεβαστιανός ο Φοβερός». Μπορείτε να μας συστήσετε τον ήρωα του παραμυθιού σας;

ΑΠ. Ο Σεβαστιανός είναι ένα ζωηρό, χαρούμενο παιδί με έντονη προσωπικότητα. Θέλει να τον προσέξουν και κάνει σκανταλιές. Όταν του επιτίθενται και τον μαλώνουν αντιδρά. Ο Σεβαστιανός διεκδικεί την αγάπη και την προσοχή των άλλων με λάθος τρόπο. Οφείλουμε, όμως, εμείς οι μεγάλοι να δούμε ποια είναι τα πρότυπα που του διαμορφώσαμε για να συμπεριφέρεται έτσι αυτό το παιδί. Με γνώμονα ότι κακό παιδί δεν υπάρχει, τα παιδιά μας  γεννιούνται αγνά και καθαρά, εμείς διαμορφώνουμε μέσα από τις συμπεριφορές, τα λόγια και τα έργα μας πρότυπα, τα οποία θα ακολουθήσουν και θα αντιγράψουν στο μέλλον. Άρα εμείς οι μεγάλοι αν αναθεωρήσουμε και χαρίσουμε όλοι ηρεμία και ζεστασιά στα παιδιά μας, τότε  μπορούμε  να λύσουμε ριζικά το δύσκολο αυτό ζήτημα του σχολικού εκφοβισμού .

ΕΡ. Το συγκεκριμένο βιβλίο έχει να κάνει με τον σχολικό εκφοβισμό. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να κατανοήσουν τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας τον σχολικό εκφοβισμό;

ΑΠ. Τα μικρά παιδιά κάποιες  φορές γίνονται σκληρά στην κρίση τους και λόγω του ότι είναι οι αρχηγοί στα σπίτια τους, μέχρι να κοινωνικοποιηθούν σωστά παρουσιάζουν συχνά έντονα εγωκεντρική συμπεριφορά. Η σωστά δομημένη προσωπικότητα διαμορφώνεται όπως σας είπα και παραπάνω στα ευαίσθητα χρόνια της προσχολικής αγωγής του ανθρώπου, αν δώσουμε γονείς και εκπαιδευτικοί σωστά πρότυπα συμπεριφοράς τότε μιλάμε για πρώιμη παρέμβαση στο σοβαρό θέμα του σχολικού εκφοβισμού. Στόχος μας είναι να προλαμβάνουμε και όχι να παλεύουμε τη “θεραπεία” της ψυχής ενός εφήβου όταν πια θα είναι αργά.

ΕΡ. Με τι άλλα θέματα καταπιάνεστε στα μουσικά παραμύθια σας;

ΑΠ. Ο σεβασμός στη μοναδική προσωπικότητα του κάθε παιδιού και η προτροπή να μην καθρεφτίζουμε τα ”θέλω” μας ως  γονείς πάνω στα παιδιά μας ήταν το θέμα του πρώτου μου μουσικού παραμυθιού «Η Ζιζή η Λαγουδίνα έχει κόρη μπαλαρίνα». Η πολύτιμη σχέση των παιδιών με τους παππούδες τους, η άδολη αγάπη και η άπειρη γνώση ζωής που προσφέρουν στα εγγόνια οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας είναι το θέμα του μουσικού μου παραμυθιού «Οι θαλασσινές ιστορίες του Καπετάν Νικόλα». Ο καπετάνιος μαθαίνει στην εγγονή του να αναγνωρίζει τον κόσμο με θάρρος, τόλμη και ορμή, να αποδέχεται όλους τους συνανθρώπους της αλλά και να συνυπάρχει με αυτούς που έχουν ήθος και αξίες. Έχω δουλέψει ακόμη, την έννοια του φόβου μέσα από το βιβλίο μου «Ονειρομαζώματα μαγικά καμώματα» προσπαθώντας να δώσω στα παιδιά να καταλάβουν πως πρέπει να εκφράζουμε όλα αυτά που μας φοβίζουν γιατί αν τα αποδεχτούμε και τα κατανοήσουμε  σταματούν να είναι προβλήματα μας. Ο σεβασμός στη διαφορετικότητα ήταν άλλο ένα θέμα βιβλίου μου, με στόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών σχετικά με τους ανθρώπους που έχουν ειδικές δεξιότητες αλλά και σχετικά με το προσφυγικό ζήτημα .Το νέο μου βιβλίο που κυκλοφορεί σε λίγες μέρες, είναι ένα μουσικό παραμύθι με τίτλο « Η περιπέτεια της Αδριανής» που στόχο έχει την ενδυνάμωση των οικογενειακών δεσμών.

