Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
29 Μαρ 2024
Πολιτισμός

Μάρω Λεονάρδου : Μεγάλη μου αγάπη η λογοτεχνία. Η δημοσιογραφία είναι βιοπορισμός

lazou-1
 
Mairi-Gaziani-febr-2016 Από τη Μαίρη Γκαζιάνη
 
Η Μάρω Λεονάρδου είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας.  Γεννήθηκε το 1965 στο Βελιγράδι. Μιλάει αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά και ρωσικά. Από το 1984 εργάζεται σε εφημερίδες και σε τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς. Μεγαλώνει τρία παιδιά και ένα εγγόνι.
ΕΡ. Κυρία Λεονάρδου γεννηθήκατε στο Βελιγράδι. Τι θυμάστε πιο έντονα από τα χρόνια που ζήσατε εκεί;
ΑΠ. Γεννήθηκα, αλλά δεν έζησα εκεί. Όταν ήμουν 2 ετών, επέστρεψε η οικογένεια στην Αθήνα. Το Βελιγράδι επισκέφθηκα ξανά μόλις πέρυσι και ήταν πολύ συγκινητικό γιατί είδα το σπίτι που γεννήθηκα ακριβώς απέναντι από την ελληνική πρεσβεία, στη Στραχινίτσε Μπάνε, περπάτησα στο Πάρκο Καλεμέγκνταν, που υποτίθεται με πήγαιναν βόλτα με το καροτσάκι… Γενικά, μου άρεσε πάρα πολύ η πόλη, οι άνθρωποι εκεί είναι χαρούμενοι, γελάνε, μιλάνε φωναχτά στα μπαρ και στα καφέ, που είναι γεμάτα, περπατάνε χέρι χέρι στους δρόμους, φιλιούνται με πάθος τα ζευγάρια…. οι γυναίκες είναι κουκλάρες από φυσικού τους, χωρίς φτιασίδια και περιττά αξεσουάρ…σαν από άλλο κόσμο όλοι τους βγαλμένοι .
 ΕΡ. Εκτός από τα ελληνικά μιλάτε 4 γλώσσες και μεγαλώνοντας επιλέξατε ν΄ ασχοληθείτε με τη δημοσιογραφία. Τι ήταν αυτό που σας ώθησε προς αυτό το κλάδο;
_mg_3892-small-res ΑΠ. Δυστυχώς δεν το επέλεξα ακριβώς, με επέλεξε εκείνο, από τα 19 όταν ο πατέρας μου (που ήταν επίσης δημοσιογράφος), με «φύτεψε» στη Μεσημβρινή, για να έχω αρχικά ένα χαρτζιλίκι, αργότερα έγινε βιοπορισμός. Τις γλώσσες τις έμαθα επειδή όλα αυτά τα χρόνια εργάζομαι στο τμήμα διεθνών ειδήσεων, και ήθελα να διαβάζω τις ξένες εφημερίδες στη γλώσσα κάθε χώρας και όχι από μετάφραση. Αργότερα, όταν ξεκίνησα να ασχολούμαι σοβαρά με τη λογοτεχνία, είπα το ίδιο και για τους ξένους συγγραφείς. Δεν το έχω καταφέρει ακόμη απόλυτα, αλλά υπάρχει χρόνος να το πετύχω στο μέλλον…. 
ΕΡ. Είστε πολύ γνωστή δημοσιογράφος με εμπειρία χρόνων στον τύπο και στην τηλεόραση. Πόσες χαρές και πόσες λύπες έχετε εισπράξει όλα αυτά τα χρόνια;
 ΑΠ. Και χαρές και λύπες…. Δεν τις μετράω, γιατί δεν έχει νόημα. Ό,τι έρθει, το αντιμετωπίζουμε.
ΕΡ. Μεγάλη σας αγάπη αποδείχτηκε και η λογοτεχνία. Πότε αποφασίσατε ν΄ ασχοληθείτε με τη συγγραφή;
 ΑΠ. Μεγάλη μου αγάπη η λογοτεχνία, κυρίως επειδή διαβάζω πάρα πολύ έλληνες και ξένους συγγραφείς, από πολύ μικρή ηλικία. Ας πούμε ότι αυτό είναι το ψώνιο μου, η μεγάλη μου αγάπη, το βιβλίο. Πάντα ήξερα μέσα μου ότι θα έγραφα κάποια στιγμή. Αυτό όμως έγινε για πρώτη φορά λίγο – πολύ τυχαία το 2006, όταν ξαφνικά είχα ελεύθερο χρόνο και το πρώτο δικό μου λάπτοπ. Οι ιστορίες υπήρχαν ανέκαθεν και νομίζω πως πάντα θα υπάρχουν στο κεφάλι μου.
leonardou_kafes_me_zahariΕΡ. Έχετε γράψει πολλά βιβλία και έχετε καταξιωθεί και ως συγγραφέας. Τι είναι για σας η συγγραφή;
 ΑΠ. Με κολακεύετε, ειλικρινά δεν ξέρω αν έχω καταξιωθεί ως συγγραφέας, και έχω γράψει μόλις πέντε βιβλία, δεν τα θεωρώ πολλά. Η συγγραφή για μένα είναι το κέφι μου, η ανάγκη μου αν θέλετε να διηγηθώ πρωτότυπες ιστορίες και διαφορετικές, που όμως ταυτόχρονα να είναι και βγαλμένες μέσα από τη ζωή. Στην αρχή ξεκίνησε ως πείραμα, μετά έγινε ανάγκη, τώρα θέλω στ΄ αλήθεια να εξελιχθώ στο γράψιμο και να γίνω ακόμη καλύτερη… Ας πούμε ότι τώρα  είναι πρόκληση για νέες συγγραφικές εμπειρίες.
 
