Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
24 Νοέ 2020
Πολιτισμός

Η συγγραφέας Γιώτα Γουβέλη μιλάει για το βιβλίο της «Το δάκρυ της μάντισσας»

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη

Η Γιώτα Γουβέλη γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Μεσολόγγι. Είναι απόφοιτος του Μαθηματικού Αθηνών, με μεταπτυχιακές σπουδές στην πληροφορική και τη διοίκηση επιχειρήσεων. Αρχικά εργάστηκε στον χώρο της εκπαίδευσης και στη συνέχεια σε πολυεθνικές εταιρείες επικοινωνίας, ως υπεύθυνη Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Έχει τρία παιδιά και ζει με την οικογένειά της στην Αθήνα. Από τις εκδόσεις Διόπτρα κυκλοφορούν τα μυθιστορήματά της Η Μουσική του Κόσμου (2010), Το Σκίτσο (2011), Το Κεντρί της Πεταλούδας (2013), Το Μαγεμένο Ποτάμι (2014), Η Πρώτη Κυρία (2015), Η Νύφη της Μασσαλίας (2016) και Ματωμένα Εντελβάις (2017).

Μ.Γ.: Γιώτα πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο σου «Το δάκρυ της Μάντισσας». Ποια είναι η μάντισσα και που οφείλεται το δάκρυ της;

Γ.Γ.: Στο ξεκίνημα της νέας της ζωής, η ηρωίδα μου συναντά τη γριά γύφτισα, τη μάντισσα, που την προειδοποιεί για τα μελλούμενα. Ουσιαστικά, η μάντισσα ενσαρκώνει την αβεβαιότητα που μας κάνει να αναζητούμε τρόπους για να μάθουμε το μέλλον μας, το άγνωστο δηλαδή. Από τα αρχαία χρόνια, σε όλους τους πολιτισμούς, αυτή η αναζήτηση έπαιρνε διάφορες μορφές, μαντεία στην αρχαία Ελλάδα, μάγους στις ανατολικές θρησκείες κλπ. Στο βιβλίο μου, η γριά γύφτισα δακρύζει μπροστά στο βάσανο της ζωής, στον κίνδυνο, στις παγίδες του πεπρωμένου.

 

Μ.Γ.: Αφηγείσαι μια ιστορία που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα. Πως την ανακάλυψες;

Γ.Γ.: Η ιστορία γύρω από την οποία αναπτύσσεται η μυθοπλασία ήταν μια υπόθεση πάθους και φονικού που εκδικάστηκε στα μέσα του 19ου αιώνα στο Κακουργιοδικείο Μεσολογγίου. Μου την αφηγήθηκε ο πατέρας μου ως παλιός Μεσολογγίτης, μια που η υπόθεση αυτή, στη σφαίρα του θρύλου πλέον, μεταφέρεται προφορικά από γενιά σε γενιά.

 

Μ.Γ.: Η μυθοπλασία τι θέση έχει στο βιβλίο σου;

Γ.Γ.: Η μυθοπλασία αναπτύσσεται γύρω από το θρύλο της Μαρίας Πενταγιώτισσας, ο οποίος παρουσιάζεται αυτούσιος και με τα πραγματικά ονόματα των πρωταγωνιστών του. Οι υπόλοιποι ήρωες και η τύχη τους είναι φυσικά προϊόν μυθοπλασίας, ενταγμένοι όμως στο ιστορικό πλαίσιο της εποχής.

 

Μ.Γ.: Η Άννα είναι η κεντρική ηρωίδα του βιβλίου σου. Τι άνθρωπος είναι η Άννα;

Γ.Γ.: Είναι μια δυνατή προσωπικότητα, με ευαισθησία, νοημοσύνη, καλλιέργεια.

 

Μ.Γ.: Η Άννα αποφασίζει να εγκαταλείψει την πολύ ευκατάστατη ζωή στην Αθήνα και να εργαστεί ως δασκάλα σ΄ ένα μικρό χωριό της Στερεάς Ελλάδας. Τι την ώθησε σε αυτή την απόφαση;

Γ.Γ.: Πήρε την απόφασή της μετά από ένα τραυματικό, προσωπικό της βίωμα και την ανάγκη της να απομακρυνθεί από το σκανδαλώδες περιβάλλον της μητέρας της. Είναι άτομο μαχητικό και δοτικό, προσόντα που έπρεπε να έχει ο ήρωας-δάσκαλος της εποχής στην ελληνική επαρχία.

