Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
06 Μαρ 2021
Πολιτισμός

Βαγγέλης Γιάννος:Οι Έλληνες είμαστε απρόβλεπτοι για το κακό και για το καλό

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη 

Ο Βαγγέλης Γιάννος γεννήθηκε στη Ροδιά Τυρνάβου, Λάρισας. Ακολούθησε Παιδαγωγικές Σπουδές στην Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης και Λάρισας και παρακολούθησε σεμινάρια ψυχολογίας.

Υπηρέτησε σε διάφορα σχολεία της χώρας, Δημόσια και Ιδιωτικά, καθώς και στο ελληνικό σχολείο του Χαρτούμ, στο Σουδάν. Συνταξιοδοτήθηκε από το 3ο Δημοτικό Σχολείο Κηφισιάς, όπου δίδαξε επί 23 συνεχόμενα έτη.

Σήμερα ζει στο Καπανδρίτι με τη σύζυγό του, με την οποία απέκτησαν δύο κόρες και τα τρία εγγόνια του έγιναν λατρεία και φάροι της ζωής του.

Έχουν εκδοθεί τα μυθιστορήματα «Στη Μοναξιά του Έρωτα» από τις Εκδόσεις Κονιδάρη και «Όνειρα στη Δίνη του Βοριά» από τις εκδόσεις Οξύ. 

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Κύριε Γιάννο γεννηθήκατε στη Ροδιά Τύρναβου Λάρισας, σπουδάσατε στη Θεσσαλονίκη και ζείτε μόνιμα στο Καπανδρίτι. Το συμβολίζει καθένας από αυτούς τους τρεις τόπους για εσάς;

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΣ: Η γενέτειρα μου κ. Γκαζιάνη, με γέμισε χρώματα, αρώματα και αυτοπεποίθηση να ανακαλύψω και να εξερευνήσω τον κόσμο. Με πότισε αξίες και ιδανικά που τηρώ ακόμη.

Η Θεσσαλονίκη διεύρυνε τους ορίζοντες μου , με επιβεβαίωσε και μου χάραξε δρόμους που μόνο οραματιζόμουν. Με δυνάμωσε και μου προσδιόρισε στόχους που έπρεπε να κατακτήσω. Μου υπέδειξε πως δεν πρέπει να παραμείνω θεατής της ζωής.

Το Καπανδρίτι, τώρα στην τρίτη μου νιότη, έγινε ο λειμώνας μου και σχεδίαζα να γίνει το ησυχαστήριο μου, αλλά μετατράπηκε σε αφετηρία νέων δραστηριοτήτων. Μου συμπεριφέρθηκε πολύ γενναιόδωρα η ζωή και είμαι ευγνώμων. 

Μ.Γ.: Ακολουθήσατε παιδαγωγικές σπουδές και εργαστήκατε σε διάφορα σχολεία της χώρας. Όμως εργαστήκατε και σε ελληνικό σχολείο του Σουδάν. Πως πήρατε την απόφαση να φτάσετε ως εκεί;

Β.Γ.: Νέος ήμουν και δεν αποτέλεσα εξαίρεση στις ανησυχίες της νιότης. Ως ανήσυχος νους αναζητούσα την περιπέτεια και εμπειρίες, που θα εμπλούτιζαν το βιογραφικό των αναζητήσεων μου. Ήταν ενδιαφέρουσα η δουλειά μου και αποτέλεσε πρόκληση η επαφή μου με τον απόδημο Ελληνισμό. Να διδάξω Ελληνόπαιδες στα βάθη της Αφρικής το θεωρούσα δικαίωση στο λειτούργημα του εκπαιδευτικού. Η γοητεία της σκέψης αυτής με οδήγησε να υποβάλω αίτηση στο Υπουργείο Παιδείας, για απόσπαση σε Ελληνικό Σχολείο του εξωτερικού. Έτσι βρέθηκα στο Σουδάν και συγκεκριμένα στο Ελληνικό Σχολείο του Χαρτούμ και δεν το μετάνιωσα ποτέ. 

Μ.Γ.: Πως θυμάστε αυτή την εμπειρία σας;

Β.Γ.: Με νοσταλγία, τρυφερότητα και ευγνωμοσύνη. Διαπίστωσα γιατί μεγαλουργούν οι Έλληνες του εξωτερικού και τον λόγο που οι κοινότητες είναι έτσι δομημένες, που τους κρατούν ενωμένους, χωρίς να αφομοιώνονται από τον ντόπιο πληθυσμό, αλλά και χωρίς να είναι περιχαρακωμένοι.

