Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
10 Απρ 2020
Πολιτισμός

Αθηνά Μπούτιβα : «Ζω με τους ήρωες των βιβλίων μου … κλαίω, παθιάζομαι μαζί τους

 
 
Από τη Μαίρη Γκαζιάνη
 
Η Αθηνά Μπούτιβα μεγάλωσε στην Αθήνα, σχολείο πήγε στο Μαράσλειο. Σπούδασε Δημοσιογραφία και Επόπτρια Δημόσιας Υγείας. Εργάστηκε ως Δημοσιογράφος σε μεγάλους ιδιωτικούς σταθμούς μέχρι που πήρε την απόφαση να τα εγκαταλείψει όλα και να ασχοληθεί αποκλειστικά με τη συγγραφή! Στόχος της πλέον είναι να αναδεικνύει μοναδικές ιστορίες που θα μας συντροφεύουν για χρόνια. Το πρώτο της βιβλίο «Η καρδιά μου σου ανήκει» αποτελεί την αρχή μόνο μιας συναρπαστικής διαδρομής… (από το βιογραφικό της συγγραφέα Αθηνάς Μπουτίβα)
 
ΕΡ. Αθηνά ξεκίνησες με τη δημοσιογραφία αλλά κάποια στιγμή αποφάσισες να την εγκαταλείψεις προκειμένου ν΄ ασχοληθείς με τη συγγραφή βιβλίων. Υπήρξε κάτι που σε επηρέασε;
ΑΠ. Σε αντίθεση με την Ιωάννα, εγώ δεν μαγεύτηκα από το χρήμα και την λάμψη. Τους τελευταίους έξι μήνες πριν λάβω την οριστική μου απόφαση, το δούλευα όλο αυτό διαρκώς μέσα στο μυαλό μου. Κάτι συνέβη και απλά έφυγα. Άρχισα να ζω ξανά ως ένας νορμάλ φυσιολογικός άνθρωπος. Και τις ιστορίες που μου εκμυστηρεύτηκαν οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας, ως δημοσιογράφος κοινωνικής εκπομπής αποφάσισα να τις κάνω βιβλία με μερικές εννοείται αλλαγές.
ΕΡ. Πότε ξεκίνησες να γράφεις;
ΑΠ. Έπειτα από μερικούς μήνες αφότου εγκατέλειψα την δουλειά μου. Σε αυτό το διάστημα έκανα την περισυλλογή μου και διάβασα αρκετά. Βέβαια, μου είχαν προτείνει να γράψω βιβλίο πριν από πάρα πολλά χρόνια, όταν ήμουνα ακόμη μαθήτρια γυμνασίου στο Μαράσλειο. Η φιλόλογος μου με παρότρυνε πολύ να ασχοληθώ με την συγγραφή. Μάλιστα, τις εκθέσεις μου και τις εργασίες μου στη λογοτεχνία τις είχε όλες κρατήσει ως πρότυπες. Αλλά όταν είσαι παιδί δεν το αντιλαμβάνεσαι.
ΕΡ. Τι είναι για σένα η συγγραφή;
ΑΠ. Η συγγραφή για μένα είναι έρωτας, πάθος, χάσιμο στον κόσμο των δικών μου και των ηρώων μου! Ζω μαζί τους, τρώω μαζί τους, ερωτεύομαι, χαίρομαι, κλαίω, παθιάζομαι μαζί τους. Υπάρχω μόνο για εκείνους! Όταν γράφω είμαι ένας ευτυχισμένος άνθρωπος. Γιατί πολύ απλά φεύγω σε μια άλλη πραγματικότητα πολύ πιο όμορφη από αυτή που επικρατεί τριγύρω μας όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης. Πονάω πολύ για την Ελλάδα μας και για την γενιά μου. Την πιο μορφωμένη γενιά που στερείται αυτό που πραγματικά της αξίζει!
ΕΡ. Το πρώτο σου βιβλίο έχει τον τίτλο «Η καρδιά μου σου ανήκει». Πως το εμπνεύστηκες;
