Είναι μοναδικό να έχουμε την ευκαιρία να καμαρώνουμε Έλληνες που ξεχωρίζουν σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε αυτή την περίπτωση είναι στο χώρο του yachting στον οποίο ο κ. Βαφειάδης τραβάει την προσοχή του χώρου με τα έργα που υπογράφει.
Ο Γιώργος Βαφειάδης με το σημαντικό του έργο έχει καταξιωθεί στην κορυφή των yacht designers διεθνώς. Ο κόσμος μιλάει για τον Έλληνα σχεδιαστή.
Έχουν εμφανιστεί κάποιοι Έλληνες κατά καιρούς στο χώρο της μελέτης και ναυπηγικής σχεδίασης, δεν παρέμειναν όμως.
Εν αντιθέσει από τη δεκαετία του 70 ο κ. Βαφειάδης στο χώρο της αρχιτεκτονικής σχεδίασης άρχισε να διαγράφει την εντυπωσιακή πορεία του στο διεθνές στερέωμα.
Είναι ένας επιτυχημένος σχεδιαστής σκαφών, με έργο που θα ζήλευαν και γνωστά ονόματα στο χώρο του styling και design.
Η ιταλική σχολή όμως, εκφράζεται αυτή τη φορά ελληνικά μέσω του κ. Βαφειάδη, του σχεδιαστή για τον οποίο μιλάει όλος ο χώρος.
Η αισθητική του πραγματικά δεν έχει τίποτα απολύτως να ζηλέψει, τουναντίον.
Ο Γιώργος Βαφειάδης σπούδασε αρχιτεκτονική στην Ιταλία, παρόλο που σαν παιδί ήθελε να γίνει πιλότος, για να βλέπει τον κόσμο από ψηλά.
Στο χώρο αυτό μπήκα από τύχη. Ένας καθηγητής μου στο τρίτο έτος των σπουδών μου, μου ζήτησε να δουλέψω στο ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό του γραφείο, πράγμα που έκανα.
Στην αρχή σχεδίασα μικρά ιστιοφόρα και μηχανοκίνητα, στη συνέχεια μεγαλύτερα σκάφη και mega yachts μέχρι 83 μέτρα.
Το 1972-73 σχεδίασα ένα μικρό ιστιοπλοϊκό και δέκα χρόνια μετά ένα 46άμετρο.
-Πόσα σκάφη και τι είδους έχετε σχεδιάσει; Σε ποια μέρη;
Σύνολο 90 σκάφη, πολλά εκ των οποίων για Έλληνες ιδιοκτήτες.Σε αρκετές χώρες, μερικές εκ των οποίων η Ρώμη, το Χιούστον, η Φλόριντα.Έχω κάνει βιομηχανικό design, κατοικίες, ξενοδοχεία και ιδιωτικά αεροπλάνα. Αυτό υποθέτω για να μην μείνει τελείως ανεκπλήρωτο το παιδικό μου όνειρο!
Τα τελευταία χρόνια με έχει απορροφήσει αρκετά ο χώρος της θάλασσας.
-Μιλήστε μας για μερικά από τα τελευταία δημιουργήματά σας
Είναι το Aifos 473
Κατασκευάστηκε στο ναυπηγείο CBI Navi στο Viareggio για την Aifos.
Είναι ένα 50άμετρο αλουμινένιο motor yacht με δίδυμες MTU 4000 16V M93 των 4.300 ίππων η κάθε μία. Διαθέτει ένα εντυπωσιακό εσωτερικό για 12 επιβάτες, σε τρεις διπλές VIP καμπίνες, δύο διπλές στο κύριο κατάστρωμα και μια σουίτα του ιδιοκτήτη στο ανώτερο κατάστρωμα που καταλαμβάνει όλο τον πρυμιό χώρο, με συνεχόμενο προσωπικό σαλόνι.
Το Hamlet
Το 53άμετρο αυτό yacht συμπληρώνει το στόλο της Golden Yachts Ltd, που ήδη προσφέρει στο χώρο των πολυτελών ναυλώσεων τα OΆmega, OΆpari, OΆrion, OΆasis, OΆceanos και το 53άμετρο OΆptasia. Προσφέρει χώρους ενδιαίτησης σε δώδεκα επιβάτες σε επτά καμπίνες.
Το O’Amega
Είναι στην ουσία μετασκευή ενός επιβατηγού πλοίου σε πολυτελή θαλαμηγό.
Βασικά κράτησα το μεσαίο τμήμα του σκάφους και το μηχανοστάσιο με τις μηχανές, ανακατασκευάζοντας την υπερκατασκευή πάνω από το main deck, αλλά και την πλώρη και την πρύμη, μεγαλώνοντας το τελικό σκάφος κατά 8 μέτρα.
Είναι ναυπηγημένο με κανόνες SOLAS (Safety Of Life At Sea), δείχνει και είναι ένα yacht, με επίπεδο φινιρίσματος και υπηρεσιών ενός yacht, αλλά στην ουσία είναι ένα επιβατηγό που προσφερει έξι καταστρώματα, καμπίνες για 32 επιβάτες και διαθέτει πλήρωμα 28 ατόμων.
Η εκπληκτική αυτή μετασκευή έγινε σε διάφορα στάδια και περιοχές, από την Άπω Ανατολή, την Ιταλία και την Ελλάδα.
Το Toy_A
Είναι ένα 50άμετρο από τη Mondomarine στη Savona και είναι ναυπηγημένο εξολοκλήρου από κράμα αλουμινίου.