Η καρδιά μιας μικρογραφίας της Ελλάδας ζει και πάλλεται μακριά από την μητροπολιτική πατρίδα με όλες τις ελληνικές αξίες, τα ήθη και τα έθιμα, τις εθνικές επετείους και τις θρησκευτικές λειτουργίες. Είναι εθνική υπερηφάνεια να βλέπει κανείς την ελληνική σημαία να κυματίζει στο άγνωστο  και τους απόδημους πιο ΕΛΛΗΝΕΣ από τους μόνιμους κατοίκους της χώρας μας.

Γνώρισα την αραβική κουλτούρα, τα ήθη και τα έθιμα της σουδανικής κοινωνίας και τον τρόπο ζωής και σκέψης. Εκτίμησα όσα ως τότε θεωρούσα δεδομένα και απαξίωνα. Άλλαξα την φιλοσοφία μου και την στάση μου απέναντι στη ζωή. Έμαθα πόσο εύκολο είναι να γίνει κάποιος ευτυχισμένος με μία κούπα δροσερό νερό μέσα στη λάβα και κάτω από τον πύρινο ήλιο. Εμπλούτισα το συναίσθημα μου περιόρισα την ανάγκη περίσσειας ύλης. Δεν φανταζόμουν ποτέ πως η έρημος κρύβει τόσο ποιοτική ζωή, που αποτυπώνεται στο χαμόγελο και την ευχάριστη διάθεση. Εκεί συνειδητοποίησα τι σημαίνει να μοιράζεσαι. Έζησα πέντε χρόνια στην όαση του Χαρτούμ, που έγινε αργότερα η δική μου ψυχολογική και συναισθηματική όαση. 

Μ.Γ.: Σήμερα είστε συνταξιούχος και ασχολείστε με την συγγραφή βιβλίων. Ποιο ήταν το έναυσμα ώστε να ασχοληθείτε με την συγγραφή;

Β.Γ.: Ως συνταξιούχος ¨Η Miss κι Εμείς¨ είναι το πρώτο μου έργο. Τα προηγούμενα βρισκόμουν εν ενεργεία ακόμη. Ως προς το έναυσμα πιστεύω κανένας συγγραφέας δεν ξυπνάει ένα πρωί και αποφασίζει να γράψει ένα βιβλίο. Υποσυνείδητη διεργασία χρόνων είναι ένα πόνημα και όταν ο αποταμιευτήρας γεμίσει, αρχίζουν να ξεχειλίζουν τα συναισθήματα, οι εμπειρίες, οι εικόνες, οι ιδέες και αυθόρμητα μετατρέπονται σε λόγο και αποτυπώνονται σε μία  ή εκατοντάδες κόλλες χαρτί. Τουλάχιστον με την δική μου περίπτωση έτσι συνέβη. 

Μ.Γ.: «Η Miss κι εμείς» είναι ο τίτλος του νέου μυθιστορήματος σας. Πως προέκυψε ο ιδιαίτερος αυτός τίτλος;

Β.Γ.: Πολύ αυθόρμητα. Δεν με βασάνισε καθόλου. Τον γέννησαν αβίαστα οι χαρακτήρες των ηρώων του βιβλίου. Όταν διαβαστεί όλοι θα καταλάβουν τι εννοώ.

Μ.Γ.: Με τι έρχεται σε επαφή ο αναγνώστης;

Β.Γ.: Με την ίδια την ζωή. Με την σύγχρονη κοινωνία. Με συμπεριφορές, αποδεκτές ή όχι, απαξίωση και καταξίωση, έρωτες, οικογενειακές καταστάσεις, διασυρμό και αντοχές. Πάνω από όλα όμως, κυρίως με τον αγώνα κάποιων γυναικών, που βίωσαν την ματαιότητα και προσπαθούν να σπάσουν τα κοινωνικά κατεστημένα, να απελευθερωθούν από τα δικά τους δεσμά και να οδηγηθούν στην λύτρωση από μονοπάτια που οι ίδιες θα χαράξουν. Ανηφορικός ο δρόμος της γυναικείας αξιοπρέπειας, ακανθώδης, αλλά γοητευτικός, για όσες δεν παραμένουν στα άνυδρα στάδια του αυτοθαυμασμού τους. 

