Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
29 Νοέ 2021
Πολιτισμός

«Η ΠΑΝΟΥΚΛΑ” ΤΟΥ ΑΛΜΠΕΡ ΚΑΜΥ: Μια θεατρική παράσταση που δεν πρέπει να χάσετε

Γράφει η Μαίρη Γκαζιάνη

Οι θεατρικές παραστάσεις ξεκίνησαν και στους κλειστούς χώρους, οι ηθοποιοί ανέβηκαν στη σκηνή κι οι θεατές γεμίζουν τις αίθουσες. Μια ανάγκη που είχαμε όλοι μας, επαγγελματίες και φίλοι του θεάτρου.

«Η πανούκλα» του Αλμπέρ Καμύ είναι μια από αυτές και παρόλο που είχε προγραμματιστεί πριν την εποχή του κοροναϊού, τελικά συνέπεσε μαζί του και η παρούσα πανδημία συναντήθηκε με μια αντίστοιχη του παρελθόντος.

Από την πρώτη παράσταση, «η πανούκλα» μάγεψε το θεατρόφιλο κοινό. Οι κριτικές που έχει λάβει είναι διθυραμβικές και δεν είναι καθόλου τυχαίο. Δεν ξέρει κάποιος τι να πρωτοθαυμάσει σε αυτήν την παράσταση που είναι άρτια από κάθε άποψη.

Η Σοφία Καραγιάννη πήρε στα χέρια της το αριστουργηματικό αφήγημα του νομπελίστα συγγραφέα, το μετέφρασε, το επεξεργάστηκε δραματουργικά με τη συνεργασία του Μιχάλη Βραζιτούλη, και τέλος το σκηνοθέτησε.

Πόσο εύκολη μπορεί να είναι όλη αυτή η διεργασία; Καθόλου εύκολη, όταν έχεις στα χέρια σου ένα τόσο σημαντικό έργο ενός μεγάλου συγγραφέα. Σίγουρα, μελέτησε κάθε λεπτομέρεια που αφορά το έργο ώστε να ανταποκριθεί επάξια στο ρόλο που η ίδια ανέθεσε στον εαυτό της, προσφέροντας στο κοινό μια δυνατή παράσταση με εμπνευσμένη σκηνοθεσία και ταλαντούχους ερμηνευτές.

Τρεις μόνο ηθοποιοί, ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης στο ρόλο του γιατρού Ριέ, ο Κωνσταντίνος Πασσάς στο ρόλο της Πόλης και ο Δημήτρης Μαμιός ως Πανούκλα, ήταν αρκετοί για να αναδείξουν όλες τις πτυχές του έργου και να «ζωντανέψουν» μπροστά στα μάτια των θεατών, μια πόλη που «πάσχει» από την πανούκλα και οι κάτοικοί της διακατέχονται από συναισθήματα φόβου, τρόμου, αγωνίας, ελπίδας, πίστης.

Ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης υποδύεται τον γιατρό Ριε με απόλυτη συνέπεια στον ρόλο του. Είναι ο επιστήμονας που χρέος του έχει να αντιμετωπίσει την πανούκλα, να την περιορίσει, να την εξαφανίσει. Η αναμέτρησή του με την ασθένεια είναι άνιση, καταγράφει την εξέλιξη της ασθένειας, από μέρα σε μέρα, σ΄ ένα μικρό μαγνητοφωνάκι ώστε να την παρακολουθεί βήμα βήμα από τη στιγμή που βρέθηκε ο πρώτος ψόφιος ποντικός,. Σοβαρός ως επιστήμονας, μετρημένος στις συναισθηματικές εκδηλώσεις του, συγκλονιστικός στον ρόλο του καθώς, συγκυριακά, μας θυμίζει τους σύγχρονους δικούς μας γιατρούς και τους γιατρούς όλου του κόσμου που στάθηκαν δίπλα στους ασθενείς τους δίχως φόβο, αγνοώντας τους κινδύνους. Ο θάνατος είναι μια πραγματικότητα μπροστά στα μάτια του, για τον θεατή συμβολίζεται από τα ζευγάρια παπούτσια, που αντιπροσωπεύουν τους νεκρούς, και σιγά σιγά γεμίζουν τη θεατρική σκηνή. Μια εξαιρετική σκηνική εφεύρεση της σκηνογράφου Κωνσταντίνα Κρίγκου. Στη συγκινητική σκηνή με το παιδικό ζευγάρι παπούτσια ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης αναδύει από τον εσωτερικό κόσμο τα συναισθήματα θλίψης επικαλυμμένα με την ψυχραιμία που οφείλει ως γιατρός και καταπίνει αυτά που τον κατακλύζουν ως άνθρωπο, ώστε να μη χάσει την προσήλωση από το καθήκον του. Το ίδιο συμβαίνει όταν ένα τηλεγράφημα του ανακοινώνει τον θάνατο της γυναίκας του.

