Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
19 Ιαν 2021
Πολιτισμός

Κλαίρη Θεοδώρου: Εραστές του φωτός είμαστε όλοι όσοι ζούμε με το φως στην ψυχή μας

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη 

Η Κλαίρη Θεοδώρου γεννήθηκε στην Ελλάδα και πέρασε τα πρώτα παιδικά της χρόνια στη Γερμανία. Ζει στην Αθήνα με τον άντρα της και τα σκυλιά τους και λατρεύει τα ταξίδια. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών και έχει πραγματοποιήσει μεταπτυχιακές σπουδές στη Διδακτική Ξένων Γλωσσών και την Εκπαιδευτική Αξιολόγηση. Επίσης έχει σπουδάσει φωτογραφία κι έχει εργαστεί ως φωτογράφος και συντάκτρια σε ελληνικά περιοδικά. Σήμερα εργάζεται σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ παράλληλα ασχολείται με την καλλιτεχνική φωτογραφία, συμμετέχοντας σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. 

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Κλαίρη πρόσφατα κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο σου με τίτλο «Εραστές του φωτός». Ποιους αποκαλείς εραστές του φωτός; 

ΚΛΑΙΡΗ ΘΕΟΔΩΡΟΥ: Εραστές του φωτός είμαστε όλοι όσοι ζούμε με το φως στην ψυχή μας. Και αυτό το φως έχει πολλές προεκτάσεις: είναι η ζωή που βιώνεται, η αγάπη, η αλληλεγγύη, η καλοσύνη, η δημιουργικότητα, η ομορφιά που κρύβεται μέσα μας, η πίστη και η ελπίδα. 

Μ.Γ.: Τι πραγματεύεται η ιστορία που βιβλίου;

Κ.Θ.: Οι ΕΡΑΣΤΕΣ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ είναι το πρώτο μου βιβλίο που είναι εμπνευσμένο από αληθινή ιστορία, από τη ζωή της θρυλικής φωτογράφου Nelly’s. Γεννημένη στο Αϊδίνι, ζει τόσο τις καλές του μέρες όσο και την απόλυτη καταστροφή, ενώ γλιτώνει παρά τρίχα από την καταστροφή της Σμύρνης σε αντίθεση με την υπόλοιπη οικογένειά της. Σπουδάζει στη Δρέσδη -εξαιρετικά σπάνιο για τις γυναίκες της εποχής- και στη συνέχεια ανοίγει ένα από τα πρώτα φωτογραφεία της Ερμού. Γνωρίζει τις μεγαλύτερες προσωπικότητες της εποχής και στη συνέχεια περνά μεγάλο κομμάτι της ζωής της στη Νέα Υόρκη πριν επιστρέψει και πάλι σε μεγάλη πλέον ηλικία στην Ελλάδα. Τότε, στη Δύση της ζωής της, είναι που γνωρίζει τη δεύτερη ηρωίδα μου, ένα πρόσωπο μυθοπλασίας, τη νεαρή Ελληνόπη, την επίδοξη φωτογράφο με το μοναδικό όνομα και το σπάνιο παρουσιαστικό. Οι δυο τους συνδέονται με μια φιλία που ξεπερνά όλα τα στεγανά, ενώ μαζί αντιμετωπίζουν πλέον τις αποτυχίες, τις ματαιώσεις, αλλά και τις νίκες και τις επιτυχίες της ζωής τους. Και κάπως έτσι τα σκοτάδια τους γεμίζουν με φως, το πιο καίριο συστατικό τόσο της φωτογραφίας όσο και της ζωής της ίδιας.

Μ.Γ.: Έχεις σπουδάσει φωτογραφία κι έχεις ασχοληθεί επαγγελματικά. Ως συγγραφέας, θεωρούσες ότι ήταν αδύνατον να μη γράψεις μια ιστορία η οποία θα βασιζόταν στην αγάπη για τη φωτογραφία;

Κ.Θ.: Δεν το είχα συνειδητοποιήσει μέχρι τώρα, προφανώς υπήρχε όμως ανέκαθεν η ανάγκη αυτή μέσα μου. Άλλωστε η φωτογραφία και η τεχνική της έχουν κάνει «πέρασμα» και σε προηγούμενα βιβλία μου, ποτέ όμως ως τώρα δεν είχαν καθοριστικό ρόλο στην ιστορία. Ήρθε λοιπόν αυτή η ώρα, οι δύο μεγάλες μου αγάπες, η συγγραφή και η φωτογραφία να συναντηθούν και η αλήθεια είναι πως είμαι πολύ χαρούμενη γι’ αυτό! 

Μ.Γ.: Αισθάνθηκες κάποιο δέος αγγίζοντας τη ζωή της θρυλικής φωτογράφου Nelly΄s ώστε να τη μεταφέρεις στις σελίδες ενός βιβλίου με το όνομα Άλμα;

Κ.Θ.: Σίγουρα αισθάνθηκα δέος, ήταν άλλωστε από τις προσωπικότητες που με επηρέασαν με το έργο τους από την πρώτη στιγμή που μπήκα στον χώρο της φωτογραφίας. Κι έτσι παράλληλα ήταν τεράστια και η αίσθηση ευθύνης απέναντι σε ένα τέτοιο όνομα. Προσπάθησα λοιπόν να μείνω όσο πιο κοντά γινόταν στην προσωπική της ιστορία και χειρίστηκα την κάθε λεπτομέρεια με απέραντο σεβασμό. Όπως κι αν έχει όμως το βιβλίο αυτό δεν είναι βιογραφία. Είναι εμπνευσμένο από τη ζωή της αλλά όχι βασισμένο απόλυτα σε αυτή. Εξού και η μετονομασία από Nelly’s σε Άλμα.

Μ.Γ.: Η μυθοπλασία τι θέση έχει στο βιβλίο σου όσον αφορά τη ζωή της Nelly΄s;

Κ.Θ.: Η μυθοπλασία παντρεύεται εδώ με την πραγματική ιστορία. Σε πολλά σημεία εμπλέκονται δικές μου ερμηνείες και κενά συμπληρώνονται σύμφωνα με τη δική μου ματιά, σε κάποιες περιπτώσεις λοιπόν υπάρχουν εκδοχές που θα μπορούσαν να έχουν γίνει έτσι, ίσως όμως και όχι. Διάβασα «ανάμεσα» στις γραμμές και στις λέξεις της, όπως εκείνη τις χειρίστηκε στην «Αυτοπροσωπογραφία» της και σε συνδυασμό με τον Τύπο της εποχής και διάφορες άλλες πηγές σε σχέση με το όνομά της, είδα, φαντάστηκα, δημιούργησα, έγραψα. 

Μ.Γ.: Η Ελληνόπη είναι η δεύτερη κεντρική ηρωίδα σου. Είναι επίσης υπαρκτό πρόσωπο ή δημιούργημα της φαντασίας σου;

Κ.Θ.: Και ναι και όχι. Γνώρισα όντως πριν από λίγα χρόνια μια κοπέλα με το μοναδικό αυτό όνομα και ο τρόπος που το απέκτησε αποτέλεσε το έναυσμα, την έμπνευση δηλαδή για τη δημιουργία αυτής της ηρωίδας. Από εκεί και έπειτα όμως ο χαρακτήρας και η ζωή της Ελληνόπης, όπως περιγράφονται στο βιβλίο, είναι προϊόν μυθοπλασίας. 

Μ.Γ.: Αφηγείσαι τις ζωές των δυο ηρωίδων σου ανά κεφάλαιο με κοινή αναφορά στην αρχή και στο τέλος του βιβλίου. Η ζωή της Nelly΄s θα μπορούσε ν΄ αποτελεί από μόνη της ένα μυθιστόρημα, γιατί αποφάσισες να τις συνδέσεις μεταξύ τους;

Κ.Θ.: Υπάρχει ποτέ γιατί στην έμπνευση; Γιατί έτσι το φαντάστηκα, έτσι στήθηκε μέσα μου, έτσι πήρε λοιπόν σάρκα και οστά και στο χαρτί. 

Μ.Γ.: Εκτός από την αγάπη τους για τη φωτογραφία, τι είναι εκείνο που φέρνει κοντά τις δυο ηρωίδες σου;

Κ.Θ.: Η αγάπη μεταξύ τους. Ο αλληλοσεβασμός, η φιλία, η εκτίμηση, η μοναδική και τόσο σπάνια αυτή αίσθηση πως ο άλλος σε καταλαβαίνει απόλυτα και είναι εκεί για σένα παρά τα όσα σας χωρίζουν. Και φυσικά η κοινή τους αγάπη για τη φωτογραφία, αλλά και για τα ζώα που παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο στους ΕΡΑΣΤΕΣ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ. 

Μ.Γ.: Ποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αποδίδεις στην κάθε μια;

Κ.Θ.: Η Άλμα είναι εγωίστρια και απόλυτα παθιασμένη με την τέχνη της. Το άλφα και το ωμέγα στη ζωή της είναι η φωτογραφία, ώστε να θέτει σε δεύτερη  πολλές φορές μοίρα την προσωπική της ευτυχία με αποτέλεσμα να φαίνεται σκληρή, απόμακρη και ψυχρή. Ωσότου συναντά την Ελληνόπη.

Η Ελληνόπη είναι ρομαντική και ονειροπόλα, αθώα και αφελής, με όνειρα και επιθυμίες που βλέπει να γκρεμίζονται πριν καλά καλά αρχίσουν, εξαιτίας των αδυναμιών και των κακών επιλογών της, αλλά και μιας γενικότερης κακοτυχίας που την περιτριγυρίζει. Ωσότου συναντά την Άλμα. 

Μ.Γ.: Ο έρωτας τι ρόλο έπαιξε στις ζωές τους;

Κ.Θ.: Καθοριστικό και καταλυτικό και στις δύο περιπτώσεις. Είναι άλλωστε ο έρωτας σε όλες τις μορφές του: ανεκπλήρωτος και οδυνηρός, αρρωστημένος και εγωιστικός, επικίνδυνος και καταστροφικός, απόλυτος και λυτρωτικός. 

Μ.Γ.: Η Άλμα ήταν ερωτευμένη με την τέχνη της. Ποιες επιπτώσεις είχε αυτό στη σχέση της με τον Αλέξη και γενικότερα στη ζωή της;

Κ.Θ.: Η Άλμα ζει και αναπνέει για την τέχνη της, με αποτέλεσμα όλα τα υπόλοιπα να περνούν σε δεύτερη μοίρα, όπως άρα και ο γάμος της, ιδίως ο γάμος της. Νομίζω όμως ότι αυτό είναι ένα τίμημα που πληρώνουν πολλές φορές άνθρωποι που το γραπτό τους είναι να μείνουν στην ιστορία για το ταλέντο και το πάθος τους με κάτι. Και δυστυχώς, το ίδιο τίμημα πληρώνουν και όλοι εκείνοι που τους συναναστρέφονται. 

Μ.Γ.: Σε ποια από τις δυο «κρύβεσαι» ως φωτογράφος;

Κ.Θ.: Και στις δύο. Και οι δύο φέρουν κομμάτια δικά μου, αυτή τη φορά περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη ηρωίδα σε προηγούμενα βιβλία μου. 

Μ.Γ.: Ως συγγραφέα, ποια από τις δυο σε δυσκόλεψε περισσότερο κατά τη συγγραφή του βιβλίου;

Κ.Θ.: Η Άλμα, γιατί έπρεπε να πατήσω στην αληθινή ιστορία και στην τόσο κινηματογραφική, απίστευτη σχεδόν ζωή της που δεν ήταν αποκλειστικά δικό μου δημιούργημα.

Μ.Γ.: Ποιο κομμάτι της ζωής τους ήταν εκείνο που σε συγκίνησε περισσότερο;

Κ.Θ.: Ανεπιφύλακτα η μεταξύ τους σχέση.

Μ.Γ.: Με ποια συναισθήματα βίωσες τη συγγραφική συμπόρευση με τις ηρωίδες σου;

Κ.Θ.: Κάθε φορά που γράφω, ταυτίζομαι απόλυτα με τους ήρωές μου. Αυτό σημαίνει πως βιώνω απίστευτες συναισθηματικές διακυμάνσεις: πόνο, λύπη, φόβο, θυμό μαζί με χαρά, αγάπη, συγκίνηση, ελπίδα και πάντα στο τέλος λύτρωση. 

Μ.Γ.: «Συνομιλούσες» μαζί τους κατά τη διάρκεια της συγγραφής;

Κ.Θ.: Πάντα συνομιλώ με τους ήρωές μου κατά τη διάρκεια της συγγραφής. Ουκ ολίγες φορές τσακωνόμαστε κιόλας και μάλιστα άσχημα… 

Μ.Γ.: Με ποιον τρόπο, για τις ηρωίδες σου,  «τα σκοτάδια τους γεμίζουν φως»;

Κ.Θ.: Με τον τρόπο που γεμίζουν για όλους μας. Όταν δηλαδή τα πράγματα βρίσκουν τη θέση τους, οι επιλογές μας δικαιώνονται και οι ουσιαστικές σχέσεις στη ζωή μας λειτουργούν ως φάρος. 

Μ.Γ.: Υπάρχει κάτι άλλο που εσύ αγαπάς πολύ και βρίσκεται στις σελίδες του βιβλίου;

Κ.Θ.: Τα ζώα που μας συντροφεύουν και μας προσφέρουν αυτή την υπέροχη και ανιδιοτελή αγάπη που μόνο εκείνα ξέρουν να χαρίζουν. 

