Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
18 Απρ 2024
Auto-Moto

Κάντε οικονομία αλλά μην τσιγκουνεύεστε την ασφάλειά σας

 
 
Του Δημήτρη Χαλάτση
H κρίση μας τσάκισε !!! Αυτό είναι σίγουρο. Επειδή με την οικονομική κρίση πού έχουμε σφίξαμε  όλοι τα λουριά μας σας προτείνουμε αν θέλετε να κάνετε οικονομία βγάλτε ένα μέρος  από το πορτοφόλι σας και αλλάξτε λάστιχα στο αυτοκίνητό σας. Δεν κάνετε σπατάλη αλλά οικονομία.
Σας προτείνουμε να αλλάζετε – όταν σας το προτείνουν οι ειδικοί- να αλλάζετε τα λάστιχα των αυτοκινήτων σας. Γιατί μπορεί να πληρώσετε κάτι παραπάνω αλλά θα γλυτώσετε χρήματα από μια πιθανή σύγκρουση λόγω κακής ποιότητας των ελαστικών σας.
Μπορεί να μας έχουν κόψει η καλύτερα πετσοκόψει τους μισθούς και πολλοί άνθρωποι δεν έχουν να φάνε όμως από την άλλη πλευρά σε υποχρεώνουν να κλειδώσεις το αυτοκίνητό σου και να καταθέσεις τις πινακίδες. Ο νόμος είναι σκληρός για αυτούς που κυκλοφορούν με φθαρμένα ελαστικά. Μπορείτε να δείτε και μόνοι σας τι λέει η υπουργική απόφαση με αριθμό 79400/2490/89 σχετικά με τις επιτρεπόμενες αντικαταστάσεις ελαστικών.Επίσης νομοθετική πρόβλεψη υπάρχει για τον καθορισμό του βάθους του σκαλίσματος των ελαστικών ορισμένων κατηγοριών αυτοκινήτων σύμφωνα με την υπουργική απόφαση 32496/1558/2003 (ΦΕΚ Β` 847/27.06.2003).
Σας προτείνουμε λοιπόν για μεγαλύτερη ασφάλεια αλλά και οικονομία να ελέγχετε τα ελαστικά σας κάθε εβδομάδα. Τόσο ως προς το βάθος σκαλίσματος όσο και ως προς την κατάσταση του πέλματος, την πίεση του αέρα, τυχόν ζημιές στα πλευρά και κάθε είδους σημάδια ανομοιόμορφης φθοράς.
Οι ειδικοί σίγουρα θα σας βοηθήσουν να δείτε και μόνοι σας αν έχετε πρόβλημα αφού όμως σας ξεμοντάρουν τα ελαστικά για να δουν και τις εσωτερικές ζημιές.
Έξι λόγοι για ν’ αλλάξετε τα ελαστικά σας
1. Εάν υπάρχει διάτρηση
Τα σύγχρονα ελαστικά είναι πολύ στιβαρά και μπορούν ν’ αντιμετωπίσουν πολλά. Διατρήσεις, επίσης, μπορούν να συμβούν και συμβαίνουν. Ένας ειδικός στα ελαστικά πρέπει να ελέγξει το ελαστικό σας μετά από διάτρηση, ώστε να αποκαλυφθούν τυχόν κρυφές ζημιές και φυσικά να σιγουτείτε ότι δεν παίρνει επισκευή.
Διαδικασίες ασφάλειας εάν σας τύχει διάτρηση ενώ είστε σε κίνηση:    Έχοντας πάντοτε ως προτεραιότητα την ασφάλειά σας κι εκείνη των επιβατών σας, σταθμεύστε έξω από το δρόμο, σε ασφαλές μέρος
Τοποθετήστε το σήμα στάσης.    Σβήστε τη μηχανή και βάλτε χαμηλή ταχύτητα.  Ανάψτε τα φώτα «αλαρμ» του αυτοκινήτου σας. Φορέστε ένα κίτρινο γιλέκο (πωλούνται σε όλα τα είδη αυτοκινήτου και είναι πάμφθηνα.   Τοποθετήστε προειδοποιητικό τρίγωνο στο πλάι του δρόμου, 100 μέτρα πίσω από το αυτοκίνητο. Πρώτα από όλα πρέπει να σιγουρευτείτε ότι δεν διατρέχετε κίνδυνο και ύστερα να ξεκινήσετε να αλλάζετε το λάστιχό σας.
Φορέστε ένα ζευγάρι χοντρά γάντια.   Στρώστε έναν σάκο σκουπιδιών στο πορτμπαγκάζ σας, στην περίπτωση όπου το ελαστικό που θα κατεβάσετε είναι λασπωμένο! Βρείτε ένα σκληρό, επίπεδο στήριγμα, για να τοποθετήσετε τον γρύλλο σας, στην περίπτωση που το έδαφος είναι μαλακό, για να μη βουλιάξει στο χώμα ο γρύλλος.  Εάν είναι δυνατόν, γρασάρετε ελαφρώς τα σπειρώματα των παξιμαδιών του τροχού, για να υποβοηθήσετε την αφαίρεσή τους (Και η βαζελίνη και η κάποια κρέμα για τα χέρια, κάνουν δουλειά, στην ανάγκη).
Μετά την αντικατάσταση του τροχού, μην οδηγείτε πολύ γρήγορα, επειδή ενδέχεται ο τροχός που αλλάξατε να μην έχει την κατάλληλη πίεση αέρα. Καλό είναι να σταματήστε στο πρώτο βενζινάδικο για να ελέγξετε την πίεση αλλά και τα παξιμάδια αν τα έχετε βιδώσει σωστά. Χρησιμοποιήστε το σωστό γαλλικό κλειδί, ώστε να είστε βέβαιοι ότι βιδώσατε με τη σωστή ροπή στρέψης τα παξιμάδια του τροχού. Εάν δεν έχετε το κατάλληλο γαλλικό κλειδί, ή εάν βιδώσατε τα παξιμάδια του τροχού με το χέρι, πρέπει να ρυθμίσετε γρήγορα το πρόβλημα. Όταν βιδώνετε σωστά τα μπουλόνια μπορείτε μετά εύκολα να τα ξεβιδώσετε.
 
