Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
19 Μαρ 2024
Πολιτισμός

Ηρακλής Γεωργαντής:Η αλήθεια δε σε ψάχνει, εσύ πρέπει να θέλεις να την δεις

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη 

Ο Ηρακλής Γεωργαντής γεννήθηκε το 1970, ζει στην Αθήνα και είναι δικηγόρος. Συνεχίζει να ταξιδεύει, να συλλέγει και να οικοδομεί. 

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Κύριε Γεωργαντή διαβάζω για σας στο βιογραφικό σας: «Δικηγόρος που του αρέσει να ταξιδεύει, να συλλέγει και να οικοδομεί». Τι αφορά το «συλλέγει και οικοδομεί»;

ΗΡΑΚΛΗΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΗΣ: Εμπειρίες. Το ταξίδι στην ζωή δίνει εμπειρίες. Για να γράψεις ένα μυθιστόρημα, πρέπει πρώτα από όλα να σου αρέσει να ταξιδεύεις στην ζωή, να ξεχωρίζεις το ενδιαφέρον. Η διαδικασία της συγγραφής, είναι η σύνθεση αυτών των εμπειριών, σε ένα οικοδόμημα που το δομείς με την φαντασία σου και του δίνεις μορφή και λειτουργικότητα. Αλλού έχει διαδρόμους, δωμάτια, ηλιόλουστες βεράντες και αλλού υπόγεια. Αλλού έχει ανοιχτά παράθυρα και αλλού διπλοκλειδωμένες πόρτες.  

Μ.Γ.: Παράλληλα, είστε και συγγραφέας. Πως συνδέονται αυτές οι ιδιότητες μεταξύ τους;

Η.Γ.: Η πρώτη ύλη της συγγραφής προέρχεται από την δικηγορία. Εκεί συμμετέχω ή πρωταγωνιστώ εγώ, ενώ στα βιβλία μου πρωταγωνιστούν οι ήρωές μου. 

Μ.Γ.: Ποιο ήταν το έναυσμα ώστε ν΄ ασχοληθείτε με τη συγγραφή;

Η.Γ.: Η εσωτερική ανάγκη. Όταν ένιωσα ότι οι σκέψεις μου ήθελαν να μπουν σε μία τάξη, τότε έβαλα τους πρωταγωνιστές μου να τις διατυπώσουν σε μυθιστόρημα. 

Μ.Γ.: Οι υποθέσεις που χειρίζεστε ως δικηγόρος αποτελούν πηγή έμπνευσης για εσάς;

Η.Γ.: Σαφώς. Όχι τόσο όμως η ίδια η υπόθεση, με την έννοια της πλοκής, όσο οι χαρακτήρες που γνωρίζω με αφορμή τον χειρισμό των υποθέσεων.

Μ.Γ.: Πρόσφατα κυκλοφόρησε το 1ο βιβλίο μιας τριλογίας με τίτλο «Τρεις βαθμοί μυωπίας».  Με τι έρχεται σε επαφή ο αναγνώστης;

