Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
22 Σεπ 2020
Πολιτισμός

Κώστας Σιμενός:Πρέπει μετά από αυτή την περιπέτεια να βγούμε όλοι πιο δυνατοί

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη 

 Ο Κώστας Σιμενός είναι ηθοποιός, συγγραφέας και σεναριογράφος. Σπούδασε οικονομικές και πολιτικές επιστήμες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Τελείωσε τη δραματική σχολή του Εθνικού Ωδείου. Παρακολούθησε επίσης μαθήματα δραματικής τέχνης στο Παρίσι. Στην Ελλάδα πρωταγωνίστησε στο θέατρο, στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο σε αξιόλογα έργα των Έλιοτ, Ίψεν, Ο’Νιλ, Καραγάτση, Βενέζη κ.ά.

Το 1984 κέρδισε κρατικό βραβείο για το θεατρικό έργο του Ένα Δωμάτιο Ευκαιρίας, που παίχτηκε με επιτυχία στο θέατρο και στο κρατικό ραδιόφωνο. Έχει γράψει πολλά σενάρια για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Δύο από αυτά, η Χειμερινή Έξοδος και Οι Επαγγελματίες, προβλήθηκαν από την ΕΡΤ και το MEGA αντίστοιχα, ενώ Tο Τελευταίο 24ωρο έγινε ταινία.

Διασκεύασε, για την FM Records, την Οδύσσεια για παιδιά σε έξι τόμους, καθώς και άλλους δέκα τόμους με ιστορίες ηρώων της ελληνικής μυθολογίας. Έχει αρθρογραφήσει σε εφημερίδες και blogs με θέματα κοινωνικού, πολιτικού και πολιτιστικού περιεχομένου. Η τελευταία συγγραφική δουλειά του ήταν το νουάρ μυθιστόρημα Καταφύγιο στη Βροχή. 

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Κώστα, πρόσφατα κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο σου με τίτλο «Ο κλέφτης των σκουπιδιών». Πώς προέκυψε ο ιδιαίτερος αυτός τίτλος;

ΚΩΣΤΑΣ ΣΙΜΕΝΟΣ: Αναζητούσα κάτι που να έχει πραγματική και αλληγορική σημασία και να συνδέεται με την καρδιά της ιστορίας.  Όταν μού ήρθε  η φράση στο μυαλό,  κόλλησα. «Αυτός είναι» είπα.   Ήθελα,  παράλληλα, να εξάπτει την  πνευματική περιέργεια του θεατή για το περιεχόμενο του μυθιστορήματος.  Στόχος είναι πάντα, μαζί με την περιπέτεια, να προκληθούν  σκέψεις και συναισθήματα. Να δει ο αναγνώστης και την άλλη πλευρά του νομίσματος, αν δεν την έχει δει ή δεν τον έχει απασχολήσει μέχρι σήμερα.

Μ.Γ.: Με τι έρχεται σε επαφή ο αναγνώστης στις σελίδες του βιβλίου;

Κ.Σ.: Κατ’ αρχήν, με τη  δραματική περιπέτεια ενός περιθωριακού ήρωα και μιας  ομάδας ανθρώπων που  αυτοαποκαλύπτεται σιγά-σιγά. Έπειτα, με την εσωτερική διαδρομή  τους  στην οποία  μπορεί να συναντήσει   και τον εαυτό του.    Όσο προχωράει η ανάγνωση, η δράση παίρνει, ταυτόχρονα, και μια ψυχαναλυτική και συναισθηματική μορφή.

Μέσα από το μικρόκοσμο αυτών των ανθρώπων, θα δούμε  τη διάσταση της κοινωνίας,  που είναι η προέκταση αυτού του μικρόκοσμου.  Θέλω πάντα να ρίχνω ένα φως στην πραγματικότητα  που έχει μια λανθάνουσα μορφή στο μυαλό των ανθρώπων. Δεν έχει νόημα κάποιος να περνάει απλώς την ώρα του, διαβάζοντας  κάτι περιγραφικό.  Πρέπει να του  αποφέρει και κάτι.  Να του ανοίγει ένα ερμητικό παράθυρο. Να ξύνει κάποιες πληγές ή καλυμμένες  αλήθειες.