Μ.Γ.: Τι τύπους γυναικών συναντάμε μέσα στο βιβλίο σας;

Β.Γ.: Υπάρχουν οι γυναίκες, που στο μεγαλύτερο βάθος που μπορεί να εισχωρήσει η ματιά τους είναι η επιφάνεια. Που το συναίσθημα τους δεν απομακρύνεται απ’ τον εαυτό τους και δεν έχει κανέναν αποδέκτη . Που καταδυναστεύουν και τα μέλη της οικογένειας τους που δεν ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές τους. Που η ύλη και η προβολή είναι μοναδικοί στόχοι και αξίες στην ζωή τους. Που η άγνοια τις κάνει να αισθάνονται ξεχωριστές και μοναδικές. Που δε γνωρίζουν τα όρια τους  και πολεμούν  αναίτια άλλες γυναίκες, που δεν εμπίπτουν στα φάσμα των δικών τους απαιτήσεων και ενδιαφερόντων.

Υπάρχουν και οι γυναίκες που στέκονται με σθένος και διεκδικήσεις στη ζωή. Που δεν υποτάσσονται στην ανδροκρατούμενη νοοτροπία και αγωνίζονται ισότιμα για τη διάκριση και την επαγγελματική επιβίωση. Που δε βλέπουν τον γάμο ως αντικειμενικό σκοπό, αλλά ως φυσική εξέλιξη των συναισθημάτων μεταξύ των δύο φύλλων. Οι γυναίκες που πατούν γερά στα πόδια τους, χωρίς τα δεκανίκια της ομορφιάς. Οι γυναίκες που συνειδητοποιούν πως ομορφιά χωρίς υπόβαθρο, με παλάτι στην άμμο μοιάζει. 

Ο Βαγγέλης Γιάννος με την εκδότρια Μελίνα Τούντα

Μ.Γ.: Ποιες αξίες καταπατώνται από τις miss Σοφία και Τζοτζόκα;

Β.Γ.: Ο χαρακτήρας των δύο αυτών ηρωίδων δόθηκε με κάποια υπερβολή συνειδητά. Ήθελα και στον πλέον ανένταχτο αναγνώστη να γίνει διακριτό το μητρικό ενδιαφέρον απ’ την αυταρχική επιβολή απόψεων και στόχων στα παιδιά. Η καταπίεση και ο ψυχικός μαρασμός που υφίστανται τα παιδιά, στο βιβλίο οι κόρες, με την προσπάθεια των γονιών, στο βιβλίο οι μητέρες, να δημιουργήσουν αντίγραφα και να ζήσουν ότι οι ίδιοι δεν κατάφεραν, μέσα από την ζωή των παιδιών τους. Κάθε Τζοτζόκα και κάθε Σοφία, συρρικνώνουν τον ψυχισμό των παιδιών, αδιαφορούν  για την ελεύθερη βούληση και επιλογή τους και δημιουργούν πληγές που θα φανούν πολύ αργότερα, όταν φύγουν απ΄ την επιρροή τους. Ο εξαναγκασμός να πατούν τα παιδιά στα χνάρια τους είναι τόσο ψυχοφθόρος και οι αντιδράσεις αστάθμητες και αφορμή να κηρύξουν πόλεμο σ΄ όλο το περιβάλλον τους. Ο χαρακτήρας της Τζοτζόκας και της Σοφίας αμφισβήτηση δεν ανέχεται και μπορούν να καταδικάσουν και ολόκληρη την κοινωνία.  

Μ.Γ.: Και ποιες αναδεικνύονται από τις κόρες τους;

Β.Γ.: Απέρριψαν το άγονο και στείρο της ανατροφής  τους. Μέσα από συναισθηματικές και ψυχολογικές συμπληγάδες αποτίναξαν την νοοτροπία των μητέρων τους, αλλά δυστυχώς απέρριψαν και τις ίδιες. Επένδυσαν στην ουσία και όχι στο ¨φαίνεσθαι¨. Πίστεψαν στη φιλία και την αποδοχή της διαφορετικότητας. Επαναδιαπραγματεύθηκαν την σχέση τους με την ζωή και ανακάλυψαν την πραγματικότητα. Είχαν τη δύναμη να συγχωρήσουν για να μπορέσουν να συνεχίσουν. Έμαθαν να παλεύουν και ανόρθωσαν «το σύμβολο ΓΥΝΑΙΚΑ» στη συνείδηση τους. Ανακάλυψαν πως η δύναμη κρύβεται μέσα τους και δεν προέρχεται από κανέναν « Κώστα ή Βασίλη» ή οποιοδήποτε αρσενικό. Έμαθαν πως ¨γυναίκα γίνεσαι δε γεννιέσαι¨. Πως η εξουσία είναι για τους αδύναμους και τους ανασφαλείς για να την χρησιμοποιήσουν.