ΑΠ. Τον τίτλο τον εμπνεύστηκα από τον Οδυσσέα και την Μυρτώ… Μια ερώτηση για την Κατερίνα, με έκανε να ανατρέψω ένα μεγάλο μέρος του βιβλίου και χαίρομαι ιδιαιτέρως για αυτό!
ΕΡ. Θα περίμενε κάποιος ότι αυτή η φράση απευθύνεται μεταξύ ερωτευμένων κι όμως την απευθύνει ο παππούς στην εγγονή του. Τι σημαίνει για σένα η σχέση μεταξύ παππού και εγγονής; 
ΑΠ. Μερικές φορές ο παππούς αναλαμβάνει σε μια οικογένεια τον ρόλο του πατέρα. Προσφέρει, δίνει απλόχερα ότι δεν μπορεί ή δεν θέλει να δώσει εκείνος και τότε η σχέση αυτή γίνεται σχέση πολύ μεγάλης αγάπης και ολοκληρωτικού δεσίματος. Για μένα η σχέση παππού και εγγονής είναι σχέση έρωτα.
ΕΡ. Ο χαρακτήρας της Ιωάννας είναι δημιούργημα της μητέρας της. Πως κρίνεις την συμπεριφορά της μητέρας στη συνέχεια;
ΑΠ. Η Ανθή στην πορεία μετατρέπεται σε έναν μετανοιωμένο και βαθιά ενοχικό άνθρωπο. Πράγματι, εκείνη έμαθε στην Ιωάννα να αγαπά το χρήμα τόσο πολύ, γιατί έτσι είχε γαλουχηθεί και η ίδια από τους δικούς της γονείς. Είναι εκείνη που την βοήθησε να παντρευτεί τον Οδυσσέα, αλλά μπαίνοντας στην οικογένεια Καρρά και γνωρίζοντας τους καλύτερα είδε και αναγνώρισε την ανωτερότητα αυτών των ανθρώπων. Λάτρεψε τον τρόπο τους, τον χαρακτήρα τους, την συμπεριφορά τους και έτσι άρχισε να μετανιώνει και να νοιώθει ενοχές. Η έλευση της μικρής Μυρτώς απλά μεγέθυνε αυτές τις ενοχές και την μετάνοια που την οδήγησαν σε αυτή την μεταστροφή της συμπεριφοράς της. Οι χαρακτήρες τους έχουν ομοιότητες, όχι όμως και οι ψυχές τους. Στην μια κυριαρχεί μόνο το χρήμα και η εξουσία, ενώ στην άλλη υπάρχουν και οι ευαισθησίες που τελικά νικούν.
ΕΡ. Η συμπεριφορά της Ιωάννας φανερώνει ότι χρίζει ψυχολογικής υποστήριξης όμως κανείς στην οικογένεια δεν το κατάλαβε. Πιστεύεις ότι έχουν ευθύνη για την ακραία συμπεριφορά της Ιωάννας;
ΑΠ. Σύμφωνα με τους ψυχιάτρους και τους ψυχολόγους όλοι μας είμαστε εν δυνάμει δολοφόνοι. Το κλικ μπορεί να γίνει πάρα πολύ εύκολα. Όσον αφορά τώρα την Ιωάννα στο χέρι της ήταν καθαρά να είναι όλα στην ζωή της ρόδινα, αλλά εκείνη αντιπάθησε, μίσησε την μικρή Μυρτώ από την πρώτη στιγμή που την αντίκρισε όταν ήταν ακόμη νεογέννητη. Σε αυτό δεν φέρει ευθύνη κανένας τους. Η Ιωάννα από την αρχή λάτρευε μόνο τον εαυτό της και το χρήμα και όταν είδε πως τα χάνει όλα έφτασε σε αυτό το ακραίο σημείο. Άλλο σε μαθαίνω να αγαπάς το χρήμα και άλλο να μετατρέπεσαι από μόνη σου σε υποχείριό του.
