Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
29 Μαρ 2024
SLIDER

Γιώργος Σ. Πολίτης:Ο κάθε συγγραφέας πρέπει κάτι να έχει να πει, κάτι που θα χρησιμεύσει στη ζωή των άλλων

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη (*)

 Ο Γιώργος Σ. Πολίτης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960. Σπούδασε αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων και ζωγραφική, και αργότερα παρακολούθησε επί δύο χρόνια σειρά σεμιναρίων φιλοσοφίας, ψυχολογίας και πολιτικής οικονομίας στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται αποκλειστικά με τη συγγραφή μυθιστορηματικών και θεατρικών έργων, ενώ συγχρόνως αρθρογραφεί στον περιοδικό Τύπο και στο Διαδίκτυο. Παράλληλα διδάσκει δημιουργική γραφή (μυθιστορηματική και θεατρική) στο εργαστήρι θεατρικών σπουδών της AnasaArt. 

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Είστε συγγραφέας. Μιλήστε μας για τον άνθρωπο Γιώργο.

ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΠΟΛΙΤΗΣ: Σε νεαρή ηλικία ήμουν ένας άνθρωπος που έψαχνε διαρκώς. Δεν πειθόμουν εύκολα αλλά και εάν κάποτε το έκανα άλλαζα εύκολα τις πεποιθήσεις μου, κάποιοι με έλεγαν αντιδραστικό. Δεν ξέρω ίσως και να ήμουν… Σήμερα νοιώθω ότι ζω μέσα σε έναν άλλο άνθρωπο. Σε κάποιον που δεν έχει καμία διάθεση για αντιπαραθέσεις, πιστεύω πολύ πιο εύκολα στις αγνές προθέσεις των ανθρώπων σαν να έχει αλλάξει ο κόσμος και όχι εγώ. Δεν κάνω πράγματα που δεν θέλω, δεν πάω σε υποχρεώσεις που δεν με ευχαριστούν. Σήμερα με λένε δύσκολο, δεν ξέρω μπορεί να έχουν δίκιο, όμως δεν απαιτώ τίποτα από κανένα, έτσι έχω το δικαίωμα να παρέχω εκείνα που θέλω… Χαίρομαι με τα ταξίδια και κάνω τουλάχιστον ένα κάθε χρόνο με το αυτοκίνητο στην Ευρώπη. 

Μ.Γ.: Ποιο ήταν το έναυσμα ώστε ν’ ασχοληθείτε με τη συγγραφή;

Γ.Σ.Π: Κάποτε θέλησα να πω εκείνα που είχα μέσα μου. Ο κάθε συγγραφέας ξέρετε πρέπει κάτι να έχει να πει, κάτι που θα χρησιμεύσει –κατά τη γνώμη μου- στη ζωή των άλλων ανθρώπων ή το κυριότερο, κάτι που θα κάνει τον αναγνώστη να αμφιβάλλει για μια έστω σιγουριά του. Το κακό με όλους μας είναι ότι είμαστε γεμάτοι σιγουριές και πεποιθήσεις. Ο Καντ είπε κάποτε : θα έπρεπε να αφαιρέσω πεποίθηση ώστε να προσθέσω γνώση. Ο λόγος λοιπόν που μπήκα στην περιπέτεια της συγγραφής ήταν για να πω ότι κάποια πράγματα μας τα έμαθαν λάθος.

 Μ.Γ.: Υπήρξε κάποιος άνθρωπος που σας ενθάρρυνε στα πρώτα σας συγγραφικά βήματα;

Γ.Σ.Π.: Μέχρι να εκδοθεί το πρώτο μου μυθιστόρημα δεν ήξερα αν αυτά που γράφω αξίζουν. Φίλοι που τα διάβαζαν με παρότρυναν να συνεχίσω, η γυναίκα μου το ίδιο, όμως δεν μπορούσα να βασίζομαι σε γνώμες φίλων, έπρεπε να με πιστέψει κάποιος εκδότης, έτσι θεωρώ ότι η ενθάρρυνση προήλθε μάλλον από την αγάπη και το πάθος μου για συγγραφή. 