ΕΡ. Και τι είναι για σας η δημοσιογραφία;
 
ΑΠ. Η δημοσιογραφία είναι βιοπορισμός, εμπειρία, αυτό που ξέρω να κάνω 32 χρόνια.
 
ΕΡ. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο σας «Καφές με ζάχαρη». Πως το εμπνευστήκατε;
 
ΑΠ. Ας πούμε ότι όλα ξεκίνησαν όταν πήγα κι εγώ πρώτη φορά σε καφετζούδες και χαρτορίχτρες, αναρωτιέμαι αν υπάρχει γυναίκα στην ηλικία μου, που δεν το έχει κάνει έστω μία φορά. Το βρήκα συναρπαστικό, και μετά άρχισε η εξερεύνηση του χώρου, κάτι σαν δημοσιογραφικό ρεπορτάζ… Και μετά συνάντησα μια σύγχρονη μάγισσα, υπαρκτό πρόσωπο, από όλες εκείνες στις οποίες κανείς δεν θα παραδεχτεί ότι πήγε ποτέ, όμως θησαυρίζουν εισπράττοντας τεράστια ποσά, σε εποχές οικονομικής κρίσης. Ε, αυτό το πρόσωπο, ήταν η έμπνευσή μου για την Πλουμίνα, που με πολλές αλλαγές έγινε και η ηρωίδα του βιβλίου.
 ΕΡ. Κύριο πρόσωπο του βιβλίου σας είναι η Πλουμίνα η μάγισσα. Το ζητούμενο όλων των ηρώων σας που απευθύνονται στη μάγισσα  είναι ο έρωτας. Τι κάνει έναν άνθρωπο να φτάσει ως την πόρτα μιας μάγισσας, χαρτορίχτρας, κ.α. ;
 _mg_3905-small-resΑΠ. Ο ανεκπλήρωτος έρωτας, και οι ανεκπλήρωτες επιθυμίες του… Είτε βγαίνουν, είτε δε βγαίνουν όσα λέγονται στο καμαράκι μιας χαρτορίχτρας  – μάγισσας  -καφετζούς (κι εγώ δεν πρόκειται να σας πω τώρα που κυκλοφορεί το βιβλίο αν βγαίνουν ή δε βγαίνουν), στην πραγματικότητα οι γυναίκες κυρίως που πηγαίνουν εκεί καταθέτουν εκτός από τα χρήματά τους και την αγωνία τους, τη λαχτάρα τους, την επιθυμία τους. Αυτό έχει κυρίως να κάνει με τον έρωτα. Όχι μόνο όμως. Έχει να κάνει σήμερα και με τα χρήματα, την υγεία, την ομορφιά, και άλλα ζητήματα που απασχολούν τους σημερινούς ανθρώπους.
 
