Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
25 Σεπ 2020
Πολιτισμός

Η Ισμήνη Μπάρακλη μιλάει για το νέο βιβλίο της «Το χελιδόνι του Βορρά»

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη

Η Ισμήνη Χ. Μπάρακλη κατάγεται από το Ναύπλιο. Φοίτησε στο St. George Commercial College και εργάστηκε επί σειρά ετών σε μεγάλη οικονομική εφημερίδα ως Υπεύθυνη Εκδηλώσεων και Συνεδρίων. Είναι παντρεμένη και μητέρα ενός παιδιού. Γράφει για παιδιά και μεγάλους. Από τις Εκδόσεις Ψυχογιός κυκλοφορούν τα μυθιστορήματα Το μυστικό της πεταλούδας, Σμύνρη κυνήγι μαγισσών και Το χελιδόνι του Βορρά. 

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Ισμήνη πρόσφατα κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο σου με τίτλο «Το χελιδόνι του Βορρά». Σε τι αναφέρεται;

ΙΣΜΗΝΗ ΜΠΑΡΑΚΛΗ: Είναι μια ιστορία που, στο μεγαλύτερο μέρος της, διαδραματίζεται στα χώματα της μακεδονικής γης,  την εποχή που δέσποζαν Οθωμανοί και Βούλγαροι, με την ιδιαιτερότητα πως την ιστορία αυτή την βάζει σε κίνηση μια πιο πρόσφατη, ένα κορίτσι, η Δάφνη, που θα κυλήσει την κόκκινη κλωστή του μύθου από το χθες στο σήμερα. Μεταξύ άλλων, είναι η ιστορία ενός Καραγκιοζοπαίχτη, του Μίμαρου, που μεγαλώνει μόνος του την ακριβή του θυγατέρα,  μαθαίνοντας στο παιδί του τις αξίες της ζωής μέσα από τις ιστορίες του Καραγκιόζη, ωστόσο διαμορφώνεται και ο ίδιος μέσα από την τέχνη αυτή, ανακαλύπτοντας τη σημαντικότερη τέχνη της ζωής : την ανθρωπιά.

Μ.Γ.: Στο εξώφυλλο βλέπουμε ένα μικρό κορίτσι καθισμένο σε πεζούλι, ν΄ αντικρίζει ένα χελιδόνι. Το χελιδόνι έρχεται ή φεύγει και τι συμβολίζει το πέταγμά του;

Ι.Μ.: Τα χελιδόνια έρχονται για να φύγουν, όπως ακριβώς και η άνθρωποι. Και νομίζω πως δεν υπάρχει συγκεκριμένη απάντηση στην ερώτησή σας, καθώς είναι το ίδιο και το αυτό, είτε έρχονται φεύγοντας από κάπου αλλού, είτε φεύγουν πηγαίνοντας  κάπου αλλού. Κι αν το πέταγμα συμβολίζει την ελευθερία, πειθαρχούν ωστόσο στους νόμους που προστάζει η φύση τους.

Μ.Γ.: Στο βιβλίο σου έντονη παρουσία έχει το θέατρο σκιών με τον Καραγκιόζη.  Πως προέκυψε η ιδέα της ιστορίας που περιγράφεις;

Ι.Μ.: Είναι μυθοπλασία, εντούτοις, η δημιουργία κάθε ήρωα μοιάζει κάπως με κυοφορία, αρχίζει από έναν κόκκο της ύπαρξής του και σταδιακά αναπτύσσεται. Ο Δημητρός, παιδί της υπαίθρου που συνομιλεί με τα πουλιά και ψυχανεμίζεται τα ζώα, δεν θα μπορούσε να γίνει κάτι άλλο, παρά ένας ευγενικός σκιοπαίχτης. Ωστόσο, η παρουσία του Καραγκιόζη, αποτελεί έναν μικρό φόρος τιμής στη σπουδαία αυτή τέχνη, μέρος της λαϊκής μας παράδοσης και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Τιμής ένεκεν και τα δυο ονόματα των ηρώων της ιστορίας, του Μίμαρου και του Χαρίλαου, αληθινά πρόσωπα, σημαντικοί Καραγκιοζοπαίχτες του προηγούμενου αιώνα.

Μ.Γ.: «Βασανισμένοι άνθρωποι, πονεμένοι μέχρι το μεδούλι, να προσφέρουν απλόχερα το γέλιο. Με ποια δύναμη ψυχής;» αναρωτιέται η ηρωίδα σου Δάφνη για τον καραγκιοζοπαίχτη πατέρα της. Από που αντλούσαν τη δύναμη ψυχής;

Ι.Μ.: Από την ίδια τους την ύπαρξη. Ώριμες ψυχές, που έσκαψαν βαθιά μέσα τους για να προσφέρουν στην κοινωνία μέσα από την τέχνη τους.

