Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
25 Ιούν 2021
Πολιτισμός

Η Ιφιγένεια Τέκου μιλάει για το νέο βιβλίο της «Η μοίρα της Πηνελόπης»

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη 

Η Ιφιγένεια Τέκου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε γαλλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και πήρε μεταπτυχιακό τίτλο από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στη Διοίκηση Επιχειρήσεων. Εργάστηκε ως διοικητική υπάλληλος για αρκετά χρόνια σε πολυεθνικές εταιρείες, ενώ πλέον κάνει μεταφράσεις και παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα σε παιδιά. Από τις Εκδόσεις Ψυχογιός κυκλοφορούν επίσης τα μυθιστορήματά της «Το τελευταίο φως» και «Η μοίρα της Πηνελόπης» καθώς και το βιβλίο της για εφήβους «Yolo – Ζεις μονάχα μια φορά. 

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Ιφιγένεια πρόσφατα κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο σου με τίτλο «Η μοίρα της Πηνελόπης». Μπορείς να μας πεις με δυο λόγια τι πραγματεύεται η ιστορία που αφηγείσαι και πώς προέκυψε η έμπνευση για τη συγγραφή της;

ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΤΕΚΟΥ: Η ιδέα αυτού του βιβλίου προϋπήρχε και παραμόνευε σε κάποιο μέρος του μυαλού μου από τότε που ως μαθήτρια Γυμνασίου είχα διδαχτεί την Οδύσσεια. Ένιωθα συνεπαρμένη από το μακρύ, γεμάτο περιπέτειες και κινδύνους ταξίδι του Οδυσσέα μέχρι να επιστρέψει στην Ιθάκη του έπειτα από είκοσι χρόνια και ταυτόχρονα μαγεμένη από την αγάπη που έτρεφε για την Πηνελόπη διατηρώντας την αναλλοίωτη παρά τα εμπόδια και τους περισπασμούς που εμφανίστηκαν στο δρόμο του. Κρατώντας λοιπόν ως βασικούς μου άξονες αυτά τα δύο στοιχεία, προσπάθησα να φτιάξω μια πιο σύγχρονη ιστορία αγάπης που περνά μέσα από συμπληγάδες, αλλά επιβιώνει. Να προσθέσω σε αυτό το σημείο ότι μυθοπλασία πλαισιώνεται από σημαντικά κοινωνικο-ιστορικά γεγονότα:  Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι, η δύσκολη περίοδος του Εθνικού Διχασμού,ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, η αιχμαλωσία του Δ’ Σώματος Στρατού στο Γκέρλιτς και το ξέσπασμα της ισπανικής γρίπης, είναι μερικά μονάχα από αυτά.

Μ.Γ.: Ποια σχέση υπάρχει ανάμεσα στην Πηνελόπη του τίτλου με την κεντρική ηρωίδα σου Γαλάτεια;

Ι.Τ.: Νομίζω πως το κοινό τους γνώρισμα, αυτό που χαρακτηρίζει τόσο την Πηνελόπη της μυθολογίας όσο και την συνώνυμη ηρωίδα του βιβλίου μου είναι η μεγάλη υπομονή και η αγάπη που τρέφουν και τις τρέφει  για τον αγαπημένο τους Οδυσσέα αλλά και για τον γενέθλιο τόπο.

 Μ.Γ.: Και στον Οδυσσέα του βιβλίου με τον Οδυσσέα του Ομήρου;

Ι.Τ.: Ο δικός μου Οδυσσέας όπως και ο Οδυσσέας του Ομήρου, υποχρεώνεται να συμμετέχει σε έναν πόλεμο που δεν θέλει ούτε πιστεύει και όπως εκείνος, η μοναδική του επιδίωξη και λαχτάρα είναι να επιστρέψει στο νησί του και σε όσους αγαπά.

 

Μ.Γ.: Σε ποια εποχή και σε ποιους τόπους εξελίσσεται η ιστορία που αφηγείσαι;

Ι.Τ.: Η ιστορία μου ξεκινά γύρω στα 1906 και τελειώνει λίγο πριν από την έναρξη του Β΄Π΄Π΄. Εκτός από το πανέμορφο νησί της Ιθάκης που αποτελεί το βασικό κάδρο της    πλοκής, ο αναγνώστης θα μεταφέρεται νοερά στη Νέα Υόρκη εκείνης της εποχής, στο Γκέρλιτς αλλά και στην Κέρκυρα.

