Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
21 Ιαν 2021
Auto-Moto

Η οικονομία της …βλακείας

Του Πέρη Χαλάτση

Μπορεί να μην έπιασαν για τα καλά οι βροχές αλλά οι λόγοι  που θα αναφερθούμε στη βροχή και την ασφάλεια μας όταν οδηγούμε είναι δύο.

Ο πρώτος είναι η άγνοια

Ο δεύτερος η οικονομία που στην πραγματικότητα είναι σπατάλη.

Στη  πρώτη περίπτωση οι περισσότεροι οδηγοί δεν γνωρίζουν ότι όταν ξεκινάει να βρέχει οδηγούμε αμυντικά και όταν έχει βρέξει για τα καλά και έχει ξεπλυθεί το οδόστρωμα οδηγούμε προσεκτικά και προσαρμόζουμε την ταχύτητα ανάλογα με τις συνθήκες του καιρού.

Στη δεύτερη περίπτωση οι περισσότεροι οδηγοί αν και βλέπουν ότι τα λάστιχά τους δεν τους «κρατούν»  στο δρόμο ισχυρίζονται – επειδή βλέπουν ότι υπάρχει  πέλμα- ότι μπορούν να βγάλουν ακόμη μια περίοδο. Το μεγάλο βάθος σκαλίσματος του πέλματος τους ξεγελάει. Και εκεί είναι το λάθος. Νομίζουν ότι τα ελαστικά τους που είναι δεκαετίας αντέχουν.

Να σας το πω πιο απλά. Το ελαστικό αποτελείται  από μικρά κομμάτια γόμας μέσα στις αυλακώσεις του πέλματος. Καθώς το ελαστικό φθείρεται, αυτά τα κομμάτια πλησιάζουν όλο και περισσότερο στην επιφάνεια και σταδιακά ευθυγραμμίζονται με την επιφάνεια του πέλματος. Όταν συμβεί αυτό, τότε το ελαστικό είναι επισήμως ακατάλληλο για χρήση σε οδόστρωμα.

Όταν πραγματικά χρειασθείς αποτελεσματικό κράτημα με τα «τελειωμένα» ελαστικά, δεν το έχεις.

Αυτό όμως δεν είναι οικονομία. Είναι σπατάλη. Μια ανεξέλεγκτη ολίσθηση αρκεί για να καταλήξετε στο φαναρτζή η στο νοσοκομείο.

Στο ερώτημα κάθε πότε πρέπει να αλλάζουμε τα λάστιχα στο αυτοκίνητό μας οι απαντήσεις είναι:

*Ανάλογα με τη χρήση που κάνετε

*Ανάλογα με τη φροντίδα που τους παρέχετε (σωστή πίεση, σωστή ευθυγράμμιση, όχι χτυπήματα σε πεζοδρόμια, λακκούβες, αιχμηρά αντικείμενα)

*Ανάλογα με την πολυκαιρία – Αυτό μπορείτε να το δείτε από την ημερομηνία κατασκευής του ελαστικού με την ένδειξη DOT (Γήρανση).

Κάποιοι λοιπόν που δεν κινούν συχνά το αυτοκίνητο  τους , πιστεύουν  ότι επειδή δεν έχουν κάνει χιλιόμετρα αντέχουν  ακόμη και  ας είναι δεκαετίας. Μα τα λάστιχα αυτά έχουν ξεραθεί. Έχουν  γίνει σκληρά. Δεν κρατάνε στο δρόμο. Είναι απλά διακοσμητικά.

Θα προσπαθήσουμε με παραδείγματα να σας υποδείξουμε μικρές λεπτομέρειες που όμως είναι σημαντικές για την ασφάλεια σας.