Μ.Γ.: Στην αρχή του βιβλίου γράφεις «Αν ο θάνατος αποτελεί τον μεγαλύτερο φόβο του ανθρώπου, ίσως το βιβλίο αυτό να είναι ένα εγχείρημα μετάβασης από τον φόβο στη γαλήνη». Πως επιτυγχάνεται αυτή η μετάβαση;

Ι.Μ.: Μέσα από την ζεστασιά της ίδιας της ιστορία, με όσα γεννήματα φέρει… σκέψεις, συναισθήματα, μνήμες.

Μ.Γ.: Φόβος, θυμός, αδιαφορία, αποδοκιμασία είναι τα διαδοχικά συναισθήματα του Χρήστου απέναντι στον πατέρα του καθώς μεγάλωνε. Που οφειλόταν η αρνητική εξέλιξή τους;

Ι.Μ.: Τα συναισθήματα του Χρήστου απέναντι στον εγωκεντρικό πατέρα μεταβάλλονται με τα χρόνια, και με την ωριμότητα που αποκομίζει εκείνος από την ζωή. Ο παιδικός φόβος, και μετέπειτα θυμός των νεανικών χρόνων, καταλήγει σε μια αδιαφορία στο πρόσωπό του. Η ζωή είναι ακριβοδίκαιη και αργά ή γρήγορα, ό,τι σπέρνεις θερίζεις.

Μ.Γ.: Η Δάφνη είναι αρχιτέκτονας κι αναγκάζεται να παρευρίσκεται σε κατεδαφίσεις νεοκλασσικών κατοικιών κι αυτό την πονάει. Τι βλέπει πίσω από κάθε κατεδάφιση;

Ι.Μ.: Τη ζωή που πέρασε και άφησε τα σημάδια της, γέννησε ανθρώπους, ξεπροβόδησε άλλους… «Τα σπίτια έχουν ζωή, ανασαίνουν, τα ακούω κάθε φορά πριν μπει η μπουλντόζα. Κλαίνε, γελάνε, μιλούν ακατάπαυστα, να προλάβουν να πουν την ιστορία τους πριν τσακιστούν…»

Μ.Γ.: «Μεγαλώνοντας, κατάλαβε πως οι αδυναμίες στους ανθρώπους είναι κατάρες» γράφεις για την Δάφνη. Σε τι είδους αδυναμίες αναφέρεσαι;

Ι.Μ.: Πάσης φύσεως αδυναμία, κατάρα είναι. Στην προκειμένη περίπτωση έχει να κάνει με συναισθηματική αδυναμία, καθώς η Δάφνη, παιδί που μεγαλώνει μόνο με την αγάπη του πατέρα της, θα δοκιμαστεί όταν εκείνος θα χρειαστεί να φύγει για εξορία. Η ζωή ωστόσο, έχει τους δικούς της νόμους, και σε όλα τα γεγονότα διατηρεί τις ισορροπίες με τον καλύτερο τρόπο…

Μ.Γ.: «…να αλλάξεις επάγγελμα να φύγουμε από δω, χίλιες φορές ξένοι ανάμεσα σε ξένους» είπε η Δάφνη στον πατέρα της στα εφηβικά της χρόνια. Τι ήταν αυτό που δεν άντεχε;

Ι.Μ.: Η εγκατάλειψη της μάνας της, ίσως ακόμα και η ιδιαιτερότητα της τέχνης του πατέρα της, καθώς με όλα εναντιώθηκε εκείνο το σύντομο χρονικό διάστημα, αλλά για όλα μετάνιωσε κατόπιν, εφόσον ήταν ένα παιδί που είχε εισπράξει πολλή αγάπη.

Η Μαίρη Γκαζιάνη με τη συγγραφέα Ισμήνη Μπάρακλη

Μ.Γ.: «Αλλάζουν οι άνθρωποι;» ρωτάει η Δάφνη τον Χρήστο. Εσύ τι πιστεύεις, αλλάζουν;

Ι.Μ.: Η αλλαγή αυτή σχετίζεται με την δύναμη της θέλησης. Υπάρχουν άνθρωποι που κινούν γη και ουρανό εξαργυρώνοντας της εσωτερική αυτή δύναμη, και άλλοι πάλι που φεύγουν από τη ζωή χωρίς να την έχουν πάρει μυρωδιά.

