Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
20 Απρ 2024
Ελλάδα

Διόγκωση του Επικουρικού Κεφαλαίου Αυτοκινήτων

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Επικουρικό Κεφάλαιο Αυτοκινήτων, η ανεξέλεγκτη πορεία των ζημιών Ψυχικής και Ηθικής Βλάβης που από το 2005 ως το 2009 είχαν αύξηση έως και 400% είναι η κύρια αιτία η οποία συμβάλλει στη διόγκωση του ανοίγματος του Επικουρικού που είναι σήμερα 700 εκατ. ευρώ όταν τα έσοδά του είναι 70 εκατ. ευρώ από εισφορές. Επίσης, το έλλειμμα επιβαρύνθηκε από το κλείσιμο εταιρειών με μεγάλο χαρτοφυλάκιο και ζημιές που μεταβιβάστηκαν στο Επικουρικό.

Μέχρι σήμερα, η αποζημίωση χωρίς όριο και χωρίς αντικειμενικούς κανόνες στην ψυχική οδύνη και την ηθική βλάβη έχει οδηγήσει στην ύπαρξη περιπτώσεων που έχουν καταδείξει ότι δεν είναι επωφελής για το κοινωνικό σύνολο (παραδικαστικό κύκλωμα, δικηγόροι στη φυλακή, καταγγελίες σε δικηγορικούς συλλόγους, επικουρικό κ.λπ.).

Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, η καταβολή αποζημίωσης από το Επικουρικό Κεφάλαιο, στην περίπτωση ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ή πτώχευσης ασφαλιστικής επιχείρησης θεσπίστηκε και εισήχθη στην ελληνική νομοθεσία με πρωτοβουλία της Ελληνικής Πολιτείας για κοινωνικούς λόγους, σε μια προσπάθεια ενδυνάμωσης της προστασίας των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων.

Ο κ. Ζορμπάς, πρόεδρος του Επικουρικού Κεφαλαίου Αυτοκινήτων, τονίζει ότι, «είναι μία από τις λειτουργίες του Επικουρικού Κεφαλαίου και όχι η μοναδική» και προσθέτει πως αρχική επιλογή της Ελληνικής Πολιτείας ήταν η αποζημίωση που καταβαλλόταν για την πρόσθετη κάλυψη του Επικουρικού να είναι ανάλογη με αυτήν που καταβάλλεται στις περιπτώσεις των ανασφάλιστων και άγνωστων οχημάτων. «Ωστόσο, η υπερδιόγκωση των αποζημιώσεων που καταβάλλονται και οφείλονται σήμερα από το Επικουρικό επέβαλαν την επανεξέταση της θέσεως της Πολιτείας και την αναζήτηση αποτελεσματικότερων επιλογών, με τις οποίες θα παρέχεται η βέλτιστη δυνατή προστασία στα θύματα από τροχαίο ατύχημα και παράλληλα θα διασφαλίζεται η αναγκαία για το κοινωνικό σύνολο διατήρηση και στήριξη της ομαλής λειτουργίας του ίδιου του Επικουρικού».

Αναφέρεται στη συνέχεια ότι η ρύθμιση που προβλέπει τη μη καταβολή από το Επικουρικό χρηματικών ικανοποιήσεων «λόγω ηθικής βλάβης και ψυχικής οδύνης, όπως και οιοσδήποτε άλλος περιορισμός θεσπισθεί για τις αποζημιώσεις που καταβάλλονται από το Επικουρικό σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ή πτώχευσης ασφαλιστικής επιχείρησης, είναι απολύτως συνταγματική, νόμιμη και θεμιτή, καθώς η Κοινοτική Οδηγία που επέβαλε τη σύσταση του Επικουρικού ασφάλισης αυτοκινήτου προβλέπει υποχρέωση αυτού να καταβάλλει αποζημιώσεις μόνο για τις περιπτώσεις ατυχημάτων που προκαλούνται από ανασφάλιστα και άγνωστα οχήματα».

Επομένως, υπογραμμίζεται ότι με βάση την ισχύουσα κοινοτική νομοθεσία δεν υφίσταται υποχρέωση του Επικουρικού να καταβάλει οιαδήποτε αποζημίωση σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ή πτώχευσης ασφαλιστικής επιχείρησης.

Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι ανάλογοι περιορισμοί στις παρεχόμενες καλύψεις προβλέπονται και σε όλα τα υφιστάμενα σήμερα στη χώρα μας εγγυητικά κεφάλαια, τα οποία καλούνται να παρέχουν αποζημιώσεις σε περίπτωση ανάκλησης λειτουργίας επιχειρήσεων, όπως, για παράδειγμα το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ).

Συνεπώς, οι περιορισμοί που προτείνονται στο σχέδιο νόμου και αφορούν τις αποζημιώσεις που καταβάλλονται από το Επικουρικό, όπως αναφέρει ο κ. Ζορμπάς, σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ή πτώχευσης ασφαλιστικής επιχείρησης, είναι απόλυτα νόμιμοι και θεμιτοί, έχουν μάλιστα γίνει λαμβάνοντας υπόψη τους ανωτέρω δύο βασικούς παράγοντες, δηλαδή τη μέγιστη δυνατή προστασία των θυμάτων και τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του Επικουρικού.

Επιπλέον, εκτιμάται ότι θα πρέπει να γίνει κατανοητός ο επικουρικός χαρακτήρας της παρέμβασης του Επικουρικού, καθώς στόχος της παρέμβασης αυτής είναι ο περιορισμός των δυσμενών επιπτώσεων που συνεπάγεται η ανάκληση της άδειας λειτουργίας μιας ασφαλιστικής επιχείρησης και όχι η παροχή πλήρους προστασίας στους δικαιούχους αποζημίωσης.

Επισημαίνεται ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν θίγεται το καθεστώς αποζημίωσης για την κάλυψη συγκεκριμένων ζημιών οικονομικά μετρήσιμων (όπως είναι το κόστος αποκατάστασης ατυχημάτων υλικών και σωματικών βλαβών) και σημειώνεται ότι καλύπτεται το 98% των περιπτώσεων και ύστερα από τη θέσπιση ορίων και πλαφόν 100.000 ευρώ.

Ο κ. Ζορμπάς ζητάει από την Πολιτεία να επιμείνει στις ρυθμίσεις και να γίνει έλεγχος όλων των ζημιών των τελευταίων πέντε ετών των ποσών που εισπράχτηκαν από το Επικουρικό, των ποσών που κατέληξαν στα χέρια των πολιτών και επί ποιων αμοιβών φορολογήθηκαν οι δικηγόροι.

Related posts