Επιστροφή στην κορυφή
Δευτέρα, 24 Ιουλ 2017
 
 

Ο Πάνος Ιωαννίδης μιλάει στο Now24

Κυριακή, 06 Νοέμβριος 2016 - 13:47

-a Μέγεθος κειμένου +A





o

Δεδομένου ότι λίγο πολύ όλα έχουν γραφτεί στη λογοτεχνία, δεν μένουν περιθώρια για καινοτομίες. Ωστόσο αυτό που πάντα έκανε τη διαφορά ήταν ο τρόπος σύλληψης μίας ιδέας, η ανάπτυξή της, η πένα, οι χαρακτήρες και η δομή του μυθιστορήματος. Σ’ αυτά το βιβλίο «Τα μωρά της Αθήνας» του Πάνου Ιωαννίδη, που κυκλοφορεί απ’ τις εκδόσεις Πηγή, παίρνει άριστα, εφόσον ο συγγραφέας δείχνει να έχει δουλέψει ιδιαίτερα πάνω στις σελίδες του. Ο ίδιος μιλάει στο NOW24 για το ομώνυμο βιβλίο, τους ήρωές του, το αστυνομικό είδος, το βιβλίο στη χώρα μας, τις κριτικές που λαμβάνει καθώς και για τα μελλοντικά του σχέδια.

Κυριακος Κουζουμης για now24Συνέντευξη στον Κυριάκο Κουζούμη.

 

Κ.Κ: Από τι εμπνευστήκατε ώστε να γράψετε τη συγκεκριμένη ιστορία;

Π.Ι: Από το γεγονός ότι στις μέρες μας για να περάσει ένας νέος άνθρωπος τη γέφυρα που βγάζει από τα όνειρα του στην πραγματικότητα που λέγεται αγορά εργασίας οφείλει να κάνει υπέρμετρα πολλούς συμβιβασμούς για να κερδίσει τον βιοπορισμό του. Ο πυρήνας της έμπνευσης μου βρίσκεται μάλλον σε αυτό το πεδίο. Τα Μωρά της Αθηνάς αποτελούν μια ιστορία που φέρνει στο επίκεντρο τη γενιά των σημερινών τριαντάρηδων, οι οποίοι πληρώνουν το μεγαλύτερο μέρους του τιμήματος που επέφερε η κρίση. Από κει και πέρα αναμφίβολα σημαντικό ρόλο στην ολοκλήρωση της ιστορίας μου, διαδραμάτισε η περιπέτεια στην οποία έχει μπει η χώρα μας με την εφαρμογή των μνημονίων.

 

Κ.Κ: Τι πραγματεύεται το βιβλίο σας;

Π.Ι: Ο άξονας της αφήγησης κινείται γύρω από τη δολοφονία του Γρηγόρη Μπέη, ενός νέου και ιδιαίτερα επιτυχημένου επιχειρηματία της επαρχίας. Ο Γρηγόρης Μπέης υπήρξε ο ιδρυτής του επιχειρηματικού δικτύου Green Sea Network το οποίο πωλούσε μια ιδιόμορφη υπηρεσία, τα Πακέτα Ζωής συγκεκριμένα, σε νέους ανέργους με αντάλλαγμα τη δέσμευση ενός μεγάλου μέρους, αν όχι ολόκληρου, του χρόνου τους. Στο μυθιστόρημα μου ένα πακέτο ζωής περιλαμβάνει μόνιμη εργασία σε κάποια από τις επιχειρήσεις του δικτύου, κατοικία, παροχή υπηρεσιών ασφάλειας και υγείας καθώς και χαμηλές τιμές στα περισσότερα αγαθά. Ο Γρηγόρης Μπέης βρίσκεται νεκρός λίγες μέρες αφού ξεκίνησε να πωλείται η εν λόγω υπηρεσία.