Μ.Γ.: Ένας σκύλος μπορεί να αλλάξει τα πάντα, όπως είναι ο τίτλος ενός κεφαλαίου;

Κ.Θ.: Ναι. Ένας σκύλος μπορεί να αλλάξει τα πάντα και στο συγκεκριμένο θέμα μιλώ εκ πείρας. Γιατί στη δική μου τη ζωή όντως ένας σκύλος άλλαξε τα πάντα. Με τρόπο μαγικό, σύνθετο και πολυεπίπεδο, με τρόπο που δεν θα μπορούσα ποτέ να φανταστώ. 

Μ.Γ.: «Δεν υπάρχει τίποτα υγιές στη λατρεία της ομορφιάς» είναι απόφθεγμα του Όσκαρ Ουάιλντ. Τι σ΄ έκανε να το συμπεριλάβεις στην αφήγησή σου;

Κ.Θ.: Είναι η φράση που για μένα κολλάει γάντι στην ιστορία της Ελληνόπης την περίοδο που ζει στην Αθήνα σε συνδυασμό όμως με τον τρόπο που έχουμε συνηθίσει σήμερα να αντιμετωπίζουμε οι περισσότεροι την ομορφιά ως έννοια: ως κάτι επιφανειακό, πρόσκαιρο και απόλυτα προκαθορισμένο. Με τρομάζει αυτή η αντίληψη για κάτι που για μένα είναι απόλυτα εσωτερικό και εντελώς υποκειμενικό και θεωρώ τη ραγδαία εξάπλωσή της επικίνδυνη και σίγουρα μη υγιή. 

Μ.Γ.: «Κάποιες φορές δυο δυστυχίες μπορεί να ισούνται με μια ευτυχία στο τετράγωνο». Πως προκύπτει αυτό;

Κ.Θ.: Προκύπτει, γιατί οτιδήποτε μοιράζεσαι μετουσιώνεται τελικά σε κάτι διαφορετικό. Κάτι γλυκό και ουσιαστικό που άσχετα από πού ξεκίνησε πλέον εμπεριέχει το νοιάξιμο, τη φροντίδα, την αγάπη και το φως. Και πολλές φορές είναι τα κοινά αρνητικά βιώματα που φέρνουν τις ψυχές κοντά. Μέσω αυτής της κοινής αφετηρίας εξελίσσονται στη συνέχεια οι σχέσεις, βρίσκουν τα πατήματά τους και τον τρόπο να γλείφουν τις πληγές τους και να μαθαίνουν να ζουν με αυτές. 

Μ.Γ.: Αν μπορούσες να μιλήσεις στη Nelly΄s τι είναι αυτό που θα της έλεγες;

Κ.Θ.: Σίγουρα θα της έλεγα πόσο πολύ τη θαυμάζω και πόσο σημαντική υπήρξε η επιρροή της στον καλλιτεχνικό κόσμο γενικότερα και σε μένα προσωπικά ειδικότερα. Και μετά θα τη ρωτούσα… Θα τη ρωτούσα, αν εντέλει βρήκε την ευτυχία και την ισορροπία μέσα από την τέχνη και τις επιλογές της, αν άξιζαν τον κόπο όλες οι θυσίες που έπρεπε να κάνει για να γίνει αυτή που έγινε, αν μετάνιωσε για πράγματα, αν στο τέλος η ζυγαριά της ζωής έγειρε προς την κατεύθυνση που εκείνη είχε επιλέξει ή προς την άλλη.

*Το μυθιστόρημα «εραστές του φωτός» της συγγραφέως Κλαίρης Θοεδώρου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός. 

Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία, τη ζωγραφική και τα τελευταία δέκα χρόνια με τη συγγραφή. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από εξακόσιες συνεντεύξεις, καθώς και σχολιασμούς βιβλίων και θεατρικών παραστάσεων. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή «Καλώς τους» του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά κι έχει συμμετάσχει σε θεατρικές και χορευτικές παραστάσεις.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Ένα φεγγάρι λιγότερο» από τις εκδόσεις Ελληνική Πρωτοβουλία και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Τα πλήκτρα της σιωπής»  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Άλικα βήματα» από την Εμπειρία Εκδοτική. Τον Νοέμβριο του  2019 κυκλοφόρησε το νέο της μυθιστόρημα «Ζάχαρη άχνη» από τις εκδόσεις Ωκεανός.          

Related posts