Μ.Γ.: Τι συμβολίζει το μεταφυσικό στοιχείο που υπάρχει στις σελίδες του βιβλίου;

Ι.Τ.: Οφείλω να ομολογήσω πως όταν αρχικά συνέλαβα την ιδέα αυτού του βιβλίου, δεν είχα σκεφτεί να ενσωματώσω στοιχεία τα οποία θα του προσέδιδαν μια μεταφυσική χροιά. Είναι κάτι που προέκυψε αμέσως μόλις ξεκίνησα να αποτυπώνω το πρώτο κεφάλαιο στην οθόνη του υπολογιστή και να πλάθω μες στο μυαλό μου τον χαρακτήρα της Ευρύκλειας που είναι και ο αγαπημένος μου. 

Μ.Γ.: Ποια κατάρα ακολουθούσε τη Γαλάτεια;

Ι.Τ.: Καθώς μελετούσα τα λαογραφικά, πολιτιστικά και ιστορικά στοιχεία της Ιθάκης ανακάλυψα σε κάποιο βιβλίο πως κάποτε πίστευαν ότι η νεώτερη από τις τρεις μοίρες, η Κλωθώ, καταριόταν όποιο κορίτσι δεν του έδιναν το όνομα Πηνελόπη. Με αφορμή αυτή την πληροφορία, δημιούργησα μια εχθρική μοίρα ως αντίβαρο σε μια μεγάλη αγάπη. 

Μ.Γ.: Η Γαλάτεια ή ο Οδυσσέας βιώνει την Οδύσσεια που θα τον φέρει κοντά στον άλλον;

Ι.Τ.: Και οι δύο. Σαφέστατα και οι δύο. Ο καθένας ακολουθεί το δικό του προσωπικό ταξίδι που είναι γεμάτο περιπέτειες και βάσανα ελπίζοντας ότι ο προορισμός θα κρύβει όσα ποθεί η καρδιά. 

Μ.Γ.: Το όνομα Ευρύκλεια, γιαγιά της Γαλάτειας προέρχεται και πάλι από την Οδύσσεια του Ομήρου. Πως συνδέεται η γιαγιά της Γαλάτειας με την τροφό του Οδυσσέα;

Ι.Τ.: Πράγματι το όνομα που έδωσα στη γιαγιά της Γαλάτειας το δανείστηκα και αυτό από την Οδύσσεια φτιάχνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο μια νοητή γέφυρα ανάμεσα στις δύο γυναίκες. Από τη μια η έμπιστη τροφός που αναγνωρίζει τον Οδυσσέα όταν επιστρέφει στην Ιθάκη και τον βοηθά να βρει τις υπηρέτριες που είχαν προδώσει την Πηνελόπη κατά την απουσία του και από την άλλη η γλυκιά μεσήλικη γιαγιά της Γαλάτειας, που μάχεται ενάντια στις Μοίρες και το γραμμένο προκειμένου να καθοδηγήσει την αγαπημένη της εγγονή στον δρόμο προς την ευτυχία. 

Μ.Γ.: Ποια συναισθήματα οδήγησαν τη Γαλάτεια ως τη Νέα Υόρκη;

Ι.Τ.: Πολλοί οι λόγοι που ώθησαν τη Γαλάτεια στη μετανάστευση και ποικίλα τα συναισθήματα που την καθοδήγησαν. Έχοντας χάσει κάθε αγαπημένο της πρόσωπο και με τους συγχωριανούς της να την κοιτούν με μισό μάτι αποκαλώντας την «εγγονή της μάγισσας», θεώρησε πως δεν είχε άλλη επιλογή. Επιπλέον, η αγάπη για τη γιαγιά της αλλά και η τυφλή εμπιστοσύνη που είχε στις ορμήνειες της, της δημιούργησαν την πεποίθηση πως η φυγή ήταν μονόδρομος. 

Μ.Γ.: «Μα φυσικά  και η ευτυχία έχει άρωμα» γράφεις σε κάποιο σημείο. Ποιο είναι το άρωμα της ευτυχίας;

Ι.Τ.: Το άρωμα της ευτυχίας σίγουρα είναι διαφορετικό για τον καθένα μας. Το δικό μου προσωπικό απόσταγμα ευτυχίας και ολοκλήρωσης το αντλώ δίχως αμφιβολία από  τις πολύτιμες στιγμές που ζω μαζί με την οικογένειά μου. 