ΕΡ. Πόσο απαραίτητα είναι τα βιβλία στην παιδική ηλικία;

ΑΠ. Τα βιβλία  είναι ένα παράθυρο στον κόσμο, ένα παράθυρο επικοινωνίας του κάθε γονιού με το παιδί του. Με έναυσμα το θέμα τους, μπορούμε να ανοίξουμε διάλογο και να επικοινωνήσουμε ουσιαστικά. Οφείλουμε από τα πρώτα βήματα της ζωής του παιδιού μας, να έχουμε στο χώρο του ποιοτικά παιδικά βιβλία και να αφιερώνουμε χρόνο διαβάζοντας μαζί τους.

ΕΡ. Λόγω του Κέντρου ΛΗΤΩ βρίσκεστε σε συνεχή επαφή με παιδιά προσχολικής ηλικίας. Οι πράξεις τους, τα λόγια τους αποτελούν πηγή έμπνευσης για τα παραμύθια που γράφετε;

ΑΠ. Έχω τη μεγάλη τύχη όπως είπατε να ζω και να μοιράζομαι την καθημερινότητα  μαζί με αγνές παιδικές ψυχές, αφουγκράζομαι τις ανησυχίες τους, παρακολουθώ αυτά που λένε, αυτά που τα’ ανησυχούν, τα όσα εκφράζουν μέσα από τα εικαστικά τους έργα ή το θεατρικό τους παιχνίδι, όλα αυτά αποτελούν για μένα πηγή έμπνευσης για τις ιστορίες μου.

ΕΡ. Τα μουσικά παραμύθια σας μεταφέρονται σε θεατρικές παραστάσεις στο Σχολείο σας ή οπουδήποτε αλλού;

ΑΠ. Τα μουσικά μου παραμύθια έχουν γίνει χορογραφημένες παραστάσεις  στο Δημοτικό Ωδείο Λάρισας, στο Θεσσαλικό Θέατρο ΟΥΗΛ, στο Θέατρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, στο Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, σε πολιτιστικά κέντρα στην Κρήτη και την Κω, έχουν δραματοποιηθεί  μέχρι και στο φουαγιέ της Λυρικής Σκηνής Αθηνών. Φυσικά έχω δημιουργήσει παραστάσεις με τα θέματα τους  για εκδηλώσεις του σχολειού μου όπως και πολλών άλλων σχολείων σε όλη την Ελλάδα. Σενάρια των βιβλίων μου διδάσκουν σε ομάδες θεάτρου, λέσχες πολιτισμού σε διάφορους Δήμους της χώρας μας και ένα βιβλίο μου ταξίδεψε με τη θεατρική ομάδα Κιβωτό Ονείρων υπό τη αιγίδα της Unesco Πειραιώς και Νήσων για να μάθει στα παιδιά το σεβασμό στη διαφορετικότητα.

ΕΡ. Ο «Σεβαστιανός ο Φοβερός» θα έχει συνέχεια στις περιπέτειές του με νέα μουσικά παραμύθια;

ΑΠ. Οι περιπέτειες του Σεβαστιανού είναι πολλές,  μαθαίνουν στα παιδιά να μη λένε  ψέματα, να ακούν τις συμβουλές των μεγαλυτέρων, να έχουν  θάρρος στις δύσκολες στιγμές, μέσα από τις σελίδες  των επόμενων βιβλίων  της σειράς αυτής που είναι στο δρόμο της παραγωγής.

