Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
18 Φεβ 2019
Πολιτισμός

Δήμητρα Ιωάννου: Η συγγραφή είναι το σφυρί και το αμόνι.Με αυτό σφυρηλατώ το μέταλλο της ψυχής μου

 

Από τη Μαίρη Γκαζιάνη

  Η ΔΗΜΗΤΡΑ ΙΩΑΝΝΟΥ σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και ασχολείται επαγγελματικά με τη Σωματική Ψυχοθεραπεία και τη Βιοανάδραση. Η μελέτη των ανθρώπινων σχέσεων, συμπεριφορών και διαδράσεων ανέκαθεν τη γοήτευε, ενώ το γράψιμο είναι το μεγάλο της πάθος. Η αγάπη της για την Ελλάδα είναι ριζωμένη βαθιά, γι’ αυτό και ερευνά επίμονα τη λαογραφία και τα μυστικά κάθε γωνιάς της. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν τα μυθιστορήματά της ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ – ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΜΑΓΙΣΣΑΣ,ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΑΝΝΕΤΑΣ και ΒΑΛΕΝΤΙΝΑ. Η ΓΗΤΕΥΤΡΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ.

 

 

ΕΡ. Δήμητρα κατάγεσαι από την Ήπειρο και συγκεκριμένα από την Πρέβεζα. Τι συμβολίζει για σένα ο τόπος καταγωγής σου;

ΑΠ. Από τη μια υπέροχες παιδικές μνήμες, ξέγνοιαστα καλοκαίρια, ήλιο, θάλασσα κι άφατη χαρά κι από την άλλη ζεστασιά, αγάπη, στήριξη. Οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ στους συμπατριώτες μου που με αγκάλιασαν και με ενθάρρυναν απίστευτα σε τούτο το ταξίδι της συγγραφής και για αυτό τους έχω πάντα μέσα στην καρδιά μου. Οπωσδήποτε η ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ, όπου το κομμάτι του παρελθόντος είναι τοποθετημένο στην ευρύτερη περιοχή της Πρεβέζης, αποτελεί φόρο τιμής σε όλους τους κατοίκους της γενικότερα, αλλά ειδικότερα στους γονείς, στους παππούδες, και συνολικότερα σε όλους τους προγόνους, που η ιστορία τους κυλά στις φλέβες μου, είναι ζυμωμένη στο DNA μου και με έκανε τελικά να γίνω αυτό που είμαι. Μέσα από την ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ ήθελα να αποτυπώσω το γλωσσικό ιδίωμα της περιοχής που χάνεται σιγά σιγά, τα ήθη και τα έθιμα του τόπου, αλλά και να απεικονίσω την ντόμπρα περηφάνια και τη δύναμη της ηπειρώτικης ψυχής.

ΕΡ. Ασχολείσαι επαγγελματικά με τη Σωματική Ψυχοθεραπεία και τη Βιοανάδραση. Τι ακριβώς σημαίνουν αυτά;

ΑΠ. Μέσω των δυο αυτών μεθόδων ασχολούμαι με την εξισορρόπηση του τρίπτυχου που περιλαμβάνει το σώμα, το λογικό νου και το συναίσθημα. Η καλή λειτουργία και η απρόσκοπτη συνεργασία αυτών των τριών βασικών πυρήνων που απαρτίζουν συνολικά τον άνθρωπο διασφαλίζει την πλήρη υγεία και ευεξία.

ΕΡ. Έχεις σπουδάσει στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι σπουδές σου σε οδήγησαν στη συγγραφή ή προϋπήρχε από τα παιδικά σου χρόνια;

ΑΠ. Το γράψιμο ήταν για μένα ένα κανάλι από το οποίο εκφραζόμουν αβίαστα από παιδί, γράφοντας παραμύθια και μικρές ιστορίες. Οι συνδυασμοί και οι ακολουθίες των λέξεων που φτιάχνουν προτάσεις, παραγράφους και τελικά ένα ολοκληρωμένο κείμενο που εμπεριέχει μια ιστορία, χαρακτήρες που ζωντανεύουν και συναισθήματα ανέκαθεν με γοήτευαν. Παράλληλα είχα ανακαλύψει τη μαγεία των πολλών διαφορετικών κόσμων που χαρίζει απλόχερα η λογοτεχνία κι από πολύ νωρίς εξελίχθηκα σε βιβλιοφάγο με την καθοδήγηση της μητέρας μου. Στο γυμνάσιο γνώρισα την αρχαία ελληνική γραμματεία κι ενθουσιάστηκα. Ξεκίνησα να εντρυφώ στα αρχαία ελληνικά κείμενα και μελέτησα σε βάθος τη γραμματική και το συντακτικό τους. Μέσα από την αγάπη μου για τη γλώσσα και τη λογοτεχνία, η Φιλοσοφική Σχολή ήταν τελικά για μένα η ευτυχής εξέλιξη.

