Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
22 Οκτ 2021
Ελλάδα

Η οικονομική κρίση μειώνει τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα!


 
 
Κι όμως προκύπτει κάτι θετικό από την οικονομική κρίση που έχει πλήξει την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με την εργασία της ομάδας του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που παρουσιάστηκε στο 6ο συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές, στη Θεσσαλονίκη, η μείωση του οικογενειακού προϋπολογισμού έχει μειώσει τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων. Η ομάδα  αποτελείται από τους Κατερίνα Φώλλα, Γεώργιο Γιαννή και Ελεονώρα Παπαδημητρίου.
Ειδκότερα, παράγοντες όπως η μείωση των διαδρομών με αυτοκίνητο, οι χαμηλότερες ταχύτητες, ώστε να εξοικονομηθούν χρήματα από καύσιμα, αλλά και οι λιγότερες μετακινήσεις νέων και άπειρων οδηγών, πιθανόν να έχουν επιδράσει θετικά στη μείωση του αριθμού των θανατηφόρων τροχαίων, όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και σε άλλα κράτη, που βιώνουν την κρίση, στην περίοδο 2008-2011.
Λιγότεροι νεκροί στην άσφαλτο όταν το ΑΕΠ μειώνεται
Η μείωση του ΑΕΠ στα 18 κράτη, για τα οποία οι μελετητές συγκέντρωσαν στοιχεία, ακολουθείται -στη συντριπτική πλειοψηφία των χωρών- από συρρίκνωση του αριθμού των νεκρών σε τροχαία, ενώ στις οικονομίες εκείνες, όπου η κατάσταση βελτιώθηκε, περισσότεροι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εργασίας, οι νεκροί σε οδικά ατυχήματα στην Ελλάδα μειώθηκαν στους 1100 το 2011, έναντι 1612 το 2007, πριν από την έναρξη της κρίσης, και 1553 το 2008, όταν αυτή έφτασε στην Ελλάδα. Η μείωση αυτή ακολουθεί την αντίστοιχη του κατά κεφαλήν ΑΕΠ, που υποχώρησε στα 22160 ευρώ το 2011, έναντι 25010 το 2008.
Αντίστοιχη ήταν η εικόνα στην Ισπανία (2298 νεκροί το 2011, έναντι 3.823 το 2007), την Ιταλία (3.941 από 5.131 για τα αντίστοιχα έτη), την Πορτογαλία (782, έναντι 974) και την Ιρλανδία (188 το 2011 από 338 το 2007).
Τι γίνεται, όμως, όταν το ΑΕΠ αρχίζει ξανά να αυξάνεται; Σε κάποιες από τις 18 χώρες, όπως η Γερμανία και η Φιλανδία, όπου οι ρυθμοί ανάπτυξης άρχισαν να επανακάμπτουν μετά το 2009-2010, σημειώθηκε εκ νέου αύξηση του αριθμού των νεκρών σε τροχαία, όχι το ίδιο έτος, αλλά το επόμενο. Μάλιστα, σε περιπτώσεις όπως αυτή του Βελγίου, όπου η άνοδος του ΑΕΠ το 2010 ήταν πολύ ασθενής, αντίστοιχα μικρή ήταν και η αύξηση των νεκρών.
Εξαιρέσεις οι Αυστρία, Ολλανδία, Ουγγαρία και Τσεχία
Οι μοναδικές εξαιρέσεις σε αυτόν τον “κανόνα”, που συσχετίζει τη μεταβολή του ΑΕΠ με ανάλογη αλλαγή στον αριθμό των νεκρών, είναι οι χώρες Αυστρία, Ολλανδία, Ουγγαρία και Τσεχία.
“Είναι απαραίτητη η παρακολούθηση των μελλοντικών εξελίξεων στις χώρες αυτές (π.χ., ποια μέτρα λαμβάνουν για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας), η οποία θα επιτρέψει μια καλύτερη εικόνα για τη φύση αυτών των επιδράσεων”, υπογραμμίζεται στην εργασία της ομάδας.
“Με εξαίρεση αυτές τις λίγες εξαιρέσεις, τα πιο πρόσφατα δεδομένα του κατά κεφαλήν ΑΕΠ και του αριθμού των νεκρών σε οδικά ατυχήματα, αποκαλύπτουν μια συστηματική σχέση μεταξύ των διακυμάνσεων του ΑΕΠ κ,και του αριθμού των νεκρών κατά την περίοδο της οικονομικής ύφεσης  Σε λίγα χρόνια, οπότε και περισσότερα δεδομένα θα είναι διαθέσιμα, θα είναι δυνατόν να αξιολογηθούν πλήρως οι επιδράσεις της τρέχουσας κρίσης στην οδική ασφάλεια και να ελεγχθεί αν ταιριάζουν με το συνολικό πρότυπο που προτείνεται από τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας”, διευκρινίζουν οι μελετητές.
Όπως υπογραμμίζουν, με την πάροδο του χρόνου, οι νεκροί σε οδικά ατυχήματα θα μειώνονται, καθώς η ευαισθητοποίηση των πολιτών σε σχέση με την ασφαλή οδήγηση και οι προσπάθειες ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, θα ενισχύονται. Ωστόσο, σε περιόδους οικονομικής ύφεσης φαίνεται ότι μπορεί να υπάρχουν σημαντικά επιπρόσθετα “οφέλη” , που ίσως οφείλονται σε ορισμένες πιθανές συνέπειες της οικονομικής ύφεσης, όπως:
-Η μείωση των διανυόμενων οχηματοχιλιομέτρων εξαιτίας των αυξημένων τιμών των καυσίμων, της μείωσης των μετακινήσεων αναψυχής και της λιγότερο τακτικής κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων
-Οι χαμηλότερες ταχύτητες, εξαιτίας των αυξημένων τιμών καυσίμων, αλλά και του μειωμένου “ηθικού” των οδηγών
-Η λιγότερο επικίνδυνη οδήγηση, λόγω της κυκλοφορίας λιγότερων νέων,άπειρων και ηλικιωμένων οδηγών, οι οποίοι είναι συνήθως και οικονομικά ασθενέστερη.
“Τα πιθανά αυτά στοιχεία κινητικότητας και συμπεριφοράς των χρηστών της οδού, φαίνεται να υπερτερούν της πιθανής αναμενόμενης επιδείνωσης της οδικής ασφάλειας σε περιόδους οικονομικής κρίσης, λόγω της ελλιπούς συντήρησης της οδικούς υποδομής, της αύξησης του μέσου όρου ηλικίας οχημάτων (λόγω περιορισμένης ανανέωσης του στόλου οχημάτων”, υπογραμμίζουν οι μελετητές.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ


Related posts