Μ.Γ.: Τι είναι αυτό που δεν αντέχετε ως άνθρωπος ή/και ως συγγραφέας;

Γ.Σ.Π.: Την υποκρισία και την εκμετάλλευση. Την ειρωνεία και την υστερόβουλη απαξίωση. Μπορώ να συζητήσω με τον καθέναν οτιδήποτε. Δέχομαι κάθε κριτική. Είναι παράλογο να θέλει κάποιος να αρέσει σε όλους. Πλέον θεωρώ τον εαυτό μου ειλικρινή. Ζητάω πολύ εύκολα συγνώμη. Ο  συγγραφέας είτε το θέλει είτε όχι κάποτε καταλήγει να είναι ο εαυτός του. Μετά τα πρώτα του βιβλία αφήνεται και όσα σκέφτεται πατούν στη δική του βάση, στις δικές του απόψεις για την ζωή, οπότε είναι λογικό και σαν συγγραφέας και σαν άνθρωπος να με θλίβουν τα ίδια πράγματα, να ανέχομαι και να απορρίπτω επίσης τα ίδια. 

Μ.Γ.: Το νέο βιβλίο σας έχει τον τίτλο «Ο επισκέπτης». Με τι έρχεται σε επαφή ο αναγνώστης στις σελίδες του;

Γ.Σ.Π.: Με τα επιχειρήματα των ανθρώπων που βιώνουν όλα τα συναισθήματα των σχέσεων. Με τον πόνο του έρωτα, την απιστία, της χαρά της απιστίας, τη μετάνοια, την οργή, τη ζήλια, την απάθεια, την καταστροφή, τη δίψα για εκδίκηση του απατημένου. Πιο συγκεκριμένα, με μερικές απαντήσεις στο γιατί ένας άντρας να απιστεί, τι βρίσκει στην νέα του σχέση· στο πώς βιώνει μια κοπέλα την προδοσία σε ένα μεγάλο έρωτα, στο πώς αντιμετωπίζει μία γυναίκα την απιστία του άντρα της, στους προβληματισμούς της για το αν πρέπει να ενδώσει σε μια νέα σχέση και φυσικά μέσα από την υπόθεση του έργου με πολλά ακόμα…. 

Μ.Γ.: Ποιο ήταν το κίνητρο ώστε να γράψετε για το συγκεκριμένο θέμα;

Γ.Σ.Π.: Αρχικά ξεκίνησα να γράφω ανταλλαγές επιχειρημάτων μεταξύ μιας γυναίκας απογοητευμένης από τη ζωή και μια νέας αισιόδοξης κοπέλας. Δεν προσπαθούσα να κάνω κάποιο μυθιστόρημα, αργότερα πρόσθεσα μια οικογένεια και οι απλές σκέψεις πήραν τις βάσεις που χρειαζόταν ώστε τα επιχειρήματα να ενταχθούν και να δημιουργήσουν ένα έργο. Οι σχέσεις της οικογένειας ήταν στο προσκήνιο. Αυτές θεωρώ και ο λόγος της συγγραφής του έργου. 

Μ.Γ.: Κατά τη διάρκεια της συγγραφής τα προσωπικά συναισθήματα του συγγραφέα εκφράζονται μέσω της γραφής του;

Γ.Σ.Π.: Θεωρώ σε γενικές πως ναι. Αν μιλήσω για εμένα θα σας πω ότι σε πολλές περιπτώσεις συμπλέουν με τρόπο απόλυτο. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις σε κάθε βιβλίο όπου πρέπει να υπηρετηθούν απόψεις και συναισθήματα όπου με βρίσκουν αντίθετο. Τότε εκφράζω πιστά τα συναισθήματα των ανθρώπων όπου ο ψυχισμός τους αναλύεται είτε είμαι σύμφωνος με αυτά είτε όχι. 