ΕΡ. Η μητέρα της Θέκλας «την είχε προειδοποιήσει ότι δε θα έπρεπε ποτέ να εμπιστεύεται φιλενάδες και ότι ήταν προτιμότερο να λέει τον πόνο της στον τοίχο ή στη μάνα της…». Ως μητέρα κι εσείς πιστεύετε ότι είχε δίκιο ή άδικο;
lazou-2 ΑΠ. Είχε μάλλον δίκιο, αν και αυτά τα πράγματα δεν είναι απόλυτα. Δυστυχώς όσο μεγαλώνω, πιστεύω ότι οι γυναικείες φιλίες δοκιμάζονται στο χρόνο, και πολύ λίγες θα μείνουν τελικά. Πικρή η αλήθεια, αλλά έτσι είναι.
ΕΡ. «Αν ήξεραν τ΄ αρσενικά της γης πόσο αφροδισιακό είναι το επάγγελμα του συγγραφέα για τις γυναίκες, θα είχαν αρχίσει όλοι να γράφουν βιβλία» αναφέρετε σε κάποιο σημείο. Ισχύει αυτό ή το έχετε γράψει για τις ανάγκες του βιβλίου σας;
 ΑΠ. Έχω πολλούς φίλους συγγραφείς, έχω πάει στις παρουσιάσεις τους, έχω μιλήσει μαζί τους και πιστέψτε με, είναι τόσο αληθινό! Ένας άνδρας συγγραφέας συνήθως είναι για τις γυναίκες κάτι σπουδαιότερο και από ροκ σταρ. Το χω δει με τα μάτια μου…
ΕΡ. «Είναι δυνατόν αυτό το μάτσο των συντηρημένων οστών να έχει θαυματουργές ιδιότητες;» αναρωτιέται η Μάγδα κι εσείς από την μαγεία περνάτε στην πίστη. Τι θέλετε να τονίσετε και στις δυο περιπτώσεις, της μαγείας και της πίστης;
 ΑΠ. Την τεράστια ανάγκη του ανθρώπου ιστορικά να πιστέψει κάπου. Καλώς ή κακώς και ειδικά τις στιγμές που δεν εξηγούνται όλα με τη λογική, ή τη στιγμή που κερδίζει η εκτός λογικής αδικία, ο άνθρωπος απευθύνεται στο μεταφυσικό. Ψάχνει και αναζητά εξηγήσεις, είναι πρόθυμος να πιστέψει σε ο,τιδήποτε θα του παρέχει έστω και στιγμιαία ανακούφιση.
 
ΕΡ. Η Θέκλα σκέφτεται για τη φιλία μεταξύ ανδρών και γυναικών «Αυτό είναι επινόηση των αντρών όταν αισθάνονται αδύναμοι να φέρουν σε πέρας ό,τι αισθάνθηκαν αρχικά κι όταν υπάρχει κάτι άλλο στη ζωή τους». Εσείς τι πιστεύετε, υπάρχει φιλία μεταξύ άντρα-γυναίκας ή όχι;
 