Μ.Γ.: Είναι η πρώτη φορά που ασχολείσαι με το αστυνομικό μυθιστόρημα;

Κ.Σ.: Όχι. Έχω ξαναγράψει, και σε μυθιστόρημα και σε μορφή σεναρίου. Και το προηγούμενο μυθιστόρημα, το «Καταφύγιο στη βροχή», αν και διαφορετικό, είχε μέσα το αστυνομικό στοιχείο, σε νουάρ και κινηματογραφική μορφή.  Μου αρέσουν οι εικόνες, που κινητοποιούν  τη φαντασία, και μιλάνε περισσότερο  κι από το λόγο.  Κάπως έτσι ήταν, αστυνομικού τύπου, και το πρώτο μυθιστόρημα που έγραψα στο Παρίσι, με τίτλο «Ένας χειμώνας τριών ετών».  Λέω «αστυνομικού τύπου», διότι στην πραγματικότητα, είναι ταυτόχρονα, κοινωνικά και ψυχογραφικά μυθιστορήματα.  Το είδος αυτό μου προέκυψε  μόνο του.  Ίσως, γιατί το αστυνομικό μυθιστόρημα είναι το πιο πλούσιο είδος για να περιγράψεις τον άνθρωπο, μέσα από διαφορετικές  σκοτεινές συνθήκες. Περικλείει τα πάντα.   Έχει τη δυνατότητα να δείξει πολύ πιο καθαρά τον κόσμο από ένα απλό, άλλου τύπου,  μυθιστόρημα.

Μ.Γ.: Ποια ήταν η πηγή έμπνευσής του;

Κ.Σ.: Ο ανθρώπινος παραλογισμός και η ασύμβατη, με τη φύση του δογματική  κοινωνία,  είναι το μεγαλύτερο κίνητρο. Η γνώση  ότι ο κόσμος όλος, εν τέλει, λειτουργεί σαν μια συμμορία, όπως αναφέρει  ένας από τους ήρωες του μυθιστορήματος.  Το γεγονός ότι  κινείται συνωμοτικά, και ταυτόχρονα, έχει μια επίπλαστη και υποκριτική νομιμοποίηση. Αυτό που κάνει κάποιες εξουσίες πιο εγκληματικές από τους κοινούς εγκληματίες.  Είναι πράγματα που έχουν αφυπνίσει εδώ και  πολλά χρόνια τη συνείδησή μου,  και αισθάνομαι την ανάγκη να τα φωτίσω.

Από την τηλεοπτικη σειρά Το μυθιστόρημα των τεσσάρων

Μ.Γ.: Ποιος είναι ο κεντρικός ήρωάς σου Μάνθος;

Κ.Σ.: Είναι ένας νέος άνθρωπος, θύμα των συνθηκών της ζωής του. Θύματα διαφορετικών ή ανάλογων  συνθηκών, είναι και οι περισσότεροι άνθρωποι, αλλά ο  καθένας αντιδρά με το δικό του τρόπο.

Ο Μάνθος  έχει  ζήσει, από την παιδική του ηλικία,  μια αλληλουχία πολύ δύσκολων καταστάσεων, στις οποίες δεν έσκυψε το κεφάλι.  Συμβιβάστηκε αρχικά, επαναστάτησε έπειτα, και εν τέλει διαμόρφωσε τον δικό του ηθικό κώδικα.  Τίποτα όμως δεν είναι σταθερό. Πολλά θα ανατραπούν στην πορεία, και θα αλλάξουν την εσωτερική του ισορροπία. Θα σκληρύνει, για να αντιμετωπίσει όσα έρχονται κατά πάνω του, αλλά βαθιά μέσα του  σώζεται  ένα βαθύ  συναίσθημα, που ζητάει μια δυνατή αφορμή για να βγει  στην επιφάνεια.

Μ.Γ.: Τι ήταν αυτό που τον «ατσάλωσε»;

Κ.Σ.: Η σκληρότητα ενός απίστευτα υποκριτικού κόσμου.  Η ανάγκη να επιβιώσει μόνος του,  σ’ ένα παραβατικό περιβάλλον  χωρίς ο ίδιος να νιώσει ποτέ παραβάτης.  Εκεί,  στο δρόμο,  στα κοινωνικά «σκουπίδια»  και στα πεταμένα βιβλία ανακάλυψε τον εαυτό του.  Όσο η αδικία κι η ανισότητα τον πλήγωνε, άλλο τόσο τον ατσάλωνε.  Αυτή ήταν μέσα του η αντίρροπη δύναμη που τον κράτησε όρθιο. Η άλλη δύναμη ήταν ο έρωτας,  που κυριαρχεί μέσα του, κι έρχεται, κάποια στιγμή,  απρόοπτα  και ασύμβατα, για να του επιτρέψει να ονειρευτεί.  Είναι η ισχυρότερη δύναμη, έτσι κι αλλιώς.