2. Όταν το επίπεδο φθοράς των ελαστικών σας χαμηλώνει προς το νόμιμο όριο. Μια καλή ιδέα είναι να ελέγχετε τακτικά τα ελαστικά σας για φθορά. Πώς όμως; Εδώ έχουμε έναν απλό τρόπο για να ξέρετε αν τα ελαστικά σας έχουν φθαρεί. Το ξέρετε το «Legal limit» ; Η φιγούρα ενός Ανθρωπάκου της Michelin πάνω στον ώμο του ελαστικού Michelin δείχνει τη θέση των δεικτών φθοράς πέλματος που βρίσκονται σε κάθε ένα από τα κύρια αυλάκια του πέλματος. Αυτοί οι δείκτες είναι μικρές ανυψωμένες επιφάνειες στο βάθος των αυλακιών του σκαλίσματος του πέλματος. Εάν η επιφάνεια της γόμας του πέλματος είναι στο ίδιο επίπεδο με αυτές τις ανυψωμένες επιφάνειες, το βάθος σκαλίσματος στο πέλμα του ελαστικού είναι πολύ κοντά στο νόμιμο όριο του 1.6 mm.  Ή και κάτω από αυτό! Η Michelin συνιστά ν’ αλλάξετε τα ελαστικά σας πριν φτάσουν στο νόμιμο όριο σκαλίσματος. Μπορεί να μην παρέχουν πλέον επαρκή ασφάλεια και θα μπορούσατε επίσης να παρανομείτε. Ακόμη κι αν το εναπομένον βάθος σκαλίσματος στο πέλμα είναι μεγαλύτερο από 1.6 mm, θα πρέπει να προσαρμόζετε την ταχύτητά σας και το στυλ οδήγησής σας στις εξωτερικές συνθήκες, ιδιαιτέρως σε βρεγμένους δρόμους. Τα ελαστικά Michelin για Ψυχρό Καιρό (χειμερινά) έχουν το σχέδιο μιας ‘χιονονιφάδας’ για να εντοπίζονται οι πρόσθετοι δείκτες φθοράς πέλματος. Έχουν ύψος 4 mm. Για καλύτερη πρόσφυση στο χιόνι, και για φρενάρισμα και για ελκτικότητα , να αντικαθιστάτε τα ελαστικά σας για Ψυχρό Καιρό όταν το βάθος σκαλίσματός τους πλησιάζει προς το επίπεδο των δεικτών φθοράς σε σχήμα  “χιονονιφάδας”.
Σίγουρα θα πείτε. «Τι μας λέει αυτός. Αφού ούτε αέρα δεν ξέρουμε να βάζουμε». Έχετε απόλυτα δίκιο. Μπορεί να μην ξέρετε είναι να σας φαίνονται βουνά όλα αυτά αλλά σίγουρα πρέπει να κάνετε τον έλεγχο έστω και με την βοήθεια των ειδικών.
3. Εάν το ελαστικό σας εμφανίζει σημάδια γήρανσης
Τα ελαστικά δεν έχουν προκαθορισμένη διάρκεια ζωής,  Δεν έχει σημασία πότε έχουν κατασκευαστεί. Τα ελαστικά γερνούν, ακόμη και αν δεν χρησιμοποιούνται.  Ακόμη κι αν χρησιμοποιούνται μόνον ευκαιριακά.  Υπάρχουν πολλά φαινόμενα τα οποία επηρεάζουν τη ζωή ενός ελαστικού, όπως είναι η θερμοκρασία, η συντήρηση, οι συνθήκες αποθήκευσης και χρήσης, το φορτίο, η ταχύτητα, η πίεση, καθώς επίσης και το στυλ οδήγησης.  Όλα αυτά έχουν μεγάλη σημασία σε σχέση με τη διάρκεια ζωής που μπορείτε να προσδοκάτε από τα ελαστικά σας. Να δίνετε τακτικά προσοχή στα ελαστικά σας. Για τους λόγους αυτούς, η Michelin συνιστά σε όλους τους οδηγούς να προσέχουν τακτικά την εξωτερική εμφάνιση των ελαστικών τους, για σαφή σημάδια γήρανσης ή κόπωσης. Σ’ αυτά μπορεί να περιλαμβάνονται κρακελαρίσματα στη γόμα της εξωτερικής πλευράς του πέλματος, στον ώμο, στη περιοχή στήριξης στη ζάντα, και επί πλέον παραμορφώσεις, κλπ. Η υπερβολική γήρανση των ελαστικών μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια πρόσφυσης. Η Michelin επίσης συνιστά, όλα τα ελαστικά, συμπεριλαμβανομένων και των εφεδρικών, να επιθεωρούνται τακτικά από έναν ειδικό των ελαστικών. Αυτός μπορεί να σας πει εάν είναι δυνατόν τα ελαστικά σας να συνεχίσουν να κυκλοφορούν ή όχι.
Πόσο παλιό είναι το πολύ παλιό; Μετά από πέντε χρόνια ή και περισσότερα σε λειτουργία, τα ελαστικά σας θα πρέπει να επιθεωρούνται λεπτομερώς, τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο. Εάν προκύψει ανάγκη, ακολουθήστε τις οδηγίες του κατασκευαστή του οχήματος, σχετικά με τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης. Για προληπτικούς λόγους, εάν τα ελαστικά δεν έχουν αντικατασταθεί 10 χρόνια μετά την ημερομηνία κατασκευής τους (δείτε πώς να διαβάζετε το πλευρό ενός ελαστικού), η Michelin συνιστά να τα αντικαταστήσετε με καινούργια ελαστικά. Ακόμη κι αν φαίνονται να είναι σε καλή κατάσταση για χρήση, ακόμη κι αν το σκάλισμά τους δεν έχει χαμηλώσει προς τον δείκτη φθοράς.