Τι πρέπει μα αποφεύγετε

  1. Τη χρήση θερινών ελαστικών σε χιόνι και πάγο
  2. Την ταυτόχρονη χρήση διαφορετικών τύπων ελαστικών ακόμη και αν είναι από την ίδια εταιρία
  3. Τη χρήση τροχού και ζάντας μη συμβατού μεγέθους. Άλλες διαστάσεις οι ζάντες άλλα τα λάστιχα.
  4. Την τοποθέτηση ελαστικών που δεν έχουν ικανότητα ταχύτητας και δείκτη φορτίου τουλάχιστον ίσα ή μεγαλύτερα από αυτά που καθορίζει ο κατασκευαστής του οχήματος.
  5. Το ξαναφούσκωμα ελαστικού που έχει σκάσει ή είναι σε σημαντική υποπίεση
  6. Και τέλος τη χρήση ρεζέρβας διαφορετικής διάστασης . Εξαίρεση υπάρχει μόνο όταν την προτείνει ο κατασκευαστής με συγκεκριμένη ζάντα – ελαστικό και για ανώτερη ταχύτητα μέχρι 50 η 60 χιλιόμετρα.

Άλλο λάθος που κάνει το μεγαλύτερο ποσοστό των οδηγών

Το πρώτο είναι η σωστή αλλαγή του ελαστικού
Το δευτερο είναι η ζυγοστάθμιση
Τα σύγχρονα βουλκανιζατερ έχουν συγχρονα μηχανήματα με οθόνες

Πολλές φορές ακούμε κάποιους να λένε ότι άλλαξαν  ελαστικά δίνοντας Α ποσόν. Και κάποιοι άλλοι που έβαλαν από την ίδια μάρκα και  τις ίδιες διαστάσεις ελαστικά  ένα Β ποσόν (αρκετά ακριβότερα).

Θα είναι λάθος να κάνετε τέτοιες συγκρίσεις. Καλύτερα να σας εξηγήσουμε τις διαφορές από ένα ελαστικό μιας εταιρίας

Για παράδειγμα τέσσερα ελαστικά της  Michelin

Ας υποθέσουμε ότι αποφασίζουμε να βάλουμε MICHELIN e.PRIMACY ( το ελαστικό αυτό θα κυκλοφορήσει το 2021) και η τιμή του είναι Α ποσόν.

Θα μπορούμε να κάνουμε σύγκριση της τιμής μόνο αν είναι το e.PRIMACY στις ίδιες διαστάσεις. Η ακόμη αν έχουν και τους ίδιους δείκτες (για απόδοση σε στεγνό δρόμο, σε βρεγμένο δρόμο αλλά και σε DB ( δηλαδή ο θόρυβος κύλισης).

Δεν θα είναι ίδια τιμή με το MICHELIN CrossClimate+ που απευθύνεται σε διαφορετική χρήση. Για να πούμε ότι έχουμε διαφορά στην τιμή η σύγκριση θα πρέπει να γίνει η στα e.PRIMACY η στα CrossClimate+ με ίδιες διαστάσεις και ίδιες προδιαγραφές.

Οι περισσότεροι λένε.

Τι λάστιχα έβαλες;

Micehlin.

Πόσο τα πήρες

Α ευρώ

Εμένα μου τα χρέωσε Β ευρώ. Άρα με έκλεψε ο απατεώνας.

Το σωστό είναι να συγκρίνετε ίδια πράγματα.

Ας δούμε και τους τύπους χρησιμοποιώντας λεπτομέρειες που είναι όμως σημαντικές. Θα πρέπει να δούμε τις διαστάσεις και  τον τύπο του προφίλ  (πχ 205/55 R 16 όπου R είναι  Radial). Θα πρέπει να διαλέγουμε σωστά τα ελαστικά για να έχουν μικρότερη φθορά. Ας υποθέσουμε ότι παίρνουμε το Michelin CrossClimate+ .  Τα ελαστικά αυτά συνδυάζουν τεχνολογίες από τα καλοκαιρινά και τα χειμερινά ελαστικά. Μας ενδιαφέρει να αντέχουν και να έχουν αποτελεσματικότητα στο κράτημα τόσο στο στεγνό οδόστρωμα όσο και στο βρεγμένο. Γι αυτό λέγονται CrossClimate+ η μπορούμε να τα πούμε και ελαστικά all-season. Δηλαδή με καλή χρήση ακόμη και στο χιόνι.