Παρίσι 1973

Μ.Γ.: Του έχεις δανείσει δικά σου χαρακτηριστικά;

Κ.Σ.: Ως προς κάποια βαθύτερη θεώρηση των πραγμάτων, ναι, έχει και δικά μου χαρακτηριστικά. Δεν μπορεί να είναι αλλιώς. Ακόμη κι ένας κόντρα χαρακτήρας μέσα στην ιστορία,  υπάρχει για να εξυπηρετήσει  τη ματιά με την οποία βλέπει τον κόσμο ο συγγραφέας. Αυτό συμβαίνει με όλους τους συγγραφείς, μικρούς, μεγάλους.  Δε μπορείς να γράψεις για κάτι που δεν πιστεύεις.  Ο αναγνώστης θα ανακαλύψει  μόνος του  σε ποια  ίχνη πατάει κι ο ίδιος.  Με ποια  ταυτίζεται.

Μ.Γ.: Τι ρόλο παίζουν στη ζωή του Μάνθου οι δυο γυναίκες Λούκα και Σάντρα;

Κ.Σ.: Καταλυτικό, με διαφορετική επιρροή η κάθε μία. Είναι από τα δυνατά σημεία του μυθιστορήματος. Δε θέλω να πω πολλά να μην αποκαλύψω ακριβώς αυτό το ρόλο τους, αλλά πάντα η γυναίκα, είχε μια κυρίαρχη θέση  στον ψυχισμό του άνδρα. Φυσικά, και του Μάνθου. Πρόκειται για δυο διαφορετικές σχέσεις, που θα τον  αγγίξουν με έντονο  συναισθηματικό, αλλά και ανατρεπτικό τρόπο.  Αφήνω στον αναγνώστη να το ανακαλύψει αυτό.

Μ.Γ.: «Δολοφονίες, μυστικά και εκδίκηση και μια νότα ρομαντισμού» υπάρχουν στο μυθιστόρημά σου. Πως συνδυάζονται τα τρία πρώτα με τον ρομαντισμό;

Κ.Σ.: Οι λέξεις και η σημασία τους, τις περισσότερες φορές, προσδιορίζονται από τα κίνητρα. Υπάρχει ο στυγνός δολοφόνος, υπάρχει κι ο «ηθικός», ας πούμε, δολοφόνος. Αυτός, δηλαδή,  που παίρνει το νόμο στα χέρια του για να αποδώσει  δικαιοσύνη όπου δεν αποδίδεται ή διαφεύγει. Η διαφορά δεν αλλάζει το γεγονός.   Το ίδιο κι ο ρομαντισμός δεν κάνει διάκριση. Δεν είναι προνόμιο μιας μερίδας ανθρώπων που ζουν ήσυχα, μακριά από προκλήσεις.

Υπάρχουν ηθικοί κώδικες και στον έννομο και στον παράνομο κόσμο.  Όμως κανένας, και ο πιο σκληρός κώδικας του υποκόσμου, δεν απαγορεύει στο άτομο  και έχει έναν καταχωνιασμένο συναισθηματισμό, που παραφυλάει να βγει την κατάλληλη στιγμή.  Αυτό από μόνο του κρύβει  ένα ρομαντισμό, ακόμη και ως αντίθεση.  Η ζωή είναι τόσο δυνατή, που ξεπερνάει τα ηθικά διλήμματα.

