Subscribe Now

Trending News

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στo now24.gr.
Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.
29 Μαρ 2024
Πολιτισμός

Ισμήνη Μπάρακλη : «Πάντα με το βλέμμα στραμμένο στον άνθρωπο»  

 

Από τη Μαίρη Γκαζιάνη

 Η δυνατή συγγραφική πένα της Ισμήνης Μπάρακλη επανέρχεται με το νέο βιβλίο της «ΣΜΥΡΝΗ Κυνήγι μαγισσών» που ήδη έχει κατακτήσεις τους αναγνώστες. Από τη Σμύρνη του 1922 μας ταξιδεύει στο Δημοτικό Κοιμητήριο Κυλλήνης κι από εκεί μας οδηγεί στη Νέα Υόρκη του 1993.  Ένα μυστικό, μια εκταφή που ματαιώνεται κι ένα σημαδεμένο κορίτσι που καταδύεται σε νυχτερινούς εφιάλτες, καθοδηγούνται από την έμπνευση της Ισμήνης για να συνεπάρουν το αναγνωστικό κοινό.

Πόσο μακριά μπορεί να φτάσει η αλήθεια μέχρι να αναδυθεί στο φως, ακόμα κι αν άργησε μια ολόκληρη ζωή;

ΕΡ. Ισμήνη πρόσφατα κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο σου με τίτλο «ΣΜΥΡΝΗ Κυνήγι μαγισσών». Σε τι αναφέρεται;

ΑΠ. Δυο ιστορίες, μια πρόσφατη που εξελίσσεται στη Νέα Υόρκη του 1993 και μια προγενέστερη της Σμύρνης του 1922 θα μπλεχτούν με έναν μυστήριο τρόπο με αφορμή έναν επίμονο εφιάλτη. Ίσως, πάλι, όλα να ξεκινούν λίγα χρόνια νωρίτερα με την εκταφή ενός αζήτητου μνήματος, ή ακόμα πιο πίσω, δυο γενιές, στα παράλια της Μικράς Ασίας.  Και ίσως όλες αυτές οι ιστορίες να συνδέονται μεταξύ τους από μια ισχυρή δύναμη. Εκείνη της αλήθειας που ζητά επιτακτικά να  αναδυθεί στο φως.

ΕΡ. Πως προέκυψε η ιδέα της ιστορίας που περιγράφεις;

ΑΠ. Η ιστορία της Σμύρνης, της Κάτω Παναγιάς και των ανθρώπων της, είναι η ιστορία των προγόνων μου. Κατωπαναγιούσης ο παππούς μου από την πλευρά της μητέρας μου. Η αδερφή του, η Αργυρώ, το πρόσωπο που με ενέπνευσε την ιστορία αυτή, θα βρεθεί από τη φλεγόμενη προκυμαία της Σμύρνης στην Αμερική για να κτίσει από τις στάχτες πάλι τη ζωής της.

ΕΡ. Τι είδους μάγισσες αφορά το κυνήγι;

ΑΠ. Το κυνήγι μαγισσών ξεκινά από την Ειρήνη,  στη σύγχρονη ιστορία και την εμμονή της να διαλευκάνει έναν επίμονο εφιάλτη, μιας γερόντισσας που στοιχειώνει τα όνειρά της ζητώντας από εκείνη βοήθεια. Κι όσο του κουβάρι της ιστορίας ξετυλίγεται, το κυνήγι μαγισσών μεταφέρεται, αλλάζοντας διάσταση, και ίσως εκεί, να αφορά όλους μας, να γίνεται δικό μας, να έχει να κάνει με το κυνήγι του ανώτερου εαυτού μας.

ΕΡ. Γιατί επέλεξες να παρομοιάσεις την ιστορία σου με όπερα;

ΑΠ. Μου το επέτρεψε η δομή της ιστορίας αλλά και η κλιμάκωση της πλοκής και των συναισθημάτων που ομοιάζουν με παράσταση όπερας, ίσως και αρχαίας τραγωδίας.