Η Αντιγόνη Μπέη, αναθέτει στον ιδιωτικό ντετέκτιβ Πέτρο Ριβέρη ο οποίος μόλις έχει αφιχθεί στην πόλη μετά από μακρόχρονη παρουσία στο εξωτερικό, να εξιχνιάσει τη δολοφονία του μικρότερου αδελφού της. Ο Ριβέρης κατά τη διάρκεια των ερευνών του θα βρεθεί αντιμέτωπος όχι μόνο με την ομάδα των τοπικών αρχόντων που δημιούργησαν τον άτυπο θεσμό των Πακέτων Ζωής, αλλά και με μια ομάδα νέων που προσπάθησαν να αντισταθούν δημιουργώντας έναν κοινωνικό συνεταιρισμό. Εν ολίγοις, το βιβλίο πραγματεύεται την σχέση που υπάρχει ανάμεσα στο ατομικό και το συλλογικό, στην αλληλεγγύη με τη βαρβαρότητα, στην ανθρωπιά και στην εκμετάλλευση σε έναν κόσμο που αλλάζει.

 

Κ.Κ: Αστυνομικού περιεχομένου και γρήγορης εξέλιξης! Ποιο στοιχείο όμως κατά τη γνώμη σας είναι αυτό που κάνει το βιβλίο σας να αποτελεί πόλο έλξης στον αναγνώστη, την στιγμή που τα βιβλιοπωλεία βρίθουν από αστυνομικά λογοτεχνήματα;

Π.Ι: Ωραία ερώτηση. Αν κάτι ξεχωρίζει Τα Μωρά της Αθηνάς από τα συνάδελφα μυθιστορήματα τους, ελληνικά και μεταφρασμένα, είναι ο τρόπος με τον οποίο αντανακλώνται μέσα τους, αφενός η κρίση, και αφετέρου ο διαρκής αγώνας του ανθρώπου για κάτι καλύτερο, κάτι πιο δίκαιο. Στη μέση αυτών βρίσκεται ο Πέτρος Ριβέρης, ένας μοναχικός ιδιωτικός ντετέκτιβ για τον οποίο η επιστροφή στην Ελλάδα δεν αποτελεί μόνο μια ευκαιρία για επαγγελματική ανέλιξη, αλλά και μια αναγκαιότητα για να ησυχάσει τους δικούς του δαίμονες. Ο Ριβερης είναι ένας από τους ανθρώπους της γενιάς μας: ιστορικός με μεταπτυχιακό στην Ιστορία του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, με προϋπηρεσία σε μια εκ των μεγαλύτερων εταιριών ιδιωτικών ερευνών στην Ιταλία, με θητεία στα κοινωνικά κινήματα αμφισβήτησης ενώ έγινε ιδιωτικός ντετέκτιβ για λόγους βιοπορισμού.

 

Κ.Κ: Στηριχτήκατε σε κάποια αληθινά δεδομένα ή όλα όσα γράφετε είναι κύματα της φαντασίας σας;

Π.Ι: Στα Μωρά της Αθηνάς, πρωταγωνιστής είναι ο χώρος. Ο μεσογειακός χώρος με τη ρέουσα και σπουδαία ελληνική γλώσσα αποτελούν ίσως τα πλέον αληθινά δεδομένα του μυθιστορήματος. Το εύρημα για τα Πακέτα Ζωής, αναμφίβολα κινείται στους τόπους του φανταστικού· πλην όμως όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας, ειδικότερα τα τελευταία χρόνια, δεν αποτελούν μέρος τους; Εν κατακλείδι θα έλεγα πως τα αληθινά δεδομένα, ιστορικά, κοινωνικά, πολιτικά, πολιτιστικά και φυσικά οικονομικά συνιστούν τα θεμέλια του βιβλίου ενώ η οικοδόμηση του είναι προϊόν της μυθοπλασίας μου.