Μ.Γ.: Τι οφείλει να προσέχει ένας συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων;

Κ.Σ.: Θα πω απλά τη δική μου άποψη, χωρίς να θέλω να πω ότι αυτή να είναι κάποιο αξίωμα.   Αν πάρουμε αυτή καθ’ εαυτή την αστυνομική ιστορία χωρίς την ψυχολογική πλευρά της, θα έλεγα, πρώτα να είναι πειστική. Όχι απαραίτητα πολύπλοκη για εντυπωσιασμό, αν τα γεγονότα δεν δικαιολογούνται. Θα πρέπει, δηλαδή, να μην καταφεύγει ο συγγραφέας σε πολλές ευκολίες ή βολικές αυθαιρεσίες για να στηθεί η ιστορία του.   Βέβαια, κάποια πράγματα μπορείς να τα πάρεις σαν δεδομένα και από κει να ξεκινήσεις.   Αυτό δεν είναι κακό.

Από την άλλη, ξέρουμε ότι η πραγματικότητα φτιάχνει τα πιο απίθανα σενάρια, αλλά αυτό δεν είναι πάντα άλλοθι για να γράψει κάποιος ό,τι του κατέβει. Υπάρχουν ασφαλώς και οι συμπτώσεις που μπαίνουν σε ένα αστυνομικό μυθιστόρημα και το κάνουν πιο ενδιαφέρον,  αλλά πρέπει να διακρίνεις το όριο,  για να μην το φτηνύνεις. Επίσης, ένα βασικό σημείο που πρέπει να προσέχει ιδιαίτερα ο συγγραφέας,  είναι να δένουν τα γεγονότα και οι χρόνοι. Από κει και πέρα, εξαρτάται  τι θέλει να πει, και ποια είναι η ικανότητα της φαντασίας του. Αν θέλει μόνο να περιγράψει μια περιπέτεια χωρίς να εμβαθύνει στους ήρωες και τα γεγονότα, τα πράγματα είναι πιο απλά. Αλλά, προσωπικά, αυτό δε με ενδιαφέρει.

Παρίσι 2018

Μ.Γ.: Δεδομένου ότι είσαι και ηθοποιός, κατά πόσο σε βοηθάει αυτή η ιδιότητα να εισχωρήσεις στην ψυχοσύνθεση των ηρώων του βιβλίου σου;

Κ.Σ.: Μπορώ να πω ότι βοηθάει πολύ, διότι ένας ηθοποιός μαθαίνοντας έναν ρόλο, κάνει ανάλυση του χαρακτήρα του ρόλου του,  όπως και των άλλων ηρώων ενός έργου, είτε μόνος του, είτε μαζί με τον σκηνοθέτη. Αυτή η προεργασία  έχει ψυχαναλυτική μορφή. Άρα, γνωρίζει να μπαίνει στον ψυχισμό του ήρωα.   Όμως, όλα αυτά είναι σχετικά, διότι δεν έχουν όλοι την ίδια ικανότητα. Στη συγγραφή, πρέπει να δημιουργήσεις εσύ τους χαρακτήρες, κι όχι απλά να αναλύσεις τους έτοιμους.  Άρα, εδώ πρέπει να έχεις μια έμφυτη επιπλέον ικανότητα παρατήρησης και ψυχολογίας. Αναφορικά με μένα,  είχα πάντα την περιέργεια, και πριν γίνω ηθοποιός, να αναλύω και υπεισέρχομαι σε χαρακτήρες και καταστάσεις.

Από την τηλεοπτική σειρά ΧΕΙΜΕΡΙΝΗ ΕΞΟΔΟΣ

Μ.Γ.: Έχεις βιώσει συναισθήματα αντίστοιχα με αυτά του Μάνθου;

Κ.Σ.: Σε επίπεδο προσωπικής εμπειρίας,  σε ό,τι αφορά την παράνομη δράση, όχι, δεν έχω βιώσει,  αλλά έχω βιώσει  πολλά άλλα συναισθήματα που παράγονται σε δύσκολες καταστάσεις. Έχω ζήσει πολλές δυσκολίες,  στις οποίες έσπρωξα  ο ίδιος τον εαυτό μου, κι έχω ηθελημένα προσεγγίσει ανθρώπους και καταστάσεις  που για μένα ήταν ένα σχολείο. Παράδειγμα, στο Παρίσι, πλησίαζα και μιλούσα συχνά με  διάφορους κλοσάρ του δρόμου,   που είχαν συσσωρευμένο πόνο και σοφία μαζί.   Με ενδιέφερε να μάθω πώς αισθάνονται και πώς βρέθηκαν εκεί.   Είχα ανεπτυγμένη  ενσυναίσθηση, σε βαθμό που με επηρέασε κάποια στιγμή και ψυχολογικά. Αλλά κι οι προσωπικές επιλογές μου, είχαν πάντα ένα μεγάλο ρίσκο, γιατί είχα καταλάβει ότι  έτσι κερδίζεται η ελευθερία και η γνώση.   Κι επιπλέον,  μόνο έτσι μπορεί κανείς να γράψει.  Με το να  έρθει σε επαφή με την ίδια τη δυστυχία και την ευτυχία, πολλές φορές.