ΕΡ. Τι είναι για σένα η συγγραφή;

ΑΠ. Το σφυρί και το αμόνι με το οποίο σφυρηλατώ το μέταλλο της ψυχής μου. Έχει ιδρώτα, πόνο και κόπο η διαδικασία, όμως προσφέρει τη νίκη του ανθρώπου απέναντι στον εαυτό του και τελικά κανείς ξεχνά όλες τις δυσκολίες, όταν βλέπει να γεννιούνται νέοι θαυμαστοί κόσμοι και μικρά θαύματα.

ΕΡ. Ερευνάς επίμονα τη λαογραφία και τα μυστικά κάθε γωνιάς της Ελλάδας. Τα μεταφέρεις στα μυθιστορήματά σου;

ΑΠ. Τα τρία μυθιστορήματά μου που κυκλοφορούν από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ είναι τοποθετημένα σε τρεις διαφορετικές ελληνικές περιοχές και σε αλλοτινές εποχές. Με αυτή την επιλογή είχα δύο βασικές επιδιώξεις. Η πρώτη ήταν να ταξιδέψω τους αναγνώστες και να τους κάνω να αποδράσουν έστω και λίγο από μια δύσκολη καθημερινότητα στο νοσταλγικό χθες. Από την άλλη, επειδή θεωρώ την παράδοση ως την αδιαμφισβήτητη κληρονομιά που μας συνέχει ως Έλληνες, η δεύτερη επιδίωξή μου ήταν να φέρω τους ανθρώπους σε επαφή με ετούτο τον πλούτο και να βάλω κι εγώ το δικό μου λιθαράκι ώστε να μην τον αφήσω να χαθεί. Έτσι, για να αναπαραστήσω το σκηνικό μιας άλλης εποχής χρειάστηκε να μελετήσω σε βάθος το γλωσσικό ιδίωμα, τα ήθη, τα έθιμα και τις συνήθειες που αφορούσαν τις συγκεκριμένες περιοχές.

ΕΡ. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο σου με τίτλο «Βαλεντίνα, η γητεύτρα των Αθηνών». Τι σε οδήγησε να γράψεις μια ιστορία της εποχής της Μπελ Εκόκ;

ΑΠ. Ζούμε σε καιρούς χαλεπούς και η καθημερινότητα μας κάθε άλλο παρά ξέγνοιαστη είναι. Η μελέτη και το νοερό ταξίδι στην Αθήνα της Ωραίας Εποχής ήταν μια όαση δροσιάς για μένα και αυτό ακριβώς ήθελα να προσφέρω και στους αναγνώστες μας : Ξεκούραση και αποφόρτιση από τον καθημερινό τους αγώνα. Η Μπελ Επόκ αποδείχτηκε καλή επιλογή, επειδή για μια συγκεκριμένη μερίδα ανθρώπων η ζωή έρρεε χαρούμενα και απροβλημάτιστα με βασική μέριμνα τις κοινωνικές συναναστροφές, την τέχνη και τα πολιτιστικά δρώμενα.

ΕΡ. Η Βαλεντίνα και η Βιργινία είναι δυο νέες κοπέλες που αναγκάζονται να δραπετεύσουν από τον τόπο τους. Ακολουθούν κοινή διαδρομή με διαφορετικά αποτελέσματα. Πως κρίνεις τη Βαλεντίνα και πως τη Βιργινία;