4. Εάν το ελαστικό σας έχει υποστεί ζημιά (Damaged tyre)
Το ελαστικό σας μπορεί να υποστεί σοβαρή ζημιά εάν προσκρούσει σε κάποιο στερεό αντικείμενο πάνω στον δρόμο, όπως κράσπεδο, λακκούβα, ή κοφτερό αντικείμενο. Κάθε ορατή διάτρηση, κόψιμο ή παραμόρφωση, πρέπει να εξεταστεί σε βάθος από κάποιον επαγγελματία του ελαστικού. Το ελαστικό είναι οριστικά μη επισκευάσιμο, στις εξής περιπτώσεις:
…Τρυπήματα στο πλευρό.
…Συρματόσχοινο τακουνιού ορατό ή στρεβλωμένο.
…Aποχωρισμός ανάμεσα σε γόμες ή λινά
…Πτυχώσεις στις γόμες ή στα λινά
…Ζημιά από υδρογονάνθρακες ή διαβρωτικές ουσίες
… “Μουστάκια” ή στίγματα στην εσωτερική γόμα, λόγω κύλισης σε υποπίεση
5. Αν εντοπίζετε ανώμαλη φθορά
Ανώμαλη, ανομοιογενής φθορά του ελαστικού στο κέντρο η στις άκρες του πέλματος. Κάντε ευθυγράμμιση για να είστε σίγουροι. Θα μπορούσε το πρόβλημα να προερχόταν επειδή οδηγείτε με λάθος πίεση αέρα στα ελαστικά.  Εάν εντοπίζετε ανώμαλη φθορά, επικοινωνήστε με τον ειδικό σας στα ελαστικά. Για να προλάβετε την ανομοιογενή φθορά, να ευθυγραμμίζετε και να ζυγοσταθμίζετε τους τροχούς σας κάθε έξι μήνες. Αυτό επίσης θα παρατείνει τη διάρκεια ζωής του πέλματος και θα σας προσφέρει πιο άνετη οδήγηση. Ένας άλλος τρόπος να διατηρείτε το σκάλισμα του πέλματος των ελαστικών σας είναι να αντιμεταθέτετε τακτικά τους τροχούς σας. Συνηθισμένες αιτίες ανώμαλης φθοράς των ελαστικών:
…   Φθορά στο ένα άκρο: τροχός που δεν έχει ευθυγραμμιστεί ή ζυγοσταθμιστεί.
…  Φθορά και στα δύο άκρα: ελαστικό σε υποπίεση.
… Φθορά κατά μήκος της κεντρικής επιφάνειας του ελαστικού: υπερπίεση.