Η.Γ.: Με την ψυχοσύνθεση των ανθρώπων που επιδιώκουν να κυριαρχήσουν. Στον έρωτα, στα χρήματα, στην ζωή. Στο μυθιστόρημα «Χριστίνα», όλα είναι μεγεθυμένα, προκειμένου ο αναγνώστης να τα βιώνει πιο έντονα. Για να αναφέρω μία πτυχή του μυθιστορήματος και του τρόπου γραφής μου, θα σας πω το εξής. Στην καθημερινότητα, μία γυναίκα νιώθει ικανοποίηση, όταν οι φίλες της θεωρούν ελκυστικό τον σύντροφό της. Κατά την επαφή του με αυτές διακατέχεται από διαρκή αγωνία μέχρι να διαπιστώσει αν επιλέγει εκείνη ξεκάθαρα από αυτές. Την ίδια αγωνία έχει και με κάθε γυναίκα που συναντά. Θέλει από τη  μια να είναι γοητευτικός αλλά από την άλλη απόλυτα προσηλωμένος σε εκείνη. Η ίδια δηλαδή προτιμά να δοκιμάζεται η ευτυχία της μέσα σε ένα καθεστώς κινδύνου, αφού έτσι νιώθει ότι φουντώνει ο έρωτάς της. Στο μυθιστόρημα αυτή η συνηθισμένη δοκιμασία στην οποία υποβάλλεται ο σύντροφος, παίρνει την μορφή σεξουαλικού τρίο. Ο αναγνώστης λοιπόν, με αυτόν τον συμβολισμό, αλλά και πολλούς άλλους ταξιδεύει σε μία ιστορία απίστευτης έντασης, ενώ σοκάρεται όταν βλέπει τις επίσης μεγεθυμένες αρνητικές συνέπειες των πράξεων των πρωταγωνιστών. Στόχος του βιβλίου είναι όταν ο αναγνώστης δει στο τέλος τα πράγματα πιο απλοποιημένα, να καταλάβει ότι οι χειρισμοί και μάλιστα οι «μυωπικοί» χειρισμοί, οδηγούν σε τραγικά αποτελέσματα, πρωτίστως αυτούς που τους επιχειρούν. Ο εντοπισμός αυτών των αλληγοριών δεν είναι εύκολος για κάθε αναγνώστη. Όποιος δεν μπορεί να αντιληφθεί τις αλληγορίες ίσως μείνει μόνο στο έντονο σεξουαλικό στοιχείο και έτσι θα αδικήσει τον χρόνο που αφιέρωσε για την ανάγνωση του βιβλίου. 

Μ.Γ.: Ποια είναι η ηρωίδα σας Χριστίνα που δανείζει τον όνομά της στον τίτλο;

Η.Γ.: Η Χριστίνα είναι ένας τύπος σύγχρονης γυναίκας, που οργανώνει την ζωή της, με στόχο την ικανοποίηση των επιλογών της, χωρίς να λαμβάνει υπόψη της τους άλλους. Έχει τρεις βαθμούς μυωπίας και επιλέγει να μην φορά τα γυαλιά της, ακόμα και όταν καλείται να δει την ζωή της.  

Μ.Γ. : Σύμφωνα με τον τίτλο, υπάρχουν δυο διαφορετικές οπτικές στις καταστάσεις που αφηγείστε;

Η.Γ.: Η οπτική των πρωταγωνιστών είναι στρεβλή. Συνεπείς με αυτή, επιδιώκουν να κατακτήσουν  γιατί νομίζουν ότι μπορούν, και νομίζουν ότι το δικαιούνται. Αν είχαν καθαρή οπτική θα καταλάβαιναν ότι δικαιούνται αυτό που τους αναλογεί με βάση την προσπάθεια και τις ικανότητές τους.  

Μ.Γ.: Πότε διαστρεβλώνεται η κατάσταση μιας πραγματικότητας;

Η.Γ.: Όταν άλλα γίνονται και άλλα καταλαβαίνουμε. Όταν θέλουμε να τοποθετήσουμε τον εαυτό μας σε μία θέση, όπου δεν ανήκουμε. Τότε προκειμένου να πείσουμε τον εαυτό μας ότι εκεί ταιριάζουμε, αναγκαστικά παραμορφώνουμε το περιβάλλον μας προκειμένου να μοιάζει συμβατό με εμάς. 

Μ.Γ.: Οι τρεις βαθμοί μυωπίας τι επιπτώσεις έχουν στους ήρωές σας;

Η.Γ.: Ζουν όλοι μέσα στην ομίχλη. Και φαντάζονται πέρα από το οπτικό τους πεδίο, βρίσκεται η έξοδος. Ενώ στην πραγματικότητα βρίσκεται η παγίδα. 

Μ.Γ.: Το θολό εξωτερικό τοπίο της μυωπίας, τι είδους σύγχυση προκαλεί στα συναισθήματά τους;

Η.Γ.: Αν είναι πραγματικά, καμία. Γιατί η αγάπη δεν έχει λογική. Για το λόγο αυτό δεν χρειάζεται να βλέπει. Οι πρωταγωνιστές όμως δεν αγαπούν, αλλά επιχειρούν για να κερδίσουν. Η πραγματική αγάπη δεν μπορεί να βρεθεί ποτέ σε σύγχυση αλλά ούτε να χάσει εξαιτίας του μυωπικού περιβάλλοντος. Μόνο οι χειρισμοί της αγάπης μπορούν να αποδειχτούν μυωπικοί. Για αυτό και πρέπει να αποφεύγονται. 

