Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
03 Δεκ 2021
Πολιτισμός

Ξενοφών Φουρναράκος: Η ποίηση είναι ίσως η δυσκολότερη μορφή τέχνης του λόγου που υπάρχει  

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη 

Ο Ξενοφών Φουρναράκος γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1981. Είναι ποιητής και συγγραφέας. Το 2006 εκδόθηκε το πρώτο του ποιητικό βιβλίο με τίτλο Η ασκητική του Άγιου Έρωτα, ενώ το 2015 ακολούθησε η έκδοση του δεύτερου βιβλίου του με τίτλο Εγχειρίδιο ελεύθερης σκέψης, το οποίο αποτελεί ένα σύνολο σκέψεων γύρω από τη ζωή, τον έρωτα, την αλήθεια, την ελευθερία και τη δικαιοσύνη. Έκτοτε συνεχίζει να εργάζεται διακριτικά, παράγοντας κυρίως ποιητικό έργο. 

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Πότε αρχίσατε να ανακαλύπτετε την ποιητική σας φλέβα;

ΞΕΝΟΦΩΝ ΦΟΥΡΝΑΡΑΚΟΣ: Οι πρώτες απόπειρες έγιναν στην Δευτέρα Λυκείου. Πέρασα μία δύσκολη εφηβεία και η ποίηση υπήρξε το καταφύγιο μου. 

Μ.Γ.: Τι είναι για εσάς η ποίηση και πως την ορίζετε;

Ξ.Φ.: Επιτρέψτε μου να σας απαντήσω με μερικούς στίχους από το επόμενο βιβλίο μου που έρχεται.

“Η ποίηση μια απόπειρα έκφρασης του Ανέκφραστου,

Οι λέξεις στο χαρτί απλώς σύμβολα,

Σκιώδεις αναπαραστάσεις ενός εσωτερικού βιώματος,

Και ο αναγνώστης καλείται

Με βάση αυτό που έχει και εκείνος στην καρδιά του

Να ανασυνθέσει το όλον σχεδόν εκ του μηδενός.

Ο αναγνώστης ένας συν-δημιουργός. 

Μ.Γ.: Πρόσφατα κυκλοφόρησε η ποιητική συλλογή σας με τίτλο «Η ασκητική του Άγιου Έρωτα». Τι είδους ποίηση αφορά;

Ξ.Φ.: Η ασκητική του Άγιου Έρωτα είναι ούτε λίγο ούτε πολύ μία ωδή στον έρωτα και ο στόχος της είναι να κάνει τον αναγνώστη να την ερωτευτεί. 

Μ.Γ.: Είναι η ασκητική, η διαδικασία που απαιτείται ώστε ο έρωτας να κριθεί άγιος;

Ξ.Φ.: Αν οι έρωτές μας αποτυχαίνουν είναι επειδή μας βρίσκουν απροετοίμαστους. Χρειάζεται να έχει κάνει πρώτα κάποιος μεγάλη δουλειά με τον εαυτό του για να δώσει ο έρωτας καρπούς.

Μ.Γ.: Ποια συναισθήματα επικρατούν στις σελίδες του;

Ξ.Φ.: Όλα τα συναισθήματα και οι ψυχολογικές μεταπτώσεις που μπορεί να έχει ένας ερωτευμένος υπάρχουν στο βιβλίο. Ως εκ τούτου ο αναγνώστης μέσα στις σελίδες του βιβλίου είναι δύσκολο να μην αναγνωρίσει τον εαυτό του. 

Μ.Γ.: Πως συνδέονται «η αλήθεια, η ομορφιά, η απλότητα» μεταξύ τους;

Ξ.Φ.: Είναι διαφορετικές πλευρές του ίδιου διαμαντιού. 

Μ.Γ.: Χρειάζεται απελπισία ο έρωτας για να εκφραστεί, όπως αναφέρετε σε κάποιο ποίημα;

Ξ.Φ.: Ο έρωτας είναι ή όλα ή τίποτα, μέση οδός δεν υπάρχει, επομένως το ακραίο στοιχείο του έρωτα περιλαμβάνει και την απελπισία.

 

Μ.Γ.: Τι είναι για εσάς ο έρωτας;

Ξ.Φ.: Η ορμή για ζωή. Ο έρωτας από μόνος του είναι ένα άγριο άλογο που όμως καλπάζει ασυγκράτητο προς τον γκρεμό της αυτοκαταστροφής του. 

Μ.Γ.: Πως επιτυγχάνεται η λύτρωση του βωβού πόνου μέσα από την ευτυχία κάποιου άλλου; Ο έρωτας δεν είναι εγωιστής;

Ξ.Φ.: Μόνο μέσα από την αγάπη για το άλλο πρόσωπο μπορεί να υπάρξει λύτρωση, γιατί γνώρισμα της αγάπης είναι η ανιδιοτέλεια. Ο έρωτας από μόνος του δεν αρκεί. Ο καθένας μπορεί να ερωτευθεί, να αγαπήσει όμως; Και εδώ αρχίζουν τα δύσκολα. 