ΕΡ. Ο Οδυσσέας σε όλες τις αποφάσεις του κατευθύνεται από την πατέρα του. Ότι αποφασίζει ο πατέρας, το περνάει σιγά-σιγά στο γιο του. Ο Οδυσσέας μοιάζει άβουλος και αναποφάσιστος, είναι πάντα το καλό και υπάκουο παιδί, με αποτέλεσμα τα απανωτά λάθη στη ζωή του. Ποιες είναι οι διαφορές του χαρακτήρα μεταξύ του πατέρα κι του γιου;
ΑΠ. Μοιραία όταν ο πατέρας είναι τόσο πολύ ισχυρός, δυνατός, κυρίαρχος το παιδί να κάνει ένα βήμα πίσω από θαυμασμό και ίσως υπό τον φόβο της απογοήτευσης και ειδικά όταν ακολουθούν και το ίδιο επάγγελμα. Εκεί λοιπόν ακριβώς έγκειται και η διαφορά στον χαρακτήρα τους, στην αποφασιστικότητα. Βέβαια, να μην ξεχνάμε πως ο Οδυσσέας εντυπωσιάστηκε από την Κατερίνα από την πρώτη στιγμή και στα Ιωάννινα η πυγμή και η επιβλητικότητά του σου θύμιζαν ένα Δημήτρη Καρρά. Αυτό ήταν που δεν άρεσε στην Ιωάννα, ενώ με το που επέστρεψαν πάλι πίσω πήρε ξανά τον ρόλο του άβουλου και αναποφάσιστου Οδυσσέα.
ΕΡ. Η Κατερίνα, μια χωριατοπούλα ενός ορεινού χωριού των Ιωαννίνων, με πέντε γέννες και 4 παιδιά, μετατρέπεται σε σύντομο χρονικό διάστημα σε κυρία του Κολωνακίου. Πιστεύεις ότι το χρήμα αλλάζει εύκολα τους ανθρώπους;
ΑΠ. Η Κατερίνα πρώτα υπήρξε κυρία του ορεινού χωριού των Ιωαννίνων, γιατί εκείνη δούλευε και ο Κυριάκος καθόταν και στην συνέχεια απλά επανέλαβε τον ίδιο ρόλο σε μια πολύ πιο ευκατάστατη περιοχή. Το χρήμα δεν την άλλαξε καθόλου εσωτερικά. Μονάχα εξωτερικές ήταν οι αλλαγές της διότι είχε γερές βάσεις ως άνθρωπος. Πάλευε από 16 χρονών που έμεινε ορφανή. Είχε μάθει συγχρόνως να είναι και ο άντρας εκτός από γυναίκα και το συνέχισε αυτό και στο Κολωνάκι δίχως έπαρση και υπεροψία. Το χρήμα αλλάζει εύκολα τους ανθρώπους με απωθημένα και που διακατέχονται από κόμπλεξ κατωτερότητας. Δεν υπάρχουν κατώτεροι άνθρωποι, υπάρχουν κατώτερα μυαλά. Τον εαυτό σου πρέπει να τον έχει ψηλά. Αν τον υποτιμήσεις εσύ, μοιραία θα σε υποτιμήσει και ο άλλος.
ΕΡ. Η Κατερίνα –το καλό κορίτσι- δέχεται έναν αρραβώνα παρόλη την έκρυθμη κατάσταση που επικρατεί. Ενώ κατηγορεί τον άντρα της για την απιστία του, η ίδια αποδέχεται, την ίδια συμπεριφορά, από τον Οδυσσέα προς τη γυναίκα του. Πως το εξηγείς;
ΑΠ. Η Κατερίνα και ο Οδυσσέας κάποτε έπρεπε να λάβουν κάποιες σημαντικές αποφάσεις, να ορθώσουν το ανάστημά τους και να κοιτάξουν και τις δικές τους ζωές γιατί τόσα χρόνια και οι δύο γάμοι ήταν νεκροί. Ο ένας ανεχόταν τον άλλον. Η Κατερίνα –το καλό κορίτσι- κατηγορεί τον Κυριάκο για την απιστία του τέλη Οκτώβρη, ενώ το έχει αντιληφθεί από τον Ιούλιο και ζητά διαζύγιο μετά από δική του απουσία δυο ολόκληρων μηνών από το σπίτι τους και αφού πρώτα προηγήθηκε ένα πολύ έντονο περιστατικό. Είδε τα δικά της λάθη πού την οδήγησαν με την αναβλητικότητά της και γι’ αυτό αποδέχεται την ίδια συμπεριφορά από τον Οδυσσέα, δίχως βέβαια να τον έχει πιέσει ποτέ.