Μ.Γ.: Με ποια συναισθήματα βίωσες τη συγγραφική συμπόρευση με τους ήρωές σου;

Κ.Σ.: Θα έλεγα παρόμοια με εκείνα που παράγονται και στον αναγνώστη, όταν διαβάζει το βιβλίο. Το ό,τι, βέβαια,  εγώ δημιουργούσα τις συνθήκες  και τις σχέσεις των ηρώων για να προκύψουν αυτά τα συναισθήματα, σημαίνει ότι τα ένιωθα πολύ  πιο έντονα.  Είναι φυσικό  να αισθάνεσαι  π.χ. ερωτικά με μια ηρωίδα σου, για να περιγράψεις μια τρυφερή σκηνή, ή να νιώσεις την αδικία, για να περιγράψεις τον αντίστοιχο συναίσθημα του ήρωα. Αλλιώς θα έγραφα  ως ένας ψυχρός ορθολογιστής.

Μ.Γ.: Ποιο είναι το μήνυμα που θέλεις να στείλεις σε όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα στους Έλληνες ώστε να δώσεις κουράγιο και δύναμη, ν΄ αντέξουμε αυτή τη μεγάλη δοκιμασία που μας επιβάλει ο Covid-19 (κορωναϊός), με σκοπό να προφυλαχθούμε και να προφυλάξουμε;

Κ.Σ.: Είναι  αρκετά σοβαρό το ερώτημα. Διότι πιστεύω ότι ο κόσμος όλος και η δική μας κοινωνία περνάει μια δοκιμασία με πολλές προεκτάσεις, και σκοπιμότητες, και πρέπει να αγωνιστεί, χωρίς το φόβο που  σπέρνουν,  ώστε να μη χάσει ό,τι κέρδισε με ιδρώτα  και αίμα μέχρι τώρα.

Δεν πιστεύω εύκολα στις καλές προθέσεις των  μεγαλόσχημων αρχόντων που κυβερνάνε. Όμως, ο καθένας από μας πρέπει να πάρει όλα τα απαραίτητα ατομικά μέτρα, για να προφυλαχθεί από τον ιό  και να προφυλάξει και τους άλλους. Αυτό θα βοηθήσει να εξαφανιστεί πιο γρήγορα και με τις λιγότερες επιπτώσεις.

Δε χρειάζεται, όμως, κανένας πανικός, αλλά ιδιαίτερη προσοχή.  Η υπευθυνότητα πάντα απέτρεπε ή περιόριζε τα δεινά.  Από την άλλη, θα ήθελα να πω ότι η ζωή  πρέπει να συνεχιστεί απτόητη, και να μην υποκύψουμε σε κανένα φόβο και απειλή, είτε  πραγματική, είτε κατασκευασμένη… Πρέπει μετά από αυτή την περιπέτεια,  να βγούμε  όλοι πιο δυνατοί, και να μην επιτρέψουμε να μας χειραγωγήσουν τα μεγάλα συμφέροντα, που επωφελούνται από τέτοιες καταστάσεις.

*Το μυθιστόρημα «Ο κλέφτης των σκουπιδιών» του Κώστα Σιμενού κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Α.Α. ΛΙΒΑΝΗ 

Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Ένα φεγγάρι λιγότερο» από τις εκδόσεις Ελληνική Πρωτοβουλία και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Τα πλήκτρα της σιωπής»  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Άλικα βήματα» από την Εμπειρία Εκδοτική. Τον Νοέμβριο του  2019 κυκλοφόρησε το νέο της μυθιστόρημα «Ζάχαρη άχνη» από τις εκδόσεις Ωκεανός.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από εξακόσιες συνεντεύξεις, καθώς και σχολιασμούς βιβλίων και θεατρικών παραστάσεων. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή «Καλώς τους» του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά.

 

Related posts