Μ.Γ.: «Κάθε άνθρωπος σηκώνει έναν σταυρό. Τον δικό μου τον έκανα κόσμημα τον φίλησα ευλαβικά και σου τον πρόσφερα για να σε φυλάει» γράφετε. Είναι δυνατόν αυτή η «κίνηση» να τον απαλλάξει από τον «σταυρό» του;

Ξ.Φ.: Πιστεύω πως έχουμε έρθει σε αυτόν τον κόσμο για να αγαπήσουμε και όχι για να φυγοπονήσουμε. Όποιος θέλει να αποφύγει τον σταυρό του συχνά θα χρειαστεί να ενεργήσει εναντίον άλλων, ακόμα και αν αυτοί οι άλλοι είναι τα ίδια του τα παιδιά. Η αγάπη όχι μόνο δεν σε απαλλάσσει από τον σταυρό σου αλλά σε δένει σε αυτόν, καταφέρνει όμως  κάτι εκπληκτικό, κάτι που τίποτα άλλο στον κόσμο δεν μπορεί να καταφέρει, σε κάνει να σηκώνεις τον σταυρό σου με χαρά και προθυμία. Για να σας δώσω να καταλάβετε τι εννοώ θα σας πω αυτό το παράδειγμα. Φανταστείτε δύο γονείς με παιδιά που έχουν κάποια σοβαρή αναπηρία. Ο γονιός που δεν θα αγαπάει το παιδί του θα το στείλει στο ίδρυμα και θα απαλλαγεί από τον σταυρό του, ενώ ο γονιός που θα αγαπάει το παιδί του θα το φροντίζει με πολλή τρυφερότητα και θα σηκώνει τον σταυρό του με προθυμία. 

Μ.Γ.: «Ν΄ αγαπήσουμε με όλη μας τη δύναμη κι αν είναι μπορετό ν΄ αγαπηθούμε» αναφέρετε σε άλλο ποίημα. Σε τι είδους αγάπη αναφέρεστε; Αρκεί η αγάπη του ενός προς κάποιον άλλον δίχως αντίκρισμα;

Ξ.Φ.: Η αγάπη είναι μία και ανάλογα με τα στοιχεία που θα προσδεθεί θα πάρει και την ανάλογη μορφή της. Τον σύντροφό μας θα τον αγαπήσουμε ερωτικά ενώ τον φίλο μας φιλικά. Τώρα, μία σχέση αγάπης προϋποθέτει εκ των πραγμάτων η αγάπη να είναι αμοιβαία και αμφίδρομη, αλλιώς πολύ απλά δεν πρόκειται για σχέση αγάπης. Για την αγάπη όμως δεν είναι δεσμευτικό να υπάρχει μόνο εντός μίας σχέσης, μπορεί να υπάρχει και εκτός σχέσης. Επιτρέψτε μου να ολοκληρώσω την απάντηση με μερικούς ακόμα στίχους μου από ποιητικό έργο που βρίσκεται υπό εξέλιξη.

“Η αγάπη είναι η ανώτερη μορφή ελευθερίας που υπάρχει,

Σε αγαπάω μόνο και μόνο επειδή εγώ το θέλω

Χωρίς να υποχρεώνομαι από τίποτα και από κανέναν.

Η πεμπτουσία της ελευθερίας είναι η καθάρια θέληση,

Η απαλλαγμένη από κάθε λογής αναγκαιότητα”.

 Μ.Γ.: Τι είδους αποπροσανατολισμό προκαλεί η «εξωτερική ομορφιά»;

Ξ.Φ.: Μας ωθεί στο να προτιμάμε αντί να αγαπάμε. Η αληθινή αγάπη όπως έλεγε ο άγιος Παΐσιος είναι άσχημη. Λες πως αγαπάς μία κοπέλα, έλεγε ο άγιος, και είναι πολύ όμορφη. Φαντάσου τώρα πως της συνέβηκε ένα ατύχημα και παραμορφώθηκε το πρόσωπό της. Αν συνεχίσεις να την αγαπάς το ίδιο όπως και πριν τότε όντως την αγαπάς.

 Μ.Γ.: «Ανεξήγητα όμορφη. Όμορφη κοπέλα εσύ» γράφεται στο ποίημα ΙΧ. Σε αρκετά ποιήματά σας αναφέρετε την ομορφιά. Πως θα περιγράφατε την ομορφιά;

Ξ.Φ.: Πάλι με στίχο μου από ποιητικό έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη θα σας απαντήσω.

“ Παράξενο πως ομορφαίνει κάτι σαν το αγαπήσεις”

 Μ.Γ.: Ποια είναι «η ώρα που το μονοπάτι προς τη μάχη γίνεται δύσβατο» και «ο ποιητικός λόγος ξεπεζεύει απ΄ το άρμα»;

Ξ.Φ.: Η ώρα της αμεσότητας, η ώρα που πρέπει να σταθείς μπροστά στο άλλο πρόσωπο, να το κοιτάξεις στα μάτια και να του πεις χωρίς περιστροφές πως είσαι παράφορα ερωτευμένος μαζί του. 

