Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
10 Ιούλ 2020
Πολιτισμός

Ευδοκία Σταυρίδου-Τάλια : Γράφω για οτιδήποτε με αγγίζει, με συγκινεί, με πονάει, με πληγώνει…

 
   
Από τη συγγραφέα Μαίρη Γκαζιάνη
 Η Ευδοκία Σταυρίδου-Τάλια ανακάλυψε τις καλλιτεχνικές της ανησυχίες στα χρόνια της εφηβείας της. Ξεκίνησε με την σκηνοθεσία, την παραγωγή, δημιούργησε θεατρικές ομάδες και τελικά ασχολήθηκε και με τη συγγραφή. Διηγήματά της έχουν δημοσιευθεί σε λογοτεχνικά περιοδικά ενώ μελλοντικά πρόκειται να εκδώσει το πρώτο της μυθιστόρημα.
 
ΕΡ. Γεννήθηκες και μεγάλωσες στην Αθήνα. Πότε ανακάλυψες τις καλλιτεχνικές ανησυχίες σου;
ΑΠ. Ήταν κάπου εκεί στην ηλικία της εφηβείας που οι ανησυχίες άρχισαν να εκδηλώνονταν με  χρώματα και ο πόνος με λέξεις.
ΕΡ. Σπούδασες σκηνοθεσία στη Σχολή Κινηματογράφου-Θεάτρου της Ευγενίας Χατζίκου. Τι σε ώθησε προς αυτή την κατεύθυνση;
ΑΠ. Ήταν για μένα κάτι σαν φυσική συνέχεια αφού ο πατέρας μου ανήκε σε αυτό τον χώρο. Χώρος οικείος και ταυτόχρονα μαγευτικός.
ΕΡ. Έχεις εργασθεί σε εταιρίες παραγωγής διαφημιστικών ταινιών και  σε εργαστήρια επεξεργασίας κινηματογραφικών ταινιών. Σε τι σε βοήθησαν σχετικά με τις επιδιώξεις σου;
ΑΠ. Μου προσέφεραν πολύτιμες γνώσεις όσον αφορά το πρακτικό κομμάτι της δουλειάς. Την καθημερινότητά κάτω από συνθήκες πίεσης. Καλή η θεωρία αλλά… Επίσης γνώρισα σημαντικούς ανθρώπους του ελληνικού κινηματογράφου όπως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Θανάσης Βέγγος, ο Παύλος Τάσιος, ο Ντίνος Κατσουρίδης και πολλοί ακόμα. Την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου με δυο λόγια.

Η Μαίρη Γκαζιάνη με την Ευδοκία Σταυρίδου-Τάλια στη γκαλερί Time of Art της Ελένης Σακαλή

ΕΡ. Παράλληλα ασχολήθηκες με τη σκηνοθεσία. Το 1990 έλαβες μέρος στο φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της Δράμας με την πειραματική ταινία «Αυτοσχεδιασμός πάνω στον Τσέχωφ» με πρωταγωνίστρια τη Μίνα Χειμώνα. Ποια εμπειρία αποκόμισες;
ΑΠ. Όταν είσαι είκοσι δύο όλα είναι καταπληκτικά! Περπατάς λίγο πάνω απ’ τη γη! Και πιστεύεις πως μπορείς να αλλάξεις τον κόσμο! Η ταινία γυρίστηκε στο θέατρο του Γιώργου Μιχαηλίδη από μια παρέα αγαπημένη που λίγο αργότερα δέθηκε για πάντα. Διεύθυνση φωτογραφίας έκανε ο σύζυγός μου Μίλτος Τάλιας και μακιγιάζ η κουμπάρα μας Κυριακή Κοντομίχαλου. Στη Δράμα η ατμόσφαιρα ήταν εξαιρετική. Το ίδιο και η φιλοξενία. Είναι από τις στιγμές που κρατώ σαν αγαπημένο φυλαχτό.
ΕΡ. Έχεις συνεργαστεί με σχολεία δημιουργώντας θεατρικές ομάδες. Πως ήταν η επαφή σου με τα παιδιά;
ΑΠ. Πολύ όμορφη εμπειρία! Η επαφή με τα παιδιά σε γεμίζει ενέργεια και δημιουργικότητα. Τα παιδιά είναι γεμάτα χρώματα και φαντασία! Και αγάπη! Πολλή αγάπη! Αρκεί βέβαια να την εισπράττουν γιατί ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος.
Η Ευδοκία Σταυρίδου -Τάλια με την εικαστικό Ελένη Σακαλή στη γκαλερί Time of Art