ΑΠ. Όσο διαμορφωνόταν στο μυαλό μου η ψυχοσύνθεση των δυο γυναικών, είχα πάρει την απόφαση να μην τις κρίνω και να μην επιτρέψω στον δικό μου χαρακτήρα, τον προσωπικό μου ηθικό κώδικα και την  κοσμοθεωρία μου να αλλοιώσουν το τελικό αποτέλεσμα. Είχα δεσμευτεί απλά να τις συνοδεύσω στο ταξίδι τους. Οπωσδήποτε η κοινή διαδρομή δυο διαφορετικών ανθρώπων δεν υπόσχεται τις ίδιες αντιδράσεις, ούτε και την ίδια κατάληξη. Η ψυχοσύνθεση και τα τραύματα του καθενός παίζουν μεγάλο ρόλο στην εξέλιξη του. Ορισμένοι μπορούν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που έχουν βιώσει και να προχωρήσουν μπροστά, ενώ άλλοι καταποντίζονται νικημένοι. Μέσα από την αντίθεση των δύο γυναικών ήθελα να καταδείξω πως το ψυχικό σθένος δύναται να κάνει τις υπερβάσεις και να υψώσει τον άνθρωπο πάνω από την προδιαγεγραμμένη του πορεία, ανατρέποντας όλα τα δεδομένα.

ΕΡ. «Τον αγαπούσα» ισχυρίζεται η Βιργινία και βυθίζεται όλο και πιο βαθιά στο βούρκο. Είναι η αγάπη ή η ψυχολογική εξάρτησή της από έναν άντρα που την οδήγησε ως εκεί και γιατί;

ΑΠ. Πολύ όμορφη ερώτηση που ίσως έρχεται να ξεκαθαρίσει τι είναι τελικά η αγάπη. Η αληθινή αγάπη είναι καθαρή και διάφανη. Η αληθινή αγάπη απελευθερώνει. Η αληθινή αγάπη εξυψώνει. Η αληθινή αγάπη δε ζητά και δεν απαιτεί. Η αληθινή αγάπη δεν πονά τον αποδέκτη της. Η αληθινή αγάπη σημαίνει φροντίδα και νοιάξιμο. Η αληθινή αγάπη σέβεται. Τίποτα από όλα αυτά δε χάρηκε η Βιργινία από τον άντρα που αγαπούσε. Δυστυχώς είναι εξαιρετικά συχνό το φαινόμενο ενός ανθρώπου που δίνει άσκεφτα μεγάλα κομμάτια του εαυτού του για να εισπράξει λιγοστό ενδιαφέρον κι ελάχιστες ρανίδες συναισθήματος. Αυτό όμως δεν είναι αγάπη, είναι ανάγκη κι εξάρτηση, όπως είπες κι εσύ. Οπωσδήποτε ούτε το έτερον ήμισυ σε μια τέτοια σχέση αγαπά, απλά εκμεταλλεύεται καταστάσεις και απορροφά ενέργεια.

ΕΡ. «Πως γίνεται ν΄ αγαπάς και να μισείς έναν άντρα ταυτόχρονα;» αναρωτιέται η Μπέτυ. Γίνεται ή μήπως πρόκειται για μια άλλου είδους ψυχολογική εξάρτηση;

ΑΠ. Η αμφιθυμία είναι μια πολύ συνηθισμένη κατάσταση του ανθρώπινου ψυχισμού, όπου δύο αντίθετα συναισθήματα ενυπάρχουν μέσα μας για το ίδιο άτομο. Το θεωρώ φυσιολογικό, καθώς καθένας από μας έχει μέσα του καλά και κακά κομμάτια. Στις πολύ κοντινές σχέσεις, όπου εμπεριέχεται και η καθημερινή τριβή, κάποια από αυτά τα κομμάτια είναι ευάρεστα και γίνονται αντικείμενο θαυμασμού, ενώ κάποια άλλα προκαλούν ενόχληση και θυμό στους γύρω μας. 

ΕΡ. Λάθος επιλογές ή η μοίρα κινούν τα νήματα της ζωής των ηρώων σου;

ΑΠ. Το Σύμπαν, ο Θεός ή η Μοίρα ούτως ή άλλως θα στήσουν ένα σκηνικό για τον καθένα μας, το οποίο δεν είναι δυνατό να ελέγξουμε, ούτε να εξηγήσουμε. Ορισμένα πράγματα είναι υπέρλογα, ξεπερνούν την ανθρώπινη λογική. Όμως οι ήρωες μου έχουν την απόλυτη ευθύνη για τις αποφάσεις, τις επιλογές και τις πράξεις τους, λογοδοτούν για αυτές και αντιμετωπίζουν τις συνέπειες.