 

Κ.Κ: Αν αναζητούσαμε το βαθύτερο μήνυμα του βιβλίου, ποιο θα ήταν αυτό κατά τη γνώμη σας;

Π.Ι: Θα σας πρότεινα να τo αναζητήσετε στην προσπάθεια απάντησης του εξής ερωτήματος: αν αξίζει να αντιστέκεται κανείς ή όχι σε όλα αυτά που του συμβαίνουν δίχως να συμμετέχει στη λήψη των αποφάσεων. Το βιβλίο δεν παίρνει σαφή θέση, καθώς χαμένοι και κερδισμένοι βρίσκονται και στις δυο πλευρές, δηλαδή όσων υποστηρίζουν και όσων δεν υποστηρίζουν, το project που λέγεται Πακέτα Ζωής. Η επιλογή μου αυτή είναι σκόπιμη ώστε να μπορεί να λάβει θέση ο κάθε αναγνώστης. Το ερώτημα ωστόσο, παραμένει κατά την άποψη μου ιδιαίτερα καίριο.

 

Κ.Κ: Οι ήρωες αποτελούν πρόσωπα της διπλανής πόρτας ή ξεφεύγουν από τα καθιερωμένα και φέρουν μεμονωμένα στοιχεία;

Π.Ι: Ένα από τα σχόλια των αναγνωστών του βιβλίου, το οποίο μου έχει αρέσει ιδιαίτερα, είναι ότι τους ήρωες θα μπορούσαμε να τους συναντήσουμε σε οποιαδήποτε πόλη της Ελλάδας. Άλλωστε η πόλη στην οποία διαδραματίζεται η υπόθεση, δεν κατονομάζεται καθώς είναι όλες οι πόλεις της Ελλάδας και καμία μαζί. Από την άλλη πλευρά, οι περισσότεροι ήρωες του βιβλίου ξεφεύγουν έστω και λίγο από τα καθιερωμένα. Συνεπώς μπορώ να πω πως σε πρώτο επίπεδο οι ήρωες γεννήθηκαν από αληθινά δεδομένα που γνωρίζω, και στην συνέχεια καθόρισαν και καθορίστηκαν από το μυθιστόρημα.

 

Κ.Κ: Πώς κρίνετε την αγορά του βιβλίου στη χώρα μας; Βρίσκετε την ελληνική λογοτεχνία να καλύπτει ευρύ φάσμα περιεχομένου ή η μεταφρασμένη λογοτεχνία θα έχει πάντα τη δική της θέση στα ράφια των βιβλιοπωλείων αλλά και στα ράφια των κατοικιών;

Π.Ι: Δε νομίζω πως υπάρχει συγγραφέας στη χώρα μας που δεν θα ήθελε να δει την αγορά βιβλίου να εισέρχεται σε ένα πιο αναπτυγμένο στάδιο. Σχετικά με το δεύτερο ερώτημα, έχω τη χαρά να παρατηρώ στα τελευταία χρόνια την ανάπτυξη της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας. Ως εκ τούτου, μπορεί να αναπτυχθεί ένας δυναμικός διάλογος, ανάμεσα στην ελληνική και στη μεταφρασμένη λογοτεχνία, από την οποία, τουλάχιστον το ελληνικό noir για το οποίο μπορώ να μιλήσω, σε λίγο καιρό δεν θα έχει να ζηλέψει πολλά.

 

Κ.Κ: Λαμβάνετε υπόψιν σας τη γνώμη-κριτική του κοινού αλλά και των ειδικών; Σε ποια δίνετε μεγαλύτερη βαρύτητα;

Π.Ι: Τις λαμβάνω υπόψη αμφότερες καθώς κάθε μία έχει το δικό της ξεχωριστό ενδιαφέρον. Η κριτική μπορεί να επισημάνει σημεία  που συνδέονται άμεσα με τη διαλεκτική διαδικασία της συγγραφής και της έμπνευσης και να σου ανοίξει νέα μονοπάτια στις δύσκολες διαδρομές των εκφραστικών μέσων. Παράλληλα, η άμεση επαφή με το κοινό που επιδιώκω, στοχεύει στο να κατανοήσω καλύτερα τους αναγνώστες μου όπως και τους όρους πρόσληψης του έργου μου.

