Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
22 Νοέ 2019
Πολιτισμός

Κυριάκος Αθανασιάδης : Οι μεγαλύτερες υπερδυνάμεις βρίσκονται στα βιβλιοπωλεία

 

athanasiadhs

 

Mairi Gaziani febr 2016Από τη Μαίρη Γκαζιάνη

  Ο Κυριάκος Αθανασιάδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1963. Είναι συγγραφέας, επιμελητής εκδόσεων, αναγνώστης σε εκδοτικούς οίκους και συνιδρυτής του πολιτιστικού-πολιτικού σάιτ και διαδικτυακού ραδιοφώνου Αμάγκι (http://www.amagi.gr/).

 

ΕΡ. Κύριε Αθανασιάδη, γεννηθήκατε σε μια μεγάλη πόλη, τη Θεσσαλονίκη. Πώς θυμάστε τον εαυτό σας σαν παιδί και σαν έφηβο;

ΑΠ. Ήμουν μάλλον συνεσταλμένο παιδί, μου άρεσε ο αθλητισμός και να βλέπω τηλεόραση, κατεβαίναμε από τη Χαριλάου στο κέντρο και μας φαινόταν ότι πηγαίναμε σε άλλη πόλη, σιγά-σιγά γίναμε φανατικοί θεατές του κινηματογράφου, παίξαμε τα πρώτα ηλεκτρονικά παιχνίδια που βγήκαν στο μόνιμο λούνα-παρκ της Σαλαμίνας, είδαμε μία πρώιμη διαμόρφωση του παραλιακού μετώπου, εξερευνήσαμε όλες τις «στοιχειωμένες» βίλες του Ντεπό. Ήταν μαγικά, όπως πάντα είναι η παιδική ηλικία όλων μας. Και η εφηβεία είναι μαγική, παρά τις δυσκολίες και τα δράματά της. Κάποια στιγμή θα ξαναγυρίσω σε κείνη την περίοδο, μυθιστορηματικά εννοώ, με πολλή συγκίνηση.

kyriakos_a 

ΕΡ. Σε ποια ηλικία ανακαλύψατε τη λογοτεχνία ως ανάγνωσμα;

ΑΠ. Προς το τέλος του δημοτικού, και βέβαια ήταν μια αποκάλυψη. Πάντα είναι. Τυχαία βιβλία στην αρχή, βιβλία για μεγάλους αμέσως μετά —ένα οικιακό ατύχημα που συμβαίνει συχνά—, και στη συνέχεια βέβαια ο Βερν. Σιγά-σιγά, ήρθαν και όλα τα άλλα. Η ανάγκη της ανάγνωσης εγκαταστάθηκε από πολύ μικρή ηλικία, αλλά έγινε πρώτη προτεραιότητα στην αρχή της εφηβείας. Δυστυχώς, έκανα ένα μεγάλο διάλειμμα με πολιτικά βιβλία τότε, παρασυρμένος από την εποχή, αλλά μέχρι τα είκοσί μου ανένηψα.

 

ΕΡ. Και πότε ανακαλύψατε το ταλέντο σας στη συγγραφή;

ΑΠ. Από πολύ μικρός νόμιζα πως ήμουν συγγραφέας, πράγμα αφελές γιατί δεν είχα αποπειραθεί —και ευτυχώς— να γράψω τίποτε. Μου άρεσε περισσότερο να σκιτσάρω, κυρίως υπερήρωες που αντέγραφα από τα κόμικς. Ξεκίνησα να γράφω «κανονικά» αφού τελείωσα το σχολείο και μετά. Οι πρώτες μου δουλειές ήταν μυθιστορηματικές αποδόσεις μερικών Βίων του Πλουτάρχου, θυμάμαι, εκεί γύρω στα δεκαοχτώ. Το πρώτο μου διήγημα το έγραψα δύο χρόνια μετά.

 

athanasiadis_lefkos_axiomatikosΕΡ. Έχετε ασχοληθεί με όλα σχεδόν τα είδη γραφής, διηγήματα, μυθιστορήματα, θεατρικά έργα, παιδικά βιβλία. Υπάρχει κάποιο είδος που ξεχωρίζετε;

ΑΠ. Φυσικά το μυθιστόρημα, είναι το σημαντικότερο όλων, και βέβαια δεν το λέω εγώ αυτό. Έτσι είναι, εδώ και δύο αιώνες. Είναι η εποχή μας, η εποχή από τη βιομηχανική επανάσταση μέχρι την επανάσταση της τεχνολογίας, της πληροφορικής και του διαδικτύου που ζούμε σήμερα, και περικλείει όλα τα άλλα είδη, πλην της ποίησης (την οποία δεν γνωρίζω καθόλου). Αλλά θα προτιμούσα να ασχολούμουν με τον κινηματογράφο, που είναι ένα ακόμη πιο σύνθετο μυθιστορηματικό είδος. Το ότι δεν τα κατάφερα, ενώ μικρός το ήθελα πολύ, γενικά με λυπεί.

 

ΕΡ. Εκτός από συγγραφέας, είστε επιμελητής βιβλίων και αναγνώστης σε εκδοτικούς οίκους. Στο πρώτο επικρατούν κάποιοι κανόνες, στο δεύτερο πόση ευθύνη αισθάνεστε ότι επωμίζεστε αξιολογώντας κάποιους άλλους συγγραφείς;

ΑΠ. Όχι πολύ μεγάλη, δεδομένου ότι τα κακά, μη εκδόσιμα βιβλία είναι πολύ εύκολο να εντοπιστούν, φαίνονται σχεδόν αμέσως. Και αυτά είναι τα περισσότερα, ας πούμε ένα 90%. Με το υπόλοιπο 10% απλώς κρίνεις όσο καλύτερα και πιο αντικειμενικά μπορείς — και κάνεις τον σταυρό σου. Πολύ συχνά, ένα βιβλίο που θα μπορούσε να βγει δεν θα προκριθεί για έκδοση για μία σειρά από «δεύτερους» λόγους, που κυρίως είναι οικονομικοί. Αυτό βέβαια συμβαίνει από τότε που υπάρχουν εκδοτικοί οίκοι, δεν το επινόησε κάποιος στην Ελλάδα. Οι εκδόσεις είναι πανάκριβες (εξίσου ακριβές με κάθε άλλη χώρα), αλλά το κοινό εδώ είναι τρομερά περιορισμένο.

kyriakosΕΡ. Πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε το παιδικό βιβλίο σας «Ο Λευκός Αξιωματικός». Σε τι αναφέρεται;

ΑΠ. Είναι μία χιουμοριστική περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, με στοιχεία τρόμου. Ένας εξωγήινος έρχεται κυνηγημένος στη Γη, και ζητά βοήθεια από δύο παιδιά. Αυτά, φυσικά, του την παρέχουν. Και τότε τα πράγματα μπλέκουν πολύ.

 

ΕΡ. Το βιβλίο σας απευθύνεται κυρίως σε παιδιά της πρώτης εφηβικής ηλικίας. Ποιο μήνυμα θέλατε να περάσετε;

ΑΠ. Κανένα. Το βιβλίο μου δεν έχει κανένα μήνυμα απολύτως.

kyriakos_ath

ΕΡ. Ο ήρωάς σας Πασχάλης «αναγκάζεται» να σώσει τον κόσμο από εξωγήινη εισβολή. Ποια είναι τα «όπλα» του;

ΑΠ. Ο Πασχάλης πάσχει από μία μορφή του Συνδρόμου Άσπεργκερ. Τα όπλα του είναι κυρίως τα μειονεκτήματα που έχει σαν αυτιστικός, είναι η ιδιαιτερότητά του δηλαδή, που εξελίσσεται σε υπερδύναμη. Γίνεται, τρόπον τινά, super hero. Είναι ένα παράξενο παιδί. Και γίνεται ακόμη πιο παράξενο χάρη στις ικανότητες που αποκτά.

kyr_ath

ΕΡ. Γιατί επιλέξατε τη γάτα ως το ζώο που μεταμορφώνεται ο εξωγήινος ήρωας, ο Μεφίστο;

ΑΠ. Επειδή κρύβεται πιο εύκολα από ένα σκύλο. Δεν μπορούσε να μεταμορφωθεί σε κάτι άλλο, σε άλογο ας πούμε, οπότε έπρεπε να επιλέξω (να επιλέξει) ένα από τα δύο. Οι γάτες είναι πιο γρήγορες, πιο αλτικές, πιο «σκοτεινές». Γι’ αυτό.

 

ΕΡ. Η Ισαβέλλα είναι η σύντροφος του Πασχάλη στα παιδικά παιχνίδια και στο καθήκον του να σώσει τον κόσμο. Γιατί επιλέξατε ένα κορίτσι κι όχι ένα αγόρι;

ΑΠ. Γιατί το βιβλίο δεν είναι ένα αγορίστικο βιβλίο, είναι ένα παιδικό βιβλίο. Θα μπορούσε να συνέβαινε το αντίθετο: να ήταν η Ισαβέλλα η πρωταγωνίστρια (με τα χαρακτηριστικά του Πασχάλη) και αυτός ο φίλος της και βοηθός της.

images

ΕΡ. Τι συμβολίζει το σκάκι που ο Πασχάλης παίζει με τον εαυτό του και βρίσκεται πάντα σε ισοπαλία;

ΑΠ. Δεν συμβολίζει κάτι. Ο Πασχάλης έχει εμμονές, είναι μοναχικός, και αγαπά το σκάκι. Ήταν σχεδόν φυσικό επόμενο να παίζει με τον εαυτό του, και από μία άποψη έχει και λίγη πλάκα αυτό. Όχι βέβαια για τον ίδιο, γιατί θέλει και να νικήσει κάποτε. Αλλά δεν μπορεί — δεν γίνεται.

 

ΕΡ. Και η εμμονή του Πασχάλη για ένα κομμάτι παζλ τι συμβολίζει;

ΑΠ. Και πάλι, ο Πασχάλης βρίσκει απλώς πολύ μεγάλο ενδιαφέρον στα μικρά πράγματα, στα αποσπάσματα, στα σπαράγματα της πραγματικότητας. Τα σχεδόν ομοιόμορφα κομμάτια των παζλ προέκυψαν σχεδόν από μόνα τους, ήταν κάτι πολύ προφανές. Δεν κρύβεται κάποιος συμβολισμός εδώ.

 

ΕΡ. Οι περιπέτειες του Μεφίστο θα εξελιχθούν σε σειρά βιβλίων;

ΑΠ. Αυτός είναι ο σχεδιασμός, ναι. Μία σειρά τεσσάρων βιβλίων. Το ελπίζω. Όλα θα εξαρτηθούν από την αγορά βέβαια.

ΕΡ. Ποια είναι η συμβουλή σας προς τα παιδιά που ετοιμάζονται να διαβάσουν το βιβλίο σας;

ΑΠ. Συμβουλή δεν έχω. Έχω όμως μία παραίνεση: αν τους αρέσει, να μου γράψουν (με ένα μέιλ στον οίκο) ποια νομίζουν ότι θα είναι η συνέχεια — τι θα συμβεί στον δεύτερο τόμο.

 

ΕΡ. Έχετε γράψει κι έναν «Οδηγό συγγραφής». Πιστεύετε ότι η συγγραφή διδάσκεται ή είναι ταλέντο;

ΑΠ. Τα πάντα διδάσκονται, δεν υπάρχουν εξαιρέσεις σ’ αυτό. Το ταλέντο είναι κάτι σαν το χρώμα των ματιών. Βοηθά καμιά φορά για να κάνεις μία σχέση, ας πούμε, και βέβαια είναι ούτως ή άλλως ωραίο να έχεις όμορφα μάτια, αλλά από μόνα τους δεν σημαίνουν τίποτε. Δεν πρέπει κανείς να εφησυχάζει αν (θεωρεί ότι) έχει ταλέντο, πρέπει πρώτα να μάθει. Και μαθαίνει κανείς κοπιάζοντας — δεν είναι κάτι εύκολο. Θέλει τρομερά πολλή δουλειά.

 

ΕΡ. Αφού σας ευχαριστήσω και σας ευχηθώ καλοτάξιδο το βιβλίο σας, θα σας ζητήσω να κλείσετε με μια δική σας φράση αυτή τη συνέντευξη.

ΑΠ. Οι μεγαλύτερες υπερδυνάμεις βρίσκονται στα βιβλιοπωλεία.

Να είστε καλά, σας ευχαριστώ θερμά.

 

*** Το βιβλίο «Ο λευκός Αξιωματικός» του Κυριάκου Αθανασιάδη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ

 

Μαιρη-ΓκαζιανηΜαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΕΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΑ ΠΛΗΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ  από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015. 

Γράφει στίχους για τραγούδια, υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός ενώ μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία ασχολείται ερασιτεχνικά.

Από τον Σεπτέμβρη του 2016 συμμετέχει στην τηλεοπτική εκπομπή ΚΑΛΩΣ ΤΟΥΣ που μεταδίδεται από την τηλεόραση Αιγαίο, ΟΤΕ TV (πλατφόρμα 668).

 

Related posts