ΕΡ. Από τη σχέση σου με τα παιδιά ποια είναι η γνώμη σου σχετικά με θεατρική τους παιδεία;
ΑΠ. Μα είναι ανύπαρκτη! Υπάρχουν κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις γονέων που συστηματικά πηγαίνουν τα παιδιά τους στο θέατρο αλλά είναι μειοψηφία. Η χώρα που γέννησε το θέατρο απαξιεί να το εντάξει στο εκπαιδευτικό της πρόγραμμα. Πριν κάποια χρόνια, όταν έλαβα μέρος σε ένα παγκόσμιο συνέδριο για το θέατρο στην εκπαίδευση, εντυπωσιάστηκα από τη σημαντική θέση που κατέχει το θέατρο ως εργαλείο στην εκπαίδευση σε χώρες όπως η Αγγλία, η Αυστραλία, ο Καναδάς. Στην Ελλάδα ούτε λόγος.
ΕΡ. Κάποια στιγμή αποφασίζεις να παρακολουθήσεις σεμινάριο δημιουργικής γραφής. Πιστεύεις ότι η συγγραφή «διδάσκεται» ή είναι έμφυτη;
ΑΠ. Το ταλέντο είναι έμφυτο αλλά δεν είναι αρκετό.  Χρειάζεται καλλιέργεια και καθοδήγηση. Χρειάζεται κόπο. Είχα την τύχη να έχω δύο εξαιρετικούς δασκάλους. Την Κλεοπάτρα Καλαφατά, επιμελήτρια-διορθώτρια για περισσότερα από είκοσι χρόνια σε μεγάλους εκδοτικούς οίκους, και το Νίκο Δαββέτα, βραβευμένο από την Ακαδημία Αθηνών για το μυθιστόρημά του «Η Εβραία Νύφη» συγγραφέα, δημοσιογράφο και θεωρητικό της λογοτεχνίας.  Ό,τι σημαντικότερο αποκόμισα, πέραν των γνώσεων, είναι η καταστολή του υπέρμετρου εγώ. Δυσκολεύεσαι να δεχτείς την οποιαδήποτε παρατήρηση όσο καλοπροαίρετη και τεκμηριωμένη κι αν είναι. Τώρα σκέφτομαι πολλές φορές μια παρατήρηση, ακόμα κι αν στο τέλος την απορρίψω.
ΕΡ. Τι είναι για σένα η συγγραφή;
ΑΠ. Ανάσα, καθρέφτης, ταξίδι, μοναχικότητα…
ΕΡ. Καταπιάνεσαι με θεατρικά μονόπρακτα, ποιήματα, διηγήματα. Υπάρχει κάποιο είδος που αγαπάς περισσότερο;
ΑΠ. Αυτό που καταπιάνομαι κάθε φορά.
ΕΡ. Από τι εμπνέεσαι κυρίως;
ΑΠ. Από τα πάντα! Παλαιότερα ήμουν πιο ρομαντική στη γραφή μου. Πιο λυρική. Σήμερα κύρια πηγή έμπνευσής μου είναι τα καταιγιστικά γεγονότα που διατρέχουν την καθημερινότητά μας.
ΕΡ. Τα διηγήματά σου έχουν κάποια βάση αλήθειας ή είναι εξ ολοκλήρου της φαντασίας σου;
ΑΠ. Οτιδήποτε γράφουμε υπάρχει μέσα μας με κάποιον τρόπο. Είτε ως ανάμνηση, είτε ως σκέψη, είτε ως άκουσμα, ως εικόνα κλπ.  Έτσι λοιπόν η αλήθεια και η φαντασία εμπεριέχονται στα κείμενά μου.
ΑΠ. Το Φεβρουάριο του 2015 κατέλαβες τη πρώτη θέση σε διαγωνισμό συγγραφής μικρού θεατρικού έργου από το λογοτεχνικό περιοδικό «Λόγων Παίγνια» με το έργο σου «Ο κήπος της Νόρας». Τι θέμα αφορούσε;