 

Κ.Κ: Μελλοντικά σχέδια;

Π.Ι: Η δεύτερη περιπέτεια του Πέτρου Ριβέρη, τον βρίσκει στη Θεσσαλονίκη όπου έχει πλέον εγκατασταθεί μετά από κάποια απρόσμενα γεγονότα στη ζωή του. Αναλαμβάνει να εξιχνιάσει μια νέα υπόθεση δολοφονίας· αυτή τη φορά ενός μεγαλύτερου ανθρώπου, ο οποίος αφιέρωσε σημαντικό μέρος της καθημερινότητας του για να αλλάξει τον κόσμο. Ο Ριβέρης έρχεται αυτή τη φορά αντιμέτωπος με την πρόσφατη ιστορία της χώρας μας, την οποία και προσπαθεί να κατανοήσει. Και όλα αυτά την ώρα που η μετακόμιση του σε μια μεσογειακή πόλη, όπως είναι η Θεσσαλονίκη, του προσφέρει τη δυνατότητα για περισσότερη και πιο ενδιαφέρουσα δράση.

 

Δυο λόγια για το βιβλίο…

Δυο λόγια για το βιβλίο…

Ο Γρηγόρης Μπέης, νέος και όμορφος, πρωτοπόρος επιχειρηματίας με έντονη κοινωνική και πολιτιστική δραστηριότητα, άντρας με αρραβωνιαστικιά και ερωμένη, γιος βουλευτή και πρώην υπουργού, βρίσκεται νεκρός στην κοίτη ενός καταρράκτη κάπου στη Βόρεια Ελλάδα. Η αδελφή του Αντιγόνη, μια γοητευτική αρχιτεκτόνισσα της επαρχίας, αναθέτει στον Πέτρο Ριβέρη, ιδιωτικό ντετέκτιβ, να βρει τι συνέβη στον μικρότερο αδελφό της.

Ο Πέτρος Ριβέρης έχει μόλις εγκατασταθεί στην πόλη μετά από μακρόχρονη περιπλάνηση στην Ευρώπη και κατά τη διάρκεια των περίπλοκων ερευνών του έρχεται αντιμέτωπος με μια σειρά από αινίγματα: Για ποιον λόγο ο Γρηγόρης Μπέης δημιούργησε το Green Sea Network, ένα δίκτυο επιχειρήσεων και πολιτιστικών οργανισμών; Ποια ήταν τα κίνητρα των συνεργατών του όταν αποφάσισαν να υποστηρίξουν τη στρατηγική του και να συμμετάσχουν στο Green Sea Network; Γιατί αντέδρασε μια παρέα νέων επιστημόνων στα σχέδια του Γρηγόρη Μπέη προσπαθώντας για κάτι διαφορετικό; Η έρευνα της υπόθεσης φέρνει αντιμέτωπο τον Πέτρο Ριβέρη με καλά κρυμμένα μυστικά στο δέρμα της πόλης, κάνοντάς τον να συνειδητοποιήσει ότι λίγα πράγματα είναι όπως φαίνονται.

Τα Μωρά της Αθηνάς είναι ένα σύγχρονο noir μυθιστόρημα, που προσπαθεί να αποτυπώσει σε πρώτο επίπεδο την περίπλοκη διαδικασία αφομοίωσης των νέων ανθρώπων και της αναζήτησης της ταυτότητάς τους σε έναν κόσμο με παλιές δομές. Παράλληλα αποτελεί ένα έμμεσο σχόλιο πάνω στην ελληνική οικονομική κρίση μέσα από τα μάτια της νέας γενιάς.

Δυο λόγια για τον συγγραφέα…

Δυο λόγια για τον συγγραφέα…

Ο Πάνος Ιωαννίδης γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1978. Τα Μωρά της Αθηνάς είναι το πρώτο του μυθιστόρημα. Έχει κυκλοφορήσει ηλεκτρονικά την ποιητική συλλογή Ποιήματα της Στιγμής και άλλες Ουτοπικές Ιστορίες, ενώ το διήγημα του Η Γυναίκα από τη Ζυρίχη, διακρίθηκε στον 1ο διαγωνισμό της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας. Είναι διδάκτωρ οικονομικών επιστημών. Ζει στη Δράμα με την σύντροφο του και τον γιο τους.



Μοιράσου το…!




Ετικέτες:


Σχόλια


Τελευταίες ειδήσεις: