Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
08 Αυγ 2020
Πολιτισμός

Ανδρέας Πασσάς:Τα τελευταία χρόνια έπαιξαν όλοι με την απελπισία

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη 

Ο Ανδρέας Πασσάς ζει στην Αθήνα και εργάζεται στην ιδιωτική τηλεόραση. Κείμενά του έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικά, στο διαδίκτυο, σε συλλογικούς τόμους και στην εφημερίδα «Εξαρχειώτης». Από τον Ιούνιο του 2016 μέχρι και σήμερα διατηρεί τη σειρά με χρονογραφήματα «Μέρες και Νύχτες υπό επιτήρηση» στο viewtag.gr. Ή συλλογή διηγημάτων «Κακή Σπορά» είναι το πρώτο του βιβλίο και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πνοή. 

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Κύριε Πασσά διαβάζω στο βιογραφικό σας ότι εργάζεστε στην τηλεόραση. Πείτε μας δυο λόγια από την ενασχόληση και την εμπειρία σας στην τηλεόραση.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΣΣΑΣ: Δουλεύω στην τηλεόραση σχεδόν είκοσι χρόνια. Τα περισσότερα τα πέρασα στο κομμάτι της ενημέρωσης. Στην Κακή Σπορά, ένας χαρακτήρας λέει απευθυνόμενος στο γιατρό του «Πείτε μου. Δουλεύω στην τηλεόραση, στις ειδήσεις. Δεν υπάρχει κανένα νέο που να μην αντέχει το στομάχι μου». Στα λόγια αυτά υπάρχει συμπυκνωμένη όλη η εμπειρία μου μέχρι τώρα. Η τηλεόραση είναι ιδανικό πεδίο για να τελειώσεις με τις ιδέες, το ρομαντισμό και οτιδήποτε άλλο μπορεί να σε κρατήσει στο συννεφάκι. Πίσω από τη βιτρίνα, όλοι είναι γυμνοί.

Μ.Γ.: Γράφετε σε δική σας στήλη χρονογραφήματα και πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πνοή η πρώτη συλλογή διηγημάτων σας με τίτλο «Κακή σπορά». Τι σας ώθησε προς τη συγγραφή;

Α.Π.: Δεν μου αρέσει η πραγματικότητα. Μου αρέσουν οι ταινίες, τα βιβλία, τα μουσικά ηχοτόπια, αλλά όχι η πραγματικότητα όπως διαμορφώνεται από την αλληλοεπίδραση. Μου πήρε καιρό να το καταλάβω αυτό και όταν το παραδέχθηκα, το σύμπαν ήρθε και μου έριξε μια καλή κλωτσιά. Κάποιες από τις «φαντασίες» μου έγιναν πραγματικά γεγονότα. Οπότε ας καταλήξουμε ότι η ώθηση ήταν ξεκάθαρα μιμητισμός. Διάβαζα βιβλία, αγάπησα κάποια από αυτά, αγάπησα τους συγγραφείς τους σε ορισμένες περιπτώσεις και αυτό ήταν το μοντέλο που ακολούθησα για να εκφραστώ. Αν μιλούσα με μουσικό κώδικα, θα εκφραζόμουν με αυτόν.

Μ.Γ.: Ποιος συμβολισμός κρύβεται πίσω από τον τίτλο «Κακή σπορά»;

Α.Π.: Ότι κάτι πήγε λάθος. Ο σπόρος φυτεύτηκε αλλά στην πορεία για διάφορους λόγους το πράγμα στράβωσε και η σπορά ήταν κακή. Στις ιστορίες του βιβλίου οι χαρακτήρες, ο καθένας στο πλαίσιο του, είναι από μια κακή σπορά. Τίποτα καλό δεν βγαίνει στο τέλος.

Μ.Γ.: 11 ιστορίες υπάρχουν στο βιβλίο σας. Θέλετε να μας εξηγήσετε τη φράση «για το σκουλήκι στο μήλο» που αναφέρεται στα διηγήματα;

Α.Π.: Το σκουλήκι στο μήλο, έχει λίγο από το μήλο μέσα του. Είναι ένας βρόχος. Παράλληλα δεν υπάρχει κανείς στο βιβλίο δίχως το σκουλήκι μέσα του να τον τρώει ή τουλάχιστον να του φέρνει μια φαγούρα κάποιες στιγμές. Ήθελα έτσι να δώσω τον τόνο του σάπιου.