 

Μ.Γ.: Στην ιστορία που αφηγείσαι η Άννα προσαρμόζεται εύκολα στις συνθήκες ενός ασφυκτικού περιβάλλοντος. Από που αντλούσε την υπομονή αλλά και την επιμονή της;

Γ.Γ.: Πέρα από τα στοιχεία του χαρακτήρα της που προανέφερα, η Άννα είναι καλοπροαίρετη και δεκτική, γεμάτη αγάπη για τους συνανθρώπους της. Ο έρωτας φυσικά παίζει τον σπουδαιότερο ρόλο για την ενσωμάτωσή της στο νέο περιβάλλον.

 

Μ.Γ.: Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν για σένα να περιγράφεις τις συνθήκες που επικρατούσαν σ΄ ένα μικρό χωριό πριν από περίπου δυο αιώνες;

Γ.Γ.: Πάντα η έρευνα για την εποχή και τις συνθήκες καθώς και τα πραγματολογικά-ιστορικά στοιχεία μου παίρνει το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου μου, γιατί θέλω να μεταφερθώ εκεί και να ζήσω η ίδια τα γεγονότα. Μνήμες από τις αφηγήσεις προηγούμενων γενιών  και φυσικά πολλά βιβλία και διαδίκτυο είναι οι πολύτιμες πηγές μου.

Μ.Γ.: Τι ήταν αυτό που έκανε την εκλεπτυσμένη Άννα να ερωτευτεί τον καταπιεστικό Νάσο, έναν άντρα του χωριού, με το πρώτο άγγιγμα;

Γ.Γ.: Το μυστήριο του έρωτα που αιφνιδιάζει και τον πιο ορθολογικό άνθρωπο, η μαγική συμβατότητα της σάρκας που δεν μπορεί να εξηγηθεί με τη συνήθη γνώση.

 

Μ.Γ.: Γιατί, ενώ η βίαιη συμπεριφορά του Νάσου, προς την αδερφή του Μαρίτσα, προκαλεί αποστροφή στην Άννα, στη συνέχεια τη δικαιολογεί;

Γ.Γ.: Οι συνθήκες της εποχής σ’ εκείνα τα μέρη, μιλάμε για το 1850 μην το ξεχνάμε, ήταν τραχιές και οι τραχιές συνθήκες, δυστυχώς, προκαλούν και τραχιές συμπεριφορές. Δεν μπορούμε να μπούμε στο πετσί εκείνων των ανθρώπων με τη σημερινή μας ψυχοσύσταση, η οποία είναι σαφώς πιο λειασμένη λόγω της ψυχικής ανάπτυξης και της γνωστικής εξέλιξης που συνεπάγεται η καλυτέρευση των συνθηκών ζωής. Επιπλέον, η Άννα είναι πολύ ερωτευμένη. Διαχρονικά, ο έρωτας τυφλώνει την κρίση του ανθρώπου.

 

Μ.Γ.: «Κανένας δεν μπορεί να κρίνει τις πράξεις των ανθρώπων απομονώνοντάς τες από τις συνθήκες μέσα στις οποίες διαπράχτηκαν», γράφεις σε κάποιο σημείο. Ποιες συνθήκες μπορούν να δικαιολογήσουν την «κτηνώδη βία»;

Γ.Γ.: Ο σκοπός μου δεν ήταν να δικαιολογήσω τη συμπεριφορά του Νάσου αλλά να την κατανοήσω, για όλους τους λόγους που περιέγραψα πιο πάνω. Οφείλω να μπω στον πυρήνα των γεγονότων όταν χτίζω τους χαρακτήρες και την εξέλιξή τους. Η συμπεριφορά του Νάσου δεν ήταν κάτι ασυνήθιστο για την εποχή, αλλά είναι σχεδόν αδύνατον τώρα να την προσεγγίσουμε με αντικειμενικότητα. Πάντως, εγώ αυτό επιδίωξα να κάνω.