6. Εάν τα ελαστικά δεν είναι κατάλληλα για το όχημά σας
Για καλύτερες συνολικές επιδόσεις, ο ίδιος τύπος ελαστικού θα πρέπει να χρησιμοποιείται και στους τέσσερεις τροχούς. Ελαστικά από διαφορετικές διαστάσεις, κατασκευαστές και στάδια φθοράς μπορεί να έχουν επίπτωση στο κράτημα και στη σταθερότητα του οχήματος. Ποτέ μην συνδυάζετε μαζί ελαστικά radial και μη-radial.Επίσης, μην αναμειγνύετε ελαστικά radial και μη-radial πάνω σε ένα όχημα. Εάν η ανάμιξη των ελαστικών είναι αναπόφευκτη, ποτέ μην αναμειγνύετε  radial και μη-radial ελαστικά πάνω στον ίδιο άξονα. Εάν δύο radial και δύο μη-radial ελαστικά είναι τοποθετημένα πάνω σ’ ένα όχημα, τα δύο radial πρέπει να τοποθετούνται στον πίσω άξονα και τα δύο μη-radial στον μπροστινό άξονα.
 
Υπάρχουν πολλοί τρόποι να βρείτε τα κατάλληλα ελαστικά για το όχημά σας. Εάν δεν είστε βέβαιοι με ποια ελαστικά θα εξοπλίσετε κατάλληλα το όχημά σας, χρησιμοποιήστε τον επιλογέα μας για ελαστικά. Συνιστούμε να αρχίσετε από το όχημα. Θα πρέπει επίσης να κάνετε αναζήτηση και ανά διάσταση ελαστικού ή με την ονομασία του ελαστικού Michelin. Όλα αυτά τα πράγματα θα επιδράσουν ώστε να καθοριστεί ο ασφαλέστερος τύπος ελαστικού για το αυτοκίνητό σας και θα συζητηθούν με τον ειδικό σας για τα ελαστικά.
 

Related posts