ΑΠ. Μπορεί να υπάρξει μόνο μετά από μια δυνατή ερωτική σχέση, είτε αυτή λάβει σάρκα και οστά, είτε συμβεί στο μυαλό του ενός από τους δύο. Όταν όμως ένας άνδρας και μια γυναίκα γνωρίζονται πρώτη φορά, πιστέψτε με, ποτέ δεν θα πουν «α, τί καλός που είναι αυτός/η για φίλος». Τώρα βέβαια, αν η χρονική στιγμή, ή οι προσωπικές συνθήκες του καθενός δεν επιτρέπουν την ανάπτυξη αυτού που πραγματικά σκέφτονται, τότε πολύ εύκολα το βαφτίζουν φιλία, για να συνεχίσουν να συναντώνται, να συνυπάρχουν και κρατά ο καθένας τις σκέψεις του για τον εαυτό του. Αν βέβαια το βιώσουν ερωτικά και στη συνέχεια καταφέρουν να το ξεπεράσουν, τότε πράγματι μπορεί να γίνουν αληθινοί φίλοι. Ζούμε όμως σε μια εποχή, που οι άνδρες ισχυρίζονται ότι αυτό που αναζητούν σε μια γυναίκα είναι φιλία. Στην πραγματικότητα δεν αισθάνονται δυνατοί να ανταποκριθούν στον έρωτά της, ή στις δικές τους εσωτερικές συναισθηματικές ανάγκες, κι έτσι πολύ εύκολα το γυρίζουν στο φιλικό (ακόμη και στο φιλικό σεξ, θα το έχετε ακούσει) γιατί δεν αντέχουν να γίνουν σύντροφοι και εραστές. 
ΕΡ. «Μια αληθινή σχέση σαν αυτή που περιγράφουν τα βιβλία και οι ταινίες» αναζητά η Θέκλα και οι υπόλοιποι ήρωες. Η ζωή αντιγράφει τα βιβλία και τις ταινίες ή αντίστροφα;
lazou-2 ΑΠ. Και τα δύο. Τα βιβλία και τις ταινίες τα φτιάχνουν άνθρωποι που ζουν μέσα στη ζωή. Άρα, όσο και να χρησιμοποιούν τη φαντασία τους, κάτι έχουν δει, ακούσει, μάθει, βιώσει. Και από την άλλη, πολλές φορές ως αναγνώστες αποζητούμε να βιώσουμε αυτό που διαβάσαμε, οπότε εκεί γίνεται το μπέρδεμα…
 
ΕΡ. Τελικά, πως φτιάχνεται ο «καφές με ζάχαρη» σύμφωνα με τον τίτλο του βιβλίου και τι περιλαμβάνει σύμφωνα με το περιεχόμενό του;
 
ΑΠ. Ο συγκεκριμένος καφές, φτιάχνεται με περίσσια γλύκα, την οποία μεταφορικά περιγράφω ως ζάχαρη. Είναι αυτό που λείπει από τη σύγχρονη ζωή μας, η γλύκα, το χάδι, το χαμόγελο, η καλή διάθεση, η θετική πλευρά αν θέλετε των πάντων, το «ναι, γίνεται», που το έχουμε μετατρέψει σε «όχι», «αδύνατον», «δεν πρέπει», κλπ
 ΕΡ. Τι θα θέλατε να πείτε ως επίλογο της κουβέντας μας;
 ΑΠ. Διαβάστε το βιβλίο, και είμαι σίγουρη ότι μετά – ακόμη και αν σε πολλά σημεία σας φανεί απλοϊκό, ή εξωπραγματικό – θα νιώσετε τη γλύκα του και τη «μαγεία» του…  Και μετά, μπορεί να αποφασίσετε να βάλετε και κάτι απ όλα αυτά στη δύσκολη ζωή σας.
Ευχαριστώ.
 
*** Το βιβλίο «Καφές με ζάχαρη» της Μάρως Λεονάρδου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ.
 

Μαιρη-ΓκαζιανηΜαίρη Γκαζιάνη
Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΕΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΑ ΠΛΗΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ  από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015. 
Γράφει στίχους για τραγούδια, υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός ενώ μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία ασχολείται ερασιτεχνικά.
Από τον Σεπτέμβρη του 2016 συμμετέχει στην τηλεοπτική εκπομπή ΚΑΛΩΣ ΤΟΥΣ που μεταδίδεται από την τηλεόραση Αιγαίο.

 
 
 

Related posts