Μ.Γ.: Η Μαρίτσα είναι το μήλο της έριδας για όλους τους άντρες. Πανέμορφη και ταυτόχρονη αφελής. Που οφείλεται η ελαφρότητα με την οποία αντιμετωπίζει τις καταστάσεις;

Γ.Γ.: Τον ψυχισμό της Μαρίτσας τον προσεγγίζουν με τον υπέροχο λόγο τους, μεταξύ άλλων, ο Καρκαβίτσας και ο Παλαμάς, από όπου άντλησα κι εγώ στοιχεία της προσωπικότητάς της. Ο πόθος των αντρών για την εκθαμβωτική καλλονή της “υπερεθέρμαινε την απαργώσαν εκείνην σάρκα μέσω της γενικής πέριξ διεγέρσεως… και η λυγερή παρεδόθη ελαφρά , τρελλή – δύναται κανείς να είπη – εις τον εκλεκτόν της καρδίας της” γράφει ο Καρκαβίτσας.

 

Μ.Γ.: «Εκείνος ήταν το μεγάλο θύμα της υπόθεσης, έκρινε η Άννα» για τον Νάσο. Γιατί τον κρίνει ως θύμα;

Γ.Γ.: Γιατί τον αγαπά και τον συμπονάει. Άλλωστε, η ελαφρότητα της Μαρίτσας και οι φρικτές συνέπειες της συμπεριφοράς της δικαιώνουν τους φόβους του Νάσου για την τύχη της. Και ο ίδιος πάσχιζε με όλες του τις δυνάμεις να τη βοηθήσει με τον τρόπο του, ήθελε να την αποκαταστήσει αξιοπρεπώς, αλλά δυστυχώς η Μαρίτσα αγάπησε τον πλέον ακατάλληλο άνθρωπο και δεν μπορούσε να συνετιστεί. Μάλιστα, όταν του προτείνουν να την κλείσουν στο μοναστήρι, εκείνος δεν συναινεί. Η αδελφική αγάπη δεν υπολείπεται  στο Νάσο, αλλά τα γεγονότα είναι σαρωτικά και τους παρασύρουν όλους στη δίνη τους.

Μ.Γ.: Η αφοσίωση της ψυχοκόρης Φιλιώς έκανε καλό ή κακό στη Μαρίτσα;

Γ.Γ.: Η Φιλιώ είναι ο πρωτόγονος τύπος του ανθρώπου που λειτουργεί μόνο με το θυμικό του. Ούτε τότε, ούτε σήμερα μπορεί να βγει κάτι καλό από αυτό.

 

Μ.Γ.: Ως που μπορεί να οδηγήσει η δύναμη του πάθους;

Γ.Γ.: Από τα γεγονότα του μυθιστορήματος βγαίνει η απάντηση: Στα άκρα.

 

Μ.Γ.: Ποια ηρωίδα σου συμπόνεσες περισσότερο και ποιον ήρωά σου θαύμασες περισσότερο;

Γ.Γ.: Την Άννα. Και τη θαύμασα για την δύναμή της και την αφοσίωσή της στα ιδανικά της, αλλά και τη συμπόνεσα για τα πάθη της καρδιάς της.

 

Μ.Γ.: Από που ξεκινάει η ρίζα του κακού στην ιστορία που αφηγείσαι;

Γ.Γ.: Αυτό είναι ένα διαχρονικά αναπάντητο φιλοσοφικό ερώτημα.

 

Μ.Γ.: Θεωρώ ότι «Το Δάκρυ της Μάντισσας» είναι ένα ακόμα εξαιρετικό βιβλίο σου. Ποια είναι τα μηνύματα που λαμβάνεις από τους αναγνώστες;

Γ.Γ.: Το αγάπησαν πολύ, όπως κι εγώ. Εκ μέρους μου, είναι ένα συναισθηματικά φορτισμένο βιβλίο, κι αυτό το έντονο συναίσθημα αγγίζει και τους αναγνώστες. Χαίρομαι που μπόρεσα να τους πάρω μαζί μου σ’ αυτό το συναρπαστικό ταξίδι στο παρελθόν όλων μας.

 

*Το μυθιστόρημα «Το δάκρυ της μάντισσας» της Γιώτας Γουβέλη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα.

 

Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΕΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΑ ΠΛΗΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της ΑΛΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ από την Εμπειρία Εκδοτική. Το 2019 θα κυκλοφορήσει το νέο της μυθιστόρημα από τις εκδόσεις Ωκεανός.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από τριακόσιες συνεντεύξεις. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή ΚΑΛΩΣ ΤΟΥΣ πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Το διάστημα Ιούλιος 2017 έως Μάρτιος 2018 διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style.

Μεγάλη της αγάπη είναι το θέατρο με το οποίο ασχολείται ερασιτεχνικά

Related posts