ΕΡ. Τι αντιπροσωπεύει η κάθε ενότητα, Πρελούδιο, Πρώτη πράξη, Δεύτερη πράξη, Τρίτη πράξη, Φινάλε;

ΑΠ. Μέρη του δράματος όλα. Τρεις ανεξάρτητες ιστορίες αποτελούν το πρελούδιο που προϊδεάζει για όσα θα ακολουθήσουν.  Ακολουθούν οι τρείς πράξεις, κάθε μια έχει τη δική της υπόθεση και τη δική της κορύφωση και τέλος το φινάλε,  που κατευνάζει τα συναισθήματα, επιφέρει την κάθαρση.

ΕΡ. Στο βιβλίο σου υπάρχει το μεταφυσικό στοιχείο στον εφιάλτη που βασανίζει την ηρωίδα σου Ειρήνη, μια νεκρή γυναίκα ζητάει δικαίωση. Πιστεύεις ότι τα όνειρα που έρχονται στον ύπνο μας έχουν κάτι να μας πουν; 

ΑΠ. «Μεγάλη μαντατοφόρα του Θεού είναι η νύχτα, καταδέξου να τ’ ακούσεις» λέει ο Καζαντζάκης για το όνειρο, μέσα στο έργο του «Ο φτωχούλης του Θεού», συμφωνώ εν μέρει, με μέτρο και περίσκεψη.

ΕΡ. «Της άρεσε να βλέπει τον κόσμο πίσω από μια κάμερα. Ιδιαίτερα μέσα από τον ευρυγώνιο φακό. Ποτέ δεν ήταν κοινωνική» γράφεις για την Ειρήνη. Ποια δύναμη απελευθέρωνε στην Ειρήνη η φωτογραφική κάμερα;

ΑΠ. Η Ειρήνη, είναι ένας μοναχικός άνθρωπος που έχει χάσει την εμπιστοσύνη στον εαυτό της, είναι καχύποπτη με τους ανθρώπους και διατηρεί έναν μοναχικό τρόπο ζωής. Η ενασχόλησή της με τη φωτογραφία, της ανοίγει ένα παράθυρο στον κόσμο και θα γίνει αφορμή σταδιακά να αλλάξει. Η φωτογραφία είναι η αφορμή, οι αιτίες όμως είναι βαθύτερες.

ΕΡ. «Ο φόβος είναι το αντίθετο του Θεού» αναφέρεις σε ένα σημείο. Πως το εννοείς;

ΑΠ. Ο φόβος μας αποδυναμώνει, μας απομακρύνει από το «κέντρο» μας, από την πίστη στον εαυτό μας και τις ιδίες δυνάμεις. Το αντίθετο το Θεού, μια παραίτηση ζωής, ίσως ακόμα και μη ζωή.

ΕΡ. «Το αέναο παιχνίδι των σκιών» είχε παρατηρήσει ο προφέσορας για την φωτογραφία που είχε τραβήξει η Ειρήνη. Όμως τι κρύβεται πραγματικά πίσω από αυτή τη φράση για την ίδια την Ειρήνη;

ΑΠ. Για την ίδια την Ειρήνη και για όλους μας, το αέναο παιχνίδι των σκιών του εαυτού μας, από το σκοτάδι στο φως και πάλι πίσω, ξανά και ξανά… Οι σκιές μας, οι μοιραίοι σύντροφοι της ζωής μας, το καλό και το κακό και ο ισόβιος αγώνας του ανθρώπου να ρίξει φως, να τους κάνει διάφανους, να τους νικήσει.