Μ.Γ.: Υπάρχουν αξίες που ακυρώνονται (από πρόσωπα ή καταστάσεις) και άλλες που αναδεικνύονται μέσα από την ιστορία που αφηγείστε;

Γ.Σ.Π.: Ασφαλέστατα. Αν δεν γινόταν θα λέγαμε ότι ζούμε σε ένα κόσμο τέλειο. Κακά τα ψέματα. Είμαστε όλοι γεμάτοι από πεποιθήσεις τις περισσότερες άχρηστες. Από ιδέες που αντί να μας βοηθούν μας βάζουν χαλινάρι. Το έχω πει πολλές φορές, δεν υπάρχει καλό και κακό. Όλα είναι αποτέλεσμα σύγκρισης και τοποθετούνται θετικά ή αρνητικά από την ωφελιμότητά τους –ξεχωριστά- σε καθολικό αλλά και σε προσωπικό επίπεδο. Μπορούμε να πούμε ότι οι κύριες κολώνες της ηθικής παραμένουν αμετακίνητες (μιλώ για το βιβλίο) αλλά κάποια επιμέρους θέματα που θεωρούνται ακόμα και σήμερα άξια, καθαίρονται με επιχειρήματα και συνοπτικές διαδικασίες.  

Μ.Γ.: Υπάρχει κάποιο βιβλίο που σας επηρέασε ως άνθρωπο ή ως συγγραφέα και ποιο είναι αυτό;

Γ.Σ.Π.: Όλοι οι συγγραφείς επηρεαζόμαστε από αναγνώσματα. Αν έπρεπε να ξεχωρίσω κάποιο από αυτά θα διάλεγα τον Ευτυχισμένο θάνατο, του Καμύ, τον Λύκο της Στέπας,  του Έσσε και ασφαλώς πολλά άλλα… 

Μ.Γ.: Οι κριτικές παίζουν ή δεν παίζουν ρόλο στην πορεία ενός βιβλίου και γιατί;

Γ.Σ.Π.: Καλώς ή κακώς παίζουν μεγάλο ρόλο. Είμαστε άνθρωποι που ακολουθούν τους πολλούς. Επηρεάζεται, πολύ δυστυχώς, η γνώμη μας από την πλειοψηφία όχι γιατί τις περισσότερες φορές λαθεύει (τους λόγους θα του αναλύσουμε κάποτε) αλλά γιατί παύουμε να έχουμε δική μας άποψη. Μερικές καλές κριτικές μπορούν να ανεβάσουν ένα έργο και κάποιες κακές να το ρίξουν ενώ αξίζει. Το μεγάλο θέμα είναι το ποιος κάνει τη κριτική με την έννοια του πόσες γνώσεις έχει. Με ποια κριτήρια κρίνει ένα συγγραφέα και το έργο του. Το εάν του άρεσε ή όχι το ανάγνωσμα δεν το κάνει αυτόματα καλό ή κακό. Υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα που πρέπει να προσέχει ένας κριτικός σε κάθε βιβλίο. Το ότι εμένα δεν μου άρεσε κάποιο βιβλίο κλασικής βιβλιοθήκης δεν σημαίνει ότι δεν είναι αξιόλογο.

Ο κριτικός πριν αποδώσει στον εαυτό του τον τίτλο οφείλει να έχει μια μεγάλη διαδρομή σε σελίδες και να έχει μια ολοκληρωμένη άποψη για τη ζωή, το ίδιο και ο συγγραφέας. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως όταν υπάρχουν χιλιάδες συγγραφείς θα υπάρχουν και χιλιάδες κριτικοί… 

Μ.Γ.: Ένα βιβλίο πρέπει να έχει μηνύματα ή απλά να ευχαριστεί τον αναγνώστη;

Γ.Σ.Π.: Ο κάθε αναγνώστης θεωρεί καλό βιβλίο (μυθιστόρημα) εκείνο που του αρέσει. Δεν υπάρχει κάτι κακό σε αυτό διότι περί ορέξεως δεν τίθεται θέμα· όμως το αμέσως καλύτερο μυθιστορηματικό έργο -κατά τη γνώμη μου πάντα- οφείλει μέσα από την υπόθεση και τους διαλόγους να κάνει τον αναγνώστη να αναθεωρήσει κάποιες από τις πεποιθήσεις του. Να τον κάνει να αμφιβάλλει πρώτα για εκείνα που είναι σίγουρος καθόσον οι σιγουριές και μέσα από αυτήν η άκαμπτη στάση μας ευθύνονται για πολλά δεινά. Οφείλει να του δείξει εναλλακτικές λύσεις, νέους τρόπους αντιμετώπισης της ζωής μέσα από τη διασκέδαση της ανάγνωσης, ίσως και προβληματισμό για τον ήδη βιούμενο. Να του δείξει το πώς θα μπορούσε να είναι η ζωή μέσα από το πραγματικό της πρόσωπο· μέσα από την ουσία των πραγμάτων, κι ακόμα, να τον ωθήσει σε κάτι ανώτερο, στο φιλοσοφικό ανάγνωσμα που θεωρείται κατά τη γνώμη μου το κορυφαίο. 