Μ.Γ.: «Το αντάμωμα με τη μοίρα σου δεν μπορείς να το αποφύγεις, και στου βοδιού το κέρατο να κρυφτείς» αναφέρεις σε κάποιο σημείο. Η μοίρα προκαθορίζει τις επιλογές μας ή οι επιλογές μας τη μοίρα;

Ι.Μ.: Εμείς ορίζουμε τη μοίρα μας. Σκέψεις, πράξεις, προθέσεις, όλα επιστρέφουν πίσω σε εμάς. Υπό αυτή την έννοια, το πεπρωμένο μας, εξαρτάται από εμάς, όπως και το παρελθόν μας οφείλετε σε εμάς. Κάπως, κάποτε, το προκάλεσες.

Μ.Γ.: «Στη φυλακή σου ζεις και δεν το ξέρεις. Στη φυλακή του νου σου»  αναφέρει ο Δημητρός στην Καλλιόπη. Τι είδους ελευθερία αναζητούσε η Καλλιόπη;

Ι.Μ.: Στο όνομα της ελευθερίας έχουν διαπραχθεί τα μεγαλύτερα εγκλήματα.  Κατά πόσο ένας άνθρωπος θα μπορούσε να είναι ελεύθερος, όταν υποδουλώνεται στα ίδια του τα πάθη; Και η Καλλιόπη, είναι ένας τέτοιος άνθρωπος, έρμαιο των παθών της.

Μ.Γ.: «Να διαιρείς τους φόβους σου» συμβουλεύει η Δάφνη τον γιο της. Πως διαιρούνται οι φόβοι;

Ι.Μ.: Θα  σας απαντήσω μέσα από το κείμενο : «Ακόμα κι αν συμβεί κάτι που σε φοβίζει, ακόμα και τότε, θα πρέπει να ξέρεις πως υπάρχει μια ανώτερη αρχή, μια μυστική δύναμη στη φύση που θα εξισορροπήσει τα γεγονότα…»

Μ.Γ.: «Ο έρωτας συγκρούεται με τα όρια, αποκαθηλώνει όλα τα πρέπει»  γράφεις. Πως παρουσιάζεται στο βιβλίο σου ο έρωτας;

Ι.Μ.: Με διαφορετικό τρόπο σε κάθε περίπτωση. Ο έρωτας της Δάφνης και του Χρήστου, είναι μια επανάσταση. Απεναντίας, ο έρωτας της Καλλιόπης με τον Δημητρό, έχει άλλα στοιχεία, στην πιο ακατέργαστη μορφή τους.  Όπως και να χει, ο έρωτας ήταν και θα είναι η απουσία της λογικής, τα όρια δηλαδή.

Μ.Γ.: «Ο Καραγκιόζης έλεγε πάντα ο Χαρίλαος είναι η ιστορία της Ελλάδας». Τι ακριβώς εννοεί;

Ι.Μ.: Συμπορεύτηκε με την ιστορία της Ελλάδας. Μέσα από τον Καραγκιόζη, γαλουχήθηκαν γενιές μικρών και μεγάλων, γέλασαν, έκλαψαν, έμαθαν ιστορία, γνώρισαν ήρωες και ένιωσαν ήρωες σε τραγικές στιγμές της ελληνικής ιστορίας που έπρεπε κάπου να στηριχθούν.

Μ.Γ.: Κατά πόσο η Δάφνη περιέχει δικά σου προσωπικά στοιχεία;

Ι.Μ.: Η Δάφνη, είναι μια θορυβώδης προσωπικότητα, μια επαναστάτρια της εποχής της, είναι αυτό που λέμε, κόντρα ρόλος.

Μ.Γ.: Σ΄ ευχαριστώ πολύ για την παραχώρηση της συνέντευξης και σου εύχομαι καλοτάξιδο το νέο βιβλίο σου.

Ι.Μ.: Ευχαριστώ πολύ και εγώ για την όμορφη συζήτηση μέσα από τις σελίδες του βιβλίου!

*Το μυθιστόρημα «Το χελιδόνι του Βορρά» της Ισμήνης Μπάρακλη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός. 

Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΕΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΑ ΠΛΗΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της ΑΛΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ από την Εμπειρία Εκδοτική. Το 2019 θα κυκλοφορήσει το νέο της μυθιστόρημα από τις εκδόσεις Ωκεανός.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από πεντακόσιες συνεντεύξεις. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή ΚΑΛΩΣ ΤΟΥΣ του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά.   

 

 

 

Related posts