ΕΡ. Όλοι έχουν υπάρξει θύτες και το μοναδικό θύμα είναι η Μυρτώ. Τα λόγια που βάζεις στο στόμα της είναι λόγια μια ενήλικης γυναίκας με εμπειρία. Πιστεύεις πως ένα παιδί 8 ετών μπορεί να ωριμάσει τόσο πολύ;
ΑΠ. Δεν το πιστεύω απλώς, αλλά το έχω δει με τα ίδια μου τα μάτια να συμβαίνει. Στην οικογένεια ενός παιδιού είτε στην ίδια του την ζωή μπορεί να συμβεί κάτι αναπάντεχο που να το κάνει να ωριμάσει πριν την ηλικία του, να χάσει την αθωότητά του. Η Μυρτώ δέχεται την απόρριψη της θετής της μητέρας από την πρώτη στιγμή που την αντικρίζει και επί οκτώ συναπτά έτη εισπράττει μόνο απόρριψη και πόνο. Ένα λάθος που κάνουν πολλοί γονείς είναι πρώτον το γεγονός ότι ξεχνούν πως συγκατοικούν και τα παιδιά μαζί τους, άρα βλέπουν, ακούν, αντιλαμβάνονται, κρυφακούν, ίσως πίσω από κλειστές ή μισάνοιχτες πόρτες. Συνεπώς, είναι γνώστες των προβλημάτων μιας οικογένειας και δεύτερον, κάποιοι άλλοι να τα κατηγορούν ευθέως ότι εκείνα ευθύνονται για τα προβλήματα του ζευγαριού. Όλα αυτά τα κάνουν να σκέφτονται διαφορετικά. Καταγράφονται στον εγκέφαλό τους και μια ημέρα τα ωθούν να μιλήσουν όπως η Μυρτώ. Αν ένα παιδί βλέπει καθημερινώς τον πατέρα του να χτυπά την μητέρα του, ή να γυρίζει μεθυσμένος στο σπίτι και να ξεσπά πάνω του δε θα χάσει την αθωότητά του; Δεν θα αντιδράσει κάποια στιγμή; Δεν θα μιλήσει ως ένας ενήλικας; Τα παιδιά παραμένουν παιδιά όταν τα αφήνουν οι γονείς να παραμείνουν παιδιά. Διαφορετικά όλα αλλάζουν μέσα στον ψυχικό τους κόσμο.
ΕΡ. Παρά τις λάθος επιλογές τους, όλοι δικαιώνονται και μόνο ένας τιμωρείται. Είχες εξ αρχής το τέλος στο μυαλό σου ή σε οδήγησαν οι ήρωές σου;
ΑΠ. Εξαρχής είχα στο μυαλό μου μόνο το τέλος που γράφτηκε μεταξύ την Ιωάννας και της Μυρτώς. Σε όλα τα υπόλοιπα με οδήγησαν οι ήρωές μου.
ΕΡ. Όλη η ιστορία σου συνδέεται με το χρήμα και τα πλούτη. Πόσο καλό και πόσο κακό μπορεί να προκαλέσει;
ΑΠ. Το χρήμα κάνει καλό όταν το χρησιμοποιείς εσύ και δεν σε χρησιμοποιεί εκείνο. Όταν δεν σου γίνεται έμμονη ιδέα και αυτοσκοπός να το αυξήσεις κι άλλο, κι άλλο, κι άλλο πατώντας πολλές φορές επί πτωμάτων. Πρέπει να το δεις ως ένα μέσο που μόνο σου διευκολύνει την ζωή στην καθημερινότητά σου και όχι ως κάτι πάρα πολύ σπουδαίο. Σπουδαίο στην ζωή μας είναι μόνο η υγεία. Κακό προκαλεί όταν σκέφτεσαι μόνο εκείνο. Όταν