Μ.Γ.: Αν αναζητούσαμε το βαθύτερο μήνυμα του βιβλίου σας, ποιο θα ήταν αυτό κατά τη γνώμη σας;

Γ.Σ.Π.: Ο κάθε αναγνώστης θα βρει τα δικά του σημεία. Υπάρχουν πολλά ζητήματα που θίγονται σε αυτό το έργο χωρίς να παίρνω θέση ως συγγραφέας αλλά έχοντας δώσει από πριν όλα εκείνα τα επιχειρήματα που χρειάζεται ο αναγνώστης να αποφασίσει για το καλό και το κακό. Για το ποιο έχει αξία για εκείνον και ποιο όχι.

Ξέρετε κάποτε μαζεύτηκαν οι Ιταλοί και είπαν θα μιλήσουμε για τους Γάλλους. Τους άκουσαν οι Γάλλοι και είπαν: άσε τους Ιταλούς μιλάνε για του Άγγλους! Με αυτό θέλω να πω ότι κάθε έργο είναι ένας κατάλογος θεμάτων, ο καθένας επιλέγει το έδεσμα που τον ενδιαφέρει και ταιριάζει κατά κάποιον τρόπο με τις απόψεις ή τις ανησυχίες του.

Το μήνυμα ενός έργου λοιπόν είναι διαφορετικό για τον καθένα. 

Μ.Γ.: Πιστεύετε ότι οι Έλληνες διαβάζουν; Και τι είδους βιβλία επιλέγουν; 

Γ.Σ.Π.: Η πλειοψηφία των ανθρώπων διαβάζει εύπεπτα βιβλία. Το κοινό θέλει έργα που να ρέουν, έργα με πλοκή με εκπλήξεις, με τρεχαλητό θα τολμούσα να πω. Δεν υπάρχει τίποτα το κακό σε αυτό. Γενικώς τίποτα δεν πρέπει.

Ο αναγνώστης με το διάβασμα εκπαιδεύεται όπως και ο συγγραφέας (διαβάζοντας και γράφοντας) έρχεται λοιπόν κάποια στιγμή όπου ο καθένας ζητάει κάτι δυσκολότερο να καλύψει τις ανάγκες του. Η προτίμηση λοιπόν είναι κυρίως θέμα εκπαίδευσης. Κανείς δεν γεννήθηκε γνώστης. Το ζήτημα είναι να ξεκινήσει κάποιος το διάβασμα, να μπει στο δρόμο, μετά θα ακολουθήσει την πορεία που θέλει όντας σίγουρος ότι διαβάζοντας, κανείς δεν κάνει ποτέ λάθος. 

Μ.Γ.: Ποιος είναι ο επόμενος συγγραφικός στόχος σας;

Γ.Σ.Π.: Ένα επόμενο μυθιστόρημα καλύτερο από το προηγούμενο και ένα ταξίδι μακρύτερο από το τελευταίο.

Το μυθιστόρημα «Ο Επισκέπτης» του Γιώργου Σ. Πολίτη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

 (*) Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε στον τραπεζικό χώρο. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία, τη ζωγραφική και τα τελευταία δέκα χρόνια με τη συγγραφή. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από εξακόσιες συνεντεύξεις, καθώς και σχολιασμούς βιβλίων και θεατρικών παραστάσεων. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή «Καλώς τους» του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά κι έχει συμμετάσχει σε θεατρικές και χορευτικές παραστάσεις.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Ένα φεγγάρι λιγότερο» από τις εκδόσεις Ελληνική Πρωτοβουλία και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Τα πλήκτρα της σιωπής»  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Άλικα βήματα» από την Εμπειρία Εκδοτική. Τον Νοέμβριο του  2019 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Ζάχαρη άχνη» από τις εκδόσεις Ωκεανός. Τον Ιούνιο 2021 κυκλοφόρησε  το νέο της μυθιστόρημα με τίτλο Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ από τις εκδόσεις Ωκεανός.

 

 

Related posts