ΕΡ. Είστε μέλος του Ελληνικού τμήματος της IBBY (International Board on Books for Young People). Ποιο είναι το μέλημα της IBBY;

ΑΠ. Η  IBBY προάγει την φιλαναγνωσία, τιμά το καλό παιδικό βιβλίο και στηρίζει τις δράσεις φιλαναγνωσίας που φέρνουν τα παιδιά μας κοντά στην αξιόλογη παγκόσμια, παιδική και νεανική λογοτεχνία.  Φέτος το Ελληνικό τμήμα της IBBY διεξάγει ένα παγκόσμιο συνέδριο που έχει ενταχτεί στις εκδηλώσεις του Δήμου Αθηναίων “Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου 2018”.

ΕΡ. Επίσης, είστε μέλος της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς και επιτελείτε πλήθος πολιτιστικών δράσεων υπό την αιγίδα του  Δήμου Λαρισαίων, το Γαλλικό Ινστιτούτο της πόλης σας και άλλους φορείς πολιτισμού; Τι σας ωθεί να υλοποιείται όλες αυτές τις εκδηλώσεις ;

ΑΠ. Πέρα από τις οργανωμένες εκδηλώσεις με μεγάλα βιβλιοπωλεία που συντονίζει ο Εκδοτικός  Οίκος ΔΙΑΠΛΟΥΣ που συνεργάζομαι, νιώθω ότι οφείλω να χαρίζω τις ιστορίες μου σε όσα περισσότερα παιδιά μπορώ μέσα από δράσεις εθελοντισμού και ανοιχτές εκδηλώσεις φιλαναγνωσίας.

ΕΡ. Έχετε βραβευτεί από τον Όμιλο για την Unesco Πειραιώς & Νήσων για τα βιβλία σας «Στου ονείρου μου την άκρη» και  «Σεβαστιανός ο Φοβερός». Τι αντιπροσωπεύουν αυτές οι βραβεύσεις για εσάς;

ΑΠ. Οι βραβεύσεις αυτές δυναμώνουν ακόμη περισσότερο την αίσθηση της ευθύνης μου, με ωθούν  να βοηθήσω όσο μπορώ και να προσφέρω χαρά, μέσα από τα πνευματικά μου πονήματα σε όλο και περισσότερα παιδιά.

ΕΡ. Για την κυκλοφορία των βιβλίων σας με ένθετο CD, προφανώς, απαιτούνται κάποιοι συνεργάτες. Θέλετε να μας τους αναφέρετε;

ΑΠ. Ένα παραμύθι διαφέρει πολύ στη διαδικασία προετοιμασίας του συγκριτικά με ένα μουσικό παραμύθι. Την ώρα που ένας συγγραφέας παιδικών βιβλίων παραδίδει το έργο του προς έκδοση για μένα αρχίζει μια περίοδος δημιουργικής δουλειάς που χρειάζεται συνθέτη, ενορχηστρωτή, ερμηνευτές και πολλές πρόβες, κουβέντες και αναθεωρήσεις μέχρι να φτάσουμε στην ώρα της εγγραφής σε στούντιο. Ο χρόνος που μπορεί να διαρκέσει η προετοιμασία ενός μουσικού μου παραμυθιού μπορεί να φτάσει και τους 12 μήνες δουλειάς.

ΕΡ. Κυρία Τσακίρη σας ευχαριστώ πολύ για την παραχώρηση της συνέντευξης

ΑΠ. Κι εγώ σας ευχαριστώ θερμά για την όμορφη επικοινωνία μας και ελπίζω τα συγγραφικά βήματα μου να εισπράττουν πάντα αυτή την αποδοχή και την αγάπη των μικρών μου αναγνωστών, ώστε να τα ξαναπούμε σύντομα με πολλά ακόμη και ενδιαφέροντα νέα μου.

Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΕΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΑ ΠΛΗΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ  από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της ΑΛΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ από την Εμπειρία Εκδοτική.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από τριακόσιες συνεντεύξεις. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή ΚΑΛΩΣ ΤΟΥΣ πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Από τον Ιούλιο 2017 είναι διευθύντρια σύνταξης του πολιτιστικού on line magazine Books and Syle.

Γράφει στίχους για τραγούδια ενώ μεγάλη της αγάπη είναι το θέατρο με το οποίο ασχολείται ερασιτεχνικά.

Related posts