Μ.Γ.: Τι σας δημιούργησε την ανάγκη της συγγραφής του συγκεκριμένου βιβλίου;

Α.Π.: Την περίοδο εκείνη τίποτα δεν πήγαινε καλά. Ξεκίνησα να το γράφω το καλοκαίρι του 15. Η γραμμή εκκίνησης ήταν το κλείσιμο των τραπεζών. Είχε προηγηθεί ένας μεγάλος κατήφορος και μετά ήρθε μια καλή σφαλιάρα. Μάλλον ήμουν τσαντισμένος που έπεσα στο λάθος της ελπίδας και αυτό βγήκε στις ιστορίες.

Μ.Γ.: «Υπάρχουν δυο είδη απελπισίας. Εκείνη που δεν θέλεις να είσαι ο εαυτός σου, και η άλλη, που θες απελπισμένα να είσαι ο εαυτός σου» αναφέρεται στο οπισθόφυλλο. Τι είδους άνθρωποι είναι οι ήρωες του βιβλίου;

Α.Π.: Τώρα που τους κοιτάω από μια απόσταση, είναι σπασμένα αγοράκια, ανώριμοι, ψεύτες, βλάκες κάποιοι, ανολοκλήρωτοι. Δεν στάθηκαν ποτέ στον καθρέπτη να κάνουν την αυτοκριτική τους. Έχουν απλά την πεποίθηση ότι στο τέλος θα τα καταφέρουν και αυτό συνήθως είναι σαν να παίρνεις φόρα για να περάσεις μέσα από έναν τοίχο.

Μ.Γ.: Η απελπισία οδηγεί τον άνθρωπο πάντα σ’ ένα κακό αποτέλεσμα;

Α.Π.: Ναι. Δεν είναι καλός οδηγός. Θα σε εκμεταλλευτούν για την απελπισία σου. Θα σε κάνουν σκλάβο, μάρτυρα, οπαδό, πιστό. Θα ελέγξουν τις σκέψεις σου, θα τις ξέρουν πρώτα. Θα γνωρίζουν πώς θα αντιδράσεις. Τα τελευταία χρόνια έπαιξαν όλοι με την απελπισία. Πούλησαν ελπίδα, πατρίδα, φυλή, περηφάνια, μια έξοδο από τον εφιάλτη της χρεοκοπίας που απλά είναι ένας ζυγός που θα τον κληρονομήσεις στα παιδιά σου. Έπαιξαν με την απελπισία των γονιών μας χρόνια πριν. Πεινασμένοι αυτοί, έφαγαν το αστικό όνειρο και μεγάλωσαν παιδιά με μόνο ένστικτο την κοινωνική ολοκλήρωση και όταν το σαθρό οικοδόμημα άρχισε να τρέμει, φάνηκε η έλλειψη και το κενό γέμισε με ότι βόλευε το σύστημα τη συγκεκριμένη στιγμή. Να εδώ ερχόμαστε στην Κακή Σπορά.

Μ.Γ.: Ο μη φυσιολογικός θάνατος, υπάρχει σε όλα τα διηγήματα. Θα τα χαρακτηρίζατε σκοτεινά;

Α.Π.: Ναι είναι σκοτεινά. Μένουν πιστά στο πλαίσιο τους. Στο υπόγειο δεν μπαίνει πολύ φως. Ένιωθα ότι αν άφηνα χαραμάδες ελπίδας θα έλεγα ψέματα. Δεν είχα τέτοια διάθεση.

Μ.Γ.: Είναι οι ήρωες σας άνθρωποι της διπλανής πόρτας ή έχουν ξεφύγει από μια «φυσιολογική ζωή»;

Α.Π.: Είναι αληθινοί και είναι εκεί έξω. Φτάνει να ανοίξεις τις ειδήσεις και θα ακούσεις για τύπους σαν και αυτούς. Η «δυσλειτουργία» είναι αληθινό γεγονός.