Μ.Γ.: «Γνωρίζουμε τον κάθε άνθρωπο στο μέτρο που τον αγαπάμε» γράφετε. Έχει μέτρο η αγάπη και ποιο είναι αυτό; 

Ξ.Φ.: Η αγάπη είναι η αρχή και το τέλος των πάντων, η πηγή κάθε τι καλού που υπάρχει στον κόσμο και το κλειδί για να καταλάβουμε την ουσία των πραγμάτων. Τι μπορούμε να γνωρίσουμε για έναν άνθρωπο; Την μοναδικότητα του. Κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός αλλά αυτό είναι κάτι που το δεχόμαστε απλώς ως μία άποψη, για να συν αισθανθούμε όμως βιωματικά αυτή την μεγάλη αλήθεια απαραίτητη προϋπόθεση είναι να τον αγαπήσουμε, και όσο περισσότερο τον αγαπήσουμε τόσο περισσότερη γνώση της μοναδικότητας του θα αποκτήσουμε.

 Μ.Γ.: «Ο τελικός μου απολογισμός θα ΄ναι το πόσο προσηλώθηκα σ΄ όλα αυτά που αντιπροσωπεύεις» είναι ο τελευταίος στίχος σας. Πως χαρακτηρίζετε αυτή τη φράση, ελευθερία ή εξάρτηση;

Ξ.Φ.: Όλες μας οι πράξεις καθορίζονται από τα κίνητρά μας, επομένως ό,τι και να κάνουμε σε κάτι αναγκαστικά θα υπακούσουμε. Αυτό το κάτι μπορεί να είναι οτιδήποτε, από την ιδεολογία μας ή την ιδεοληψία μας μέχρι πολύ απλά το ιδιοτελές μας συμφέρον. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορούμε να ξεφύγουμε από αυτή την τυραννία. Ε λοιπόν, αν είναι να έχουμε πάντα έναν αφέντη πάνω από το κεφάλι μας για το κάθε τι που κάνουμε στη ζωή μας, προτείνω να διαλέξουμε τον καλύτερο από όλους, δηλαδή την ανιδιοτελή αγάπη.

Μ.Γ.: Πιστεύετε ότι ο κόσμος στην Ελλάδα διαβάζει ποίηση κι αν όχι που οφείλεται;

Ξ.Φ.: Ευτυχώς υπάρχει αναγνωστικό κοινό αλλά οπωσδήποτε όχι αυτό που θα έπρεπε και ειλικρινά δεν αδικώ τους αναγνώστες για αυτό. Από τους εκατό στίχους που σκέφτομαι οι ενενήντα εννέα ούτε σε εμένα αρέσουν. Η ποίηση είναι ίσως η δυσκολότερη μορφή τέχνης του λόγου που υπάρχει και για να γραφτεί ένα πραγματικά ωραίο ποιητικό έργο που θα κάνει τον αναγνώστη να το διαβάσει και μέσα του να νιώσει κάτι συγκλονιστικό χρειάζεται τεράστια προσπάθεια και τεράστιος αγώνας. Λόγω του τρόπου που γράφεται η σύγχρονη ποίηση κυκλοφορεί η χιουμοριστική φράση “τι θέλει να πει ο ποιητής”. Τον αναγνώστη δεν τον ενδιαφέρει τι θέλει να πει ο ποιητής, δεν διαβάζει ποίηση για να λύσει σπαζοκεφαλιές. Ο αναγνώστης διαβάζει ποίηση γιατί θέλει να ζήσει μέσα του κάτι δυνατό, ακόμα καλύτερα κάτι συγκλονιστικό. 

Μ.Γ.: Σας ευχαριστώ πολύ για την παραχώρηση της συνέντευξης κι εύχομαι καλοτάξιδο το βιβλίο σας.

Ξ.Φ.: Εγώ σας ευχαριστώ για την τιμή που μου κάνατε και σας εύχομαι κάθε καλό στην ζωή σας.

Φωτογραφίες: street artist Skitsofrenis 

*Η ποιητική συλλογή «Η ασκητική του Άγιου Έρωτα» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος.

 Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε στον τραπεζικό χώρο. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία, τη ζωγραφική και τα τελευταία δέκα χρόνια με τη συγγραφή. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από εξακόσιες συνεντεύξεις, καθώς και σχολιασμούς βιβλίων και θεατρικών παραστάσεων. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή «Καλώς τους» του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά κι έχει συμμετάσχει σε θεατρικές και χορευτικές παραστάσεις.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Ένα φεγγάρι λιγότερο» από τις εκδόσεις Ελληνική Πρωτοβουλία και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Τα πλήκτρα της σιωπής»  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Άλικα βήματα» από την Εμπειρία Εκδοτική. Τον Νοέμβριο του  2019 κυκλοφόρησε το νέο της μυθιστόρημα «Ζάχαρη άχνη» από τις εκδόσεις Ωκεανός. Τον Ιούνιο 2021 κυκλοφόρησε  το νέο της μυθιστόρημα με τίτλο Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ από τις εκδόσεις Ωκεανός.    

Related posts