ΑΠ. Σε πρώτο επίπεδο τη νόσο του Αλτσχάιμερ, που δυστυχώς σύμφωνα με τις παγκόσμιες μελέτες τείνει να πάρει  διαστάσεις επιδημίας και σε δεύτερο επίπεδο τις «ψεύτικες» σχέσεις των παντρεμένων ζευγαριών θέμα που πρώτος τόλμησε να θίξει ο Ίψεν στο «Κουκλόσπιτο» το 1879.
ΕΡ. Το έργο παρουσιάστηκε σε μορφή αναλογίου τον Μάιο του 2015 στον Πολυχώρο Πολιτισμού «Έλευσις και Υδράνη». Πως έγινε δεκτό από τους θεατές;
ΑΠ. Τόσο θετικά που αποφάσισα να το επεκτείνω σε κανονικής διάρκειας θεατρική παράσταση.  Ιδιαίτερα συγκινητικό είναι για μένα το γεγονός ότι πρόλαβε και το διάβασε η δασκάλα μου στη σχολή Ευγενία Χατζίκου. Τα λόγια της ήταν η μεγαλύτερη επιβράβευση. Λυπάμαι που δεν πρόλαβε να το δει ολοκληρωμένο. Το καλοκαίρι που πέρασε έφυγε από κοντά μας.
ΕΡ. Με τι θέματα καταπιάνεσαι κυρίως στα διηγήματά σου;
ΑΠ. Με οτιδήποτε με αγγίζει, με συγκινεί, με πονάει, με πληγώνει…
ΕΡ. Η συγγραφή ενός μυθιστορήματος είναι στα μελλοντικά σου σχέδια;
ΑΠ. Έχω γράψει ένα μυθιστόρημα αλλά δεν είναι γνωστό, γιατί δεν το έχω εκδώσει. Κάτι που είναι στα μελλοντικά μου σχέδια. Έχει τίτλο «Κάποτε στη Μυτιλήνη» και βασίζεται σε αληθινή ιστορία. Διαδραματίζεται στις αρχές της δεκαετίας του ’50.
ΕΡ. Μέχρι τώρα τα γραπτά σου δημοσιεύονται σε διάφορα περιοδικά ή μπλοκ. Σκέφτεσαι να εκδώσεις κάποιο βιβλίο;
ΑΠ. Ευσεβής πόθος κάθε συγγραφέα. Οι εποχές είναι δύσκολες. Έχω μάθει να έχω υπομονή και επιμονή.
ΕΡ. Αν τα διηγήματά σου ήταν κινηματογραφικές ταινίες θα έλεγα ότι ανήκουν στη κατηγορία των φιλμ νουάρ. Εσύ πως θα τα χαρακτήριζες;
ΑΠ. Δεν θα μπορούσα να σκεφτώ καλύτερο χαρακτηρισμό! Αγαπημένα τα φιλμ νουάρ. Η πραγματικότητά μας δεν είναι ακριβώς αυτό; Ένα ατέλειωτο φιλμ νουάρ απ’ την οποία δυστυχώς εκλείπει η φινέτσα της γαλλικής σχολής του είδους.
ΕΡ. Τι θα ήθελες να πεις ως επίλογο της κουβέντας μας;
ΑΠ. Εύχομαι να έχουμε τη δύναμη να θέτουμε στόχους!
Σ’ ευχαριστώ πολύ Μαίρη Γκαζιάνη!

Μαίρη ΓκαζιάνηΓεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΕΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΑ ΠΛΗΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ  από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015. 
Γράφει στίχους για τραγούδια, με τελευταίο «Το λάθος» το οποίο συμπεριλαμβάνεται στο CD «Με τον άνεμο της Όστρια» σε μουσική Ελένης Μπελιμπασάκη και ερμηνεία Βασίλης Διαμάντης. Υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός ενώ μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία ασχολείται ερασιτεχνικά.

 
 
 

Related posts