Μ.Γ.: Ποιες είναι οι πραγματικές τους αναζητήσεις;

Η.Γ.: Η εξουσία, η δύναμη, το χρήμα, η απόλαυση. 

Μ.Γ.: Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτοί οι τρεις βαθμοί μυωπίας τους κάνουν να εθελοτυφλούν απέναντι στις πραγματικές τους ανάγκες;

Η.Γ.: Ναι. Οι πραγματικές ανάγκες κάθε ανθρώπου είναι η στοργή, η αγάπη, η συμπαράσταση και ο έρωτας. Επιδιώκουν όμως όλα τα άλλα, προκειμένου να μην είναι υποχρεωμένοι να εξαρτώνται από τις πραγματικές τους ανάγκες. 

Μ.Γ.: Η αλήθεια μπορεί να κρυφτεί πίσω από την ασάφεια της μυωπίας ή πάντα βρίσκει τον τρόπο να ξεθολώνει το τοπίο;

Η.Γ.: Μπορεί να κρυφτεί. Και συνήθως κρύβεται. Η αλήθεια δε σε ψάχνει, εσύ πρέπει να θέλεις να την δεις, να θέλεις να την ψάξεις και όταν τη βρεις να θέλεις να την αποδεχθείς. 

Μ.Γ.: Ο ήρωάς σας Ηριδανός είναι δικηγόρος. Του έχετε δανείσει δικά σας χαρακτηριστικά;

Η.Γ.: Πρόκειται για αλληλόχρεο λογαριασμό. Τον δανείζω και με δανείζει. Σε καμία περίπτωση όμως δεν τον χαϊδεύω. Κάνει λάθη, όπως όλοι οι άλλοι. Δεν απολαμβάνει ιδιαιτέρων προνομίων. 

Μ.Γ.: Εμπλέξατε τον αναγνώστη σ΄ ένα αναγνωστικό ταξίδι τριών βαθμών μυωπίας. Πιστεύετε ότι στο βιβλίο σας αντικρίζει τον εαυτό του;

Η.Γ.: Ο αναγνώστης σίγουρα θα τοποθετηθεί υπέρ ή κατά των επιλογών των ηρώων. Όταν θα δοκιμάζει όμως να μπει ο ίδιος στην θέση τους, θα νιώθει ότι οι καταστάσεις που ζουν τον ξεπερνούν. Έτσι θα σταθεί κάπου προφυλαγμένος και θα τους κρυφοκοιτάζει. Άλλοτε θα θυμώνει  και άλλοτε θα τους αγαπά. Το σημαντικό είναι να κατορθώνω να του προκαλώ  ταχυπαλμία. Γιατί ένα βιβλίο νουάρ οφείλει να είναι ακραίο.

Μ.Γ.: Ένα μυθιστόρημα νουάρ με ψυχολογικά, ερωτικά, κοινωνικά, μυστηρίου, σασπένς και μια χροιά αστυνομικών στοιχείων στις σελίδες του. Τι είναι αυτό που θέλετε να  εισπράξει ο αναγνώστης με την ανάγνωση;

Η.Γ.: Καταρχάς πρέπει να βρεθεί σε καθεστώς πίεσης. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορέσει να αφομοιώσει τα αποφθεγματικά στοιχεία του μυθιστορήματος, που κρύβονται κυρίως μέσα στους διαλόγους του. Στη συνέχεια, θα ήθελα να παρασυρθεί από την θολή οπτική των πρωταγωνιστών και με το ανατρεπτικό τέλος να ελέγξει και ο ίδιος τον εαυτό του επειδή αφέθηκε να παρασυρθεί προς το λάθος. Πέρα από αυτό όμως, θέλω να σας πω ότι στη γραφή μου έχω πάντα υπόψη μου τον πιο δύσπιστο αναγνώστη. Η πλοκή της ιστορίας είναι προσεγμένη μέχρι και την παραμικρή λεπτομέρεια (π.χ πως φεύγει το αλκοόλ από το αίμα με ταχεία διαδικασία, πως ξεκλειδώνει η οθόνη ενός κινητού χωρίς να γνωρίζεις το κωδικό, πως αποδεικνύεται πότε έχει τραβηχτεί μία φωτογραφία και πάρα πολλά ακόμα). Έτσι, αυτός ο αναγνώστης που θα ξεσκόνιζε όλα αυτά τα στοιχεία, θα ήταν ιδιαίτερος για μένα. 