θεωρείς ότι επειδή έχεις χρήματα, έχεις τα πάντα. Ότι μπορείς να αγοράζεις τους πάντες και τα πάντα. Όταν σε κάνει να πιστεύεις ότι είσαι ένας μικρός θεός. Την ίδια ώρα που σε έχει κάνει μέσα στο μυαλό σου να θεωρείς ότι είσαι βασιλιάς, την ίδια λοιπόν στιγμή, μέσα σε ένα δευτερόλεπτο μπορεί να σε μετατρέψει σε ξυπόλυτο πρίγκιπα. Γιατί η ζωή μπορεί να σου χαρίσει μέσα σε ένα δευτερόλεπτο έναν μεγάλο πόνο, μια ασθένεια, έναν θάνατο κάτι που το χρήμα δεν μπορεί να το αγοράσει. Και τότε συνειδητοποιείς την ματαιότητα των πραγμάτων.
ΕΡ. Η έπαρση της Ανθής που την μετάγγισε στην κόρη της Ιωάννα, ο άβουλος Οδυσσέας, η συμβιβαστική Κατερίνα, ο κυριαρχικός Δημήτρης, η παραδόπιστη Κική, ο αλήτης Κυριάκος, η συμφεροντολόγα Μαρούλα, όλοι έπλεξαν τον ιστό του βιβλίου σου. Ποια συναισθήματα σου άφησε όταν έγραψες τη λέξη τέλος;
ΑΠ. «Η καρδιά μου σου ανήκει» είναι το πρώτο βιβλίο που έγραψα και κατέχει πολύ ξεχωριστή θέση μέσα στην καρδιά μου. Γι’ αυτό και τα συναισθήματα που μου άφησε είναι πάρα πολλά, και ιδίως για την μικρή μου Μυρτώ, που την έχω αγαπήσει σαν να ήταν κόρη μου. Το αρχικό της τέλος μου άφησε απέραντη θλίψη και πόνο. Έκλαψα πάρα πολύ για εκείνη, ενώ το δεύτερο ανακούφιση. Ήρθε και στην δική μου ψυχή η γαλήνη, όπως και στην δική της. Την λέξη τέλος την έγραψε η Μυρτώ και όχι εγώ.
ΕΡ. Τι θα ήθελες να πεις ως επίλογο της κουβέντας μας;
ΑΠ. Όταν όλοι μας συνειδητοποιήσουμε ότι η ζωή δεν μας ανήκει τότε θα δούμε το πόσο εύκολα είναι όλα. Μην αναβάλλουμε κάτι για αύριο όταν μπορούμε να το κάνουμε σήμερα, γιατί αύριο πολύ απλά μπορεί να μην υπάρχουμε. Την ζωή από τον θάνατο τους χωρίζει μόνο μια πολύ λεπτή κλωστή. Το βιβλίο αυτό το έχω αφιερώσει στον πατέρα μου που έφυγε ξαφνικά από κοντά μας και κυρίως από τις μικρές του εγγονές.
*** Το βιβλίο «Η καρδιά μου σου ανήκει» της Αθηνάς Μπούτιβα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΩΚΕΑΝΟΣ
 

Μαίρη Γκαζιάνη
Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΕΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΑ ΠΛΗΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ  από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015. 
Γράφει στίχους για τραγούδια, με τελευταίο «Το λάθος» το οποίο συμπεριλαμβάνεται στο CD «Με τον άνεμο της Όστρια» σε μουσική Ελένης Μπελιμπασάκη και ερμηνεία Βασίλης Διαμάντης. Υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός ενώ μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία ασχολείται ερασιτεχνικά.

 
 
 
 

Related posts