Μ.Γ.: «Εύφλεκτοι χαρακτήρες σε μια ανηρωική εποχή» αναφέρεται και πάλι στο οπισθόφυλλο. Δεδομένου ότι δεν είναι όλοι οι άνθρωποι «εύφλεκτοι χαρακτήρες», οι χαρακτήρες των ηρώων σας οφείλονται στην ανηρωική εποχή ή στις οικογενειακές συνθήκες που ανατρέφονται;

Α.Π.: Στην κρίσης αξιών γενικά. Ξεκίνα από την κορυφή. Διεφθαρμένοι πολιτικοί, διεφθαρμένοι δικαστές. Ο Νόμος είναι περισσότερο έλεγχος παρά προστασία. Γιατί λοιπόν εκείνοι στη βάση της πυραμίδας να μην είναι μικρά πιράνχας;

Μ.Γ.: Κανόνες ηθικής υπάρχουν για τους ήρωες σας; 

Α.Π.: Έχουν το δικό τους κώδικα. Δεν είναι ακριβώς ηθική. Μάλλον περισσότερο ο τρόπος που χωνεύει το στομάχι τους.

Μ.Γ.: Για κάποιο λόγο ο καθένας πληρώνει με θάνατο, είτε πεθαίνει ο ίδιος είτε σκοτώνει. Από τι προκύπτει η εκπλήρωση αυτού του τιμήματος;

Α.Π.: Νομίζω ότι είναι απόρροια της αφήγησης. Δεν υπάρχει σε όλες φυσικός θάνατος. Σε κάποιες από τις ιστορίες πεθαίνει κάτι μέσα στους χαρακτήρες. Είμαι της γνώμης ότι ο θάνατος δεν είναι τίμημα. Ότι απλά οι χαρακτήρες που καταλήγουν να πεθάνουν πήραν την παράκαμψη για την εκπλήρωση της ζωής που είναι ο θάνατος.

Μ.Γ.: Σε αντιδιαστολή της «κακής σποράς» υπάρχει «καλή σπορά»;

Α.Π.: Φυσικά υπάρχει. Πάλι, στο κατάλληλο πλαίσιο είμαστε εν δυνάμει καλή σπορά.

Όλα έχουν να κάνουν με τις συνθήκες. Ρωτήστε τον Ρασκόλνικωφ.

Μ.Γ.: Εκτός από τη συγγραφική, υπάρχει κάποια άλλη πλευρά του εαυτού σας μέσα στο βιβλίο;

Α.Π.: Υπάρχουν τα συναισθήματα εκείνης της περιόδου, κάποιες σταθερές και η οπτική μου.

Μ.Γ.: Υπάρχει κάποιο διήγημα που το ξεχωρίζετε για κάποιο λόγο;

Α.Π.: Το ομώνυμο ήρθε από το πουθενά κυριολεκτικά, λίγο πριν πάει για επιμέλεια το βιβλίο. Σκέφτηκα μια εικόνα από τραγωδία σε μοντέρνα μεταφορά και είχα ξαφνικά μια ιστορία με δάνεια από τον «Αίαντα» του Σοφοκλή. Μαζί και τον τίτλο του βιβλίου.

*Το βιβλίο «Κακή σπορά» του Ανδρέα Πασσά κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πνοή.

Μαίρη Γκαζιάνη      

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία, τη ζωγραφική και τα τελευταία δέκα χρόνια με τη συγγραφή. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Ένα φεγγάρι λιγότερο» από τις εκδόσεις Ελληνική Πρωτοβουλία και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Τα πλήκτρα της σιωπής»  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Άλικα βήματα» από την Εμπειρία Εκδοτική. Τον Νοέμβριο του  2019 κυκλοφόρησε το νέο της μυθιστόρημα «Ζάχαρη άχνη» από τις εκδόσεις Ωκεανός.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από εξακόσιες συνεντεύξεις, καθώς και σχολιασμούς βιβλίων και θεατρικών παραστάσεων. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή «Καλώς τους» του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά κι έχει συμμετάσχει σε θεατρικές και χορευτικές παραστάσεις.          

Related posts