Το yacht διαθέτει τρία καταστρώματα και οι δίδυμες MTU 4000 12V M92 τού προσφέρουν ισχύ 2 x 2.300 άλογα και ταχύτητα κρουαζιέρας 22 κόμβων. Έχει έξι πολυτελείς καμπίνες για δώδεκα επιβάτες.
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα. Όταν τέλειωσα το Λύκειο ήταν να πάω στην Αρχιτεκτονικη Σχολή στην Ecole Des Beaux Arts στο Παρίσι αλλά, λόγω των τότε φοιτητικών ταραχών, πήγα στη Ρώμη.
Στον τέταρτο χρόνο της Αρχιτεκτονικής ένας καθηγητής με κάλεσε να εργαστώ στο γραφείο του. Ήταν γραφείο βιομηχανικού σχεδίου. Σχεδίαζαν γραφομηχανές, υπολογιστες, αντικείμενα και έπιπλα. Σχεδίαζαν επισης κότερα, μικρά ιστιοπλοϊκά και φουσκωτά (ο σχεδιασμός κοτέρων ήταν στα σπάργανα).
Μετά το δίπλωμα, πήρα υποτροφία από την UNESCO για διδακτορική διατριβή στην συντήρηση μνημείων. Η σχολή ήταν στη Ρώμη. Έκανα την διατριβή και συγχρόνως εργαζόμουνα στο βιομηχανικό σχέδιο και στα μικρά κότερα.
Για μερικά χρόνια πηγαινοερχόμουνα Ρώμη-Αθήνα.
Το 1980 μου πρότειναν ένα έργο στο Houston. Το Texas ήταν τότε σε μεγάλη ακμή λόγω του πετρελαίου. Μετά από ένα χρόνο άνοιξα εκεί γραφείο.
Το τέλος του 1982 μου πρότειναν ένα μεγάλο κότερο γίγαντα 46 μέτρα -για τα τότε δεδομένα ήταν πραγματικά τεράστιο- είναι σαν να λέμε τώρα 120 μέτρα.
Αυτό ήταν μια μεγάλη επιτυχία και με καθιέρωσε.
-Ποια είναι η γοητεία της δουλειάς σας;
Δημιουργούμε κάτι που δεν υπάρχει και το παρακολουθούμε να γίνεται . Στην αρχή είναι μόνο στο μυαλό μιας, μετά το εξηγούμε στον πελάτη μας, μετά βρίσκουμε με ποιον τρόπο θα γίνει πραγματικότητα, μετά το βλέπουμε να γεννιέται, να μεγαλώνει, να αναπτύσσεται και κάποια στιγμή να τελειώνει.
Η περίοδος της Αμερικής. Όταν είχα γραφειο στο Houston και μετά στο Ft. Lauderdale. Έκανα και έμαθα πολλά στην Αμερική και πραγματικά λυπήθηκα που την άφησα.
-Ποιο είναι το μυστικό και το κόστος της επιτυχίας;
Να προσπαθείς να είσαι πάντα καλύτερος από πριν, το επόμενο να είναι καλύτερο από το προηγούμενο.Το motto μας ειναι: «Το καλύτερο μας κότερο να είναι πάντα το επόμενο.»
”The next yacht is the best”, όποτε καταλαβαίνετε ποιο είναι αυτό το κάτι στην επιτυχία: ένα κότερο καλύτερο από το προηγούμενο.
Η θάλασσα και η αγάπη μου για τη θάλασσα. Είναι και θα είναι πάντα μια μεγάλη, μοναδική και ελκυστική αγάπη. Τα κότερα σου δίνουν τη δυνατότητα να είσαι στη θάλασσα και να απολαμβάνεις όλη τη μαγεία της.Αναπτύσσεται η τεχνολογία, εξελίσσεται ο σχεδιασμός, αλλάζουν οι φόρμες, μεγαλώνουν οι απαιτήσεις, αλλά όλα αυτά έχουν συνάρτηση με τη θάλασσα και τη ζωή στη θάλασσα.
-Αυτό που κάνετε σήμερα είναι αυτό που επιθυμούσατε να κάνετε στη ζωή σας;
Όχι ακριβώς, μου άρεσε η δημιουργία και η χειροτεχνία. Διάλεξα την αρχιτεκτονική γιατί συνδυάζει και τα δυο: δημιουργία & χειροτεχνία. Πρέπει να βρεις τρόπο να κανεις αυτό που σκέφτεσαι και που σχεδιάζεις. Μου άρεσαν τα ταξίδια, από την αρχή της καριέρας μου προτίμησα έργα ή πελάτες από μακριά, από χώρες που δεν ήξερα για να τις ανακαλύψω.
-Στη ζωή γεννιέται ή γίνεται αυτό που είναι κανείς;
Και τα δύο: Γεννιέσαι με ταλέντο αλλά εάν δεν το αναπτύξεις, τότε σου είναι τελείως περιττό. Αναπτύσσοντας όμως το έμφυτο ταλέντο σου γίνεσαι αυτό που θέλεις να γίνεις στη ζωή.
-Τι είναι αυτό που κάνει κάποιον ενώ δεν πετυχαίνει το στόχο του να συνεχίζει;
Δεν ξέρω, είχα την τύχη να πετύχω χωρίς να προσπαθήσω επανειλημμένως. Οι αποδοτικοί είναι και επιτυχημένοι; Εάν ξέρουν να χρησιμοποιούν σωστά αυτό που αποδίδουν, αργά ή γρήγορα θα είναι και επιτυχημένοι.
Ο Γιώργος Βαφειάδης είναι στα μέσα της πορείας μιας καριέρας που δεν έχει ακόμα φτάσει στον κολοφώνα της…
*** Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στον Εθνικό Κήρυκα της Αμερικής