 Μ.Γ.: Οι άντρες τι θέση κατέχουν στις σελίδες του βιβλίου;

Β.Γ.: Είναι έντονη η παρουσία των ανδρών σ΄ όλο το έργο . Οι χαρακτήρες τους όμως σκιαγραφούνται μέσα από την ψυχοσύνθεση και τα μάτια των ηρωίδων. Η εξέλιξη τους και η δράση τους εξάλλου καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό απ΄ την ανδρική συμμετοχή στην πλοκή της ιστορίας. Το θέατρο είναι μία από τις μεγάλες σας αγάπες κα Γκαζιάνη. Θυμηθείτε πόσες φορές το χειροκρότημα του κοινού ήταν δυνατότερο στον δεύτερο ρόλο. 

Μ.Γ.: Οι τέσσερις γυναίκες Νέλλη, Κάλια, Μαρία Νεφέλη και Φρόσω πέτυχαν στην επαγγελματική τους διαδρομή, στην προσωπική τους ζωή θεωρούνταν ευτυχισμένες σύμφωνα με την πορεία τους;

Β.Γ.: Πολυσύνθετη έννοια η λέξη ευτυχία. Κάθε μία από τις ηρωίδες του βιβλίου μου έχει τα προσωπικά της κριτήρια, τις δικές της συντεταγμένες γι΄αυτήν. Σίγουρα αισθάνονται όμορφα με τον εαυτό τους και τις επιλογές τους, αν αυτό είναι δείγμα ευτυχίας. Βρήκαν κοινό τόπο να σταθούν, να επικοινωνούν, να δημιουργούν και να νοιάζονται . Έγιναν οικογένεια. 

Μ.Γ.: Η Φρόσω αποφάσισε να αποκτήσει παιδί με σπέρμα από τράπεζα σπέρματος, ως μονογονέας. Ποια ανάγκη της ήθελε να ικανοποιήσει;

Β.Γ.: Αν δε διαβάσει κάποιος το βιβλίο, οποιαδήποτε απάντηση και να δοθεί σε μία συνέντευξη, θα μοιάζει με δημοψήφισμα ¨ΝΑΙ¨ ή ¨ΟΧΙ¨. Πρέπει να γίνει κοινωνός όλων των καταστάσεων που βίωσε η ηρωίδα πριν φτάσει σε αυτή την απόφαση. Σίγουρα δεν ήταν η απαξίωση της συντροφικότητας και της συζυγικής ζωής. Ούτε καν εγωισμός. 

Μ.Γ.: Ποιες επιπτώσεις μπορεί να υπάρχουν στην ψυχολογία του παιδιού που γεννήθηκε με αυτόν τον τρόπο;

Β.Γ.: Για να είμαι ακριβής θα καταθέσω την άποψη της παιδοψυχιάτρου κυρίας Νίκης Βουδούρη, που ήταν σύμβουλος μου στον τομέα αυτό κατά τη συγγραφή του βιβλίου. « Οι επιπτώσεις πολλές και απρόβλεπτες. Εξαρτώνται όμως από πολλούς παράγοντες. Πρωταρχικός είναι η ποιότητα της μητέρας. Μόρφωση, παιδεία, κοινωνικότητα καθώς και το περιβάλλον που θα μεγαλώσει το παιδί. Άλλος παράγοντας είναι ο τρόπος που θα αιτιολογηθεί αυτή η απόφαση και φυσικά η ηλικία, που το παιδί θα γίνει κοινωνός για τον τρόπο σύλληψης του. Το τελευταίο εξαρτάται και από την ψυχοσύνθεση του παιδιού. Σίγουρα το παιδί πρέπει να γνωρίζει την αλήθεια και οι αντιδράσεις του να αντιμετωπιστούν με κατανόηση». 