Εξαιρετικός και ο Δημήτρης Μαμιός στον ρόλο του ως πανούκλα. Παίζει, χορεύει, τραγουδάει, μεταμορφωμένος ως ποντίκι, τη ρίζα του κακού, αγγελιαφόρος της αρρώστιας και του θανάτου. Πάνω απ΄ όλα χαίρεται για το κακό που σκορπάει, σαρκάζει τον γιατρό, απομονώνει τους ανθρώπους, τους περιορίζει, ώσπου τους αφανίζει. Χαιρέκακος, εγωιστής, μοχθηρός, προσπαθεί να επιβληθεί του γιατρού καθώς τον περιπαίζει για την αδυναμία ν΄ αντεπεξέλθει στην ασθένεια και τον φέρνει αντιμέτωπο με τη δική του δύναμη. Απολαυστικός ως ηθοποιός, δεν θέλεις να χάσεις ούτε μια γκριμάτσα του, ούτε μια κίνησή του, ούτε ένα βλέμμα του, ούτε μια κορώνα από το στόμα του. Πρόκειται για έναν ρόλο που του δίνει τη δυνατότητα να ξεδιπλώσει πολλά ταλέντα του και η ανταπόκρισή του είναι αξιοθαύμαστη.

Επάξια ο Κωνσταντίνος Πασσάς αναλαμβάνει επί σκηνής διαφορετικούς ρόλους και με πολύ μικρές ενδυματολογικές παραλλαγές, ταυτίζεται με πολλά πρόσωπα. Μετατρέπεται στον θυρωρό της πολυκατοικίας που μένει ο γιατρός Ριε, δουλικός και αρχικά αρνητής της ασθένειας, στον παπά που συγκρούεται με την επιστήμη επικαλούμενος την πίστη, στον νομάρχη που η αρχική επιδίωξή του είναι να συγκαλύψει το εύρος του κακού. Σε όλους τους ρόλους, σε όλες τις ερμηνείες αναδεικνύει το ταλέντο του.

Και οι τρεις ηθοποιοί λειτουργούν ομόψυχα και κάτω από τη σκηνοθετική μπαγκέτα της Σοφίας Καραγιάννη αξιοποιούν τις υψηλές υποκριτικές ικανότητές τους ώστε να προσφέρουν στους θεατές μια θεατρική παράσταση αξιώσεων.

Τα σκηνικά και τα κοστούμια της Κωνσταντίνα Κρίγκου είναι εξαιρετικά! Η ποντικότρυπα απ΄ όπου βγαίνουν οι ηθοποιοί, τα πολλά ζευγάρια παπούτσια -που αντιπροσωπεύουν σώματα νεκρών- συγκεντρωμένα στη σκηνή, και στο τέλος με αυτά ο γιατρός Ριε κλείνει την είσοδο (ποντικότρυπα) στην πανούκλα. Τα κοστούμια απόλυτα εναρμονισμένα στους ρόλους με ιδιαίτερη εντύπωση να προκαλεί το κουστούμι του Δημήτρη Μαμιού που παραπέμπει σε ποντικό.

Η κινησιολογία που δίδαξε η Μαργαρίτα Τρίκκα δίνει την ευκαιρία στους  ηθοποιούς να αντιμετωπίσουν τους ρόλους τους ενεργητικά εκφράζοντας παράλληλα συναισθήματα. Η ζωντανή μουσική του Στάθη Δρογώση και οι κατάλληλοι φωτισμοί του Νίκου Βλασόπουλου συμπληρώνουν την τελειότητα του έργου.

Η παράσταση φαίνεται να έχει μελετηθεί πολύ προσεκτικά ώστε το αποτέλεσμα να είναι ποιοτικό και άψογο σε όλες τις παραμέτρους. Όλοι οι συντελεστές στάθηκαν με σεβασμό κι ευσυνειδησία απέναντι σ΄ ένα κλασσικό έργο που η σημερινή πανδημία το καθιστά και σύγχρονο.

Οι συνειρμοί με την σημερινή παγκόσμια κατάσταση της πανδημίας είναι αναπόφευκτοι ωστόσο το μήνυμα είναι σαφές «Η ελπίδα δικαιώνεται, η ζωή νικάει!».

Μην το χάσετε!

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://now24.gr/i-panoykla-tou-almper-kamy-se-skinothesia-sofias-karagianni-sto-theatro-104-2/?fbclid=IwAR03GBfmkufcciCE9EsDi090e6x6HPLkxce4ZZeY3G5nCDaEK4WO6zd4knk

 

Related posts