Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
19 Σεπ 2019
Πολιτισμός

«Από ξύλο και ασήμι»… Από τη Δήμητρα Παπαναστασοπούλου στην Πολυξένη Μαρκούτη

Το εξώφυλλο του βιβλίου

Στις 27 Μαΐου η συγγραφέας Δήμητρα Παπαναστασοπούλου παρουσίασε το ιστορικό μυθιστόρημά της με τίτλο «Από ξύλο και ασήμι» (εκδ. Διόπτρα) στη Θεσσαλονίκη.

Παρούσα ήταν η φιλόλογος Πολυξένη Μαρκούτη, η οποία έχοντας πρωτίστως διαβάσει το βιβλίο, κατέθεσε την πλήρη, εμπεριστατωμένη και αντικειμενική κριτική της.

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε ένα απόσπασμα από την κριτική της κυρίας Μαρκούτη. Ίσως να συμβάλλει ώστε να προμηθευτείτε το μυθιστόρημα της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου και να ταξιδέψετε μαζί του τόσο στον χρόνο και στην ιστορία της Ρόδου, όσο και στην πλούσια πλοκή, γεμάτη από μεγάλες ανατροπές και πλούσια από άγνωστες πληροφορίες που θα σας συνεπάρουν…

«Ενδιαφέρουσα μυθοπλασία με γερές δόσεις ιστορίας συνθέτουν το νέο μυθιστόρημα της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου. Ο τίτλος, εντυπωσιακός κι αινιγματικός, προδιαθέτει τον αναγνώστη για το περιεχόμενο του έργου: ένα σημαίνον θρησκευτικό κειμήλιο και η διαδρομή του στο χρόνο με φόντο την πολυτάραχη ιστορία της Ρόδου.

Η συγγραφέας επιλέγει να φωτίσει μια άγνωστη στο ευρύ κοινό πτυχή της ελληνικής ιστορίας, που αφορά την αλλεπάλληλη κατοχή της Ρόδου. Το πρώτο τμήμα τοποθετεί τη δράση στο 1522: αναφέρεται στην πολιορκία του νησιού από τους Οθωμανούς και την αντίσταση των κατοίκων μαζί με τους Ιωαννιτες ιππότες. Λίγο πριν το τέλος της ασφυκτικής πολιορκίας και την παράδοση του νησιού, ένας καθολικός μοναχός αποφασίζει να κρύψει μια πολύτιμη εικόνα της Παναγίας, ώστε να την προστατέψει από το μένος των Οθωμανών πολεμιστών. Το δεύτερο τμήμα, εκτενέστερο χρονικά και αφηγηματικά, μεταφέρει τον αναγνώστη τέσσερις αιώνες μετά και καλύπτει την ιταλική και εν συνεχεία γερμανική κατοχή του νησιού, από το 1922 έως το 1945. Πρόκειται για δύο εποχές φαινομενικά ετερόκλητες και χρονικά αγεφύρωτες, ωστόσο το υπόβαθρό τους παρουσιάζει στοιχεία σύγκλισης: ο ζυγός της κατάκτησης παραμένει άτεγκτος, ανεξάρτητα από την εθνικότητα του κατακτητή. Οι κάτοικοι αγωνίζονται να απελευθερώσουν το δικό τους ιερό κειμήλιο, το νησί τους, και κατ’ επέκταση τους εαυτούς τους από τη γλωσσική, πολιτιστική και θρησκευτική αλλοτρίωση που επιχειρεί να επιβάλλει η εκάστοτε κατοχική διοίκηση. Πράξεις αυτοθυσίας, αντιστασιακή δράση, κατασκοπεία, συναλλαγές με την εξουσία και προδοτικές ενέργειες συνθέτουν την καθημερινότητά τους, από την οποία ωστόσο δεν απουσιάζουν οι βιοτικές μέριμνες, οι έρωτες, οι οικογενειακοί δεσμοί και η κοινωνική ζωή. Μέσα σ’ όλα αυτά, η ανεύρεση της κρυμμένης εικόνας και η τελική αναστήλωσή της ολοκληρώνουν το μυθιστόρημα εν είδει κυκλικής σύνθεσης και λειτουργούν ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στα δύο μέρη του βιβλίου.

Αναμφίβολα, το συγκεκριμένο συγγραφικό πόνημα θέτει έναν ευρύτερο προβληματισμό γύρω από διαχρονικά ζητήματα, όπως η συνύπαρξη με το γλωσσικά, θρησκευτικά, πολιτισμικά διαφορετικό, οι δογματικές διαφορές, η μισαλλοδοξία και ο φανατισμός, η κοινωνική αλληλεγγύη, το πατριωτικό καθήκον και η σχέση ατομικού και συλλογικού βιώματος. Κυρίως όμως επιβεβαιώνει την ικανότητα της λογοτεχνίας να ανοίγει διάλογο με την ιστορία, να παρατηρεί την πραγματικότητα μέσα από τον καθρέφτη των δικών της συμβάσεων και να επεμβαίνει σε αυτή υποδεικνύοντας νέες ατραπούς για την κατανόησή της».

Η συγγραφέας Δήμητρα Παπαναστασοπούλου και η φιλόλογος Πολυξένη Μαρκούτη

Related posts