Αν είμαστε σε περιοχή που έχει συχνές βροχές ίσως πρέπει να προτιμηθεί από κάποιο άλλο ελαστικό της ίδιας εταιρίας που προορίζεται για περιοχές που είναι θερμές και με λιγότερες  βροχές. Το MICHELIN CrossClimate+ μπορεί να ανέβει μία χιονισμένη ανηφόρα, όταν το ίδιο όχημα, εξοπλισμένο με άλλα καλοκαιρινά ελαστικά, θα γλιστρούσε υπερβολικά. Με δύο  λόγια πριν αλλάξουμε τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας θα πρέπει να ξέρουμε για ποια χρήση τα θέλουμε.

Για να έχουμε καλύτερη απόδοση στα καινούργια ελαστικά χρειάζεται να κάνουμε ζυγοστάθμιση και σε ορισμένες  περιπτώσεις και ευθυγράμμιση. Πρέπει να έχουμε τις σωστές γωνίες κάμπερ  για να μην «τρώγεται» το ελαστικό μονόπατα. Θα έχετε ακούσει τόσο για τις γωνίες κάμπερ όσο και για τις γωνίες κάστερ.

Κάμπερ είναι η μονάδα μέτρησης της γωνίας που σχηματίζει ο τροχός με τον κάθετο ως προς τον δρόμο άξονα του. Εάν ένας τροχός είναι απόλυτα κάθετος προς την επιφάνεια, η κάμπερ του θα είναι μηδέν μοίρες.

Κάστερ είναι η γωνία που σχηματίζει ο άξονας της ανάρτησης από την κάθετη της προς το εμπρόσθιο ή προς το πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Θετική κάστερ έχουμε όταν η νοητή κάθετη γραμμή είναι πιο μπροστά από την ανάρτηση. Η  θετική κάστερ κάνει το όχημα πιο σταθερό στις υψηλές ταχύτητες.

Αυτά βέβαια είναι λεπτομέρειες  για εσάς. Αυτοί που τοποθετούν λάστιχα θα μπορούν να σας δώσουν περισσότερες πληροφορίες.

Τα ελαστικά είναι ζωτικής σημασίας για την οδική ασφάλεια. Είναι το μοναδικό σημείο επαφής ενός αυτοκινήτου με το οδόστρωμα. Για αυτό πρέπει να βρίσκονται πάντοτε σε άριστη κατάσταση. Ένα αυτοκίνητο δεν μπορεί να είναι ασφαλές εφόσον τα ελαστικά του βρίσκονται σε κακή κατάσταση, ακόμα και όταν εφοδιάζεται με όλα τα σύγχρονα συστήματα ενεργητικής ασφαλείας.

Για αυτό όποιοι  τσιγκουνεύονται  και δεν αλλάζουν τα ελαστικά τους όταν φάνε τα ψωμιά τους τότε κάνουν μια βλακώδη οικονομία. Βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή τους αλλά και τη ζωή των άλλων οδηγών. Όταν δεν έχουν καλή πρόσφυση είναι εύκολο να κάνουν ένα τρελό πατινάζ με απρόβλεπτες συνέπειες. Όταν το ελαστικό δεν είναι «φρέσκο» χάνεται η πρόσφυση και ειδικά στις βρεγμένες επιφάνειες δεν αποβάλλεται  το νερό κάτω από το ελαστικό. Τότε παρατηρείται το φαινόμενο της υδρολίσθησης. Αλλά τότε είναι αργά. Το αυτοκίνητο δεν ελέγχεται αφού έχει ξεκινήσει  το  τρελό  …πατινάζ.

Μπορείτε να δείτε περισσότερες λεπτομέρειες για τα δύο διαφορετικά ελαστικά που αναφέραμε :

https://www.michelin.gr/auto/tyres/michelin-primacy-4

και

https://www.michelin.gr/auto/browse-tyres/by-family/crossclimate

 

Related posts