Print

Μ.Γ.: Με ποια συναισθήματα βιώσατε τη συγγραφική συμπόρευση με τους ήρωές σας;

Η.Γ.: Μπήκα στην θέση του καθενός. Σαν να ήμουν δικηγόρος και αναλάμβανα την υπεράσπισή του. Επιχειρηματολόγησα υπέρ του με όλες μου τις δυνάμεις. 

Μ.Γ.: Τι θα συναντήσουμε στα δυο επόμενα βιβλία της τριλογίας;

Η.Γ.: Η Ναταλία είναι τελείως διαφορετική από την Χριστίνα. Ευαίσθητη, ερωτική, τρυφερή. Επιβιώνει σε έναν νουάρ κόσμο, χωρίς αυτός να την αλλοιώνει. Για τον χαρακτήρα της Άννας δε θέλω να δώσω πολλές λεπτομέρειες, γιατί είναι ακόμα υπό διαμόρφωση. 

Μ.Γ.: Πιστεύω ότι η ιστορία που αφηγείστε θα μπορούσε να μεταφερθεί στον κινηματογράφο Είναι κάτι που το έχετε σκεφτεί;

Η.Γ.: Με τιμά ιδιαίτερα αυτό που λέτε και σας ευχαριστώ. Όμως δεν δικαιούμαι να κάνω ακόμη τέτοιες σκέψεις. Οφείλω πρώτα να αγωνιστώ σκληρά προκειμένου να δημιουργήσω τη δική μου λογοτεχνική μου εικόνα και ταυτότητα. Για να γίνει αυτό χρειάζεται να εκδοθούν αρκετά βιβλία, τα οποία να παρουσιάζουν ιδιαίτερα λογοτεχνικά στοιχεία, στα οποία συγκαταλέγονται και πρωτότυπες ιστορίες, όπως αυτή της Χριστίνας. Αν το επιτύχω αυτό, τότε θα μπορούσα να διεκδικήσω την δημοσιότητα τους μέσα από άλλες μορφές τέχνης. Αν το επιχειρούσα τώρα πιστεύω ότι θα ήταν μία βιαστική και επιπόλαια ενέργεια, που θα αποπροσανατόλιζε την βασική μου αγάπη, που δεν είναι άλλη από την λογοτεχνία.

Μ.Γ.: Σας ευχαριστώ πολύ για τη συνέντευξη και σας εύχομαι καλοτάξιδο το βιβλίο σας.

Η.Γ.: Εγώ σας ευχαριστώ για την τιμή που μου κάνατε. Θέλω να σας ευχηθώ να είναι καλοτάξιδο και το δικό σας βιβλίο «ΖΑΧΑΡΗ ΑΧΝΗ».

*Το μυθιστόρημα «Τρεις βαθμοί μυωπίας» του Ηρακλή Γεωργαντή κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος. 

Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Ένα φεγγάρι λιγότερο» από τις εκδόσεις Ελληνική Πρωτοβουλία και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Τα πλήκτρα της σιωπής»  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Άλικα βήματα» από την Εμπειρία Εκδοτική. Τον Νοέμβριο του  2019 κυκλοφόρησε το νέο της μυθιστόρημα «Ζάχαρη άχνη» από τις εκδόσεις Ωκεανός.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από εξακόσιες συνεντεύξεις, καθώς και σχολιασμούς βιβλίων και θεατρικών παραστάσεων. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή «Καλώς τους» του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά.

 

 

Related posts