ΕΡ. Το βιβλίο σου μας ταξιδεύει στη Σμύρνη του 1922, στην Κυλλήνη του 1989 και στη Νέα Υόρκη του 1993. «Πόσο μακριά μπορεί να φτάσει η αλήθεια μέχρι να αναδυθεί στο φως;» ρωτάς στο οπισθόφυλλο του βιβλίου. Πόσο αλήθεια και τι χρειάζεται για να ανέβει στην επιφάνεια;

ΑΠ. Η κατάλληλη στιγμή της ωρίμανσης των πραγμάτων. Πολλές φορές η αλήθεια βρίσκεται κάτω από τη μύτη μας αλλά δεν την αντιλαμβανόμαστε.  Ίσως να μην είμαστε έτοιμοι να την αντιμετωπίσουμε. Ακόμα κι αυτό θέλει δύναμη, θάρρος.

ΕΡ. Ένα ακόμα μεταφυσικό στοιχείο στο βιβλίο σου είναι το σώμα της νεκρής γυναίκας που δεν λιώνει επί χρόνια. Ποια δικαίωση αλήθειας αναζητούσε;

ΑΠ. Ένα σώμα που αρνείται πεισματικά την αποσύνθεση, το φυσικό και αναπόδραστο γεγονός ζητώντας δικαίωση, καθώς σκληρά παιχνίδια της μοίρας στοίχειωσαν ζωές…

ΕΡ. Ισμήνη, μας χάρισες ένα ακόμα εξαιρετικό ανάγνωσμα. Δεν το άφησα από τα χέρια μου μέχρι να κλείσω την τελευταία σελίδα. Μπαίνω λοιπόν στον πειρασμό να σε ρωτήσω, που θα μας ταξιδέψεις με το επόμενο βιβλίο σου;

ΑΠ. Δειλά δειλά, εμφανίζεται η νέα ιστορία, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στον άνθρωπο, σε εμάς τους ίδιους, αμετάβλητοι μέσα στο χρόνο, θεριά και άγιοι, δειλοί και ήρωες. Άνθρωποι.

ΕΡ. Αφού σ΄ ευχαριστήσω και σου ευχηθώ καλοτάξιδο το νέο βιβλίο σου, θα σου ζητήσω να κλείσεις με μια δική σου φράση αυτή τη συνέντευξη.

ΑΠ. Να σας ευχαριστώ κι εγώ για τις εύστοχες ερωτήσεις που καταμαρτυρούν την βαθύτερη κατανόηση του κειμένου, πίσω από τις λέξεις. Θα κλείσω με μια φράση μέσα από το βιβλίο «Τι σημασία έχει αν είμαι χριστιανή ή μουσουλμάνα; Καμία. Εμένα να ακούσεις. Καμία… Όλα θα σβήσουν κάποτε, θα χαθούν μεμιάς εκείνη τη στιγμή της κρίσης, τη στιγμή που θα παραδώσεις την ψυχή σου. Κοντοζυγώνει η ώρα, μέρα με τη μέρα την πλησιάζεις. Τι νομίζεις; Πως εσύ θα τη γλιτώσεις; Πως ήρθες εδώ για πάντα; Κι ύστερα μήτε όνομα θα ζητήσει κανένας μήτε πατρίδα μήτε θρησκεία, ανόητε άνθρωπε. Την καρδιά σου μόνο, αυτή θα ψηλαφίσει, θα τη ζυγίσει, να δει τι αξίζει… Και φρόντισε στο ζύγι να ’ναι βαριά, ασήκωτη, να χωράει πολλούς μέσα. Μην είναι άδεια, αλίμονό σου. Αυτό να θυμάσαι…»

*** Το βιβλίο «ΣΜΥΡΝΗ, Κυνήγι μαγγισών» της Ισμήνης Μπάρακλη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

Μαίρη Γκαζιάνη

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές. Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο ΕΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΑ ΠΛΗΚΤΡΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ  από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Υπό έκδοση βρίσκεται το επόμενο μυθιστόρημά της με τίτλο ΑΛΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από διακόσιες συνεντεύξεις. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή ΚΑΛΩΣ ΤΟΥΣ πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών.

Γράφει στίχους για τραγούδια ενώ μεγάλη της αγάπη είναι το θέατρο με το οποίο ασχολείται ερασιτεχνικά.

 

 

Related posts