Η Άννα Γαλανού γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Πεζά Ηρακλείου Κρήτης. Γράφει από νεαρή ηλικία και έχει ασχοληθεί με τα περισσότερα είδη του πεζού και έμμετρου λόγου: μυθιστοριογραφία, διηγήματα, ποίηση, παιδική λογοτεχνία, παραμύθια, στίχους, θεατρικά και δοκίμια. Για το έργο της συνολικά, έχει τιμηθεί με πολλά πανελλήνια βραβεία και διακρίσεις. Από τις εκδόσεις Διόπτρα κυκλοφορούν τα τρία βιβλία της ιστορικής τριλογίας «Οι Δρόμοι της Καταιγίδας» –Θυσία, Εκδίκηση, Εξιλέωση–, καθώς και τα μυθιστορήματα Οι τρεις φωτιές, Στην Πόλη των λυγμών, Μαργκώ, Αντιμέτωποι με το χθες, Το παράπονό μου μια κραυγή, Όταν φεύγουν τα σύννεφα, Σμαράγδι στη βροχή, Τότε που τραγουδούσαν οι θεοί, καθώς και τρία παραμύθια από την παιδική σειρά Λόκο.
ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Είστε συγγραφέας. Μιλήστε μας για τον άνθρωπο Άννα.
ΑΝΝΑ ΓΑΛΑΝΟΥ: Είναι πολύ δύσκολο να μιλήσει κάποιος για τον εαυτό του. Το μόνο που μπορώ να σας πω είναι ότι είμαι αυτό που βλέπουν όσοι μπορούν να με δουν πραγματικά. Δεν έχω δεύτερες σκέψεις κι ούτε μπορώ να υποκριθώ κάτι που δεν είμαι.
Μ.Γ.: Ποιο ήταν το έναυσμα ώστε ν’ ασχοληθείτε με τη συγγραφή;
Α.Γ.: Η κλειστή ζωή του χωριού όπου μεγάλωσα, υποθέτω, αφού ξεκίνησα να γράφω όντας μαθήτρια ακόμα.
Μ.Γ.: Υπήρξε κάποιος άνθρωπος που σας ενθάρρυνε στα πρώτα σας συγγραφικά βήματα;
Α.Γ.: Ναι, μια καθηγήτρια-φιλόλογος στην Γ΄ Γυμνασίου.
Μ.Γ.: Τι είναι αυτό που δεν αντέχετε ως άνθρωπος ή/και ως συγγραφέας;
Α.Γ.: Ως Άννα δεν αντέχω την υποκρισία και την αχαριστία.
Ως συγγραφέας δεν αντέχω το μελό, την τετριμμένη φρασεολογία και την κακή χρήση της ελληνικής γλώσσας.
Μ.Γ.: Πρόσφατα κυκλοφόρησε η διλογία σας με γενικό τίτλο «Το τίμημα της αλήθειας» – Άλλη θάλασσα εκεί λέγεται το πρώτο βιβλίο και Λιμάνια ονείρων το δεύτερο. Με τι έρχεται σε επαφή ο αναγνώστης στις σελίδες τους;
Α.Γ.: Με ανθρώπινες σχέσεις και συμπεριφορές, με τον έρωτα και την αληθινή αγάπη, με την αχαριστία των ανθρώπων και την ψευδαίσθηση της ευτυχίας που προσφέρει το κυνήγι της κορυφής, της εξουσίας και του πλούτου. Μεγάλοι σταθμοί της διλογίας αποτελούν η αληθινή φιλία και η αγάπη που αντέχει στον χρόνο.
Α.Γ.: Αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη λέξη «κίνητρο», θα σας έλεγα πως ήταν ο ποιητής της θάλασσας Νίκος Καββαδίας. Με τα ποιήματα και τις περιγραφές του ταξιδεύει τον νου μου εδώ και πολλά χρόνια και τα ερεθίσματα που λαμβάνω διαβάζοντάς τον είναι αμέτρητα.
Μ.Γ.: Κατά τη διάρκεια της συγγραφής τα προσωπικά συναισθήματα του συγγραφέα εκφράζονται μέσω της γραφής του;
Α.Γ.: Στα περισσότερα βιβλία μου ψυχογραφώ χαρακτήρες. Θα ήταν αδύνατον να γίνει αυτό χωρίς να εισχωρούν στην ιστορία προσωπικές μου σκέψεις και συναισθήματα. Ο περιγραφικός τρόπος αφήγησης, που τείνει να καθιερωθεί, με βρίσκει αντίθετη. Κατ’ εμέ, ο συγγραφέας οφείλει να ξεδιπλώνει τον εσωτερικό του κόσμο στα μάτια του αναγνώστη.
Μ.Γ.: Υπάρχουν αξίες που ακυρώνονται (από πρόσωπα ή καταστάσεις) και άλλες που αναδεικνύονται μέσα από την ιστορία που αφηγείστε;
Α.Γ.: Κατά τη γνώμη μου, οι πραγματικές αξίες μένουν πάντα σταθερές, το ίδιο και οι αληθινοί άνθρωποι. Αυτό προσπαθώ να περιγράψω στα βιβλία μου, βάζοντας ταυτόχρονα πολλά αποσιωπητικά σε όλους εκείνους που προσποιούνται και δημιουργούν από το τίποτα «αξίες» με βάση τις προσδοκίες και τα συμφέροντά τους.