Μ.Γ.: «Δεν είναι πάντα εύκολο να συνειδητοποιείς έγκαιρα τι πραγματικά επιθυμείς» αναφέρεις σε άλλο σημείο. Πότε έρχεται η συνειδητοποίηση;

Ι.Τ.: Η συνειδητοποίηση; Μπορεί να μην έρθει και ποτέ. Εξαρτάται από την πνευματική και συναισθηματική ωριμότητα που διαθέτουμε και συνθέτεται πολλές φορές μέσα από το περιβάλλον και τις καταστάσεις που βιώνουμε.

 Μ.Γ.: Η Γαλάτεια γνώριζε εξ αρχής τι ήθελε. Πού οφειλόταν η αργοπορημένη συνειδητοποίηση του Οδυσσέα;

Ι.Τ.: Έχει να κάνει κυρίως με τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στα δύο φύλα. Συνήθως οι γυναίκες ωριμάζουν νωρίτερα και λόγω της φύσης τους επιδιώκουν και προσηλώνονται στη δημιουργία οικογένειας σε αντίθεση με τους άντρες που πρώτα αναζητούν τη θέση τους μέσα στον κόσμο αποδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία τους.  Επιπλέον, ας μην ξεχνάμε ότι ο Οδυσσέας είχε να σκεφτεί και τη χήρα μητέρα του καθώς και την ανύπαντρη αδελφή του των οποίων η ευθύνη για την φροντίδα τους έπεφτε  στους δικούς του ώμους απομακρύνοντας μοιραία τις σκέψεις του από την αναζήτηση της προσωπικής ευτυχίας.

?

Μ.Γ.: Η ζωή της Γαλάτειας ήταν «Σαν κουβάρι που δεν είχε αρχή ούτε τέλος μονάχα κόμπους, πολλούς κόμπους και κάποτε θα έπρεπε να αρχίσει να τους λύνει έναν έναν». Είχε κι η ίδια ευθύνη γι΄ αυτούς τους κόμπους;

Ι.Τ.: Μιλώντας πιο γενικά, πιστεύω ότι όλοι οι άνθρωποι είναι υπεύθυνοι για το μεγαλύτερο μέρος από όσα τους συμβαίνουν ως αποτέλεσμα των δικών τους αποφάσεων και πράξεων, ωστόσο στην περίπτωση της Πηνελόπης πρωταρχικό ρόλο παίζει η μοίρα η οποία ναι μεν την σκλαβώνει, συνάμα όμως την απελευθερώνει από κάθε ευθύνη. 

Μ.Γ.: Πώς θα μπορούσε να τους λύσει; 

Ι.Τ.: Με το να αντιταχθεί στη μοίρα που της έχει οριστεί  έχοντας ως σύμμαχό της την αγάπη. 

Μ.Γ.: Η μοίρα ή το μεγαλείο της αγάπης έχει μεγαλύτερη δύναμη;

Ι.Τ.: Θα σας απαντήσω καλύτερα με στίχους του ποιητή Οδυσσέα Ελύτη:

Ένα και δυο: τη μοίρα μας δεν θα την πει κανένας

Ένα και δυο: τη μοίρα του ήλιου θα την πούμ’ εμείς. 

Μ.Γ.: Σ΄ ευχαριστώ πολύ για την παραχώρηση της συνέντευξης και εύχομαι καλοτάξιδο το βιβλίο σου. 

Ι.Τ.: Ευχαριστώ κι εγώ πολύ για τις ερωτήσεις και τις ευχές σου, αγαπητή Μαίρη.

*Το μυθιστόρημα «Η μοίρα της Πηνελόπης» της Ιφιγένειας Τέκου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός. 

 

Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΕΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΑ ΠΛΗΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της ΑΛΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ από την Εμπειρία Εκδοτική. Το 2019 θα κυκλοφορήσει το νέο της μυθιστόρημα από τις εκδόσεις Ωκεανός.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από πεντακόσιες συνεντεύξεις. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή ΚΑΛΩΣ ΤΟΥΣ του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά.

Related posts