ΕΡ. Οι μηχανορραφίες μετατρέπουν τα θύματα σε θύτες και τους θύτες σε θύματα. Μοναδική σταθερή αξία παραμένει η Βαλεντίνα η οποία έχει γνωρίσει την απαξίωση, τη βία και την απόρριψη από τα παιδικά της χρόνια. Που οφείλεται η ακεραιότητα του χαρακτήρα της;

ΑΠ. Όταν κάποιος περνά δια πυρός και σιδήρου, όπως συνέβη με τη Βαλεντίνα, και τελικά βγαίνει καθαρός είναι ή αφελής ή πολύ συνειδητός. Η συγκεκριμένη γυναίκα προφανέστατα απέρριψε το κακό που βίωσε, αποφάσισε να ξεπλυθεί από αυτό και να βαδίσει συνειδητά την οδό της καλοσύνης. Στην εξέλιξή της δε χρησιμοποίησε πλάγια μέσα, για αυτό και η πορεία της δεν ήταν εύκολη. Ήταν όμως αμετακίνητα προσανατολισμένη στις επιδιώξεις της και δεν έκανε εκπτώσεις στα πιστεύω της. Το αποτέλεσμα τη δικαίωσε, καθώς στέφθηκε νικήτρια.

ΕΡ. Ο Σέργιος προέρχεται από μια αρχοντική οικογένεια. Αγριάνθρωπος με βίαια πάθη ο πατέρας, απόμακρη, σχεδόν απούσα η μητέρα, ένας μεγαλύτερος κι ένας μικρότερος αδελφός και μια αδερφή, όλοι θύματα των περιστάσεων. Ο Σέργιος κουβαλάει το μποέμικο αέρα του Παρισιού όπου σπούδασε δικηγόρος. Τι τον έκανε διαφορετικό από την υπόλοιπη οικογένεια;

ΑΠ. Πράγματι η οικογένεια των Σγουρών είχε πολλούς σκελετούς κρυμμένους στα ντουλάπια της κι οπωσδήποτε ο Λέανδρος Σγουρός είναι ένα πλάσμα με στρεβλή ψυχοσύνθεση. Η μητέρα παρότι μορφωμένη κι εκλεπτυσμένη είναι πολύ αδύναμη ως προσωπικότητα για να προστατέψει τα παιδιά της από τον σκοτεινό πατέρα τους. Προφανώς όμως διακρίνοντας τη διαφορετικότητα του συγκεκριμένου παιδιού πάλεψε με νύχια και με δόντια να τον στείλει στο Παρίσι και μακριά από τον πατέρα του. Το ότι απομακρύνθηκε τόσο νέος από την κακή επιρροή ήταν προφανώς καταλυτικό και σίγουρα στο καλό τελικό αποτέλεσμα βοήθησαν τα εκλεπτυσμένα γονίδια της μητέρας, οι ευγενικοί της τρόποι και η αγάπη της για τα γράμματα.

ΕΡ. Η ιστορία τελειώνει στο πλάτωμα του γκρεμού εκεί από όπου ξεκίνησε. Ανώτερη δύναμη ή ανθρώπινη παρέμβαση;

ΑΠ. Είναι το λεγόμενο σχήμα κύκλου στη λογοτεχνία. Χρησιμοποιείται συμβολικά, για να καταδείξει ότι οι ήρωες κάνουν μια ολόκληρη πορεία και επανέρχονται στο αρχικό σημείο για να δοθεί έτσι η λύση, να αποκατασταθεί η τάξη, να επέλθει η κάθαρση. Ο γκρεμός στη συγκεκριμένη περίπτωση λειτουργεί σαν τιμωρός που δίνει ένα τέλος, λαμβάνοντας το φόρο αίματος που του αναλογεί.

ΕΡ. Τι θα ήθελες να πεις ως επίλογο της κουβέντας μας;

ΑΠ. Κατ’αρχήν θέλω πραγματικά να σε ευχαριστήσω για τις ιδιαίτερες ερωτήσεις που δείχνουν ότι συνδέθηκες με την ιστορία και μελέτησες σε βάθος το κείμενο. Επίσης θα ήθελα να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στους φίλους-συνταξιδιώτες που έχουν αγκαλιάσει, αγαπήσει και ταξιδέψει με τις ιστορίες μου αλλά και στις Εκδόσεις Ψυχογιός που με στηρίζουν και βρίσκονται πάντα δίπλα μου.

*** Το βιβλίο «ΒΑΛΕΝΤΙΝΑ, Η γητεύτρα των Αθηνών» της Δήμητρας Ιωάννου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ

Μαίρη ΓκαζιάνηΓεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΕΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΑ ΠΛΗΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ  από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Γράφει στίχους για τραγούδια, υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός ενώ μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία ασχολείται ερασιτεχνικά.

 

 

 

Related posts