Α.Γ.: Υπάρχει. Από πολύ μικρή έχω ασχοληθεί με το έργο του Νίκου Καζαντζάκη, τον οποίο θεωρώ έναν από τους καλύτερους συγγραφείς-φιλοσόφους παγκοσμίως. Το βιβλίο του που με επηρέασε πολύ είναι η Αναφορά στον Γκρέκο.
Μ.Γ.: Οι κριτικές παίζουν ή δεν παίζουν ρόλο στην πορεία ενός βιβλίου και γιατί;
Α.Γ.: Κριτική = Άποψη. Ο αναγνώστης διαβάζει και κρίνει. Δεκτές όλες οι κριτικές, αρκεί να είναι καλοπροαίρετες και όχι κατευθυνόμενες. Οι σοβαροί αναγνώστες μπορούν πλέον να το διακρίνουν αυτό. Τώρα, αν παίζουν ρόλο ή όχι, αυτό πιστεύω πως έχει να κάνει και με τη γενική αποδοχή του βιβλίου από τον κόσμο. Ένα καλό βιβλίο, που στέκει συγγραφικά, δεν έχει ούτε να φοβάται αλλά ούτε να καμαρώνει. Είναι καλό βιβλίο από μόνο του.
Α.Γ.: Πιστεύω πως εδώ πρέπει να υπάρχει η χρυσή τομή, δηλαδή να συμπληρώνει και τα δύο. Υπάρχουν αναγνώστες που διαβάζουν προς τέρψη, άλλοι για να ξεφύγει το μυαλό τους κι εκείνοι που εντρυφούν στο θέμα που διαβάζουν. Ο συγγραφέας είναι υποχρεωμένος αυτά να τα λάβει σοβαρά υπόψη του.
Μ.Γ.: Αν αναζητούσαμε το βαθύτερο μήνυμα του βιβλίου σας, ποιο θα ήταν αυτό κατά τη γνώμη σας;
Α.Γ.: Εκείνο που τονίζεται στη διλογία είναι η έννοια της πραγματικής φιλίας. Η φιλία, για μένα, είναι το πιο δύσκολο πράγμα. Αν πραγματικά τη βρεις στη ζωή σου, είσαι πολύ τυχερός. Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Κάποτε ένας σοφός ρώτησε έναν άνθρωπο αν έχει φίλους κι εκείνος κούνησε λυπημένος το κεφάλι του και του είπε πως δυστυχώς έχει μόνο έναν… Και τότε ο σοφός σήκωσε έκπληκτος τα μάτια του και τον κοίταξε με θαυμασμό. Έχεις έναν! Μα τότε έχεις πάρα πολλούς!
Η φιλία του Διονύση, κεντρικού ήρωα της διλογίας, με τον ποιητή Νίκο Καββαδία και τα γράμματα που ανταλλάσσουν σε μια πορεία χρόνων είναι το πλέον κομβικό σημείο της διλογίας.
Α.Γ.: Ίσως είμαι από τους λίγους που πιστεύουν ότι σε πληθυσμιακή αναλογία, σε σχέση με άλλες χώρες, οι Έλληνες διαβάζουν. Ίσως να μην αγοράζουν με τον ίδιο ρυθμό, όμως διαβάζουν. Το έχω διαπιστώσει από τις διάφορες βιβλιοθήκες που επισκέπτομαι συχνά, βλέποντας πόσοι άνθρωποι έρχονται μέσα σε μια ώρα αναζητώντας βιβλία. Το ίδιο διαπιστώνω και στις υπαίθριες εκθέσεις βιβλίων όπου συμμετέχω. Έχω την αίσθηση πως σε γενικές γραμμές προτιμούν λογοτεχνικά βιβλία.
Μ.Γ.: Ποιος είναι ο επόμενος συγγραφικός στόχος σας;
Α.Γ.: Δουλεύω πάνω σ’ ένα ενδιαφέρον θέμα εδώ και πολλά χρόνια. Για να δούμε αν φέτος θα ολοκληρωθεί!
Η διλογία με γενικό τίτλο «Το τίμημα της αλήθειας», Άλλη θάλασσα εκεί το πρώτο βιβλίο και Λιμάνια ονείρων το δεύτερο, της Άννας Γαλανού κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα.
Γεννήθηκε στα Ιωάννινα. Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε στον τραπεζικό χώρο. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία, τη ζωγραφική και τα τελευταία δέκα χρόνια με τη συγγραφή. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.
Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από εξακόσιες συνεντεύξεις, καθώς και σχολιασμούς βιβλίων και θεατρικών παραστάσεων. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή «Καλώς τους» του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Επίσης διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style, ενώ πρόσφατα ξεκίνησε συνεργασία με το polismagazino.gr σε θέματα πολιτισμού.
Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά κι έχει συμμετάσχει σε θεατρικές και χορευτικές παραστάσεις.
Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Ένα φεγγάρι λιγότερο» από τις εκδόσεις Ελληνική Πρωτοβουλία και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Τα πλήκτρα της σιωπής» από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015. Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Άλικα βήματα» από την Εμπειρία Εκδοτική. Τα μυθιστορήματά της «Ζάχαρη άχνη» (11/2019) και Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ (6/2021) κυκλοφόρησαν το από τις εκδόσεις Ωκεανός. Από τις ίδιες εκδόσεις, το φθινόπωρο 2022 θα κυκλοφορήσει το νέο της μυθιστόρημα.