Μ.Γ.: Και πόσο «βαρύ» ήταν γι΄αυτό, να έχει τέσσερις μητέρες όπως οι ίδιες θεωρούσαν τους εαυτούς τους;

Β.Γ.: Στην αρχή καθόλου. Εκμεταλλεύονταν την αγάπη και το συναίσθημα τεσσάρων μητέρων. Το δύσκολο ήταν για τις μητέρες ώσπου να υιοθετήσουν διακριτούς ρόλους. Αργότερα δυσκολεύτηκε το παιδί και ιδιαίτερα στην εφηβική περίοδο, που έπρεπε να δικαιολογείται και να ξεγελά τέσσερις γονείς. Τα αποτελέσματα είναι εμφανή στην ιστορία του βιβλίου. 

Μ.Γ.: «Πόσο μπορούν τα κοινωνικά πρότυπα να καθορίσουν τη ζωή μας» όπως ρωτάτε στο οπισθόφυλλο;

Β.Γ.: Αυτό θα το αφήσω ακόμη ως ερώτημα. Ο καθένας να δώσει την δική του απάντηση, αφού διαβάσει το βιβλίο. 

Μ.Γ.: Τις τελευταίες μέρες βιώνουμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση στους ρυθμούς που μας επιβάλει ο Covid-19 (κορωναϊός). Κατά πόσο έχει αλλάξει η καθημερινότητά σας, έχουν επηρεαστεί οι επιλογές και οι προτεραιότητές σας;

Β.Γ.: Βιώνουμε έναν πόλεμο. Βιολογικό πόλεμο, με αόρατο εχθρό, αλλά ορατά τα αποτελέσματα του. Δε δοκιμάζεται η στρατιωτική ισχύ των χωρών, ούτε καν η οικονομική. Η αντοχή των λαών δοκιμάζεται και η ιατρική ετοιμότητα. Και αποδειχθήκαμε νικητές.  Τονίζουμε διαρκώς τα μειονεκτήματα της φυλής μας. Ναι! Γενικά είμαστε απείθαρχοι. Όταν χρειάζεται όμως είμαστε συνετοί, συνεργάσιμοι και υπάκουοι. Έτσι είμαστε οι Έλληνες. Απρόβλεπτοι για το κακό και για το καλό. Και τις προτεραιότητες αλλάξαμε και τις ανάγκες μας περιορίσαμε και νέους στόχους βάλαμε και πολλά αναθεωρήσαμε. Είμαι πολύ υπερήφανος για τον λαό μας. 

Μ.Γ.: Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε σε όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα στους Έλληνες ώστε να δώσετε κουράγιο και δύναμη ν΄ αντέξουμε αυτή τη μεγάλη δοκιμασία, με σκοπό να προφυλαχθούμε και να προφυλάξουμε;

Β.Γ.: Ο Ελληνικός λαός το μήνυμα το έχει πάρει και το διαχειρίζεται άριστα. Μία παράκληση μόνο. Κάποιες τοξικές φωνές να σιγάσουν, για να ακούγεται καθαρά η φωνή των ειδικών. Ο περιορισμός των μετακινήσεων δε συνεπάγεται και περιορισμό του πνεύματος, ούτε εμποδίζονται τα ταξίδια της ψυχής. Τις ωραιότερες διαδρομές τις κάνουμε με την σκέψη, την φαντασία και μέσω της τέχνης. Ο καθένας ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του, έχει την ευκαιρία να ικανοποιήσει επιθυμίες που αναστέλλονταν λόγω της έντονης δραστηριότητας του. Από το διάβασμα ως την κηπουρική και τις κατασκευές. Και φυσικά ως συγγραφέας προσωπικά προτείνω το βιβλίο  για να αυξηθεί το αναγνωστικό κοινό που τα τελευταία χρόνια είχε μειωθεί. Ακολουθούμε τους κανόνες υγιεινής και προσέχουμε. Προφυλασσόμαστε και προφυλάσσουμε. Θα νικήσουμε  γιατί το θέλουμε. Και το θέλουμε γιατί αγαπάμε την ζωή!

*Το μυθιστόρημα «Η Miss κι εμείς» του Βαγγέλη Γιάννου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ζενίθ. 

Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Ένα φεγγάρι λιγότερο» από τις εκδόσεις Ελληνική Πρωτοβουλία και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Τα πλήκτρα της σιωπής»  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Άλικα βήματα» από την Εμπειρία Εκδοτική. Τον Νοέμβριο του  2019 κυκλοφόρησε το νέο της μυθιστόρημα «Ζάχαρη άχνη» από τις εκδόσεις Ωκεανός.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από εξακόσιες συνεντεύξεις, καθώς και σχολιασμούς βιβλίων και θεατρικών παραστάσεων. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή «Καλώς τους» του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά.

Related posts